[MOC] 10-biegowa skrzynia biegów
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
[MOC] 10-biegowa skrzynia biegów
Odkąd tylko przerobiłem 4-biegową skrzynię biegów Erika Leppena, myślałem czy da się ją rozbudować o więcej biegów. Myślałem, myślałem, i wymyśliłem
10-biegowa skrzynia biegów:
Zdecydowałem się na 10 biegów, ale można ich uzyskać nawet 16 i więcej, bo jeśli się przyjrzycie, zauważycie że skrzynia składa się z powtórzeń tego samego segmentu. Wersja 10-biegowa oferuje różnicę przełożeń od 81:1 do 1:7.72 (biegi od 7 wzwyż mają efekt overdrive czyli przyspieszenia), z kolejnymi biegami ten zakres rośnie, np. dla 12 biegów mielibyśmy różnicę od 243:1 do 1:12.86. Rośnie jednak także opór jaki generuje skrzynia, dlatego spada jej efektywność i dlatego poprzestałem na 10 biegach. Nie wspomnę że w większej wersji trzebaby osadzić wodzik na axlu 32
Opublikowałem dwa modele skrzyni do MLCada: wersja jak powyżej tutaj, oraz wersja ograniczona do samej mechaniki, bez elementów podtrzymujących typu belki itp tutaj. Przygotowałem też listę części dla drugiej wersji tutaj.
Na razie nie będę budował działającego modelu bo brakuje mi 1 extension driving ringa, nie wiem więc jaki opór generuje skrzynia. Ale nie przypuszczam żeby nie dała się zastosować z nowymi silnikami Jeśli ktoś ją zbuduje - mam nadzieję, że podzieli się wrażeniami. I, jeśli nie macie nic przeciwko, wrzucę skrzynię do listy przykładów w artykule o skrzyniach w naszej Wiki
Galeria skrzyni
Poniżej schematy kolejnych biegów - czerwony to input, zielony to output, niebieskim zaznaczyłem zębatki przekazujące napęd na danym biegu. Przełożenia dla kolejnych biegów:
1 = 81:1
2 = 48.6:1
3 = 27:1
4 = 16.2:1
5 = 3.24:1
6 = 1.94:1
7 = 1:1.54
8 = 1:2.57
9 = 1:4.63
10 = 1:7.72
10-biegowa skrzynia biegów:
Zdecydowałem się na 10 biegów, ale można ich uzyskać nawet 16 i więcej, bo jeśli się przyjrzycie, zauważycie że skrzynia składa się z powtórzeń tego samego segmentu. Wersja 10-biegowa oferuje różnicę przełożeń od 81:1 do 1:7.72 (biegi od 7 wzwyż mają efekt overdrive czyli przyspieszenia), z kolejnymi biegami ten zakres rośnie, np. dla 12 biegów mielibyśmy różnicę od 243:1 do 1:12.86. Rośnie jednak także opór jaki generuje skrzynia, dlatego spada jej efektywność i dlatego poprzestałem na 10 biegach. Nie wspomnę że w większej wersji trzebaby osadzić wodzik na axlu 32
Opublikowałem dwa modele skrzyni do MLCada: wersja jak powyżej tutaj, oraz wersja ograniczona do samej mechaniki, bez elementów podtrzymujących typu belki itp tutaj. Przygotowałem też listę części dla drugiej wersji tutaj.
Na razie nie będę budował działającego modelu bo brakuje mi 1 extension driving ringa, nie wiem więc jaki opór generuje skrzynia. Ale nie przypuszczam żeby nie dała się zastosować z nowymi silnikami Jeśli ktoś ją zbuduje - mam nadzieję, że podzieli się wrażeniami. I, jeśli nie macie nic przeciwko, wrzucę skrzynię do listy przykładów w artykule o skrzyniach w naszej Wiki
Galeria skrzyni
Poniżej schematy kolejnych biegów - czerwony to input, zielony to output, niebieskim zaznaczyłem zębatki przekazujące napęd na danym biegu. Przełożenia dla kolejnych biegów:
1 = 81:1
2 = 48.6:1
3 = 27:1
4 = 16.2:1
5 = 3.24:1
6 = 1.94:1
7 = 1:1.54
8 = 1:2.57
9 = 1:4.63
10 = 1:7.72
Ostatnio zmieniony 2007-12-29, 14:26 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
Niezłe ustrojstwo, ale zajmuje bardzo dużo miejsca wersja XL, ale wynalazek bardzo fajny, a teraz czekam na wersję S. Czy sama skrzynia stwarza duże opory podczas pracy? Koniec końców to sporo zębatek, może kupisz d-ringa i wypróbujesz?
Ostatnio zmieniony 2007-10-25, 11:40 przez Shadow, łącznie zmieniany 1 raz.
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Nie wiem jaki dokładnie opór generuje "dziesiątka", przerabiałem "czwórkę" Erika i opór stawiała niewielki, choć wyczuwalny. Driving ringów mam dość, brakuje mi extension driving ringa. Może komuś kto posiada dwa zechce się zbudować tego kloca Co do miejsca, myślę że jak na 10 biegów zajmuje go dopuszczalną ilość, weź pod uwagę że najbardziej rozbudowana skrzynia jaką do tej pory znaleźliśmy na BSie miała 7 biegów i była niewiele mniejsza.
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Jedyne co przychodzi mi do głowy to jakiś pojazd holowniczy dysponujący naprawdę dużą mocą, wtedy skrzynia pozwoliłaby skuteczniej ją wykorzystać. Prawdę mówiąc mam w planach taki pojazd i pierwotnie chciałem w nim zastosować połączone skrzynie 4- i 6-biegową, uzyskując 24 przełożenia. Ale jak się dorobię drugiego extension driving ringa to kto wie...
Edit: przypadkiem extensiony są właśnie na Allegro po 8 zeta za sztukę. W takim razie może faktycznie zbuduję taką skrzynię
Edit: przypadkiem extensiony są właśnie na Allegro po 8 zeta za sztukę. W takim razie może faktycznie zbuduję taką skrzynię
Ostatnio zmieniony 2007-10-25, 12:42 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Dokonałem niezbędnych zakupów i przedstawiam działający model skrzyni. Działa bez problemu, i ku mojemu zaskoczeniu nie stawia specjalnie dużego oporu - dopiero na 3 najwyższych biegach jest on mocno wyczuwalny, ale tam zamiast redukcji mamy akcelerację więc to uzasadnione. Opór ogólny jest znacznie mniejszy niż spodziewałem się po skrzyni zawierającej 26 (słownie: dwadzieścia sześć) zębatek.
Tak wygląda:
A tak działa: (przepraszam za kiepską jakość)
[youtube]http://youtube.com/watch?v=npyJV2oJ35k[/youtube]
Tak wygląda:
A tak działa: (przepraszam za kiepską jakość)
[youtube]http://youtube.com/watch?v=npyJV2oJ35k[/youtube]