[MOC] Solaris Urbino 12 IV

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Porsche96
Posty: 90
Rejestracja: 2014-06-24, 21:01
Lokalizacja: Chodzież
brickshelf: Porsche96

 

[MOC] Solaris Urbino 12 IV

#1 Post autor: Porsche96 »

Witam,
Chciałbym zaprezentować autobus Solaris Urbino 12 IV.

Obrazek

Dane techniczne

Skala 1:15
Dł. 103s / szer. 23s / wys. 27s (83/18/22 cm)
Waga: 5400 g
Zawieszenie przód: niezależne, wielowahaczowe
Zawieszenie tył: most pływający
Napęd RWD
2-biegowa skrzynia biegów
AA + AAA Battery Box
7 silników

Funkcje
Jazda - 2XL
Skręt - L
Otwieranie drzwi - M
Przyklęk - L + servo
Zmiana biegów - M
Światła LED
Działająca kierownica


Historia

W zeszłym roku postanowiłem, że zbuduję jakiś model na tegoroczny Pyrkon. Wybór padł na autobus Solaris Urbino 12 w najnowszej (czwartej) generacji. Budowę rozpocząłem we wrześniu zeszłego roku i skończyłem w nocy przed Pyrkonem. Potem były już tylko drobne poprawki :)

Rama

Największym wyzwaniem było skonstruowanie wytrzymałej ramy. Pamiętajmy, że jest to autobus niskopodłogowy. Silniki napędowe i skrzynia biegów są (tak jak w prawdziwym) w układzie wieżowym, za tylną osią po lewej stronie. Powoduje to ogromne naprężenia, które musiałem jakoś "poskromić" za pomocą ramy. Składa się ona z 3 elementów: na dole znajduje się podłoga o grubości 2s, złożona z ramek i paneli 5x11, u góry po obu stronach przez cały autobus biegną połączone ze sobą belki o wymiarach 3x3s. Te dwa elementy łączy 7 wręg. Konstrukcja ramy jest podobna do kadłubów statków i samolotów.

Układ napędowy

Autobus jest napędzany za pomocą 2 silników XL. Posiada dwubiegową skrzynię biegów o przełożeniach:
I - 12,6:1
II - 4,2:1
Jest ona zbudowana za pomocą ramek, przy użyciu zębatek: 2xz24, z12, z36. Nie zdarzyło mi się, żeby coś w niej "strzeliło". Biegi są zmieniane przez Mediuma i mały siłownik śrubowy.
Największym problemem było doprowadzenie napędu do kół. Jest to najsłabszy punkt modelu - 2 kardany łączące skrzynię i most przy obciążeniu pękają. Problem na pewno rozwiązałyby zwolnice, ale powodowały one, że koła wyginały się jeszcze bardziej niż teraz.

Układ skrętny

Za skręt odpowiada silnik L. Napędza on gear racka 1x13 z redukcją 14,4:1. Dodatkowo napędza kierownicę.


Zawieszenie

Z przodu znajduje się niezależne zawieszenie - na każde koło przypadają 2 żółte amortyzatory 6.5L.
Z tyłu znajduje się most pływający. Amortyzuje go 1 szary i 5 żółtych amortyzatorów 6.5L (3 żółte po lewej stronie, 2 żółte i jeden szary po prawej).

Otwieranie drzwi + przyklęk

Drzwi są otwierane za pomocą Mediuma z redukcją 40:1. Napęd jest przenoszony przez liftarmy, użyte jako cięgna.
Przyklęk realizowany jest za pomocą dwóch dużych siłowników pneumatycznych. Przewody są podłączone tylko z jednej strony, więc autobus może się podnosić za pomocą amortyzatorów. Silnik L napędza kompresor, a servo z redukcją 3:1 zawór pneumatyczny. Te 3 silniki są ze sobą sprzężone elektrycznie, dlatego przy każdych drzwiach znajduje się zębatka ze sprzęgłem, dzięki czemu kompresor może cały czas działać.

Najbardziej "pożądane" zdjęcia :)

Obrazek

Od góry

Obrazek

Od spodu

Kilka zdjęć

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Galeria

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=T0Nbzh7 ... e=youtu.be[/youtube]

PS. Nie spodziewałem się, że w tym samym czasie mogą powstać dwa podobne modele :D
Ostatnio zmieniony 2018-02-07, 23:47 przez Porsche96, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Damjan97
Posty: 216
Rejestracja: 2015-07-13, 19:32
Lokalizacja: Mikołów
brickshelf: damianple

 

#2 Post autor: Damjan97 »

Jak widzę nie tylko ja miałem w głowie autobus :D

Co do konstrukcji jestem pod wrażeniem zaawansowania modelu.
Cieszę się że udało Ci się upchnąć wszystkie funkcje.
Widać że, większość ciężaru jest za tylną osią, "dupka" trochę osiadła, ale taki już jest urok tego typu autobusów.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#3 Post autor: M_longer »

Witam,
Chciałbym zaproponować wrzucenie jeszcze większych zdjęć autobusu Solaris Urbino 12 IV.
Te obecne nie pozwalają nacieszyć się dostatecznie fakturą drewna i kostki brukowej.

Awatar użytkownika
Durzy
Posty: 1113
Rejestracja: 2014-02-23, 12:37
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#4 Post autor: Durzy »

Porsche96 pisze:Te obecne nie pozwalają nacieszyć się dostatecznie fakturą drewna i kostki brukowej.
To może idź do Obi zaspokoić swoją filię?

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#5 Post autor: M_longer »

Durzy pisze:To może idź do Obi zaspokoić swoją filię?
To może w końcu ludzie się nauczą że nie trzeba wrzucać tak ogromnych zdjęć?
Mam jakieś 250Mb/s i każde zdjęcie wczytuje się dobrych kilkanaście sekund.

Awatar użytkownika
Stelario
VIP
Posty: 1795
Rejestracja: 2014-11-30, 19:49
Lokalizacja: z PRLu

#6 Post autor: Stelario »

M_longer pisze:
Durzy pisze:To może idź do Obi zaspokoić swoją filię?
To może w końcu ludzie się nauczą że nie trzeba wrzucać tak ogromnych zdjęć?
Mam jakieś 250Mb/s i każde zdjęcie wczytuje się dobrych kilkanaście sekund.
250 Mb/s to 40 MB na sekunde czyli zdjecie 20 MPiX w TIFF Ci się powinno otworzyć w 2 sekundy. Problem nie polega na prędkości twojego łącza czy wielkości zdjęcia tylko leży po stronie brickshelf które ssie. Też mi się te zdjęcia otwierają z 4-5sekund pomijając że mam 50Mb/s bo mi szybsze nie potrzebne.[/list]

Awatar użytkownika
Porsche96
Posty: 90
Rejestracja: 2014-06-24, 21:01
Lokalizacja: Chodzież
brickshelf: Porsche96

 

#7 Post autor: Porsche96 »

Zdjęcia wrzuciłem duże, żeby można było zobaczyć wszystkie szczegóły, ale mogę wrzucić mniejsze :D

Awatar użytkownika
A.Brickovsky
Posty: 179
Rejestracja: 2015-11-01, 15:42
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

#8 Post autor: A.Brickovsky »

A może niektórzy muszą sobie pomarudzić?
Ja mam 120mb i też ssie.
Bardzo fajny busik swoją drogą.
Alonzo Brickovsky says hello!

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#9 Post autor: legosamigos »

Jako kierowca autobusu i częsty użytkownik Solarisa, to powiem chciałbym mieć taki autobus :) Też za mną chodzi właśnie zbudowanie autobusu, ale jakoś coś innego wypadło do budowania. Może w końcu się zmobilizuję i też jakiś autobus zbuduję. Czemu masz pierwsze drzwi otwierane do środka, a drugie i trzecie na zewnątrz? Solaris raczej ma wszystkie otwierane drzwi do środka. No i brakuje klimatyzacji :P I faktycznie dobrze by było jakbyś pomniejszył zdjęcia, bo długo się ładują, a i tak widać detale. No i niepokoi mnie, że tylne koła rozjeżdżają się, bo chyba troszkę źle rozłożyłeś ciężar niektórych elementów. Spróbuj może teraz zbudować SU 18, pamiętając, że w przegubie jest 3 oś napędowa ;)
Ostatnio zmieniony 2016-04-24, 18:20 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
BONBINI
Posty: 325
Rejestracja: 2014-04-22, 20:55
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#10 Post autor: BONBINI »

legosamigos pisze:No i niepokoi mnie, że tylne koła rozjeżdżają się
Niestety za dobrze to nie wygląda, jeszcze jak pasażerowie wsiądą, to boję się pomyśleć co się stanie ;-)
Bardzo ładny ten Solaris. Na filmie kierowca chyba pali sprzęgło na pierwszym biegu, bo autobus dziwnie zajączkuje ;-)
BTW: Zawsze jak jadę autobusem Solaris zastanawiam się dlaczego kierowcy tak często bawią się tym systemem podnoszenia zawieszenia gdy autobus np czeka na zielone na skrzyżowaniu? ;-)
Ostatnio zmieniony 2016-04-24, 20:33 przez BONBINI, łącznie zmieniany 1 raz.
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Porsche96
Posty: 90
Rejestracja: 2014-06-24, 21:01
Lokalizacja: Chodzież
brickshelf: Porsche96

 

#11 Post autor: Porsche96 »

legosamigos pisze:Czemu masz pierwsze drzwi otwierane do środka, a drugie i trzecie na zewnątrz?
W Poznaniu większość Solarisów ma tak otwierane drzwi :)
legosamigos pisze:No i niepokoi mnie, że tylne koła rozjeżdżają się, bo chyba troszkę źle rozłożyłeś ciężar niektórych elementów. Spróbuj może teraz zbudować SU 18, pamiętając, że w przegubie jest 3 oś napędowa ;)
2XLe, które są za tylną osią powodują na nią duży nacisk. A skoro to jest autobus niskopodłogowy to nie ma możliwości, żeby je zamontować w innym miejscu. SU 18 nie teraz, bo zużyłem wszystkie czerwone belki 1x15 :D
BONBINI pisze:Na filmie kierowca chyba pali sprzęgło na pierwszym biegu, bo autobus dziwnie zajączkuje ;-)
To z powodu szpar w polbruku, na dwójce jedzie szybciej i już nie ma tego problemu.
Ostatnio zmieniony 2016-04-24, 21:30 przez Porsche96, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#12 Post autor: legosamigos »

BONBINI pisze:...Zawsze jak jadę autobusem Solaris zastanawiam się dlaczego kierowcy tak często bawią się tym systemem podnoszenia zawieszenia gdy autobus np czeka na zielone na skrzyżowaniu? ;-)
To akurat nie kierowcy się bawią, tylko ECAS, czyli elektroniczna regulacja poziomowania dla autobusów z pneumatycznym układem zawieszenia :)

ECAS
Ostatnio zmieniony 2016-04-24, 22:33 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#13 Post autor: noniusz »

Widziałem na żywo, rozmiar przedsięwzięcia robi wrażenie.

Jak wygląda sprawa z szybszym biegiem, poprawiłeś coś? Na wystawie na dwójce coś tam chrupało i wszystkie pokazowe przejazdy były na wolniejszym biegu. Na filmie autobus radz sobie dobrze, czyżby była "prawda czasu i prawda ekranu", z górki zjeżdżałeś? :)

Od strony techniczne nie do końca podoba mi się ten wał biegnący przez cały pojazd łamany kardanami, nie wiem jak z miejscem, ale próbowałbym zrobić to inaczej.

Od strony estetycznej bardzo ładnie, szczególnie modelowanie krzywych na przodzie.

Awatar użytkownika
Porsche96
Posty: 90
Rejestracja: 2014-06-24, 21:01
Lokalizacja: Chodzież
brickshelf: Porsche96

 

#14 Post autor: Porsche96 »

noniusz pisze:Jak wygląda sprawa z szybszym biegiem, poprawiłeś coś? Na wystawie na dwójce coś tam chrupało i wszystkie pokazowe przejazdy były na wolniejszym biegu.
Tak :) Na wystawie jedynka to było przełożenie 4,2:1, a dwójka 1,4:1 - za skrzynią dodałem redukcję 3:1. Zamiast CV jointów włożyłem kardany.
noniusz pisze:Od strony techniczne nie do końca podoba mi się ten wał biegnący przez cały pojazd łamany kardanami, nie wiem jak z miejscem, ale próbowałbym zrobić to inaczej.
Ten wał jest od otwierania drzwi, a łamany jest, żeby zmieścił się Baterry Box.
noniusz pisze:Od strony estetycznej bardzo ładnie, szczególnie modelowanie krzywych na przodzie.
Dzięki, przy odwzorowywaniu przodu było sporo pracy :D

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#15 Post autor: legosamigos »

Tak patrząc na twojego czerwonego Solarisa, znalazłem takiego dość nietypowego, bo jako wóz strażacki

Obrazek
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

ODPOWIEDZ