[MOC] Sprzęgło odśrodkowe

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
moris
Posty: 17
Rejestracja: 2007-06-25, 18:16
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

[MOC] Sprzęgło odśrodkowe

#1 Post autor: moris »

Witam wszystkich.

Nareszcie udało mi się coś stworzyć :)
Ostatnio dużo pracuję i braknie mi czasu na te i inne przyjemności

Chciałem wrzucić fotki na BS ale nie mogę się zalogować :O

Sprzęgło odśrodkowe, cierne, widziane już na BS, teraz w wersji skompresowanej :)

Obrazek

Obrazek


Ilość nieoryginalnych części: 3 :)
- obciążenia wahadełek, sztuk dwie (zaznaczone na niebiesko, śrubki z łożyskiem, są
zakręcone leciutko, nie niszczą klocków)

Obrazek


- "tarcza sprzęgła", uszczelka do baterii wannowej, gumowa, miękka :) umocowana między felgą a oponką małą na wałku napędzanym

Obrazek

Oczywiście jeżeli ktoś ma propozycję zastąpienia tych nieoryginalnych oryginalnymi przy
zachowaniu obecnych właściwości to ja jestem otwarty :)

Zasady działania chyba nie muszę tłumaczyć :)

Ze wstępnych prób na prowizorycznym podwoziu wynika że działa całkiem sprawnie, fajnie
przenosi tylko tyle mocy ile potrzeba, nie łamiąc starych z8 w ostatniej parze zębatek,
przełożenie to 1:9 (o ile się nie mylę, trzy pary redukcyjne z z8 na z24)


Obrazek

Ale mam problem, siły działające na układ, na obrazku powyżej (zaznaczone na zielono), powodują że "korpus
sprzęgła (zaznaczony na czerwono) się rozsuwa i
klinuje między brickami, tutaj prośba do Was :)
Mam duże braki w klockach, czyli nie mam żadnej sensownej części którą mógłbym użyć do
korpusu, potrzebuję konkretnych propozycji jakimi klockami zastąpić korpus tak żeby go
zblokować w sobie :) może liftarmy? itp :)


Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji i konstruktywnej krytyki :)

Moris

P.S. sorki za jakość zdjęć, telefon i sztuczne oświetlenie ;/
Ostatnio zmieniony 2007-12-29, 14:29 przez moris, łącznie zmieniany 7 razy.

orion_blue

#2 Post autor: orion_blue »

nikt nie odpowiedział.....sprawa fajna.

ale chyba wszyscy sie znają na tym xD



[ja nie]

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#3 Post autor: Żbik »

Ja pisałem na pw, ale chyba kolea nie odebrał :(

moris
Posty: 17
Rejestracja: 2007-06-25, 18:16
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

#4 Post autor: moris »

orion_blue pisze:ale chyba wszyscy sie znają na tym xD
troche jaśniej, bo nie rozumiem do czego pijesz
Żbik pisze:Ja pisałem na pw, ale chyba kolea nie odebrał
odebrał :) i się odzywał na gadulcu
własnie o takie właściwości korpusu mi chodziło :) http://www.peeron.com/inv/parts/32532

tylko za duże troche, można jeszcze ciaśniej :)
na liftarmach może uda mi się zrobić na 6 studów długości :)
Proszę o wydłużenie doby do min 30 h :) http://www.abagdynia.pl

Grand

#5 Post autor: Grand »

Czemu ma służyć ten "wynalazek"?

W TrTr go nikt nie użyje, z powodu nieoryginalnych części i tego, że rozsypie się na pierwszej, lepszej przeszkodzie, więc gdzie chcesz go stosować?

moris
Posty: 17
Rejestracja: 2007-06-25, 18:16
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

#6 Post autor: moris »

Grand pisze:wynalazek
sprzęgło odśrodkowe nie jest wynalazkiem, znamy je dosyć długo
Grand pisze:W TrTr go nikt nie użyje
a czy ja napisałem że nadaje się świetnie do TrTr?
Grand pisze:, z powodu nieoryginalnych części i tego, że rozsypie się na pierwszej, lepszej przeszkodzie
części owszem są nieoryginalne ale działają jak należy, zło konieczne.
Jak napisałem:
"Oczywiście jeżeli ktoś ma propozycję zastąpienia tych nieoryginalnych oryginalnymi przy zachowaniu obecnych właściwości to ja jestem otwarty"

moment obrotowy jest przenoszony przez axle, oponkę i felgę oraz koła pasowe które są raczej dosyć wytrzymałe, jak już pisałem mechanizm przekazuje tylko tyle mocy ile potrzeba, nie łamiąc zębatek, najpierw sprzęgło po prostu będzie się ślizgać a później można by mówić o jakimkolwiek rozsypywaniu się, co do konstrukcji korpusu to właśnie po to jest ten temat żeby go wzmocnić co by się nie rozłożył w czasie pracy.
Grand pisze:więc gdzie chcesz go stosować?
w zespole napędowym razem z automatyczną skrzynią biegów, w dużym pojeździe, coś "ala" autobus, po to też jest ślizganie się sprzęgła żeby zmiana obciążenia silnika i całego układu napędowego przy zmianie biegu nie powodowała "rozsypywania się wszystkiego"
Ostatnio zmieniony 2007-09-11, 19:18 przez moris, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

moris, puźniej to można uznać że Twój MOC jest owszem, fajną ciekawostką ale tylko ciekawostką. Dlaczego? Bo po pierwsze używa nieoryginalnych części czego osobiście nie uznaję. Fakt, trudno byłoby je zastąpić ale nie wydaje mi się to niewykonalne. Tylko trudne - są przecież klocki działające jak obciążniki. Po drugie, zdajesz sobie na pewno sprawę że nikt nie zastosuje tak dużego i skomplikowanego mechanizmu jeśli może go zastąpić zębatką ze sprzęgłem lub przekładnią pasową która działa jak sprzęgło. Jednym słowem - fajna konstrukcja ale IMHO sztuka dla sztuki. I robiłaby na pewno znacznie większe wrażenie gdyby była wyłącznie z klocków.

adie

#8 Post autor: adie »

Myślę, że w wielu konstrukcjach bardzo by przydało się tzw. wolne koło. Może nawet bardziej niż to sprzęgło odśrodkowe.

moris
Posty: 17
Rejestracja: 2007-06-25, 18:16
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

#9 Post autor: moris »

Sariel pisze:moris, puźniej...
poprawione :) przepraszam :)

Możliwe że popełniłem błąd nie wyjaśniając do czego dokładnie ma służyć to sprzęgło,
więc wyłuszczę to Wam teraz :)
Chodzi o to, żeby układ napędowy działał jak w prawdziwym pojeździe, czyli: uruchamianie silnika ---> pojazd stoi na luzie, wrzucamy jedynkę, dodajemy gazu ---> ruszamy, zwiększa się prędkość ---> zmienia się bieg w automatycznej skrzyni biegów :)
Jak narazie nie mam planów na TrTr, chcę zbudować coś co będzie działało jak prawdziwe.
Dlaczego takie sprzęgło a nie gumki czy zębatki ze sprzęgłem obciążeniowym?
Ponieważ silnik będzie pracował cały czas, nie chodzi tylko o poślizg przy zmianie biegu. Potrzebne będzie zmienianie prędkości obrotowej silnika, im większa predkość obrotowa tym większa siła zasprzęglania.
Silnik będzie uruchamiany na luzie i hamulcu, sprzęgło przekazywać będzie minimalny moment obrotowy, dlatego luz i hamulec. Wrzucamy pierwszy bieg (w skrzyni biegów przekazywanie napędu nie będzie realizowane przez zazębianie zębatek a przez załaczanie sprzęgieł ciernych), dodajemy gazu, pojazd rusza na dużym przełożeniu redukcyjnym, dalej dwójka itd... żeby zwolnić i zatrzymać się wrzucamy luz (lub zadziała sprzęgło jednostronne, jeżeli uda mi się takowe skonstruować) i hamujemy.
Sama skrzynia będzie sterowana pneumatyką, duża (rozsądnie duża)i skomplikowana
I właśnie o to mi chodzi :)
Co do sprzęgła to napewno będzie mniejsze,

Inspiracją dla mnie są autobusy miejskie w gdyni :)
Sariel pisze:Dlaczego? Bo po pierwsze używa nieoryginalnych części czego osobiście nie uznaję. Fakt, trudno byłoby je zastąpić ale nie wydaje mi się to niewykonalne. Tylko trudne - są przecież klocki działające jak obciążniki.
Też mi się to nie podoba, wolałbym nie oszukiwać :)
Sariel jeżeli znasz taki klocek to proszę o linka :)

Sariel pisze:...przekładnią pasową która działa jak sprzęgło.
W woli wyjaśnienia: sprzęgło obciążeniowe tudzież bezpieczeństwa, czyli załaczające się wtedy gdy potrzeba odebrać trochę momentu obrotowego, żeby nie uszkodzić czegokolwiek. Nie daje możliwości regulowania momentu obrotowego przekazywanego dalej na koła.

Moim pierwszym zawodem jest technik mechanik samochodowy, sprzęgło kojarzy mi się tylko z jednym :)
Proszę o wydłużenie doby do min 30 h :) http://www.abagdynia.pl

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#10 Post autor: Sariel »

moris pisze:Sariel jeżeli znasz taki klocek to proszę o linka :)
Proszę, pierwszy z brzegu: http://www.peeron.com/inv/parts/73090b

moris
Posty: 17
Rejestracja: 2007-06-25, 18:16
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

#11 Post autor: moris »

yyy trochę za duże ;/

Ale dziękuję za chęci :)

ODPOWIEDZ