Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Kabina 138
Autor Wiadomość
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 31
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 1891
Skąd: KrakóVW
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2018-07-15, 18:53   [MOC] Kabina 138


Kilka lat temu Nisiia wyciągnęła mnie na Targi Książki, gdzie w moje ręcetrafiła historia Jelczańskich Zakładów Samochodowych autorstwa Wojciecha Połomskiego: “Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1984-1989”. Podczas przeglądania książki bardzo zaintrygował mnie opisany w niej, a mało znany prototyp kabiny kierowcy typu 138.


Kabina 138

Jelcz PR 110 D

Podobno istnieje kilka wersji historii jej powstania, która stała się już swego rodzaju legendą. Według jednej z wersji, przedstawionej przez ówczesnego pracownika prototypowni JZS, na początku roku 1984 dyrektor OBK zlecił stworzenie prototypu, który maju 1985 miał pokazać “jutro” Zakładów podczas wielkiej wystawy we Wrocławiu organizowanej z okazji 40 lat od powrotu ziem zachodnich i północnych do Polski. Od tego zaczęła się cała historia kabiny wykonanej z wytłoczek autobusu dalekobieżnego. Tak, dokładnie - autobusu dalekobieżnego, a konkretnie mowa tu była o modelu PR 110 D.
Według oficjalnej wersji jeszcze w I kwartale 1984r. rozpoczęto prace nad założeniami nowoczesnej kabiny dalekobieżnej, która jak na polskie standardy wyprzedzała epokę.
Wojciech Połomski napisał/a:
W połowie marca, dokumentacja konstrukcyjna nowej kabiny, noszącej oznaczenie 138, trafiła do zakładowej prototypowni i przystąpiono do prac. Zgodnie z otrzymaną dokumentacją konstrukcyjną przy budowie kabiny wykorzystano ścianę czołową wraz z szybą adaptowaną z autobusu dalekobieżnego, kompletne drzwi, wytłoczkę otworu drzwiowego oraz przednią część dachu.[...]
Kabina została wyposażona w dwa amortyzowane fotele firmy Möve oraz dwie leżanki (górna stała, nieskładana). Górny parapet znajdujący się na wieńcu dachu został wyposażony w schowki oraz stereofoniczne radio Safari 5A z dwoma głośnikami.

Kabina przez swoje dość duże gabaryty ważyła około 300kg więcej od dotychczas stosowanych i znanych z Jelczy serii 300 kabin typu 113, co spowodowało decyzję o wyposażeniu podwozia prototypowego pojazdu (pochodzącego z już produkowanego Jelcza 620, a mającego niski numer seryjny 000022) w produkowaną przez JZS na licencji austriackiego Steyra sztywną oś przednią o nośności 6,5t.
W sierpniu pojazd został przekazany do testów w Dziale Badań Prototypów JZS, a te trwały do maja 1986r. Pojazd przejechał 14300km, a przez prawie 2 lata był wyposażony w innowacyjne urządzenie przeciwblokujące kół opracowane na Politechnice Łódzkiej.
Podczas wrocławskiej wystawy ciągnik wzbudzał ogromne zainteresowanie, a kierownictwo fabryki zapowiadało wprowadzenie kabiny do produkcji seryjnej, Niestety, pod koniec testów zaobserwowano uszkodzenia elementów nośnych kabiny, które w połączeniu z wieloma większymi i mniejszymi wadami konstrukcyjnymi doprowadziły do decyzji o zarzuceniu projektu.
Wojciech Połomski napisał/a:
Wracając do kabiny typu 138 zastanawiające jest to, iż całkowicie przerwano nad nią prace, nie próbując nawet usunąć niektórych z zawartych w sprawozdaniu zastrzeżeń. Dlaczego?
Tego chyba nie uda się już wyjasnić.

Nie chcę tu przytaczać całego rozdziału, żeby już nie przynudzać, po więcej odsyłam do literatury (na wystawy książka będzie jeździła ze mną i modelem ;) ). Dla tych, którzy przetrwali przydługi wstęp, duże brawa i przejdźmy w końcu do klocków.
Pracę nad modelem zacząłem jeszcze w połowie 2016 roku, ale szły wyjątkowo opornie. Powstało kilka wersji podwozia, 2 modele silnika, a sama kabina powstawała w bólach ponad rok i doczekała się w tym czasie kilkudziesięciu modyfikacji. Początkowo była zbudowana tradycyjnie i bez fajerwerków, ale postanowiłem zrobić całą tylną ścianę SNOTem. Następnie uznałem, że dach nie do końca mnie satysfakcjonuje, więc tydzień rzeźbiłem w łuczkach i skosach żeby jego kształt był bliski tego co zakładałem.
Fotele w oryginale były różne, ale na tyle, że dla uproszczenia użyłem dwóch identycznych, ale i tak trwało to chwile, żeby ich zawieszenie i wyprofilowanie dały miły dla oka efekt i nie sprawiały wrażenia jakby były wyciosane z kamienia.
Takich elementów jest jeszcze wiele, ale samo przypominanie sobie o walce z ich kształtem jest dla mnie traumatyczne ;)
Podczas prac nad dachem uznałem, że może dobrze by było zbuntować się przeciwko szkole Macieja Drwięgi i wygładzić study. Tylu kafelków nie użyłem chyba przez ostatnie 5 lat, co w tym jednym modelu. Czy było warto? Oceńcie sami.












Ogromne podziękowania należą się dla Jaremy za ogarnięcie zdjęć, bo wyszły naprawdę rewelacyjnie, a robiliśmy je jeszcze w piątek rano przed samym wyjazdem na wystawę do Pszczyny :)
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
Jahoo 
Junior Admin


Wiek: 36
Dołączył: 09 Gru 2012
Wpisy: 507
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-07-15, 19:29   

Bardzo ciekawa historia i ciekawy model. Fajnie wyglada to resorowanie siedzenia.
_________________
GBC!
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 36
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 931
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-07-15, 20:18   

Kubrick w dziale Model Team! Można umierać... :)

Zasadniczo model bardzo cieszy oko i trzeba przyznać, że dobrze oddaje oryginał.
Przyczepię się tylko do naklejek, nie bardzo mi leżą, być może, gdyby były bardziej eleganckie i dokładnie naklejone...?

Napisz jeszcze o swoich testach pojazdu i wpływie grawitacji na przednią oś :)
_________________

 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 31
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 1891
Skąd: KrakóVW
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2018-07-15, 20:33   

noniusz napisał/a:
Napisz jeszcze o swoich testach pojazdu
Hehe, testy bardziej miały wykazać czy moja cierpliwość ma swój koniec. Kilka razy było blisko.
noniusz napisał/a:
i wpływie grawitacji na przednią oś
Dlatego ten dział, bo to model z gatunku "patrzeć nie dotykać, nie oddychać zbyt intensywnie w pobliżu, bo coś walnie".
noniusz napisał/a:
Kubrick w dziale Model Team! Można umierać... :)
Ale bez przsady... Jeszcze Castle i Space nie tknąłem i się na razie nie zanosi :D
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
Żbik 
Administrator
Radość tworzenia :)


Wiek: 40
Dołączył: 06 Cze 2006
Wpisy: 2428
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-07-15, 21:16   

Jelcz z wysokim czołem ;) Moim zdaniem ta ciężarówka jest brzydka i model dobrze tę brzydotę oddaje! Ładne zdjęcia dodają uroku. Dobrze, że w końcu wynurzyłeś się z niebytu budowlanego! :) Rozumiem, że jesteś w szwungu i będą kolejne MOCyki?
_________________
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!" :)

ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
 
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 36
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 931
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-07-15, 21:25   

Kubrick napisał/a:
"patrzeć nie dotykać, nie oddychać zbyt intensywnie w pobliżu, bo coś walnie"

To prawie jak przy wgrywaniu gier z kaset na C64 :)
_________________

 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 31
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 1891
Skąd: KrakóVW
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2018-07-15, 22:00   

Żbik napisał/a:
Rozumiem, że jesteś w szwungu i będą kolejne MOCyki?
Coś tam się składa ;)
noniusz napisał/a:
To prawie jak przy wgrywaniu gier z kaset na C64 :)
Nie znam tego bólu - miałem C64 na dyskietki :P
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
Jellyeater 
VIP

Wiek: 33
Dołączył: 16 Mar 2014
Wpisy: 1819
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2018-07-16, 05:52   

Tak równie brzydka jak oryginał. Duże brawa. :-)
_________________
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
 
 
 
Mestari 
VIP


Wiek: 39
Dołączył: 25 Wrz 2013
Wpisy: 1110
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-16, 10:50   

Fajne to :) ale pomysł z pożenieniem autobusu z ciężarówką jest dziwny - i to widać w modelu. Czyli się udało; )
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 43
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 2807
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-07-16, 11:35   

Nawet nie wiedziałem, że Jelcz chciał robić samochody ciężarowe z budą autobusu. Na pewno udało Ci się oddać prototyp tej kabiny, jednak przyczepię się troszkę do ramy. Wydaje mi się, że jest po prostu za chuda i za wątła w stosunku do kabiny, ale może też tak jest w oryginale. Może masz może więcej zdjęć oryginału tej ciężarówki?
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 31
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 1891
Skąd: KrakóVW
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2018-07-16, 12:09   

Cytat:
jednak przyczepię się troszkę do ramy. Wydaje mi się, że jest po prostu za chuda i za wątła w stosunku do kabiny, ale może też tak jest w oryginale
Ale dlaczego tak uważasz? Opierałem się na skanach fabrycznych rysunków technicznych. Do tego sama kabina ma 2,5m szerokości, gdzie dla porównania w Jelczach serii 300 kabina typu 113 miała jakieś 2,3m bez nadkoli i była 1/3 niższa, stąd bierze się złudzenie, że rama ma inne proporcje.
Mało tego, w Jelczu 327, który stoi mi na półce, rama jest studia węższą, a przez proporcje kabiny wydaje się dużo szersza.
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 43
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 2807
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2018-07-16, 12:14   

Skoro tak jest w oryginale, to OK, to nie ma problemu. Po prostu optycznie wygląda na wątłą w stosunku do kabiny
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
dirtzone 


Wiek: 30
Dołączył: 11 Sie 2013
Wpisy: 173
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-07-16, 12:16   

legosamigos napisał/a:
jednak przyczepię się troszkę do ramy. Wydaje mi się, że jest po prostu za chuda i za wątła w stosunku do kabiny, ale może też tak jest w oryginale.

Właśnie niezabudowane ramy w ciężarówkach sprawiają wrażenie chudych przy "nadmuchanych" kabinach.

_________________
Brickset
 
 
 
mw 
VIP

Wiek: 46
Dołączył: 31 Maj 2015
Wpisy: 446
Skąd: Mosina
Wysłany: 2018-08-09, 23:16   

Fajny pojazd, co do fotek potwierdzam Jarema ogarniał je tuż przed wyjazdem na wystawę do Pszczyny i nie myślałem że wyjdą tak fajnie biorąc pod uwagę harmider jaki był w okół :) Wprowadzenie do tematu też zacne, trochę historii zawsze się przyda.
_________________

 
 
 
TiTo & Anakin 
LEGO Trucks

Wiek: 30
Dołączył: 16 Gru 2004
Wpisy: 302
Skąd: Wrocław, Dolnośląskie
Wysłany: 2018-08-12, 14:13   

Jelcz udany :) Rama ma taka być zgodność z wymiarami ;) Parę rzeczy do dopieszczenia, ale to pewnie z czasem się zrobi ;) Dobrze jakbyś wrzucił więcej zdjęć oryginału
Ostatnio zmieniony przez TiTo & Anakin 2018-08-12, 14:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,088 sekundy. Zapytań do SQL: 10