[MOC] Tatra Dakar Truck
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
[MOC] Tatra Dakar Truck
No to jeszcze raz, może nie wetnie...
Dane techniczne:
Wymiary: dł. 37s / szer. 16s / wys. 24s
Waga: 1.273 kg
Zawieszenie: przód - niezależne, tył - oś pływająca
Napęd: 2 x silnik RC bezpośrednio z szybszego wyjścia
Jak zapewne każdy z nas mam swój ulubiony kolor Lego i jest nim lime green. Dlatego kiedy natrafiłem w necie na Dakarową Tatrę T815 4x4 w pięknym limonkowo-czarnym malowaniu, nie miałem wyjścia, musiałem ją zbudować, a przy okazji przetestować jak SBricki radzą sobie z silnikami Lego RC.
Model wygląda jak widać, tzn. wydaje się zbyt wysoki przez podniesione zawieszenie. Na filmie widać jak to wygląda kiedy się go dociśnie - buda ma prawidłowe proporcje, po prostu siedzi wyżej nad kołami niż w oryginale. A to dlatego że zawieszenie jest dość miękkie - z przodu ma postać podwójnych wahaczy, z tyłu mamy natomiast dwa silniki RC na przegubie kulowym działające jak oś pływająca. Silniki zasilane są z dwóch osobnych baterii 8878 i sterowane za pośrednictwem dwóch SBricków. Z ciekawostek, każda bateria podłączona jest pod jedną parę LEDów podświetlającą przednie reflektory po jednej stronie - dzięki temu widać które baterie są włączone - a SBricki siedzą bezpośrednio na wtyczkach tychże LEDów, żeby nie dokładać masy kolejnym kablem. Rozkład masy był w ogóle istotną kwestią, bo od początku było wiadomo że ciężarówka będzie szybka i wysoka - idealny przepis na rolki. Dlatego baterie i SBricki umieściłem na samym dole podwozia, razem z wszystkimi silnikami, a całe nadwozie to tylko cienkie panele z płytek i kafli. Mimo tego ciężarówka ma tendencję do wywrotek na zakrętach, którą po testach podwozia udało mi się zredukować utwardzając przednie zawieszenie i zmniejszając promień skrętu. Jak widać na filmie, skręty przy pełnej prędkości wciąż nie kończą się dobrze, a to ze względu na bardzo wysoką prędkość. Model jest w skali ok. 19.5:1, więc jeśli przyjmiemy że wyciąga 12 km/h, jest to odpowiednik 234 km/h w pełnowymiarowej ciężarówce - nikt normalny nie skręca przy takiej prędkości.
Galeria: http://bricksafe.com/pages/sariel/tatra-dakar-truck
Fotki:
I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fwX51YPvKuA[/youtube]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
/Servator/ MOC był opublikowany we Wrześniu 2016 tuż przed awarią Forum.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dane techniczne:
Wymiary: dł. 37s / szer. 16s / wys. 24s
Waga: 1.273 kg
Zawieszenie: przód - niezależne, tył - oś pływająca
Napęd: 2 x silnik RC bezpośrednio z szybszego wyjścia
Jak zapewne każdy z nas mam swój ulubiony kolor Lego i jest nim lime green. Dlatego kiedy natrafiłem w necie na Dakarową Tatrę T815 4x4 w pięknym limonkowo-czarnym malowaniu, nie miałem wyjścia, musiałem ją zbudować, a przy okazji przetestować jak SBricki radzą sobie z silnikami Lego RC.
Model wygląda jak widać, tzn. wydaje się zbyt wysoki przez podniesione zawieszenie. Na filmie widać jak to wygląda kiedy się go dociśnie - buda ma prawidłowe proporcje, po prostu siedzi wyżej nad kołami niż w oryginale. A to dlatego że zawieszenie jest dość miękkie - z przodu ma postać podwójnych wahaczy, z tyłu mamy natomiast dwa silniki RC na przegubie kulowym działające jak oś pływająca. Silniki zasilane są z dwóch osobnych baterii 8878 i sterowane za pośrednictwem dwóch SBricków. Z ciekawostek, każda bateria podłączona jest pod jedną parę LEDów podświetlającą przednie reflektory po jednej stronie - dzięki temu widać które baterie są włączone - a SBricki siedzą bezpośrednio na wtyczkach tychże LEDów, żeby nie dokładać masy kolejnym kablem. Rozkład masy był w ogóle istotną kwestią, bo od początku było wiadomo że ciężarówka będzie szybka i wysoka - idealny przepis na rolki. Dlatego baterie i SBricki umieściłem na samym dole podwozia, razem z wszystkimi silnikami, a całe nadwozie to tylko cienkie panele z płytek i kafli. Mimo tego ciężarówka ma tendencję do wywrotek na zakrętach, którą po testach podwozia udało mi się zredukować utwardzając przednie zawieszenie i zmniejszając promień skrętu. Jak widać na filmie, skręty przy pełnej prędkości wciąż nie kończą się dobrze, a to ze względu na bardzo wysoką prędkość. Model jest w skali ok. 19.5:1, więc jeśli przyjmiemy że wyciąga 12 km/h, jest to odpowiednik 234 km/h w pełnowymiarowej ciężarówce - nikt normalny nie skręca przy takiej prędkości.
Galeria: http://bricksafe.com/pages/sariel/tatra-dakar-truck
Fotki:
I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fwX51YPvKuA[/youtube]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
/Servator/ MOC był opublikowany we Wrześniu 2016 tuż przed awarią Forum.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ostatnio zmieniony 2016-10-02, 07:56 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3941
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3941
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Dzięki. " z tyłu mamy natomiast dwa silniki RC na przegubie kulowym działające jak oś pływająca. " A o co chodzi z przegubem kulowym?M_longer pisze:To są dwa silniki RC przymocowane do ramy.OmenGda pisze:Nie rozumiem jako laik jak jest zrobione te tylne zawieszenie :-|
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!
Sztuką jest, zrobić to boczną!
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Niezupełnie: http://bricksafe.com/files/sariel/tatra ... G_6010.JPG
Silniki mają między sobą wahacz od zawieszenia który jest przypięty towballem do podwozia. Do tego mamy dwa zwykłe cięgna na 6 kropek po bokach, żeby przegub nie latał na boki, a całość wisi na dwóch długich amorach pod kątem, na takiej zasadzie jak widać tutaj, tylko potem jeszcze trochę zmieniłem ten kąt: http://bricksafe.com/files/sariel/tatra ... G_5792.JPG
Silniki mają między sobą wahacz od zawieszenia który jest przypięty towballem do podwozia. Do tego mamy dwa zwykłe cięgna na 6 kropek po bokach, żeby przegub nie latał na boki, a całość wisi na dwóch długich amorach pod kątem, na takiej zasadzie jak widać tutaj, tylko potem jeszcze trochę zmieniłem ten kąt: http://bricksafe.com/files/sariel/tatra ... G_5792.JPG
-
- Posty: 572
- Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
- Lokalizacja: Rybnik okolice
- brickshelf: Tranzystor
-
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Omen, zlitujże się trochę. Oś pływająca = działa dokładnie tak jak w crawlerze. Przecież nawet na filmie to widać. Gdyby oś miała bujać się tylko góra/dół to po grzyba bawiłbym się w jakieś przeguby, cięgna i co tam jeszcze kiedy wystarczyłyby dwa piny?
Ostatnio zmieniony 2016-10-09, 20:14 przez Sariel, łącznie zmieniany 3 razy.