[MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 MkIII

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

[MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 MkIII

#1 Post autor: noniusz »

Witam,

Chciałbym zaprezentować swój najnowszy model trialówki, po raz kolejny jest to TATRA i po raz trzeci model 813 KOLOS 8x8:

Obrazek

Dla przypomnienia:

2013: [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=21587]MK I[/URL]
Obrazek
2015: MK II
Obrazek

Niestety z punktu widzenia zaradności w zawodach Truck Trial każdy z tych modeli miał sporo niedociągnięć, w wersji MK III sporo rzeczy udało się dopracować do poziomu zadowalającego, na tyle, aby w końcu z autem odwiedzić zawody Truck Trial w terenie, ale o tym za chwilę, na razie garść informacji:

DANE TECHNICZNE:

- Skala: 1:13
- Rozstaw osi: 16 + 22 + 14 study
- Wymiary (L x W x H): 61 x 20 x 22 [cm]
- Masa: 2900 g
- Napęd: 2 x PF XL-motor
- Skręt: PF L-motor
- Zmiana biegów: PF M-motor + 2 x mini LA
- Liczba biegów: 2
- Przełożenie
bieg 1. 1:8.33
bieg 2. 1:3
- zasilanie: 2 x PF Battery Box 8881

KILKA SŁÓW O...

Moją ostatnią trialówką była TATRA 815 Armax, wówczas zdecydowałem się na model 815 aby mieć więcej miejsca do zagospodarowania na mechanizmy między środkowymi osiami (rozstaw 25 studów). Tym razem stwierdziłem, że jednak powrócę do modelu 813 KOLOS aby zmniejszyć dystans między środkowymi osiami (22 study) i tym samym uczynić auto bardziej zwrotnym i mniej podatnym na zawieszenie na poprzecznych przeszkodach.

Dodatkowo po raz kolejny pozwoliłem sobie "zaczerpnąć dłonią" z modelu Tatra T815-6 Armax 8x8 autorstwa Blahy - jeden z BatBox'ów zasilających model umieściłem w podbrzuszu auta, między środkowymi osiami:

Obrazek Obrazek Obrazek

Dzięki temu auto ma obniżony środek ciężkości i jest lepiej wyważone.

W tym miejscu również kieruję podziękowania dla Blahy za konsultacje on-line w trakcie budowy auta i przepraszam za stręczycielstwo :)

UKŁAD NAPĘDOWY

Budowa układu napędowego jak i przełożenia są bliźniaczo podobne do moich poprzednich trialówek.

Za napęd odpowiadają 2 silniki XL, każdy podpięty do osobnej wieży PF IR V2, każda wieża podpięta do osobnego BatBox'a.

W aucie znajdują się 2 niezależne skrzynie biegów, każda napędzana swoim silnikiem XL. Skrzynia napędzająca 2 pierwsze osie znajduje się zaraz za drugą osią, skrzynia napędzająca 2 ostatnie osie umieszczona jest między trzecią i czwartą osią,

Przełożenia:

Bieg I: 1:8.33 (z12 -> z20 / z12 -> z20 / z8 -> z24)
Obrazek

Bieg II: 1:3 (z20 -> z12 / z12 -> z20 / z8 -> z24)
Obrazek

Za zmianę biegów odpowiada silnik PF M oraz 2 małe siłowniki śrubowe, wyjście z silnika na siłowniki jest 3-krotnie przyspieszone (z24 -> z8), dzięki czemu zmiana biegów odbywa się błyskawicznie.
Podczas zmiany biegów tak jak ostatnio przesuwa się cały zespół silników wraz z zębatkami.
Obrazek Obrazek Obrazek

Co się zaś tyczy zwolnic postanowiłem za radą Wujka Jacka (z recenzji mojej wcześniejszej trialówki) zawiesić je na ramkach przy pomocy tych klocków, całość wygląda tak:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Wydaje mi się, że dzięki temu udało się wyeliminować odrobinę luzu w układzie skrętu, dodatkowo, te klocki wydają się być bardziej pancerne od wcześniej stosowanych pinów 3/4.

UKŁAD SKRĘTU

W modelu 2 pierwsze osie są skrętne, obie mają inny promień skrętu. Za skręt odpowiada silnik PF L. Silnik z takim samym przełożeniem przesuwa listwy zębate, różny promień skrętu obu osi osiągnięty został przez zastosowanie różnej długości dźwigni obracających ramki ze zwolnicami. Dodatkowo tym razem dźwignie te są dłuższe niż w poprzednim modelu, dzięki czemu i tu udało się wyeliminować luzy w układzie skrętu.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

ZAWIESZENIE

Jak na Tatrę przystało, auto ma pełne niezależne zawieszenie tatrowe.

Każda ze zwolnic amortyzowana jest przez 2 żółte amortyzatory 6.5L. Dodatkowo w zwolnicach 1-wszej osi przez wzgląd na wagę kabiny do amortyzatorów dołożyłem half-busha oraz usztywniłem zawieszenie dodając gumki-recepturki:
Obrazek

POZOSTAŁE

Podczas prezentacji poprzednich Tatr praktycznie za każdym razem przewijało się stwierdzenie, że estetycznie najładniej wyszła kabina mojej Tatry Kolos MK I, dlatego też tym razem postanowiłem kabinę zbudować w kolorze czerwonym odrobinę wzorując się na tamtej Tatrze. Ogólnie auto budowałem z myślą o starcie w zawodach TrTr, miało być "byle jako", a niechcący wyszło całkiem ładnie. Ponadto już po starcie w pierwszym rajdzie STT do auta "pod publikę" dobudowałem kratkę ochronną kabiny, całość prezentuje się tak:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Z pozostałych rzeczy, a wymaganych regulaminem zawodów TrTr w aucie znajduje się:
- Kierownica
- Dźwignia zmiany biegów
- Wycieraczki
- Lusterka boczne
- Atrapa silnika V12 (nie wymagana od 2016 r.)
- Otwierane drzwi kabiny
- "Pełna" podłoga w szoferce
- 2 siedzenia

Obrazek Obrazek

Dodatkowo auto zyskała custom'ową plandekę:

Obrazek

STT #1 / 2016

Tak jak już napisałem na wstępie jest to kolejna odsłona auta budowanego w myśl TrTr mojego autorstwa. Z auta byłem na tyle zadowolony, że pozwoliłem sobie odwiedzić kolegów z południa i wziąć udział w pierwszym rajdzie South Truck Trial 2016.
Co prawda w rajdzie zająłem ostatnie miejce, ale w żadnej z rozegranych 4 sekcji nie byłem ostatni, co więcej w sekcji 3 udało mi się zająć 3-cie miejsce, więc mimo wszystko - jak na debiut, jestem zadowolony. Ponadto dzięki udziałowi w zawodach dostrzegłem kilka rzeczy, na które bezwzględnie trzeba zwrócić uwagę przy budowie auta.

Przede wszystkim sprawdza się stare porzekadło: "kto nie smaruje, ten nie jedzie". Ja niestety w obawie przed totalnym zabrudzeniem klocków nie użyłem nawet kropli smaru, jak się okazuje posmarowanie knobów to bezwzględne minimum.
Ponadto, przy budowie kabiny należy iść na naprawdę duże ustępstwa, u mnie nawis kabiny był dość mocno wysunięty i dość nisko, ponadto był dość kwadratowy, co znacznie utrudniało mi pokonywanie niektórych przeszkód.
Ostatnia rzecz, która zdecydowanie nadaje się do poprawy do wystające axle poza obrys kół, na które dodatkowo założyłem do niczego niepotrzebne "grzybki". Przez taki dziwny zabieg ledwie mieściłem się w bramkach, które na STT podobno i tak są ustawiane szerzej niż na LTTC.

Poza wymienionymi rzeczami oraz brakiem doświadczenia uważam, że auto radziło sobie bardzo dobrze w terenie, miało odpowiednie przełożenia, było odpowiednio wyważone, prześwit auta i rozstaw osi również był odpowiedni i na pewno nie przeszkadzał.

Kilka zdjęć z rajdu autorstwa lomeltor poniżej:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

DLA MEDIÓW

GALERIA

GALERIA WIP

FILM


Corrado
Posty: 104
Rejestracja: 2016-03-29, 09:52
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#2 Post autor: Corrado »

Świetny model! Widać że nieźle radzi sobie w terenie :)

Awatar użytkownika
blizzard
Posty: 820
Rejestracja: 2011-10-04, 15:48
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: blizzard00453005_0000002

 

#3 Post autor: blizzard »

Noniek, co to bedzie jak zrobisz MkX? ;O
to to latać będzie

ODPOWIEDZ