[MOC] Automatyczna skrzynia biegów
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 2016-11-12, 10:51
- Lokalizacja: Bielsk Podlaski
- brickshelf: Proszę uzupełnić
- Kontakt:
-
[MOC] Automatyczna skrzynia biegów
Wybaczcie za formalkę, ale to musiałem to opisać dla paru ludzi w ten sposób, mam nadzieję, że dobrze się będzie czytać.
W pełni zautomatyzowana skrzynia biegów dostosowująca prędkość i moment siły na osi wyjściowej do napotkanego na niej oporu. Inaczej mówiąc: im większy opór musi pokonać tym bardziej zwalnia i na odwrót. Transmisja nie posiada sztywno określonych przełożeń, a jedynie najwolniejszy i najszybszy skrajny limit prędkości obrotów. A dokładniej, oś wyjściowa nie może obracać się bardziej jak 3-krotnie wolniej od osi wejściowej przy niższym limicie prędkości i szybciej od niej przy limicie wyższym. Stanowi to dobre rozwiązanie, podczas gdy silnik napędowy jest często zbyt słaby do napędzania ciężkiego pojazdu w trudnym terenie, a ta skrzynia biegów wydaje nadawać do tego idealnie! Nawet jeśli przyszły użytkownik nie polubiłby zastosowanego rozwiązania, to mechanizm posiada funkcję umożliwiającą jej zaprzestanie działania jako skrzyni biegów i napędzanie osi wyjściowej, tak jakby była na sztywno połączona z wejściową.
Jaka jest innowacyjność projektu i dlaczego tak się dzieje?
Kluczem do stworzenia wynalazku było odpowiednie ułożenie dyferencjałów w jednej linii na tzw. trójosi i połączenie ich ze sobą w taki sposób, aby przy swobodnie obracającym się wale wyjścia jedynie ich wewnętrzne zębatki były aktywne. Dzieje się tak ze względu, że zewnętrzne części obydwu mechanizmów różnicowych zazębione są z kołami zębatymi leżącymi na dwóch osiach pobocznych, na które wywierany jest znaczący nacisk i tym samym stają się nieruchome w momencie gdy transmisja nie napotka dostatecznie dużego, oporu przewyższającego opór tarcia spowodowany poprzez nacisk na tych właśnie osiach. Prostymi słowami rzecz ujmując: działa to w ten sposób, że ruch obrotowy przekazywany jest poprzez mechanizm różnicowy zawsze tam, gdzie napotkany opór jest mniejszy. Działanie projektu oparte jest na właśnie takiej zasadzie, a wspomniany nacisk może być regulowany, ponieważ zapewnia go niewielki pojedynczy siłownik śrubowy, który swoją możliwością regulacji wysięgu zastosowany jest głownie do umożliwienia użytkownikowi przerwania działania transmisji, bądź jej ponownego uruchomienia Obecnie największą wadą działania tego systemu jest stosunkowo duża wrażliwość osi wyjścia na napotkany opór i co za tym idzie duży, choć płynny przeskok prędkości do niewielkiej zmiany oporu.
Wideo:
W pełni zautomatyzowana skrzynia biegów dostosowująca prędkość i moment siły na osi wyjściowej do napotkanego na niej oporu. Inaczej mówiąc: im większy opór musi pokonać tym bardziej zwalnia i na odwrót. Transmisja nie posiada sztywno określonych przełożeń, a jedynie najwolniejszy i najszybszy skrajny limit prędkości obrotów. A dokładniej, oś wyjściowa nie może obracać się bardziej jak 3-krotnie wolniej od osi wejściowej przy niższym limicie prędkości i szybciej od niej przy limicie wyższym. Stanowi to dobre rozwiązanie, podczas gdy silnik napędowy jest często zbyt słaby do napędzania ciężkiego pojazdu w trudnym terenie, a ta skrzynia biegów wydaje nadawać do tego idealnie! Nawet jeśli przyszły użytkownik nie polubiłby zastosowanego rozwiązania, to mechanizm posiada funkcję umożliwiającą jej zaprzestanie działania jako skrzyni biegów i napędzanie osi wyjściowej, tak jakby była na sztywno połączona z wejściową.
Jaka jest innowacyjność projektu i dlaczego tak się dzieje?
Kluczem do stworzenia wynalazku było odpowiednie ułożenie dyferencjałów w jednej linii na tzw. trójosi i połączenie ich ze sobą w taki sposób, aby przy swobodnie obracającym się wale wyjścia jedynie ich wewnętrzne zębatki były aktywne. Dzieje się tak ze względu, że zewnętrzne części obydwu mechanizmów różnicowych zazębione są z kołami zębatymi leżącymi na dwóch osiach pobocznych, na które wywierany jest znaczący nacisk i tym samym stają się nieruchome w momencie gdy transmisja nie napotka dostatecznie dużego, oporu przewyższającego opór tarcia spowodowany poprzez nacisk na tych właśnie osiach. Prostymi słowami rzecz ujmując: działa to w ten sposób, że ruch obrotowy przekazywany jest poprzez mechanizm różnicowy zawsze tam, gdzie napotkany opór jest mniejszy. Działanie projektu oparte jest na właśnie takiej zasadzie, a wspomniany nacisk może być regulowany, ponieważ zapewnia go niewielki pojedynczy siłownik śrubowy, który swoją możliwością regulacji wysięgu zastosowany jest głownie do umożliwienia użytkownikowi przerwania działania transmisji, bądź jej ponownego uruchomienia Obecnie największą wadą działania tego systemu jest stosunkowo duża wrażliwość osi wyjścia na napotkany opór i co za tym idzie duży, choć płynny przeskok prędkości do niewielkiej zmiany oporu.
Wideo:
Ostatnio zmieniony 2017-01-26, 08:13 przez Psor, łącznie zmieniany 1 raz.
Mistrz wszystkich mistrzów.
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
No ale w którym miejscu się to różni albo jest lepsze od skrzyni Mishy?
Problem "wrzucania" na wyższe przełożenie przy minimalnym oporze na wyjściu pozostał ten sam, jedynie zmienione są amortyzatory na siłownik śrubowy. Dla mnie to nie MOC tylko MOD, na dodatek nie za bardzo poprawiony (albo i wcale no bo jaki to automat w którym trzeba coś regulować ręcznie ;) ).
Problem "wrzucania" na wyższe przełożenie przy minimalnym oporze na wyjściu pozostał ten sam, jedynie zmienione są amortyzatory na siłownik śrubowy. Dla mnie to nie MOC tylko MOD, na dodatek nie za bardzo poprawiony (albo i wcale no bo jaki to automat w którym trzeba coś regulować ręcznie ;) ).
Ostatnio zmieniony 2017-01-26, 10:39 przez Waler, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- VIP
- Posty: 2363
- Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Proszę uzupełnić
- Kontakt:
-
Też mi coś nie grało w tym momencie.(albo i wcale no bo jaki to automat w którym trzeba coś regulować ręcznie ;)
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
Czy nie jest czasem tak, że w przypadku, gdy na wyjściu napotykamy większy opór, mechanizm po prostu zmniejsza obroty, jednak nie zwiększając siły, bo energia marnowana jest na pokonanie tarcia wywieranego przez siłownik śrubowy? Ja tak to właśnie rozumiem, a wtedy nie miałoby to chyba sensu.
Dodatkowo, tarcie powodowane jest naciskiem siłownika na oś, czyli gdyby zastosować ten mechanizm w praktyce obawiałbym się szybkiego zużycia elementów.
Dodatkowo, tarcie powodowane jest naciskiem siłownika na oś, czyli gdyby zastosować ten mechanizm w praktyce obawiałbym się szybkiego zużycia elementów.
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 2016-11-12, 10:51
- Lokalizacja: Bielsk Podlaski
- brickshelf: Proszę uzupełnić
- Kontakt:
-
Nie jest tak. Im prędkość jest mniejsza tym moment większy. Tarcie być może faktycznie obniża sprawność na niższym biegu, ale nie wydaje mi się, żeby to było aż tak bardzo odczuwalne.JK pisze:Czy nie jest czasem tak, że w przypadku, gdy na wyjściu napotykamy większy opór, mechanizm po prostu zmniejsza obroty, jednak nie zwiększając siły, bo energia marnowana jest na pokonanie tarcia wywieranego przez siłownik śrubowy? Ja tak to właśnie rozumiem, a wtedy nie miałoby to chyba sensu.
Mistrz wszystkich mistrzów.
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
Nie do końca. Zmniejszając obroty oczywiście zwiększa się siła wyjściowa. Tarcie które generuje liftarm dociskany przez siłownik śrubowy (czy amortyzator) oczywiście wpływa na moc wyjściową ale w bardzo małym stopniu.JK pisze:Czy nie jest czasem tak, że w przypadku, gdy na wyjściu napotykamy większy opór, mechanizm po prostu zmniejsza obroty, jednak nie zwiększając siły, bo energia marnowana jest na pokonanie tarcia wywieranego przez siłownik śrubowy?
Chodzi tu o to, że na wyjściu są tylko "szybkie" obroty gdy skrzynia pracuje na pusto. Jakiekolwiek obciążenia sprawia, że załącza się najwyższe przełożenie. Idealnie byłoby gdyby auto na płaskim jechało szybko, a pod górkę wrzuciło wyższe przełożenie.
Pewnie jest to do ogarnięcia ale raz zbudowałem skrzynię Mishy, zobaczyłem o co tam chodzi ale nigdy nad tym się dogłębnie nie zastanawiałem jak by to przerobić :)
- Diabolique
- Posty: 52
- Rejestracja: 2016-10-03, 11:05
- Lokalizacja: Dęblin
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 2016-11-12, 10:51
- Lokalizacja: Bielsk Podlaski
- brickshelf: Proszę uzupełnić
- Kontakt:
-
Nie. Ale tu masz link do oryginału: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=104297 Zmienione elementy są raczej widoczne.OmenGda pisze: Zrobiłeś instrukcję może? :)
Mistrz wszystkich mistrzów.