Recenzja 8466 4x4 Off Roader
Dane techniczne
Seria: Technic
Rok premiery: 2001
Waga zestawu (brutto): 2,8 kg
Liczba klocków: 1102
Liczba figurek: 0
Spis cześci: PEERON
Cena: MSRP: $120, Allegro: ok. 700PLN, OLX: ok. 650PLN
Wstęp
To moja pierwsza recenzja, ale nie pierwszy zestaw LEGO. Powróciłem do LEGO po wielu latach przerwy – interesowałem i fascynowałem się LEGO, a zwłaszcza Technic, w latach ’80 i ’90. Miałem wtedy kilka zestawów Technic jak m.in.: 8865, 8854, 8856 czy 8094. W 2015r. postanowiłem powrócić do zapomnianej młodzieńczej pasji i zakupić jakiś ciekawy zestaw Technic. Wybór padł na 8466, który kupiłem używany w grudniu 2015r. Model ten zapożycza kilka rozwiązań z 8448, ale po kolei.
Opakowanie i instrukcja
Opakowanie o wymiarach 59 x 43 x 7 cm z twardej tektury, z otwieranym górnym wiekiem – ukazującym całą zawartość. Na wieku zdjęcie modelu A wraz z małym zdjęciem ukazującym model z otwartymi drzwiami. Z tyłu więcej funkcji modelu A oraz zdjęcia modelu B także z opisem funkcji. Opakowanie bardzo praktyczne, dzięki otwieranemu wieku łatwy dostęp do klocków, może być przydatne podczas składania. Już takich nie robią – a szkoda.
Instrukcja – jedna książka 243str, klejona z kredowego papieru, dosyć solidna (moja jest w bardzo dobrym stanie jak na ponad 15 lat). Bardzo czytelna, posiada kolorowane naroża, wskazujące etapy składania (podwozie modelu A, nadwozie modelu A, rozbudowa modelu A o zestaw 5218, model B). W instrukcji występują axle i flexy w skali 1:1. Składanie bardzo przyjemne, raczej nie nastręczające kłopotów, dające radość.
Opakowanie + instrukcja: 10/10
Klocki
No cóż, z tym fragmentem recenzji mam największy problem, z racji mojego przeskoku „kulturowego” z ery klasycznego Technica bez liftów i zaawansowanych skrzynek biegów, do ery gdzie prawie wszystko jest możliwe do odwzorowania.
Klocki po sorcie:
Podwozie jest głównie w czarnym kolorze. Mamy zatem axle (2) oraz axle (3) w kolorze czarnym, czarne Pin Longi,
1 szt. Connector Block 3 x 5
,
4szt. Brick 5 x 5 Right Angle
.
Jest coś dla fanów Star Wars (po 4szt. z każdego koloru):
No i oczywiście elementy skrzynki biegów:
3x
1x
6x
plus 3x dyfer starszego typu
Jest 2x Shock Absorber 10L
oraz 4x Shock Absorber 9.5L
Chyba rzadkie trybko (1szt) Technic Gear 20 Tooth Bevel
Jest także cała masa brzydkich zielonych paneli, flexów i rurek, oraz wielkie opony
które występują tylko w tym modelu.
Wisienka na torcie to klasyczna duża czarna kierownica, rodem z 8865
W moim egzemplarzu kilka klocków typu było połamanych, więc radzę zwrócić na to uwagę podczas zakupu. Miałem także brak klocka a akurat ten kolor nie jest łatwo dostępny (przynajmniej w PL).
Nie jestem specjalistą, ale wydaje mi się, że ilość, rodzaj i kolorystyka klocków dosyć odbiega od tego co możemy dostać we współczesnych zestawach LEGO. Czy to plus czy minus to już indywidualna sprawa.
Ocena klocków: 8.5/10
Modele
Opiszę jedynie model A. Modelu B nie budowałem, ponieważ wydał mi się jeszcze brzydszy od modelu A, natomiast funkcjonalności nie mógł mieć więcej, a o nią najbardziej mi chodziło.
Opis modelu A podzielę na dwie części: podwozie oraz nadwozie.
Podwozie
Konstrukcja podwozia tego modelu (A) była czynnikiem decydującym o tym, że właśnie to jego zakupiłem jako pierwszy model po mojej wieloletniej rozłące z LEGO. Jest tutaj prawie wszystko, czego młody konstruktor albo starszy inżynier może zapragnąć.
Napęd wyprowadzony na wszystkie koła, z międzyosiowym mechanizmem różnicowym (nie jest on blokowany), połączenie przez 6-biegową skrzynię (5 biegów do przodu i wsteczny) z atrapą silnika V8. Niezależne zawieszenie wszystkich kół o dużym i miękkim skoku, skrętna przednia oś z wyprowadzeniem na kierownicę i na dach modelu (HOG).
Także można powiedzieć, że występuje tutaj dosyć duży realizm, choć oczywiście bez przesady. W rzeczywistych terenówkach niezależne zawieszenie nie występuje, a już na pewno nie na tylnej osi. W modelu LEGO nie ma oczywiście amortyzatorów i hamulców (czego jednak LEGO nie stosuje), ale nie ma też skrętnej tylnej osi (jak choćby w 8880). Jest to jednak IMO i tak jedno z bardziej zaawansowanych podwozi jakie można dostać w oryginalnym zestawie LEGO.
Ocena podwozia modelu A: 9.5/10
Nadwozie
Tutaj już tak kolorowo nie jest. Jedynym plusem nadwozia są otwierane drzwi z Shock Absorberami. Rozwiązanie fajne zwłaszcza, że otwiera się górna jak i dolna część drzwi. Ciekawym i ładnym rozwiązaniem są też światła które zrobiono z mieczy świetlnych. Jednak szczątkowe zielone panele oraz, co gorsza, cała masa szarych flexów i rurek jest IMO brzydka. Nie ma także otwieranej maski ani bagażnika. Tył wydaje się niedokończony i niekompletny (choć jest opcja rozbudowy o zestaw 5218).
Ocena nadwozia modelu A: 6.5/10
Ogólnie model dość duży (44cm długości, koła o średnicy 10cm), fajny, ciekawy. Budowa lekka, łatwa i przyjemna. Ma wartość edukacyjną. O bawialności się nie wypowiadam, bo stał u mnie głównie na półce. Gdyby nadwozie było lepiej wykończone, pewnie byłby popularniejszy, a tak wydaje się jakby przeszedł bez echa.
Raport zdjęciowy z budowy modelu A
Przedni most i zawiecho:
Skrzynka biegów:
Już kierownica? A gdzie ślimacznica? A co tam, jedynka i jazda:
Nie zważając na przykurzone klocki...
Tylny most i zawiecho:
Voila - wstępne pomiary:
Już na kołach....
Mechanizm drzwi:
As(s):
Vi-eight:
Wyposażenie wnętrza:
Panele, flexy i ruchome drzwi:
Finito:
Ocena całościowa modelu A: 8/10
Ocena całościowa modelu B: brak
Podsumowanie
Dziś, czytając inne recenzje i oglądając zdjęcia, mam przypuszczenie graniczące z pewnością, że 8466 zapożycza pewne rozwiązania z innych modeli Technic. Głównym dawcą pomysłów wydaje się być 8448 Super Street Sensation (z 1999r.), z którego zapożyczył skrzynkę biegów, mechanizm podnoszenia drzwi, czy fotele. Być może rozwiązania te okazały się na tyle wartościowe, że krok ten był uzasadniony. 8466 ma także swoje unikatowe cechy, jak olbrzymie opony, ciekawie rozwiązane atrapy świateł i świetne, zaawansowane podwozie, dające dużo radości ze składania oraz pokazujące prawie-rzeczywiste rozwiązania techniczne (duża wartość edukacyjna). Także zabawa tym modelem będzie łatwa z racji umieszczonego na dachu sterowania osią skrętną (HOG). Niestety nadwozie pozostawia niedosyt, wydaje się niezbyt dopracowane i dziurawe.
Chcę w tym miejscu zaznaczyć, że dzięki zestawowi 8865 w wieku 10 lat wiedziałem jak działa mechanizm różnicowy, czego moi koledzy uczyli się dopiero w technikach albo na studiach. W tym modelu jest znacznie więcej do ogarnięcia dla ciekawskiego 10-latka.
Za
- Napęd 4x4 z trzema mechanizmami różnicowymi
- Sześciobiegowa skrzynia biegów
- Niezależne zawieszenie wszystkich kół
- Otwierane drzwi
- Sterowanie osią skrętną za pomocą kierownicy oraz HOG
- Osiem mieczy świetlnych w zestawie (cztery Rebelianckie i cztery Sithowskie)
- Możliwość rozbudowy o pneumatyczny zestaw 5218
- Można pokusić się o zabudowanie bardziej estetycznego i mniej dziurawego nadwozia
- Oldschool’owe pudło i dobra instrukcja
Przeciw
- Zapożyczenia z poprzednich modeli Technic (8448)
- Brzydka namiastka „karoserii” zarówno pod względem formy (dużo rurek i flexów) jak i kolorów
- Brak otwierania maski i klapy bagażnika
- Niezagospodarowany bagażnik (jednak przygotowany pod rozbudowę pneumatycznym zestawem 5218)
Na koniec kilka modów 8466:
Siegfried (Czerwony Mod)
Fernando Correia (Czarny Mod)
Kumbbl (Pneumatyka w bagażniku)
Boxerlego (Mix z 9398)
Porównanie 8466 z 9398:
GeekPhysique
I przykład jak można fajnie wykorzystać brzydkie zielone panele:
Blackbird 2010
Ninja Convertible
To wszystko. Dzięki i pozdrawiam.