Wydajność zasilania LEGO

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Iasafaer
Posty: 281
Rejestracja: 2015-05-14, 20:05
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#16 Post autor: Iasafaer »

Blaha pisze:Z doświadczenia w trialu mogę napisać, że przy dużych obciążeniach dwa XLe na wieże (i to V2) to max.
Wydaje mi się, że nie potrzebujesz aż czterech silników XL, żeby poruszyć 10kg. Trialówki, które ważą po 3kg i jeżdżą bardzo sprawnie w baardzo trudnym terenie nie potrzebują więcej jak dwóch XLi. Więc jeśli masz zamiar jeździć po podłodze/ chodniku itp, to moim zdanie te cztery XLe zasilane z jednego źródła prądu są bez sensu. W twoim przypadku najlepszym wyjściem z sytuacji jest dać dwa XLe do napędu, ewentualnie z redukcją (nie wiem jakie koła itd), podpiąć to pod SBricka i lipo - będzie śmigać bez problemu :)
Sprawa wygląda tak jak już wspomniałem wcześniej. W aucie nie ma ani jednej zębatki, są same knoby, a całość jest sztywna, prymitywne kolebki jako zawieszenie, żeby nie było nic co mogłoby po drodze klęknąć od nadmiaru obciążenia. Przełożenie jest tym samym dokładnie 1:1.
10kg rzuciłem orientacyjnie, bo ciężko mi powiedzieć ile to będzie ważyć finalnie całe. Może być mniej, może być więcej.
Koła to poczciwe 62.4mm

Generalnie chciałbym mieć zapas mocy. Może to trochę przeambitnie, ale myślę, że to jest do wykonania. Buduję zestaw drogowy, nic wielkiego ot ciągnik siodłowy z naczepą (jeszcze nie wiem jaka), ale generalnie chciałbym, żeby to było w stanie pociągnąć z zapasem 10-15kg, może 20 przy wyżyłowaniu silników. Po prostu chciałbym uniknąć np sytuacji, że pojawia się niewielkie wzniesienie i pojazd już zaczyna wymiękać.
Ostatnio zmieniony 2016-07-22, 10:21 przez Iasafaer, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 876
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#17 Post autor: Blaha »

Muszel - ograniczeniem tutaj nie jest SBrick czy wieża IR V2 tylko źródło prądu - czy to Li Po czy zwykły box - wszystkie Legowe bboxy posiadają element PTC , który po kilku sekundach większego obciążenia odcina za duży prąd na chwilę i się resetuje.
Wskazałem tutaj tandem SBrick i Li Po, gdyż Kolega Iasafaer pisze, że ma bardzo mało miejsca w swoim modelu.
Jeśli koniecznie muszą tam być 4 XLe, to chyba nie ma innego wyścia, niż podpiąć je po dwa na jedno źródło zasilania lub spróbować [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=410853#410853]BuWizz[/URL] jak się pokaże :)

Awatar użytkownika
Iasafaer
Posty: 281
Rejestracja: 2015-05-14, 20:05
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#18 Post autor: Iasafaer »

Jellyeater pisze:Wydajność prądowa baterii zależy od jej oporu wewnętrznego. Maksymalny prąd jaki może popłynąć w obwodzie zależy od napięcia baterii i od sumy rezystancji obciążenia i rezystancji wewnętrznej ogniwa. Baterie mają wyższe napięcie bo 1.5 V. Akumulatorki raczej 1.4V i mniej. Znamionowo 1.2V. Jeżeli samochód żwawiej jeździł na akumulatorach znaczy, że baterie musiały mieć dużą rezystancję wewnętrzną.

Pojemność ogniwa nie przekłada się teoretycznie na jego wydajność prądową. Te 1500 mAh to możliwość ciągnięcia prądu o wartości 1,5A przez godzinę. Lub np. 150 mA przez 10 godzin. Być może i to trzeba by sprawdzić ogniwa o większej pojemności mają mniejszą rezystancję wewnętrzną i przez to większą wydajność prądową.
No i coś w tym musi być, bo nie bez powodu jeździł żwawiej, a sobie tego przecież nie wymyśliłem :D
Od tamtego momentu słusznie lub nie, ale łączyłem tą magiczną liczbę mAh na bateriach/akumulatorach z umowną "mocą" jaką mogą mi dostarczyć. Zauważyłem też dawno to o czym mówisz, że akumulatorki zazwyczaj mają niższe napięcie. Wiązałem to zazwyczaj z prawidłowością wyższe napięcie = niższe natężenie i odwrotnie. Niemniej mimo niższego napięcia na akumulatorkach 2200mAh silniki zawsze chodziły mi żwawiej, a żaróweczki jakby intensywniej świeciły - coś w tym zatem musi być.

Tak czy inaczej skoro legowy BBox i tak nie daje rady przy większych "mocach" to nie ma sensu tego rozkminiać. Musiałbym skonstruować własne źródło zasilania, które z kolei mogłoby, a nawet na pewno uszkodziłoby wieże IR, albo SBricka (i było by solą w oku purystów), choć ciekawe jaką faktycznie ma wydajność SBrick w kontekście zasilania. Tu by się Sariel musiał wypowiedzieć jako naczelny póki co użytkownik tego wynalazku na forum :D
Blaha pisze:Muszel - ograniczeniem tutaj nie jest SBrick czy wieża IR V2 tylko źródło prądu - czy to Li Po czy zwykły box - wszystkie Legowe bboxy posiadają element PTC , który po kilku sekundach większego obciążenia odcina za duży prąd na chwilę i się resetuje.
Wskazałem tutaj tandem SBrick i Li Po, gdyż Kolega Iasafaer pisze, że ma bardzo mało miejsca w swoim modelu.
Jeśli koniecznie muszą tam być 4 XLe, to chyba nie ma innego wyścia, niż podpiąć je po dwa na jedno źródło zasilania lub spróbować [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=410853#410853]BuWizz[/URL] jak się pokaże :)
Wiesz dylemat jest taki, bo... generalnie mógłbym wygospodarować miejsce. Układ napędowy z 4-rema XLami zajmuje jednak trochę miejsca, żeby nie powiedzieć wprost, że zajmuje całą dostępną przestrzeń pomiędzy przednią, a tylną osią. Wywalenie dwóch silników powoduje, że zyskuję miejsca po obu stronach pojazdu na dwa BBoxy.
Tylko no mówię, cały zestaw pojazdów (ciągnik + naczepa/y) będzie troszkę ciężki i obawiam się o wystarczającą moc. Wiem, że największe modele jak np Sarielowy Maus miał 4 XLe i to przy 6kg masy. Tutaj mówimy o niemal trzykrotnie większej masie całego zespołu pojazdów. Fakt faktem, że rozłożenie masy będzie inne, ale nie wiem czy 2 XLe dadzą radę tak, żeby ich po prostu nie zajechać.

Wiadomo redukcje i jeszcze raz redukcje. Wygląda na to, że tego nie uniknę. Myślałem, że da się uzyskać zadowalający efekt przy przełożeniu 1:1, ale to będzie chyba niewykonalne przy tej skali. A skala to typowa dla pojazdów na kołach 62.4mm, czyli mniej więcej 1:17 jak większość pojazdów ciężarowych na tych kołach.
Ostatnio zmieniony 2016-07-22, 17:44 przez Iasafaer, łącznie zmieniany 2 razy.

Ojek
Posty: 136
Rejestracja: 2015-10-20, 10:25
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#19 Post autor: Ojek »

Jellyeater pisze: Prąd = Napięcie / Opór. U= I / R.
Mała korekta: I = U/R

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 873
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: OmenGda

 

#20 Post autor: OmenGda »

Zrób taki test - zbuduj mega prostą przyczepkę, postaw na niej kilka kg worków z cukrem np i zobacz ile jeden a ile dwa xl z jednego bboxa pociągną :-) będziesz znał prędkość oraz wydajność w kontekście ilości silników :-) jak będzie za słabo albo za szybko daj redukcję i tyle :-)
Ostatnio zmieniony 2016-07-22, 18:05 przez OmenGda, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
Iasafaer
Posty: 281
Rejestracja: 2015-05-14, 20:05
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#21 Post autor: Iasafaer »

OmenGda pisze:Zrób taki test - zbuduj mega prostą przyczepkę, postaw na niej kilka kg worków z cukrem np i zobacz ile jeden a ile dwa xl z jednego bboxa pociągną :-) będziesz znał prędkość oraz wydajność w kontekście ilości silników :-) jak będzie za słabo albo za szybko daj redukcję i tyle :-)
Jednym XLem poprzez ślimaka przeciągnąłem niemal 30kg i to przy użyciu kardanów. Dwa XLe, przy ciut mniejszej redukcji pewnie by załatwiły sprawę, ale to takie żyłowanie silników.

Jellyeater
VIP
Posty: 2363
Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#22 Post autor: Jellyeater »

Faktycznie mój błąd U = I * R. Nie ma to jak 6 lat po studiach. :-(

Też się boję, że te 4 XL nie będą mieć momentu by pokonać opory ruchu na początku. Opony się odkształcą. Niezłe tarcie może być.
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto

Awatar użytkownika
Iasafaer
Posty: 281
Rejestracja: 2015-05-14, 20:05
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#23 Post autor: Iasafaer »

Jellyeater pisze:Faktycznie mój błąd U = I * R. Nie ma to jak 6 lat po studiach. :-(

Też się boję, że te 4 XL nie będą mieć momentu by pokonać opory ruchu na początku. Opony się odkształcą. Niezłe tarcie może być.
Jeśli knoby i osie to wytrzymają to felgi zaczną się obracać. Podobny efekt miałem jak przy użyciu ślimaków przeciągałem coraz to większe ciężary (nawet 30kg) testując to rozwiązanie. W którymś momencie felgi zaczęły obracać się wewnątrz przy jednoczesnym ukręcaniu półosi. Ale to już skrajny przypadek.

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 873
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: OmenGda

 

#24 Post autor: OmenGda »

Ja bym dał dwa xl z dwóch bboxow. Z tego napęd przez prostą ale masywną skrzynię biegow 1:3 z obciążeniem i 1:1 bez obciążenia. Może być przełączana recznie.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
Iasafaer
Posty: 281
Rejestracja: 2015-05-14, 20:05
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#25 Post autor: Iasafaer »

OmenGda pisze:Ja bym dał dwa xl z dwóch bboxow. Z tego napęd przez prostą ale masywną skrzynię biegow 1:3 z obciążeniem i 1:1 bez obciążenia. Może być przełączana recznie.
Na taką zabawę to nie ma miejsca. Napisałem na początku. Tak jak Ty zasugerowałeś to musiałbym model przeskalować do kół z Unimoga. Nie mam miejsca na jednego bboxa, a Ty chcesz dwa + 4 XLe i jeszcze gearboxa... lmao. Musiałbym do tego osobną przyczepkę zrobić :D

Prawdopodobnie zostanie na 2XL + gearbox

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
brickshelf: Na razie brak ;/...

 

#26 Post autor: Kruk »

Wiadomo, fajnie mieć zapas mocy, zwłaszcza jak to ma być ciągnik siodłowy, ale 4 XL to bardziej właśnie na model o skali do kół unimoga niż typowych 62.4. Dwa XL'e i BB plus Sbrick czy też wieżyczka V2 powinno wystarczyć nawet na 5 kg modelu plus 10 kg naczepa. Popatrz sobie na Zbika Scanie, jeden XL, 9 kg i daje radę, tylko jedno co bym zrobił to dodał napęd na przednią oś w Twoim modelu.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

Awatar użytkownika
Iasafaer
Posty: 281
Rejestracja: 2015-05-14, 20:05
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#27 Post autor: Iasafaer »

Kruk pisze:Wiadomo, fajnie mieć zapas mocy, zwłaszcza jak to ma być ciągnik siodłowy, ale 4 XL to bardziej właśnie na model o skali do kół unimoga niż typowych 62.4. Dwa XL'e i BB plus Sbrick czy też wieżyczka V2 powinno wystarczyć nawet na 5 kg modelu plus 10 kg naczepa. Popatrz sobie na Zbika Scanie, jeden XL, 9 kg i daje radę, tylko jedno co bym zrobił to dodał napęd na przednią oś w Twoim modelu.
Spróbuję z dwoma XLami. Napęd na przednią oś odpada, ponieważ postawiłem na realizm. Ciągnik siodłowy to ciągnik siodłowy. Napęd na tył to napęd na tył :P

Nie chcę za dużo zdradzać szczegółów, ale temat jest poważny i ambitny, szczególnie, że to tak naprawdę mój debiut jeśli chodzi o pojazd zbudowany w całości, od podstaw przeze mnie.
Waga całego zestawu (załadowanego) może dochodzić nawet do 20kg.

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
brickshelf: Na razie brak ;/...

 

#28 Post autor: Kruk »

Noo 2 XL'e powinny dać radę plus dobre przełożenie, a z tym realizmem...powiem tak, przednia oś napędowa da Ci więcej siły bo nie tylko tylna oś pcha ale i przednia ciągnie do przodu, a realizm pozostaw na obudowę modelu bo wtedy widać że jest ładnie oddany kształt, zresztą to Twój projekt i zrobisz jak uważasz. :)

Co do projektu ambitnego, jeśli nie miałeś wcześniej do czynienia z modelami o dużych masach możesz nie raz nie dwa mieć problem z modelem, a jak masz już doświadczenie jakieś to pewnie. Nie atakuje kolegi Bombiniego, ale jego wątek WIP nooo już zaczyna nabierać " mocy urzędowej" bo już dawno założony aa dalej końca brak, kumasz o co mi chodzi. :)
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

Awatar użytkownika
Iasafaer
Posty: 281
Rejestracja: 2015-05-14, 20:05
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#29 Post autor: Iasafaer »

Kruk pisze:Noo 2 XL'e powinny dać radę plus dobre przełożenie, a z tym realizmem...powiem tak, przednia oś napędowa da Ci więcej siły bo nie tylko tylna oś pcha ale i przednia ciągnie do przodu, a realizm pozostaw na obudowę modelu bo wtedy widać że jest ładnie oddany kształt, zresztą to Twój projekt i zrobisz jak uważasz. :)

Co do projektu ambitnego, jeśli nie miałeś wcześniej do czynienia z modelami o dużych masach możesz nie raz nie dwa mieć problem z modelem, a jak masz już doświadczenie jakieś to pewnie. Nie atakuje kolegi Bombiniego, ale jego wątek WIP nooo już zaczyna nabierać " mocy urzędowej" bo już dawno założony aa dalej końca brak, kumasz o co mi chodzi. :)
Zobaczymy co będzie :)

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 876
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#30 Post autor: Blaha »

Nie bardzo rozumiem o co chodzi z tym zajeżdżaniem XLi... Jeśli silniki staną to zadziała zabezpieczenie w BatBoxie, wieży IR lub SBricku. Nie ma mowy i jakimś uszkodzeniu XLa. Jeżdżę w trialu kilka lat i uwierz mi, że warunki to często hardkor (ogromne przeciążenia, silniki stają, boxy i wieże się gotują, do tego piach, ziemia, pył i wilgoć) i nie udało mi się zepsuć żadnego silnika Lego. Przez 5 lat... Obawy są bezpodstawne moim zdaniem.
Na model na kołach 62 w zupełności do napędu wystarczy Ci batbox (duży) lub li-po i dwa XLe. Przy niedużej redukcji pociągniesz te 10 kg z palcem w nosie :)

ODPOWIEDZ