Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Automatyczna skrzynia biegów
Autor Wiadomość
Psor 

Wiek: 21
Dołączył: 12 Lis 2016
Wpisy: 52
Skąd: Bielsk Podlaski
Wysłany: 2017-01-26, 08:13   [MOC] Automatyczna skrzynia biegów

Wybaczcie za formalkę, ale to musiałem to opisać dla paru ludzi w ten sposób, mam nadzieję, że dobrze się będzie czytać.


W pełni zautomatyzowana skrzynia biegów dostosowująca prędkość i moment siły na osi wyjściowej do napotkanego na niej oporu. Inaczej mówiąc: im większy opór musi pokonać tym bardziej zwalnia i na odwrót. Transmisja nie posiada sztywno określonych przełożeń, a jedynie najwolniejszy i najszybszy skrajny limit prędkości obrotów. A dokładniej, oś wyjściowa nie może obracać się bardziej jak 3-krotnie wolniej od osi wejściowej przy niższym limicie prędkości i szybciej od niej przy limicie wyższym. Stanowi to dobre rozwiązanie, podczas gdy silnik napędowy jest często zbyt słaby do napędzania ciężkiego pojazdu w trudnym terenie, a ta skrzynia biegów wydaje nadawać do tego idealnie! Nawet jeśli przyszły użytkownik nie polubiłby zastosowanego rozwiązania, to mechanizm posiada funkcję umożliwiającą jej zaprzestanie działania jako skrzyni biegów i napędzanie osi wyjściowej, tak jakby była na sztywno połączona z wejściową.

Jaka jest innowacyjność projektu i dlaczego tak się dzieje?
Kluczem do stworzenia wynalazku było odpowiednie ułożenie dyferencjałów w jednej linii na tzw. trójosi i połączenie ich ze sobą w taki sposób, aby przy swobodnie obracającym się wale wyjścia jedynie ich wewnętrzne zębatki były aktywne. Dzieje się tak ze względu, że zewnętrzne części obydwu mechanizmów różnicowych zazębione są z kołami zębatymi leżącymi na dwóch osiach pobocznych, na które wywierany jest znaczący nacisk i tym samym stają się nieruchome w momencie gdy transmisja nie napotka dostatecznie dużego, oporu przewyższającego opór tarcia spowodowany poprzez nacisk na tych właśnie osiach. Prostymi słowami rzecz ujmując: działa to w ten sposób, że ruch obrotowy przekazywany jest poprzez mechanizm różnicowy zawsze tam, gdzie napotkany opór jest mniejszy. Działanie projektu oparte jest na właśnie takiej zasadzie, a wspomniany nacisk może być regulowany, ponieważ zapewnia go niewielki pojedynczy siłownik śrubowy, który swoją możliwością regulacji wysięgu zastosowany jest głownie do umożliwienia użytkownikowi przerwania działania transmisji, bądź jej ponownego uruchomienia Obecnie największą wadą działania tego systemu jest stosunkowo duża wrażliwość osi wyjścia na napotkany opór i co za tym idzie duży, choć płynny przeskok prędkości do niewielkiej zmiany oporu.

Wideo:
_________________
Mistrz wszystkich mistrzów.
Ostatnio zmieniony przez Psor 2017-01-26, 08:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 27
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 762
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2017-01-26, 10:37   

No ale w którym miejscu się to różni albo jest lepsze od skrzyni Mishy?
Problem "wrzucania" na wyższe przełożenie przy minimalnym oporze na wyjściu pozostał ten sam, jedynie zmienione są amortyzatory na siłownik śrubowy. Dla mnie to nie MOC tylko MOD, na dodatek nie za bardzo poprawiony (albo i wcale no bo jaki to automat w którym trzeba coś regulować ręcznie ;) ).
Ostatnio zmieniony przez Waler 2017-01-26, 10:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Jellyeater 
VIP

Wiek: 36
Dołączył: 16 Mar 2014
Wpisy: 2250
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-01-26, 10:43   

Cytat:
(albo i wcale no bo jaki to automat w którym trzeba coś regulować ręcznie ;)

Też mi coś nie grało w tym momencie.
_________________
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
 
 
 
JK 

Dołączył: 12 Sie 2014
Wpisy: 459
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-01-26, 11:04   

Czy nie jest czasem tak, że w przypadku, gdy na wyjściu napotykamy większy opór, mechanizm po prostu zmniejsza obroty, jednak nie zwiększając siły, bo energia marnowana jest na pokonanie tarcia wywieranego przez siłownik śrubowy? Ja tak to właśnie rozumiem, a wtedy nie miałoby to chyba sensu.

Dodatkowo, tarcie powodowane jest naciskiem siłownika na oś, czyli gdyby zastosować ten mechanizm w praktyce obawiałbym się szybkiego zużycia elementów.
 
 
 
Psor 

Wiek: 21
Dołączył: 12 Lis 2016
Wpisy: 52
Skąd: Bielsk Podlaski
Wysłany: 2017-01-26, 11:12   

JK napisał/a:
Czy nie jest czasem tak, że w przypadku, gdy na wyjściu napotykamy większy opór, mechanizm po prostu zmniejsza obroty, jednak nie zwiększając siły, bo energia marnowana jest na pokonanie tarcia wywieranego przez siłownik śrubowy? Ja tak to właśnie rozumiem, a wtedy nie miałoby to chyba sensu.

Nie jest tak. Im prędkość jest mniejsza tym moment większy. Tarcie być może faktycznie obniża sprawność na niższym biegu, ale nie wydaje mi się, żeby to było aż tak bardzo odczuwalne.
_________________
Mistrz wszystkich mistrzów.
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 27
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 762
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2017-01-26, 11:16   

JK napisał/a:
Czy nie jest czasem tak, że w przypadku, gdy na wyjściu napotykamy większy opór, mechanizm po prostu zmniejsza obroty, jednak nie zwiększając siły, bo energia marnowana jest na pokonanie tarcia wywieranego przez siłownik śrubowy?

Nie do końca. Zmniejszając obroty oczywiście zwiększa się siła wyjściowa. Tarcie które generuje liftarm dociskany przez siłownik śrubowy (czy amortyzator) oczywiście wpływa na moc wyjściową ale w bardzo małym stopniu.
Chodzi tu o to, że na wyjściu są tylko "szybkie" obroty gdy skrzynia pracuje na pusto. Jakiekolwiek obciążenia sprawia, że załącza się najwyższe przełożenie. Idealnie byłoby gdyby auto na płaskim jechało szybko, a pod górkę wrzuciło wyższe przełożenie.
Pewnie jest to do ogarnięcia ale raz zbudowałem skrzynię Mishy, zobaczyłem o co tam chodzi ale nigdy nad tym się dogłębnie nie zastanawiałem jak by to przerobić :)
 
 
 
Psor 

Wiek: 21
Dołączył: 12 Lis 2016
Wpisy: 52
Skąd: Bielsk Podlaski
Wysłany: 2017-02-01, 22:52   

Widzę, że wam się nie za bardzo spodobało. Tu macie screen co sądzi Misha na ten temat:

_________________
Mistrz wszystkich mistrzów.
 
 
 
Diabolique 
Pierwsza młodość w Technic


Wiek: 36
Dołączył: 03 Paź 2016
Wpisy: 52
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2017-02-01, 23:26   

I ta opinia powinna się liczyć dla ciebie najbardziej. Gratki za pracę.
_________________
Galeria Brickset
 
 
 
Ojek 

Wiek: 33
Dołączył: 20 Paź 2015
Wpisy: 136
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2017-02-02, 08:41   

Mi tam się spodobało, ale częściej komentujemy jak się nie podoba, niż jak się podoba:)
 
 
 
OmenGda 
No risk no fun!


Wiek: 38
Dołączył: 05 Lut 2007
Wpisy: 856
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-02-06, 18:36   

Całkiem fajnie to wygląda! Gratulacje. Chętnie bym zbudował by się tym pobawić. Zrobiłeś instrukcję może? :)

Pozdr.
Michu
_________________
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!
 
 
 
 
Psor 

Wiek: 21
Dołączył: 12 Lis 2016
Wpisy: 52
Skąd: Bielsk Podlaski
Wysłany: 2017-02-10, 22:06   

OmenGda napisał/a:
Zrobiłeś instrukcję może? :)

Nie. Ale tu masz link do oryginału: http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=104297 Zmienione elementy są raczej widoczne.
_________________
Mistrz wszystkich mistrzów.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 11