Forum LUGPol Strona Główna Forum LUGPol
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Pociągi, które jeżdżą pod górkę...
Autor Wiadomość
meler 

Wiek: 44
Dołączył: 26 Sie 2015
Wpisy: 183
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2017-05-19, 21:18   Pociągi, które jeżdżą pod górkę...

Cześć,

Wrzucam kilka obserwacji z testowania pociągów na podjazdach, które miałem okazję zrobić w czasie sprawdzania mostu kolejowego. Wspomnę od razu, że temat nie jest nowy, pewnie wałkowany na forum LugPOL, a na necie można znaleźć bardzo przyzwoite studium podjazdów by Miguel. Kolega umieścił tam nawet formułę w Excelu do liczenia płytek i klocków w zależności od kąta nachylenia. Ogólnie wiadomo, że pociągi pocą się bardzo w czasie jazdy pod górkę. Również pociągi LEGO. Bawiąc się mostem (zimą, wciąż stare podpory :)) zbudowałem podjazdy, na których przetestowałem 4 lokomotywy w różnych konfiguracjach. Nim przejdę do filmów, trochę lania wody.

1. Podjazdy o nachyleniu > 4°
Sprawiają duże problemy, wzniesienie powoduje, że koła lokomotywy buksują gdy przód lokomotywy zaczyna wspinaczkę. Nachylenie 4° (a dokładniej 4,3°), odpowiada wspinaczce o jeden pełny klocek (9,6mm) na długości 1 prostego toru (128mm). Z funkcji arctan (9,6/128) ~= 4.3°, (zakładam kąt prosty przy torze a nie podłodze, ponieważ klocek jest wciśnięty dokładnie w tor, co powoduje minimalną szparę nad podłogą). Taki kąt właściwie nie nadaje się na sensowną jazdę, już 1-2 wagony potrafią skutecznie przyblokować lokomotywę. Jak łatwo policzyć, by wznieść się na wysokość 12 klocków, potrzeba 12 torów prostych czyli ok. 1,5 metra miejsca.

2. Podjazd o nachyleniu ~ 3°
Odpowiada proporcji 2 płytek (6,4mm) na jeden tor prosty (128mm). W tym przypadku jest lepiej niż w pierwszym, ale wskazane mimo wszystko jest zacząć od bardziej płaskiego najazdu czyli 1 płytki / 1 tor prosty by po 3 torach przejść na 2 płytki / 1 tor prosty. Lokomotywy z dwoma lub więcej silnikami dawały radę, jednosilnikowe (train motor lub L-motor) wymagały wspomagania w postaci płynnej gumy (bullfrogsnot.com) aplikowanej na koła i/lub dociążenia lokomotywy w okolicy kół.

3. Podjazd o nachyleniu 1,4°
Czyli 1 płytka / 1 tor prosty, jest bardzo komfortowy, chociaż wciąż można zauważyć, że pojazd zmaga się z grawitacją i oporami. Niestety układ jest dość wymagający jeśli chodzi o miejsce. Aby wjechać na wys. 12 klocków, potrzebnych jest 36 torów prostych czyli ok. 4,5 metra.

4. Podjazd o nachyleniu 0,7°
1 płytka / 2 tory proste, tego nie testowałem, ale zalecane przez kolegów z EB. Jak łatwo policzyć, najazd będzie mieć 9 metrów i 72 tory proste :) Czyli komfort dużym kosztem $$ i jeszcze większym miejsca. A trzeba jeszcze gdzieś zrobić zjazd :)

4,3° -> 1 klocek / 1 tor prosty -> praktycznie nieużyteczne, głównie dla lokomotyw solo
3,0° -> 2 płytki / 1 tor prosty -> lokomotywy potrzebują wsparcia w postaci 2 silnika, docisku kół lub ekstra trakcji
1,4° -> 1 płytka / 1 tor prosty -> lokomotywy dają radę, taka proporcja wskazana jest też przy większych kątach wzniesienia na początku i końcu podjazdu by uniknąć buksowania kół
0,7° -> 1 płytka / 2 tory proste -> wiadomo, komfortowo i na bogato.


Ogólnie moje wrażenia
(1) szkoda czasu na podjazdy :)
(2) a jak już to zacząć od 1pł/1tor, potem przejść na 2pł/1tor i zakończyć 1pł/1tor.


Wszystkie filmy poniżej robione dla wersji 3°.

Lokomotywa BR81 z custom wheels http://www.bigbenbricks.com. W środku jeden L-motor.
Na początku widać jak lokomotywa nie daje rady na gołych kołach. Później jest fragment pokazujący gdy wciąga ten sam skład po posmarowaniu dwóch par kół płynną gumą. Dała radę? Dała :)



Tutaj można zobaczyć przeróbkę PF pojazdu zrobionego przez Antony Sava (było na forum wcześniej).
Lokomotywa poci się niemiłosiernie by pod sam koniec dać za wygraną. Po dołożeniu ekstra balastu tuż nad silnikiem, śmiga całkiem sprawnie. Można? Można :)



Na kolejnym filmie można podziwiać grację z jaką wspina się pod górkę SD40-2. 2 silniki Lego train w środku.



A na ostatnim nieco dłuższym filmie - Erie Triplex w roli głównej. 3 silniki L-motor praktycznie nie odczuły różnicy między 1, 2 czy 3 wagonami.
W sumie 24 koła w lokomotywie, z czego połowa z białymi gumkami (legowe).



-
MM
 
 
 
Zwariowany 


Wiek: 39
Dołączył: 29 Gru 2016
Wpisy: 124
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-19, 23:01   

U ciebie podjazd jest za zakrętem, ja robiłem testy na prostej i podjazd. Rozpędzona lokomotywa i bez gumek wjeżdżała bo miała rozpęd.
_________________
MOC jest silna we mnie, a ja jestem silny MOCą
 
 
 
Biedrus 
The Old Hunter


Wiek: 37
Dołączył: 31 Maj 2015
Wpisy: 908
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2017-05-19, 23:19   

meler napisał/a:
Z funkcji arctan (9,6/128) ~= 4.3°

Arcustangensy to już wyższa matma :)
Zaciekawił mnie szczerze ten twój wpis. Fajna rozprawka.
_________________
Moja kolekcja
Ostatnio zmieniony przez Biedrus 2017-05-19, 23:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
meler 

Wiek: 44
Dołączył: 26 Sie 2015
Wpisy: 183
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-20, 00:11   

Zwariowany napisał/a:
U ciebie podjazd jest za zakrętem, ja robiłem testy na prostej i podjazd. Rozpędzona lokomotywa i bez gumek wjeżdżała bo miała rozpęd.

Łuk (dzięki Halerz za poprawkę :-)) jest z torów R72, a warunki wolałem mieć bliższe rzeczywistym :-) Napisz proszę coś więcej, jaki kąt, jaka lokomotywa i co ciągnęła.
Ostatnio zmieniony przez meler 2017-05-20, 07:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 34
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 4810
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-20, 01:14   

Jestem pewien że u mnie w wywrotce bębnowej (tak się chyba to po polsku nazywa) podjazd miał conajmniej 10 stopni i pociąg wjeżdżał. Te obliczenia są dla jakichś starych lokomotyw, czy tych aktualnych PFowych z gumkami na kołach?

_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2017-05-20, 01:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
meler 

Wiek: 44
Dołączył: 26 Sie 2015
Wpisy: 183
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-20, 07:46   

Sariel napisał/a:
Jestem pewien że u mnie w wywrotce bębnowej (tak się chyba to po polsku nazywa) podjazd miał conajmniej 10 stopni i pociąg wjeżdżał. Te obliczenia są dla jakichś starych lokomotyw, czy tych aktualnych PFowych z gumkami na kołach?

Dla tych z filmów czyli moc, nie-lego. Sprzęt PF sprawny, chociaż nie najnowszy. I to raczej obserwacje z doświadczeń, niż obliczenia. Pierwszy pociąg na początku nie ma gumek, potem z gumą daje radę. Drugi z PF train motor ewidentnie się ślizga, dlatego zmieniam tam środek ciężkości. Wjazd bez rozpędu i przy prędkości 1/2 - 3/4 maksymalnej - lokomotywa nie zawsze musi mieć full speed :-) Ostatnia lokomotywa waży 1,7kg, ale wtacza się bez problemów. W jej przypadku znaczenie ma początek najazdu, bo długość sprawia że koła napędowe tracą czasem kontakt z torem gdy kąt jest zbyt duży.
 
 
 
halerz 


Wiek: 35
Dołączył: 07 Lut 2015
Wpisy: 153
Skąd: Cieszyn
Wysłany: 2017-05-20, 07:51   

Zwariowany napisał/a:
podjazd jest za zakrętem

W kolejnictwie nie ma zakrętów tylko łuki :)
 
 
 
Zwariowany 


Wiek: 39
Dołączył: 29 Gru 2016
Wpisy: 124
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-20, 10:23   

Zakręt czy łuk? Nie zdawałem sobie sprawy :-D U mnie podjazd na wiadukt był na odcinku prostym około 30-35°
Napęd seryjny z zestawów. Skład (5 wagonów) zwalniał dopiero na samej górze.
_________________
MOC jest silna we mnie, a ja jestem silny MOCą
Ostatnio zmieniony przez Zwariowany 2017-05-20, 10:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
meler 

Wiek: 44
Dołączył: 26 Sie 2015
Wpisy: 183
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-20, 19:46   

Zwariowany napisał/a:
Zakręt czy łuk? Nie zdawałem sobie sprawy :-D U mnie podjazd na wiadukt był na odcinku prostym około 30-35°
Napęd seryjny z zestawów. Skład (5 wagonów) zwalniał dopiero na samej górze.

Hm... Imponujący podjazd, wynika z tego że podkladales ok. 7 klocków na 1 tor prosty? Sporo. Lokomotywa nie haczyła zaczepami gdy dojeżdżała do wzniesienia?
 
 
 
3dom 
Administrator


Wiek: 30
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5484
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-21, 00:10   

Strasznie słabe te pociągi. Lokomotywy Duplo wciągają je nosem na podjazdach :)
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
meler 

Wiek: 44
Dołączył: 26 Sie 2015
Wpisy: 183
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-21, 00:47   

3dom napisał/a:
Strasznie słabe te pociągi. Lokomotywy Duplo wciągają je nosem na podjazdach :)

To akurat nic nowego, lokomotywy Duplo idą jak czołgi bez śladu zmęczenia :-)
 
 
 
Zwariowany 


Wiek: 39
Dołączył: 29 Gru 2016
Wpisy: 124
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-21, 11:57   

Meler na końcu podjazdu zaczepiało, ale z tego co pamiętam coś tam jeszcze przerabiałem. Generalnie rozpędzona zwalniała tylko na moment na samej górze więc troszke za stromo jeszcze było. A na dwóch wózkach napędowych już bez problemów, za to trzeba było uważać na zjeździe i zwolnić bo potrafiła wyskoczyć z toru lub wagon wyskakiwał. Kończe parowóz Ok23 o napędzie 2XM więc zrobię test jak sobie radzi na nie LEGOwym napędzie (będzie cięższa niż seryjniaki) więc liczę, że będzie dobrze dociążona.
_________________
MOC jest silna we mnie, a ja jestem silny MOCą
 
 
 
Jaco3011 

Wiek: 17
Dołączył: 07 Wrz 2016
Wpisy: 151
Skąd: Kielce
Wysłany: 2017-05-21, 16:01   

meler napisał/a:
3dom napisał/a:
Strasznie słabe te pociągi. Lokomotywy Duplo wciągają je nosem na podjazdach :)

To akurat nic nowego, lokomotywy Duplo idą jak czołgi bez śladu zmęczenia :-)


Lokomotywy Duplo mają na kółkach ząbki, na podjazdach zębnice i mogą sobie ciągnąć pod dużymi kątami.
_________________
"Kim jesteśmy? Z czego budujemy? Dokąd to wszystko zmierza?" ~własne
 
 
 
meler 

Wiek: 44
Dołączył: 26 Sie 2015
Wpisy: 183
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-21, 20:07   

Wiem, że kąt 3 stopni nie brzmi kozacko :) ale mimo wszystko to spory najazd.

[EDIT] Część postu pozwalam sobie usunąć i przepraszam kolegów za uszczypliwe zdjęcia [/EDIT]

Zakładałem w swoich testach, że robię w miarę realistyczny podjazd (dla pociągów o szerokości 8w), które głównie ciągną skład a rzadziej pchają i pokonują wzniesienie z różną prędkością, czasem bez rozbiegu. Na trzecim filmie widać na początku jak UP SD40-2 wjeżdża przy 1/2 prędkości bez problemów. Oczywiście, da się. Ale ta lokomotywa ma 2 wózki napędowe :) Pomysł Sariela by tory usztywnić długimi klockami od spodu jest b. dobry, dzięki temu nierówności i ugięcia nie wpływają na płynność jazdy.

Na koniec jeszcze porównanie 6w 60052 z lokomotywą o szerokości 8 kropek.



Miłego wieczoru.
-
M
Ostatnio zmieniony przez meler 2017-05-23, 23:41, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Jetboy 

Wiek: 43
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 1400
Skąd: Warszawa koło Otwocka
Wysłany: 2017-05-21, 20:53   

Niesamowite jak ludzie sa nastawieni na myślenie binarne. Wszystko widza w kategoriach albo - albo. Albo Lego jest ekologiczne, albo nie jest. Albo kąt 0 stopni, albo 30. Albo jesteś z nami albo przeciw nam.

A przecież jest cała masa stanów pośrednich!

Pierwszy tor podnosisz o bricka, drugi o dwa bricki, trzeci... w ten sposób da się zrobić podjazd do bardziej stromego wzniesienia.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,094 sekundy. Zapytań do SQL: 14