[MOC] [42035 MODEL C] Samolot z holownikiem

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

[MOC] [42035 MODEL C] Samolot z holownikiem

#1 Post autor: Waler »

Obrazek

Jakieś 4 miesiące temu zbudowałem model alternatywny zestawu 42035 Mining Truck, lecz dopiero teraz znalazłem chwilę czasu na jego prezentację.

Tak więc z ciężarówki górniczej przy użyciu tylko i wyłącznie części ze wspomnianego zestawu (łącznie z zapasowymi) powstały aż dwa osobne modele: jednosilnikowy samolot oraz holownik.
Sumarycznie wykorzystałem 347 części z oryginalnych 364. Pozostały głównie długie osie i łączniki.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

SAMOLOT

To model, który powstał jako pierwszy. Od razu po zobaczeniu żółtych skośnych paneli wpadł mi do głowy pomysł – „one będą nadawały się idealnie jako skrzydła samolotu!” Także nie miałem wątpliwości co do tego jaki model alternatywny chcę stworzyć. Samolot w wersji alfa powstał w jakieś 3 wieczory. Wyglądał schludnie i zasadniczo nie różnił się wiele od finalnego produktu, lecz po jego budowie została nadal pokaźna liczba elementów włącznie z 4 kołami. Uznałem, że to zbyt duże „marnotrawstwo” i trzeba coś jeszcze wykombinować - najlepiej by współgrało z samolotem. I tak powstał drugi model czyli Airport Tug (holownik), o którym za chwilę.
Samolot składa się z 208 elementów. Posiada ruchomy jednotłokowy silnik, który napędza śmigło. Napęd dostarczany jest z tylnych kół samolotu zrobionych z kół zębatych Z16, na które nawinięty jest łańcuch. Z racji tego, iż powstałe koło nie jest idealnie okrągłe toteż by silnik ze śmigłem był w stanie bezproblemowo się kręcić najlepiej poruszać się po przyczepnych podłożach. W samolocie jest również tylny luk załadowczy, który po otwarciu tworzy rampę najazdową oraz ujawnia dość pokaźną przestrzeń ładunkową. Trzecim i ostatnim ruchomym elementem jest statecznik pionowy. Z elementów wizualnych można wymienić parę świateł oświetlających lądowisko podczas kołowania czy boczny wydech po lewej stronie. Wyróżniona została kabina pilotów oraz 4 okienka (po dwa na stronę) w przedziale pasażersko-towarowym.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

HOLOWNIK

Tak jak już wspomniałem po zbudowaniu samolotu zostało sporo części, które przeznaczyłem na budowę holownika. Ten z kolei składa się z 139 elementów i oferuje 2 funkcje – możliwość jazdy ze skręcaniem oraz rozkładany tylny dyszel z zaczepem na przednie koło samolotu.
W tym modelu można od razu doszukać się 2 podobieństw do oryginalnej ciężarówki górniczej – przednia atrapa chłodnicy oraz układ skrętu pozostały niezmienne. W drugiej kwestii przy ograniczonych zasobach ciężko byłoby wykombinować coś działającego lepiej stąd decyzja o pozostaniu przy oryginalnej formie. Sterowanie HOG odbywa się poprzez przekręcanie Z20 na dachu modelu i przenoszeniu ruchów na listwę zębatą.
Punkt mocowania dyszla umieszczony jest dokładnie na samym końcu pojazdu. Za jego obrót odpowiada koło zębate Z8 umieszczone po prawej stronie tuż za tylnym kołem jezdnym. Długość dyszla dobrana jest tak, by przy składaniu nie kolidował z innymi elementami oraz chował się we wnętrzu pojazdu kiedy nie jest używany. Na jego końcu znajduje się w pełni ruchomy zaczep, które jest przystosowane do zaczepienia za przednie koło samolotu.

Obrazek

Wysokość nosa samolotu została dobrana tak, by nawet po zaczepieniu aeroplanu jego obracające się śmigło nie kolidowało z elementami dyszla. Dzięki temu, że rozstaw osi holownika jest bardzo mały toteż zwrotność nawet z podczepionym samolotem jest świetna. Po zakończeniu holowania i odczepieniu samolotu wystarczy przekręcić Z8 w prawą stronę, by złożyć dyszel, a zaczep samoczynnie obróci się do pozycji wyjściowej.
Całość z racji ograniczonej liczby elementów zabudowana jest tylko zarysem kształtu holownika, mimo to konstrukcja jest bardzo odporna na intensywną zabawę. Niestety na atrakcje wizualne zbytnio pozwolić sobie nie mogłem stąd tylko przednie światła i wspomniana wcześniej atrapa chłodnicy.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

PODSUMOWANIE:

Uważam, że oba modele są udane, bawialne, a przede wszystkim nie rozpadają się od przypadkowego uderzenia. Zarówno samolot jak i holownik musiały pójść na obopólny kompromis z racji ograniczonej liczby elementów, choć większą uwagę jak i liczbę części poświęciłem na samolot. Dość wyraźnie za to oba modele różnią się od siebie ze względu na kolor użytych elementów – holownik jest w głównej mierze szary z akcentami żółtego, samolot na odwrót.

Obrazek

FILM:
Oczywiście nic tak nie odda idei działania modelu Technic jak film toteż i jego nie mogło zabraknąć:



INSTRUKCJA:

Tak to prawda, budowanie wirtualnych modeli i tworzenie do nich instrukcji (zwłaszcza jak mają kilka tysięcy elementów) jest dla mnie drogą przez mękę, lecz tym razem z racji tego, że modele nie są duże oraz wiele osób posiada zestaw 42035 postanowiłem wykonać wirtualny model w LDD. Tym bardziej, że od razu automatycznie tworzona jest instrukcja (choć nie perfekcyjnie). Model w formacie LDD wraz z instrukcją możecie pobrać stąd: KLIK!
Pragnę tylko zauważyć, że LDD źle interpretuje ośki ze stopem więc przy budowaniu nie zapomnijcie włożyć ich trochę wcześniej :)
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
SERVATOR
VIP
Posty: 3607
Rejestracja: 2013-11-08, 11:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#2 Post autor: SERVATOR »

Rewelacja! :)
Dzięki za instrukcję.

Awatar użytkownika
Mateusz92
VIP
Posty: 456
Rejestracja: 2012-05-21, 18:33
Lokalizacja: Wrocław/Zduny
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#3 Post autor: Mateusz92 »

Jaram się mega mocno. Świetnie wyszło. Modele mają w sobie ducha Technic z lat dziewięćdziesiątych!

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#4 Post autor: M_longer »

Widzę że idziesz śladami Milana :)

Blue_army
Posty: 16
Rejestracja: 2017-05-11, 10:00
Lokalizacja: Brzesko

#5 Post autor: Blue_army »

Ładna praca, szczególnie samolot mi się podoba :)

Awatar użytkownika
--pg--
VIP
Posty: 221
Rejestracja: 2015-07-13, 19:30
Lokalizacja: Kraków

#6 Post autor: --pg-- »

Bardzo pomysłowe i kreatywne, gratuluję. Film ogląda się przyjemnie.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#7 Post autor: legosamigos »

Wydaje mi się, że śmigło jest ciut za nisko, A tak poza tym jest OK :)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#8 Post autor: Waler »

Miło, że się podoba. Śmigło może i za nisko ale gdyby miało być wyżej do i silnik musiałby zostać podniesiony, co wpłynęło by i tak na ograniczoną widoczność dla pilota :)
M_longer pisze:Widzę że idziesz śladami Milana :)
W sensie, że samolot? Eee to raczej jednorazowy strzał, jakoś wolę to co jeździ. Akurat tutaj tak jak napisałem, skłoniły mnie do budowy te skośne panele idealnie nadające się na skrzydła.

tomaq
Posty: 231
Rejestracja: 2012-09-23, 21:04
Lokalizacja: Lubenia k.Rzeszowa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#9 Post autor: tomaq »

To jest przysłowiowe "stworzyć coś z niczego". :P Przy tak ograniczonej ilości klocków zbudowanie 2 bawialnych modeli jest czymś wyjątkowym, mega szacun, a już samolot i jego funkcje to poezja w prostocie. :P

ODPOWIEDZ