[MOC] Ministerstwo Klocków

Boats, City, Military, Paradisa, Racers (System), Sports, Town, World City

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1428
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[MOC] Ministerstwo Klocków

#1 Post autor: Mestari »

Przedstawiam Wam swój największy modular - Ministerstwo Klocków. Zdjęcie z wystawy w Pszczynie:

Obrazek

I studyjnie:

Obrazek

Prace nad nim zaczęły się jakieś 2 lata temu. Chciałem zbudować coś w stylu socrealizmu. Raczej nie widuje się za dużo takich budowli w LEGO, a jako mieszkaniec Warszawy, gdzie budynków w tym stylu nie brakuje, trzeba było coś z tym zrobić ;)
Jako źródło inspiracji wybrałem sobie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na ulicy Wspólnej. Zdjęcia można pooglądać tutaj.

Najpierw chodziłem w to miejsce wielokrotnie, żeby zorientować się, co mogę wykorzystać w budowli, a co zmienić. Dobre pół roku trwało zastanawianie się nad tym jak zacząć, żeby potem nie trzeba było całości rozbierać. Przy okazji postawiłem sobie kilka celów:
Po pierwsze budynek miał być monochromatyczny (beżowy), a całość bryły musiała być interesująca, co trzeba było osiągnąć zdobieniami i fakturą. Pozwoliłem sobie jedynie na czarne okna w arkadach i białą resztę.
Do tego chciałem, żeby minifig mógł się dostać do każdego pomieszczenia w budynku (jak w każdym z moich modularów).
Chciałem też wyposażyć budynek w coś albo ruchomego, albo chociaż oświetlenie. Udało się i z tym i z tym. Po jednej stronie budynku znajduje się winda, obsługiwana mechanicznie. Kręcimy korbką na końcu osi 32, na której z kolei ślizga się ślimacznica (dobrze piszę? chodzi o ten element: LINK), która z kolei ciągnie za sobą windę wspinając się po listwach zębatych. Arkady są oświetlone lampami w suficie (w sumie 5 punktów świetlnych), do tego w pomieszczeniu space mamy kolejne dwa punkty świetlne: jeden do bocznego "generatora" i jeden od góry do reaktora. Ostatni punkt świetlny jest skierowany w przestrzeń między kolumnadą.
Kolejnym założeniem było to, że skoro to ministerstwo klocków, to każde pomieszczenie powinno być dedykowane innej linii LEGO.
Poza tym wszystkim tuż obok budynku jest mały Plac Klocka :P wraz z jego pomnikiem (tu ukłony w stronę Auriego).

Zanim zacznę prezentację całości i poszczególnych modułów chciałem podziękować Jetboyowi za pomoc w zrobieniu zdjęć. W trakcie sesji zorientowałem się co prawda, że zapomniałem o naklejce na czerwoną tabliczkę przed ministerstwem i ostatecznie zdecydowałem się umieścić w jej miejsce chromowe plate'y (oczywiście od Auriego), bo wtedy odpadały problemy językowe (zamierzam pojechać z tym do Skaerbaek'a) i wiadomo o co chodzi. W takiej już formie widzieliście go zarówno w Pszczynie jak Wolsztynie.

No to zaczynamy.
Najpierw z czerwoną tablicą, potem z chromami Auriego :)

Obrazek

Obrazek

I jeszcze jedno spojrzenie na fasadę:

Obrazek


Teraz mała podpowiedź jak budować coś większego w obecności niespełna dwulatka. Widzicie te słupki poniżej? Poza oczywistą funkcją ochrony pieszych, okazało się, że znakomicie pełnią rolę rozpraszacza i biorą na siebie pierwsze uderzenie mojego syna. Wyrywał je codziennie z lubością, woził swoimi samochodami, gubił (odnalazły się zaraz po tym jak zamówiłem kolejny zapas). Polecam :) Drzwi też się przydawały (otwieranie, zamykanie, otwieranie... i tak 100x), żeby uchronić wyższe partie budynku przed zniszczeniem. No i oczywiście wystawienie tego MOCa na kilka miesięcy w salonie też w końcu oswoiło dzieci z nim. Tu chciałbym pozdrowić moją cierpliwą żonę :)

Obrazek

I jeszcze oświetlenie, które najlepiej udało mi się uchwycić na późnym WIP-ie:

Obrazek


A teraz po kolei moduły, które wszystkie razem rozłożone prezentują się tak:

Obrazek


Podstawa to m.in. Park Klocka z pomnikiem:

Obrazek

Obrazek


Na parterze budynku mamy arkady, które mieszą szatnię (styl City), z jednej strony pomieszczenie Castle i z drugiej Simpsonowie:

Obrazek

Po stronie Simpsonów, poza ich biurem znalazło się miejsce na toaletę:
Obrazek

Jest też szyb windy:
Obrazek

Arkady mieszczą szatnię (widoczna w ogólnym rzucie i dokładniej w galerii). Tu widok na drugą stronę:
Obrazek

Castle to oczywiście siedziba króla i sala tronowa. Żeby ewentualni interesanci nie mieli wątpliwości kto tu rządzi :)
Obrazek

Obrazek

Nad arkadami położona jest część z oświetleniem Power Functions. W sumie 3 komplety oświetlenia. 5 z 6 punktów oświetla same arkady przez lampy:
Obrazek

Jeden punkt jest skierowany w stronę space na pierwszym piętrze:
Obrazek

Nie zabrakło tam ufoludka :)
Obrazek

Ale wracając do PF - wygląda to tak:
Obrazek

Jak widać skrajne prawe większe koło zębate służy do włączania/wyłączania światła.

Na pierwszym piętrze są też piraci. Nie szczypali się z budżetem na wykończenie...
Obrazek

Obrazek


Nad arkadami urządzone jest patio dla restauracji prowadzonej przez potwory z Monster Fighters i inne halloweenowe stwory (ale przyjść może każdy :) ):
Obrazek

A tu sama restauracja:
Obrazek

Obrazek

Po drugiej stronie swoją siedzibę ma Western:
Obrazek

Ten stolik jest uchylany, żebym mógł zainstalować przewód PF ze światłem z góry w celu oświetlenia reaktora w space. Trochę pokręcone, wiem.
Obrazek

Nad restauracją znajduje się pomieszczenie poświęcone Władcy Pierścienia, gdzie książka Bilbo znalazła godne dla siebie miejsce :)
Obrazek

Obrazek


Z kolei nad westernem jest "maszynownia" windy:
Obrazek

Jak widać obsługiwana przez elfy świętego Mikołaja, ale nie tylko, w końcu to Technic!
Obrazek

Tu też włącza się drugi zestaw świateł. To jedyne pomieszczenie poza dachem, gdzie nie można się dostać, winda tu nie dochodzi, schodów nie ma. Ale elfy mają swoje sposoby, a maxi fig po prostu się może wspiąć. Poradzi sobie ;)

Dach, też oczywiście w stylu soc real:
Obrazek

Cała galeria jest tu: KLIK!
Ostatnio zmieniony 2022-04-14, 11:33 przez Mestari, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#2 Post autor: M_longer »

Mestari pisze: Polecam :)
A nie można po prostu nie wpuszczać dziecka do pokoju gdzie się buduje coś dużego?

Sam budynek wydaje mi się taki... nudny, na szczęście wnętrze nadrabia z nawiązką :)

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1428
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#3 Post autor: Mestari »

Nie można, dzieci wejdą wszędzie. Zresztą, nie mam w domu na to warunków...
Ostatnio zmieniony 2018-08-15, 23:53 przez Mestari, łącznie zmieniany 1 raz.

Jellyeater
VIP
Posty: 2363
Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#4 Post autor: Jellyeater »

Można jak się ma na to pokój. Pakuj Bolo manatki i szukaj czegoś. Ja dziś moim pozwoliłem na chwilę wejść do mojego królestwa. I zaraz potem zarazę wywaliłem z powrotem. :-)

Budynek jest solidny i dobrze oddaje socreal. Świetnie uchwyciłeś proporcje, dzięki czemu jest miły dla oka. Wnętrza zabawne. W Pszczynie nie załapałem o co w tym biega.
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto

meler
VIP
Posty: 422
Rejestracja: 2015-08-26, 15:04
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: meler

 

#5 Post autor: meler »

Imponujące, nie spodziewałem się takiego bogactwa i rozmaitości wewnątrz budynku. Sama bryła również świetnie wpisuje się w powojenną architekturę Warszawy, nieźle Ci to wyszło. Nie byłem w Pszczynie, ale oglądając zdjęcia założyłem, że to jest właśnie ministerstwo i nie pomyliłem się :-) Brawo!

Awatar użytkownika
Mateusz92
VIP
Posty: 456
Rejestracja: 2012-05-21, 18:33
Lokalizacja: Wrocław/Zduny
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#6 Post autor: Mateusz92 »

Oglądając zdjęcia pomyślałem, że ten budynek musi być Ministerstwem - jest wielki i nudny. Smaku dodają dopiero szczegóły. Zdobienia są odpowiednio wyważone - nie ma ich za dużo, ani za mało (teraz wiem o założeniu - styl socrealizm). Wnętrza (zasadniczo nie powinienem się dziwić, że są ponieważ każdą kamienicę urozmaicasz w ten sposób) - podział na różne podserie LEGO to bardzo dobry pomysł tym bardziej, że są dobrze zrealizowany. Biorąc pod uwagę wszystkie smaczki nadal odnoszę wrażenie nudy. Prawdopodobnie jest to spowodowane tym, że większość kamienic budowana jest w stylu modularów, które są bardzo przyozdobione (i jestem do tego przyzwyczajony). Twoje ministerstwo natomiast jest bardziej oddaniem rzeczywistości, a nie budowaniem idealnego świata co wbrew pozorom jest plusem. Dworzec który mam nadzieję kiedyś zbudować też będzie wielki i nudny :)

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1428
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#7 Post autor: Mestari »

Hehe, coś w tym jest. Taki kloc, do którego zanim wejdziesz od razu wiesz, że łatwo nie będzie ;)
Ale z drugiej strony nauczyłem się lubić socrealizm. Innym wyjściem byłoby się przeprowadzić... A ten konkretny budynek (na Wspólnej), to jeden z lepszych przykładów socrealizmu w Polsce.
Mój następny MOC będzie już bardziej "ludzki" ;)

Awatar użytkownika
Biedrus
VIP
Posty: 1409
Rejestracja: 2015-05-31, 17:41
Lokalizacja: Tarnów
brickshelf: biedrus

 

#8 Post autor: Biedrus »

Fantastyczne wnętrza. Jest na czym oko zawiesić. Mogę je oglądać w nieskończoność :)
Bryła budynku prosta i surowa, ale dobrze oddaje to co chciałeś pokazać.
Gratuluje.

Awatar użytkownika
Vlado
VIP
Posty: 149
Rejestracja: 2008-03-22, 19:25
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Vlado

 

#9 Post autor: Vlado »

Bardzo ładny budynek i ciekawe wnętrza.
Jak zawsze wysoki standard budowania. :)

Szkoda, że na wystawach nie ma (?) możliwości pokazania wnętrza i
doceniana jest tylko "nudna" bryła budynku.
No nie wiem...

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1428
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#10 Post autor: Mestari »

Dzięki za komentarze :)

W Pszczynie pokazywałem troszkę tych wnętrz :) Tu akurat łatwo się budynek rozmontowuje i składa z powrotem (może poza tą częścią z windą...)

Awatar użytkownika
Falcrum
VIP
Posty: 607
Rejestracja: 2016-08-29, 14:22
Lokalizacja: Oksford/Lublin fifty-fifty
brickshelf: GrandVigoFalcrum

 

#11 Post autor: Falcrum »

A ta winda się nie telepie? Wygląda, jakby po bokach był łącznie 1 stud za dużo.
W całym Twoim incepcyjnym modularze najbardziej podoba mi się scenka z westernu - tanowe ściany w tym przypadku są idealnie wpasowane pod względem kolorystycznym.
Naprawdę pięknie Ci to wszystko wyszło - mimo, że celowałeś w ponury i monotonny socrealizm, budynek jest ciekawy nie tylko od środka.
Vlado pisze:Bardzo ładny budynek i ciekawe wnętrza.
Jak zawsze wysoki standard budowania. :)

Szkoda, że na wystawach nie ma (?) możliwości pokazania wnętrza i
doceniana jest tylko "nudna" bryła budynku.
Mnie się podobają takie dostojne, eleganckie elewacje. Poza tym - pełna zgoda.
A szare klocki są najbardziej kolorowe!

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1428
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#12 Post autor: Mestari »

Dzięk :) Winda zawsze się trzyma w miejscu, w którym się ją zostawiło. To dzięki tangensom na skosach ślimacznicy ;) (ślimacznica może się poruszać, poruszać ślimacznicą się nie da - jak szukałem fizycznego wytłumaczenia dlaczego tak jest, to doczytałem do tangensów, westchnąłem z ulgą, że już nie jestem na studiach i zamknąłem stronę :P).

Awatar użytkownika
Sajan
VIP
Posty: 425
Rejestracja: 2012-03-18, 12:18
Lokalizacja: Bydgoszcz
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#13 Post autor: Sajan »

A mi się kojarzy z nadmorskim hotelem :P
Obrazek

Ogólnie od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie pomysł, żeby na jednym z boków Klocków-Zdrój zbudować wybrzeże z portem, domkami wczasowymi i hotelami.
Twoje ministerstwo świetnie by wyglądało nad brzegiem morza, tuż przy plaży.

mw
VIP
Posty: 729
Rejestracja: 2015-05-31, 17:42
Lokalizacja: Mosina
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#14 Post autor: mw »

Widziałem tę prace na żywo ale nie miałem pojęcia o tak wypasionym wnętrzu !?!?! Bajka sporo szczegółów fajnie to pokazałeś na poszczególnych fotkach.

Awatar użytkownika
Falcrum
VIP
Posty: 607
Rejestracja: 2016-08-29, 14:22
Lokalizacja: Oksford/Lublin fifty-fifty
brickshelf: GrandVigoFalcrum

 

#15 Post autor: Falcrum »

Rozumiem, że czytałeś na Wikipedii? Tangensy służą do obliczania pewnych wielkości fizycznych, działanie ślimaka można wytłumaczyć na chłopski rozum.
Ślimacznica podczas obrotu pozornie (patrząc od boku) ,,wypycha", bądź ,,ciągnie" gwint, poruszając zębatkę. Jeśli jednak to nią spróbujemy pokręcić, niezależnie od tego, przekładnia poruszy się wzdłuż osi obrotu - w przód lub tył.
Dlaczego tak się dzieje?
Zauważ, że gwint nie skręca się równolegle do osi obrotu, a niemal przeciwnie, pod dużym kątem (załóżmy, że to jakieś 80 stopni). Porównaj sytuację do wózka z przyczepionym uchwytem. ale nie takim zwykłym, a pod kątem 80 stopni do powierzchni ziemi właśnie. Twoim zadaniem jest pchać wózek, naciskając na uchwyt od góry. Oczywiście większość energii, którą wkładasz w tą czynność idzie w ziemię, a tylko niewielka jej część popycha wózek do przodu.
I taka sama sytuacja zachodzi w ślimaku. Zdecydowana większość energii koła zębatego schodzi na dociskanie zębatki do elementu, który ma jej ograniczać ruch przód-tył, co powoduje wzrost tarcia, które bez problemu niweluje niewielką siłę, która ma powodować obrót ślimacznicy.
Zresztą jak zbudujesz mechanizm na załączonym obrazku, to przekonasz się, o co mi chodzi.
Obrazek
Po poruszeniu zębatką ślimacznica będzie się poruszać w przód lub tył. Gdy zablokujesz axla, a ślimacznicę przyprzesz nakrętką, ale mimo wszystko zostawisz trochę luzu, zobaczysz, że przesunięcie ślimaka to już ciężkie zadanie. Mam nadzieję, że pomogłem :)
Ale to tak na marginesie.
Ostatnio zmieniony 2018-08-19, 21:17 przez Falcrum, łącznie zmieniany 1 raz.
A szare klocki są najbardziej kolorowe!

ODPOWIEDZ