[WIP] Lokomotywa spalinowa SU45 - wersja MMW Chojnice 2017
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
[WIP] Lokomotywa spalinowa SU45 - wersja MMW Chojnice 2017
Lokomotywa spalinowa SU45 - wersja MMW Chojnice 2017
Chojnie - to dla mnie przede wszystkim miasto z bogatymi tradycjami kolejarskimi, 6-kierunkowy węzeł kolejowy, stacja, gdzie krzyżuje się ze sobą 5 niezelektryfikowanych linii kolejowych.
To właśnie w chojnickiej “szopie” stacjonowało wiele “kultowych” fiat-ów, czyli lokomotywy serii SP/SU45. Jeszcze kilkanaście lat temu było tak (1995) i tak (2005)
Pojazdy te były produkowane w latach 1970-1976 w zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu jako model HCP 301D. Łącznie z linii produkcyjnej zjechało 270 egzemplarzy lokomotyw, pieszczotliwie nazywanych przez miłośników kolei “SUkami”.
Na chwilę obecną (12.2016) w czynnym ruchu pasażerskim pozostaje ostatni egzemplarz SU45-079 zwany potocznie strażakiem - kursuje w ruchu regionalnym na odcinku Ostbahn’u, właśnie na trasie Chojnice <-> Krzyż Wlkp przez mój rodzinny Złotów.
Kilka maszyn otrzymało drugie życie po zmodernizowaniu na ST45 i tym samym obsługują pociągi towarowe na niezelektryfikowanych liniach.
Dodatkowo jednostka SU45-141 - obecnie 301Db-143 bez modernizacji obsługuje przewozy towarowe w barwach prywatnego przewoźnika Unikol.
Ostatnia warta uwagi jednostka to SU45-115 - po wygaśnięciu świadectwa została sprzedana przez PR, nowym właścicielem został prywatny przewoźnik SKPL, lokomotywa oczekuje w Pleszewie (WLKP) na wykonanie naprawy dopuszczającej ją do ruchu, więc jest nadzieja, że po wygaśnięciu świadectwa “strażaka” ujrzymy jeszcze na szlaku fiata z pociągiem osobowym.
Wracając do Chojnic i jej herbu: tura - tutaj można doszukać się kolejnego związku kolei z miastem - w regularnym ruchu pasażerskim kursuje pociąg “TUR” w relacji Chojnice <-> Gdynia.
Jeśli chodzi o chojnickie lokomotywy to w szczególności utkwiła mi w pamięci jednostka SU45-197:
(Zdjęcia “za życia”, rok 2006)
Jak widać oznaczenia na lokomotywie wyraźnie określają “pochodzenie” jednostki.
W związku z powyższym jako mini model wystawowy na przyszłoroczną wystawę główną w Chojnicach chciałbym zaproponować model nawiązujący właśnie do tej lokomotywy:
Model składa się co prawda z 95 elementów - to prawie dwa razy więcej niż zakładana ilość na MMW, ale zbudowany jest z podstawowych klocków, jest prosty w budowie, symetryczny i przede wszystkim klocki są “zbite”, można nosić w kieszeni, nic nie powinno się odczepiać.
Zdaję sobie oczywiście sprawę z braku proporcji - przy szerokości 4 studów model powinien być przynajmniej 3 razy dłuższy, ale każdy dodatkowy stud długości to kolejne 10-12 klocków.
To mój pierwszy model w tej skali ale przede wszystkim budowany z myślą o MMW więc proszę o wyrozumiałość.
Jeśli model jest “przyszłościowy” chętnie poznam konstruktywną opinię i naniosę zmiany.
Poniżej link BS obrazujący budowę krok po kroku:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=567185
Spis części:
Oraz bezpośredni link do pobrania paczki z instrukcją oraz plikiem .ldr:
https://drive.google.com/file/d/0B-w74P ... sp=sharing
Dziękuję.
----------------
EDIT:
Wersja nr 2:
Wersja nr 3:
--------------------
EDIT 2
Wersja 4 - długość 16 studów:
Szerokość: 2 study i 4 płytki, lub inaczej: 4 study minus 1 płytka.
W tej wersji "rdzeń" lokomotywy zbudowany jest z Brick, Modified 1 x 2 x 1 2/3 with Studs on 1 Side.
Jako skosy miały by zostać użyte Slope, Curved 2 x 4 x 2/3 No Studs with Bottom Tubes
Liczba części - 89:
Wersja 5 - długość 12 studów:
Z ciekawości zbudowałem też wersję krótszą o 4 study:
Po podliczeniu okazuje się, że ilość części to... 87:
Po skróceniu lokomotywy o 4 study udało się zaoszczędzić zaledwie 2 klocki.
Póki co wychodzi na to, że wersja 4-ta, choć nie najładniejsza wydaje się być najbardziej optymalna jeśli chodzi o stosunek długości do ilości klocków.
Chojnie - to dla mnie przede wszystkim miasto z bogatymi tradycjami kolejarskimi, 6-kierunkowy węzeł kolejowy, stacja, gdzie krzyżuje się ze sobą 5 niezelektryfikowanych linii kolejowych.
To właśnie w chojnickiej “szopie” stacjonowało wiele “kultowych” fiat-ów, czyli lokomotywy serii SP/SU45. Jeszcze kilkanaście lat temu było tak (1995) i tak (2005)
Pojazdy te były produkowane w latach 1970-1976 w zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu jako model HCP 301D. Łącznie z linii produkcyjnej zjechało 270 egzemplarzy lokomotyw, pieszczotliwie nazywanych przez miłośników kolei “SUkami”.
Na chwilę obecną (12.2016) w czynnym ruchu pasażerskim pozostaje ostatni egzemplarz SU45-079 zwany potocznie strażakiem - kursuje w ruchu regionalnym na odcinku Ostbahn’u, właśnie na trasie Chojnice <-> Krzyż Wlkp przez mój rodzinny Złotów.
Kilka maszyn otrzymało drugie życie po zmodernizowaniu na ST45 i tym samym obsługują pociągi towarowe na niezelektryfikowanych liniach.
Dodatkowo jednostka SU45-141 - obecnie 301Db-143 bez modernizacji obsługuje przewozy towarowe w barwach prywatnego przewoźnika Unikol.
Ostatnia warta uwagi jednostka to SU45-115 - po wygaśnięciu świadectwa została sprzedana przez PR, nowym właścicielem został prywatny przewoźnik SKPL, lokomotywa oczekuje w Pleszewie (WLKP) na wykonanie naprawy dopuszczającej ją do ruchu, więc jest nadzieja, że po wygaśnięciu świadectwa “strażaka” ujrzymy jeszcze na szlaku fiata z pociągiem osobowym.
Wracając do Chojnic i jej herbu: tura - tutaj można doszukać się kolejnego związku kolei z miastem - w regularnym ruchu pasażerskim kursuje pociąg “TUR” w relacji Chojnice <-> Gdynia.
Jeśli chodzi o chojnickie lokomotywy to w szczególności utkwiła mi w pamięci jednostka SU45-197:
(Zdjęcia “za życia”, rok 2006)
Jak widać oznaczenia na lokomotywie wyraźnie określają “pochodzenie” jednostki.
W związku z powyższym jako mini model wystawowy na przyszłoroczną wystawę główną w Chojnicach chciałbym zaproponować model nawiązujący właśnie do tej lokomotywy:
Model składa się co prawda z 95 elementów - to prawie dwa razy więcej niż zakładana ilość na MMW, ale zbudowany jest z podstawowych klocków, jest prosty w budowie, symetryczny i przede wszystkim klocki są “zbite”, można nosić w kieszeni, nic nie powinno się odczepiać.
Zdaję sobie oczywiście sprawę z braku proporcji - przy szerokości 4 studów model powinien być przynajmniej 3 razy dłuższy, ale każdy dodatkowy stud długości to kolejne 10-12 klocków.
To mój pierwszy model w tej skali ale przede wszystkim budowany z myślą o MMW więc proszę o wyrozumiałość.
Jeśli model jest “przyszłościowy” chętnie poznam konstruktywną opinię i naniosę zmiany.
Poniżej link BS obrazujący budowę krok po kroku:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=567185
Spis części:
Oraz bezpośredni link do pobrania paczki z instrukcją oraz plikiem .ldr:
https://drive.google.com/file/d/0B-w74P ... sp=sharing
Dziękuję.
----------------
EDIT:
Wersja nr 2:
Wersja nr 3:
--------------------
EDIT 2
Wersja 4 - długość 16 studów:
Szerokość: 2 study i 4 płytki, lub inaczej: 4 study minus 1 płytka.
W tej wersji "rdzeń" lokomotywy zbudowany jest z Brick, Modified 1 x 2 x 1 2/3 with Studs on 1 Side.
Jako skosy miały by zostać użyte Slope, Curved 2 x 4 x 2/3 No Studs with Bottom Tubes
Liczba części - 89:
Wersja 5 - długość 12 studów:
Z ciekawości zbudowałem też wersję krótszą o 4 study:
Po podliczeniu okazuje się, że ilość części to... 87:
Po skróceniu lokomotywy o 4 study udało się zaoszczędzić zaledwie 2 klocki.
Póki co wychodzi na to, że wersja 4-ta, choć nie najładniejsza wydaje się być najbardziej optymalna jeśli chodzi o stosunek długości do ilości klocków.
Ostatnio zmieniony 2016-12-07, 10:10 przez noniusz, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- VIP
- Posty: 2363
- Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Proszę uzupełnić
- Kontakt:
-
Czy to nie jest przypadkiem za krótkie? Ciężko w tym rozpoznać pierwowzór. Ale jakby dać zdjęcie co to miało być...
Ostatnio zmieniony 2016-12-05, 11:17 przez Jellyeater, łącznie zmieniany 1 raz.
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
Jellyeater pisze: Czy to nie jest przypadkiem nomen omen za krótkie?
noniusz pisze:Model składa się co prawda z 95 elementów - to prawie dwa razy więcej niż zakładana ilość na MMW
Zdaję sobie oczywiście sprawę z braku proporcji - przy szerokości 4 studów model powinien być przynajmniej 3 razy dłuższy, ale każdy dodatkowy stud długości to kolejne 10-12 klocków.
Była jeszcze wersja z tymi klockami zamiast tych okrągłych:mw pisze:Jedno co mnie razi to z przodu te wielkie koła pod lampami
Ale zostawiłem te okrągłe, SU45 ma jednak dość obłą kabinę, z tymi kwadratowymi płytkami wyglądało na dość kanciaste.
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
No z tym malowaniem i rozpoznawalnością bywa różnie - akurat kolory, o których piszesz to malatura zaprzeszła, ostatnie czynne fiaty były oliwkowe, a ten ostatni czynny - czerwony.adamski pisze:Może gdybyś użył żółtych i zielonych klocków to byłby łatwiejszy do rozpoznania.
Ja ewentualnie podmieniłbym kolor szary na dark tan, wtedy kolorystyką być może zbliżyłbym się do pierwowzoru (SU45-197), ale w tym kolorze nie ma chociażby bracket'ów.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Jetboy pisze:Wyglada jak jakis agregat albo generator. Zupełnie nie kojarzy się z lokomotywą. Może gdyby była 2 razy dłuższa, ale wtedy to za dużo klocków.
Zgodzę się niestety z przedmówcami. W ogóle nie podobne do lokomotywy, bo jak sam napisałeś pogubiłeś proporcje i jeszcze w kolorze LBG, więc zupełnie nie podobne to coś do lokomotywyKrzysiek pisze:Jak by nie opis to bym nie wpadł na pomysł że to lokomotywa :)
Pierwsza myśl była że to jakis silnik do niej
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
Serdecznie dziękuję za wszystkie opinie.
Niedzielny entuzjazm zdecydowanie opadł i zacząłem postrzegać ten model w zupełnie innym świetle.
Pierwowzór ma wymiary (szer. x dł. x wys.): 2.900 x 18.900 x 4.328 mm, w klockowych realiach lokomotywa przy szerokości 4 studów powinna mieć wysokość 6 studów i długość 26 studów.
Dlatego też przysiadłem wczoraj jeszcze raz do budulca i powstała wersja nr. 2:
Lokomotywa ma 4 study szerokości, 6 studów wysokości i 18 studów długości, ta wersja składa się ze 136 elementów:
Wirtualna wersja:
Jako światło górne ma służyć ten element: Plate, Round 1 x 1 with Handle , niestety nie znalazłem go w bibliotece MLcad, więc w render wstawiłem zwykły przezroczysty groszek.
Zamiast tych czarnych okrągłych kafli na dachu świetnie pasowałby ten klocek:LegoTurntable 2 x 2 Plate, Base, ale niestety nie występuje w kolorze DBG.
Moim skromnym zdaniem ta wersja wygląda zdecydowanie lepiej niż wersja nr 1, przy przedłużeniu wersji pierwotnej o 10 studów przybyło "zaledwie" 41 klocków.
Reasumując to sporo, gdyby zostawić tylko 2 osie, zdjąć plejty ze zderzaków i zdjąć tą czarną kostkę z podwozia model miałby tylko 121 elementów, chociaż w tej wersji warto było by zostawić wszystkie osie bo taki układ jest zgodny z oryginałem.
Dodatkowo model o długości 18 studów niekoniecznie jest mini modelem, więc "zbudowałem" jeszcze wersję nr 3 o długości 14 studów:
Ta wersja składa się ze 106 elementów
Tu analogicznie gdyby zrezygnować z 2 osi, plejtów na zderzakach i tej czarnej kostki na podwoziu model ostatecznie miałby 95 elementów, czyli tyle ile wersja nr 1.
Niedzielny entuzjazm zdecydowanie opadł i zacząłem postrzegać ten model w zupełnie innym świetle.
Pierwowzór ma wymiary (szer. x dł. x wys.): 2.900 x 18.900 x 4.328 mm, w klockowych realiach lokomotywa przy szerokości 4 studów powinna mieć wysokość 6 studów i długość 26 studów.
Dlatego też przysiadłem wczoraj jeszcze raz do budulca i powstała wersja nr. 2:
Lokomotywa ma 4 study szerokości, 6 studów wysokości i 18 studów długości, ta wersja składa się ze 136 elementów:
Wirtualna wersja:
Jako światło górne ma służyć ten element: Plate, Round 1 x 1 with Handle , niestety nie znalazłem go w bibliotece MLcad, więc w render wstawiłem zwykły przezroczysty groszek.
Zamiast tych czarnych okrągłych kafli na dachu świetnie pasowałby ten klocek:LegoTurntable 2 x 2 Plate, Base, ale niestety nie występuje w kolorze DBG.
Moim skromnym zdaniem ta wersja wygląda zdecydowanie lepiej niż wersja nr 1, przy przedłużeniu wersji pierwotnej o 10 studów przybyło "zaledwie" 41 klocków.
Reasumując to sporo, gdyby zostawić tylko 2 osie, zdjąć plejty ze zderzaków i zdjąć tą czarną kostkę z podwozia model miałby tylko 121 elementów, chociaż w tej wersji warto było by zostawić wszystkie osie bo taki układ jest zgodny z oryginałem.
Dodatkowo model o długości 18 studów niekoniecznie jest mini modelem, więc "zbudowałem" jeszcze wersję nr 3 o długości 14 studów:
Ta wersja składa się ze 106 elementów
Tu analogicznie gdyby zrezygnować z 2 osi, plejtów na zderzakach i tej czarnej kostki na podwoziu model ostatecznie miałby 95 elementów, czyli tyle ile wersja nr 1.