Witajcie!
Z uwagi na to, że dawno nic nie publikowałem, postanowiłem pokazać czym jeżdżę w obecnym sezonie LTTC. Jest to model dakarowej ciężarówki Iveco Powerstar używanej przez team De Rooy.
Od dawna chciałem mieć ciężarówkę 4x4, gdyż innymi układami (zwłaszcza 6x6) już się najeżdziłem. Chciałem także jeździć poręczną maszyną, która wybaczy więcej błędów swojego nędznego kierowcy :> Pierwsza wersja ciężarówki zdołała wystartować jeszcze w tamtym sezonie, ale chciałbym o niej zapomnieć. Napęd na dwóch silnikach PF L był nieporozumieniem, dawały także o sobie znać pewne choroby wieku dziecięcego. Niemniej jednak postanowiłem dać tej maszynie szansę i nie żałuję tej decyzji.
Założeniem była do bólu uproszczona konstrukcja z możliwie niskimi oporami, niska masa, nisko położony środek ciężkości i duża moc, nawet kosztem przelicznika.
Moja próba odwzorowania tej ciężarówki prezentuje się następująco:
Dane techniczne:
Długość: 440 mm,
Szerokość: 200 mm
Wysokość 217 mm
Masa: 2030g
Zawieszenie: osie pływające oparte na małych obrotnicach i szarych amortyzatorach (po 2 na most)
Napęd: 2xPF XL przez dwubiegową, linearną skrzynię biegów z wodzikiem. W skrzyni występują pary z16>z16 oraz z20>z12. W celu ochrony kardanów przenoszących napęd do mostów większość redukcji znajduje się za nimi (z12>z20 + zwolnice z Crawlera) Dostępne przełożenia na osi koła to 5:1 i 3:1. Zmiana biegów odbywa się dzięki silnikowi PF Medium i mały siłownik śrubowy z przełożeniem 1:3.
Skręt: PF L z przełożeniem 3:1, działa całkiem sprawnie i daje bardzo duży kąt skrętu kół
Ogumienie: chińskie opony do RC trialu dozwolone regulaminowo, nie zamieniłbym już na inne.
Zasilanie: napęd z dużego boxa PF, inne funkcje z małego boxa PF
Ogólnie jestem z tej konstrukcji zadowolony. Moim zdaniem dzielność w terenie jest jak najbardziej na plus, podobnie jak bezawaryjność. Najlepszym świadectwem niech będzie to, że Iveco zniosło dwa dni katowania przez dzieci na torze trialowym w Chojnicach bez większych awarii. Podoba mi się praca zawieszenia i stopień upakowania konstrukcji. Udało się także zachować duży kąt wychylenia zwrotnic dzięki czemu zwrotność jest na dobrym poziomie.
Jeśli chodzi o wady to zaliczyłbym do nich stabilność. Walka o prześwit "pod brzuchem" poskutkowała dość sporą podatnością na wywrotki. Udało mi się jednak poczynić ostatnio pewne modyfikacje, wśród których jest opuszczenie kabiny i paki o studa. Poskutkowały one znaczną poprawą stabilności. Największą wadą jest jednak sterowanie przez podczerwień, więc
planuję przesiadkę na Sbricka. Myślę, że wtedy konstrukcja będzie bardziej konkurencyjna i łatwiejsza w opanowaniu. Nie chce mi się już liczyć ile straciłem przez dupne sterowanie.
Zdjęcia są autorstwa Smyka i Darka Mroza. Mam nadzieję, że nie macie nic przeciwko ich użyciu. Postaram się wrzucić jeszcze swoje, które będą zawierały szczegóły techniczne.
GALERIA BRICKSAFE
Film Sariela z zeszłorocznych zawodów, na którym nie widać jaką kaszaną była stara wersja auta, ale dobrze widać jak fajnie pracuje zawieszenie :)
[MOC] Iveco Powestar
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
-
- VIP
- Posty: 1263
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
[MOC] Iveco Powestar
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
Widząc ciężarówkę na wystawie w Chojnicach, od razu skojarzyła mi się z ciężarówką Team De Ropy, startująca w rajdzie Dakar z polskim mechanikiem "na pokładzie" :)
Od strony technicznej się nie wypowiem. Fajnie jeździła na wystawie.
Panie kierowco! Na głównym zdjęciu nie ma jednego światełka z prawej strony :)
Od strony technicznej się nie wypowiem. Fajnie jeździła na wystawie.
Panie kierowco! Na głównym zdjęciu nie ma jednego światełka z prawej strony :)
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-