Moje drugie podejście do niezależnego zawieszenia do trialówki. Pierwszy raz takie zawieszenie zastosowałem w [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=11559]Volvo[/URL] 5 lat temu. Teraz wpadłem na pomysł jak lepiej obudować połączenie knobów i tak zrodził się pomysł na całą ciężarówkę. Teraz widzę, że w Volvo obudowa do połączenia knobów była słaba - duża, masywna i pozwalała na luzy przez co zdarzały się pęknięcia knobów. Ramka ładnie spina newralgiczne miejsce takiego niezależnego zawieszenia - luzy na knobach są dużo mniejsze i nic nie pęka:
Kolejnymi usprawnieniami jest mniejsza ilość zębatek w przeniesieniu napędu oraz niżej umieszczone silniki napędowe:
Lewa ośka napędowa wyprzedza prawą ośkę o 45 stopni dzięki czemu knoby przenoszą napęd na koła bardziej równomiernie - ten pomysł był zastosowany już w Volvo:
Przy jeździe na wprost przednie koła lubiły się rozjeżdżać do zewnętrznych stron na skutek luzów w klockach. Skorygowałem więc nieco kąt przednich kół na zbieżny stosując i . Pin connectory oraz kardany są wzmocnione dociętymi :
Pierwszy raz też zrobiłem użytek z EV3. Tradycyjnie na kostkę wgrałem oprogramowanie LeJOS i dostosowałem stary program sterujący z NXT do EV3. Główna zaleta EV3 to dla mnie 4 porty silników co pozwoliło podłączyć każdy z dwóch silników napędowych do oddzielnych portów co zwiększyło ich wydajność. Dodatkowy bajer w EV3 to pomiar aktualnego prądu pobieranego z baterii więc dodałem funkcję pokazującą na komórce prąd pobierany przez model w czasie rzeczywistym. I tak, w czasie spoczynku mój modelik pobiera 0,2A a w czasie maksymalnego poboru (zatrzymania kół i silników) jest to 2A.
Dane techniczne
- wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 540/200/220
rozstaw osi/kół (mm): 125, 145, 110/165
waga pojazdu (g): 2750
silniki napędowe: 2 XL
skręt: 1 NXT
przełożenia: 1:6 oraz 1:2,4
zawieszenie: niezależne wielowahaczowe
co osiągnął: LTTC 1/2016 - miejsce 4/9
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=BbonRWsVQj4]https://www.youtube.com/watch?v=BbonRWsVQj4[/youtube]
Film: https://www.youtube.com/watch?v=BbonRWsVQj4