Większość z nas potrafi zbudować elektryczny kompresor. Taki kompresor to fajna rzecz, szkoda tylko że na jego działanie nie ma wpływu który przycisk na pilocie silnika wciskamy - działanie pneumatyki i tak zależy od ustawienia zaworów. A gdyby dało się z pilota kontrolować również zawory?
Autozawór pneumatyczny
Krótko jak to działa: na wale napędowym między silnikiem a kompresorem umieściłem wędrujący worm screw, który zależnie od kierunku obrotów silnika napędza jedną z dwóch zębatek. Zębatki przenoszą napęd na suwnicę, tak skonstruowaną że zębatka napędzana wsuwa ją pod zębatkę nienapędzaną aż skończy się rack - kiedy zmieniamy kierunek obrotów silnika, sytuacja się odwraca. Suwnica wędruje sobie więc między dwiema zębatkami zależnie od tego który przycisk wciskamy na pilocie - a wraz z nią przesuwa się dźwignia zaworu pneumatycznego.
Szczegóły znajdziecie w galerii autozaworu. A teraz zobaczcie jak to wygląda w praktyce:
Fajne? Tak tak, teraz z pilota możecie decydować czy siłowniki się wysuwają czy wsuwają - nie ma potrzeby nawet dotykać zaworu. Prototyp jest duży i przełącza się z opóźnieniem, ale pomyślcie jakie to ma perspektywy przy nowej elektryce - można kontrolować pneumatykę na odległość z pilota IR :D
Czekam na opinie czy ten patent nada się na MOC miesiąca :)
Wiek: 30 Dołączył: 25 Gru 2004 Wpisy: 1379 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-08-16, 17:42
Bardzo fajna rzecz, ale gdy silnik pracuje to przecież worm się kręci i wajcha nadal sie przesuwa, czy to nie będzie problemem przy rozbudowanej pneumatyce, gdy będzie potrzeba większego ciśnienia, a silnik będzie musiał dłużej pracować.
Wiek: 38 Dołączył: 28 Mar 2007 Wpisy: 5213 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-08-16, 17:42
Przyjrzyj się filmowi: wajcha zatrzymuje się razem z suwnicą kiedy skończy się rack. Po prostu wajcha przełącza się tylko kiedy zmieniasz kierunek obrotów silnika, potem pracuje już sam kompresor. Myślałem że to widać :P
Wiek: 33 Dołączył: 19 Maj 2006 Wpisy: 2096 Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2007-08-16, 17:49
Akurat w tym, najistotniejszym momencie, kiedy konczy sie belka zebata musiales wziac w kadr silownik :P Nakrec ten film jeszcze raz moze, bo faktycznie nie widac czy ta zebatka napedzajaca belke dalej sie kreci, czy staje.
Wiek: 38 Dołączył: 28 Mar 2007 Wpisy: 5213 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-08-16, 18:17
Zatrzymuje się, inaczej to by kompletnie nie miało przecież sensu :P Wygląda to urządzenie (o klockach mówię!) może dziwnie, ale działa jak marzenie. Gdzie oklaski? ;)
:brawo:
I masz oklaski :-) całkiem fajna maszynka. Robilem kiedys coś podobnego ale bez kompresora. Ale gdybyśmy chcieli zrobić MOCa z 3 siłownikami potrzeba 3 takich mechanizmów - a to zajmuje trochę miejsca. chyba wole sterowanie zaworami.
Wiek: 38 Dołączył: 28 Mar 2007 Wpisy: 5213 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-08-16, 18:38
Zgadza się, tym niemniej mam już projekt pneumatycznego MOCa którym będę sobie sterował z IR :) Będzie miał tylko jeden obwód pneumatyczny, więc ten MOC powinien bardzo dobrze się w nim sprawdzić.
Wiek: 38 Dołączył: 28 Mar 2007 Wpisy: 5213 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-08-16, 19:45
Trudne pytania komisja zadaje ;) Trialówka jest w zasadzie w stanie gotowym do jazdy, tylko chcę w niej jeszcze pogrzebać, no i oczywiście nie ma nadwozia. A pomysł na tego MOCa dopadł mnie w drodze z pracy do domu (ależ te tramwaje inspirują przy 30 stopniach upału :P ) i po prostu musiałem zobaczyć czy to zadziała. Natomiast projekt jest na później, najpierw czeka mnie przeprowadzka, potem będę myślał o bardziej pracochłonnych MOCach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich wpisów Nie możesz usuwać swoich wpisów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum