Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kettenkrat
Autor Wiadomość
SAMOLOT 
VIP

Wiek: 41
Dołączył: 30 Wrz 2014
Wpisy: 187
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-07-24, 18:59   Kettenkrat

To moje pierwsze starcie z "model Team" czy jak to zwać? Ten model to długa historia, pomysł ma już chyba ze trzy lata. Próby realizacji z przerwami trwają od dwóch lat. No i w końcu jest światełko w tunelu. Rozmaite wersje podwozia były już chyba na trzech wystawach, bez pomocy kolegów pewnie nie udało by się go skończyć.
Dziękuję zwłaszcza Ericowi za otwarcie oczu na niestandardowe połączenia klocków oraz Żbikowi i Noniuszowi za konsultacje mechaniczne.
Mam zamiar dopracować ten model porządnie więc nie szczędźcie komentarzy.
Jedna uwaga, zdjęć różnych wariantów tego pojazdu w sieci jest mnóstwo, ale aby nie zwariować od wariantów wzoruję się na jednym rysunku rys i zdjęciach jednego egzemplarza.



_________________
https://www.bricksafe.com/pages/samolot

http://www.brickshelf.com...y.cgi?m=Samolot
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5070
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-07-24, 20:02   

Napęd przez subtraktor? Czemu?
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
SAMOLOT 
VIP

Wiek: 41
Dołączył: 30 Wrz 2014
Wpisy: 187
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-07-24, 21:06   

Od początku chciałem odtworzyć unikalny system sterowania tego pojazdu. Kiedy kierowca skręcił kierownicę do oporu uruchamiało się specjalne sprzęgło spowalniajace właściwą gąsienicę. Bez tego mechanizmu ciągnik nie skręcił by w trudnym terenie. Niezależny napęd gąsienic spowodował by natomiast urwanie przedniego koła podczas nawrotu.
Dopiero połączenie subtraktora z pilotem kolejkowym dało pożądany efekt. Teraz można go rozpędzić i delikatnie różnicować prędkość gąsienic. Przekładnia ślimakowa ze sprzęgłem załatwia ruch kierownicy. Wszystko
_________________
https://www.bricksafe.com/pages/samolot

http://www.brickshelf.com...y.cgi?m=Samolot
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 27
Dołączył: 30 Mar 2005
Wpisy: 103
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2019-07-24, 21:44   

SAMOLOT napisał/a:
Od początku chciałem odtworzyć unikalny system sterowania tego pojazdu. Kiedy kierowca skręcił kierownicę do oporu uruchamiało się specjalne sprzęgło spowalniajace właściwą gąsienicę. Bez tego mechanizmu ciągnik nie skręcił by w trudnym terenie. Niezależny napęd gąsienic spowodował by natomiast urwanie przedniego koła podczas nawrotu.
Dopiero połączenie subtraktora z pilotem kolejkowym dało pożądany efekt. Teraz można go rozpędzić i delikatnie różnicować prędkość gąsienic. Przekładnia ślimakowa ze sprzęgłem załatwia ruch kierownicy. Wszystko

Jednym słowem zrobiłeś wielobiegowy mechanizm skrętu - choć w nieco uproszczonej formie bo obrotami sterujesz przy pomocy pilota, a nie fizycznie przez zmianę biegów dodatkowo na przekładniach bocznych. W porównaniu do klasycznego mechanizmu jeden silnik-jedna gąsienica, tutaj można normalnie płynnie pokonywać łuki a nie skokowo. Wśród prawdziwych maszyn takie wielobiegowy mechanizm skrętu jest pożądany, niemniej w tych większych, stąd maszyny typu skidloader, małe spycharki mają klasyczne sterowanie dodatkowo oparte na przyjemny w tym zastosowaniu napęd hydrostatyczny ;)
_________________
Pozdrawiam, Bricksley :)
 
 
 
SAMOLOT 
VIP

Wiek: 41
Dołączył: 30 Wrz 2014
Wpisy: 187
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-07-24, 22:23   

Bricksley napisał/a:
SAMOLOT napisał/a:
Od początku chciałem odtworzyć unikalny system sterowania tego pojazdu. Kiedy kierowca skręcił kierownicę do oporu uruchamiało się specjalne sprzęgło spowalniajace właściwą gąsienicę. Bez tego mechanizmu ciągnik nie skręcił by w trudnym terenie. Niezależny napęd gąsienic spowodował by natomiast urwanie przedniego koła podczas nawrotu.
Dopiero połączenie subtraktora z pilotem kolejkowym dało pożądany efekt. Teraz można go rozpędzić i delikatnie różnicować prędkość gąsienic. Przekładnia ślimakowa ze sprzęgłem załatwia ruch kierownicy. Wszystko

Jednym słowem zrobiłeś wielobiegowy mechanizm skrętu - choć w nieco uproszczonej formie bo obrotami sterujesz przy pomocy pilota, a nie fizycznie przez zmianę biegów dodatkowo na przekładniach bocznych. W porównaniu do klasycznego mechanizmu jeden silnik-jedna gąsienica, tutaj można normalnie płynnie pokonywać łuki a nie skokowo. Wśród prawdziwych maszyn takie wielobiegowy mechanizm skrętu jest pożądany, niemniej w tych większych, stąd maszyny typu skidloader, małe spycharki mają klasyczne sterowanie dodatkowo oparte na przyjemny w tym zastosowaniu napęd hydrostatyczny ;)


Wow. Naprawdę ja to zrobiłem ? Będę się musiał tego na pamięć nauczyć, żeby ludziom na wystawach opowiadać.

A tak serio to dzięki za fachowe wyjaśnienie. Nie wiedziałem, że to się tak nazywa.
_________________
https://www.bricksafe.com/pages/samolot

http://www.brickshelf.com...y.cgi?m=Samolot
 
 
 
eric trax 
VIP
LEGO Farmer :D


Wiek: 30
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1289
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-07-24, 23:33   

Ja jestem totalnie zajarany tym projektem od kiedy pierwszy raz pokazałeś mi rysunki techniczne. Cieszę się, że mogę mieć jakiś mały wkład w ten projekt. Widzę, że dobrze wykorzystałes moje wskazówki. Zapowiada się na prawdę ciekawy technicznie i ładny model
_________________
Na warsztacie:
- Claas Scorpion 756 - 99%
 
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 25
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 495
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2019-07-24, 23:45   

Bricksley napisał/a:
SAMOLOT napisał/a:
Od początku chciałem odtworzyć unikalny system sterowania tego pojazdu. Kiedy kierowca skręcił kierownicę do oporu uruchamiało się specjalne sprzęgło spowalniajace właściwą gąsienicę. Bez tego mechanizmu ciągnik nie skręcił by w trudnym terenie. Niezależny napęd gąsienic spowodował by natomiast urwanie przedniego koła podczas nawrotu.
Dopiero połączenie subtraktora z pilotem kolejkowym dało pożądany efekt. Teraz można go rozpędzić i delikatnie różnicować prędkość gąsienic. Przekładnia ślimakowa ze sprzęgłem załatwia ruch kierownicy. Wszystko

Jednym słowem zrobiłeś wielobiegowy mechanizm skrętu - choć w nieco uproszczonej formie bo obrotami sterujesz przy pomocy pilota, a nie fizycznie przez zmianę biegów dodatkowo na przekładniach bocznych. W porównaniu do klasycznego mechanizmu jeden silnik-jedna gąsienica, tutaj można normalnie płynnie pokonywać łuki a nie skokowo. Wśród prawdziwych maszyn takie wielobiegowy mechanizm skrętu jest pożądany, niemniej w tych większych, stąd maszyny typu skidloader, małe spycharki mają klasyczne sterowanie dodatkowo oparte na przyjemny w tym zastosowaniu napęd hydrostatyczny ;)
Wielobiegowy mechanizm skrętu to niezależne skrzynie biegów dla każdej gąsienicy. Tu mamy skręt poprzez podwójny dyferencjał różnicujący prędkości gąsienic czyli tzw. "subtraktor".


SAMOLOT napisał/a:
Od początku chciałem odtworzyć unikalny system sterowania tego pojazdu. Kiedy kierowca skręcił kierownicę do oporu uruchamiało się specjalne sprzęgło spowalniajace właściwą gąsienicę.
Wydaje mi się, że właśnie lepiej by było zrobić to tak jak napisałeś, czyli skręcenie w lewą rozłącza lewą gąsienicę i odwrotnie. Sterowanie servem, rozłączanie poprzez driving ringi. Byłoby to znacznie prostsze, mniejsze i moim zdaniem przyjemniejsze w sterowaniu niż subtraktor który dla tego typu pojazdu w ogóle nie pasuje.
_________________
YouTube | Flickr | Sklep Bricklink
Ostatnio zmieniony przez Tranzystor 2019-07-24, 23:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 27
Dołączył: 30 Mar 2005
Wpisy: 103
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2019-07-25, 00:16   

Tranzystor napisał/a:

Bricksley napisał/a:
SAMOLOT napisał/a:
Od początku chciałem odtworzyć unikalny system sterowania tego pojazdu. Kiedy kierowca skręcił kierownicę do oporu uruchamiało się specjalne sprzęgło spowalniajace właściwą gąsienicę. Bez tego mechanizmu ciągnik nie skręcił by w trudnym terenie. Niezależny napęd gąsienic spowodował by natomiast urwanie przedniego koła podczas nawrotu.
Dopiero połączenie subtraktora z pilotem kolejkowym dało pożądany efekt. Teraz można go rozpędzić i delikatnie różnicować prędkość gąsienic. Przekładnia ślimakowa ze sprzęgłem załatwia ruch kierownicy. Wszystko

Jednym słowem zrobiłeś wielobiegowy mechanizm skrętu - choć w nieco uproszczonej formie bo obrotami sterujesz przy pomocy pilota, a nie fizycznie przez zmianę biegów dodatkowo na przekładniach bocznych. W porównaniu do klasycznego mechanizmu jeden silnik-jedna gąsienica, tutaj można normalnie płynnie pokonywać łuki a nie skokowo. Wśród prawdziwych maszyn takie wielobiegowy mechanizm skrętu jest pożądany, niemniej w tych większych, stąd maszyny typu skidloader, małe spycharki mają klasyczne sterowanie dodatkowo oparte na przyjemny w tym zastosowaniu napęd hydrostatyczny ;)
Wielobiegowy mechanizm skrętu to niezależne skrzynie biegów dla każdej gąsienicy. Tu mamy skręt poprzez podwójny dyferencjał różnicujący prędkości gąsienic czyli tzw. "subtraktor".

Jasne, ale po dodaniu pilota kolejkowego otrzymujemy coś na jego wzór, gdzie wybranie prędkości z pilota "imituje" wybrany bieg na przekładni bocznej gąsienicy :) To dalej subtraktor, ale imitujący działanie czegoś innego ;)
_________________
Pozdrawiam, Bricksley :)
 
 
 
SAMOLOT 
VIP

Wiek: 41
Dołączył: 30 Wrz 2014
Wpisy: 187
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-07-25, 00:42   

[/quote] Wydaje mi się, że właśnie lepiej by było zrobić to tak jak napisałeś, czyli skręcenie w lewą rozłącza lewą gąsienicę i odwrotnie. Sterowanie servem, rozłączanie poprzez driving ringi. Byłoby to znacznie prostsze, mniejsze i moim zdaniem przyjemniejsze w sterowaniu niż subtraktor który dla tego typu pojazdu w ogóle nie pasuje.[/quote]


Chyba się nie zrozumieliśmy.
W tym pojeździe kąt skrętu kierownicą jest niewielki, jeśli odłączyłbyś jedną gąsienicę to będzie się obracał niemal w miejscu. Robiłem takie próby, przednie koło ma oponę z miękkiej przyczepnej gumy i przy gwałtownym skręcie nie pozwala się modelowi obracać.
Prawdziwy mechanizm tylko spowalniał napęd a nie rozłączał go całkowicie.

Zbudowałem łącznie chyba 4 wersje podwozia z różnymi napędami i dopiero ten ostatni daje się sterować realistycznie. Jest jeszcze parę szczegółów do dopracowania ale myślę że będzie dobrze.
Masę czasu straciłem na zrobienie mechanizmu imitującego hamulce tarczowe.
Małe gabaryty modelu nie pozwalają na zbyt skomplikowane rozwiązania.
_________________
https://www.bricksafe.com/pages/samolot

http://www.brickshelf.com...y.cgi?m=Samolot
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 25
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 495
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2019-07-25, 01:48   

SAMOLOT napisał/a:
Chyba się nie zrozumieliśmy.
W tym pojeździe kąt skrętu kierownicą jest niewielki, jeśli odłączyłbyś jedną gąsienicę to będzie się obracał niemal w miejscu. Robiłem takie próby, przednie koło ma oponę z miękkiej przyczepnej gumy i przy gwałtownym skręcie nie pozwala się modelowi obracać.
Prawdziwy mechanizm tylko spowalniał napęd a nie rozłączał go całkowicie.
Zobaczyłem jak to działa w prawdziwym życiu i rzeczywiście pozwala na płynne zmienianie prędkości (chociaż nie ma tam sprzęgieł tylko hamulce) i w takim razie subtraktor to chyba najrozsądniejsze wyjście.

Bricksley napisał/a:
Jasne, ale po dodaniu pilota kolejkowego otrzymujemy coś na jego wzór, gdzie wybranie prędkości z pilota "imituje" wybrany bieg na przekładni bocznej gąsienicy :) To dalej subtraktor, ale imitujący działanie czegoś innego ;)
No tak, chociaż w ten sposób to wszystko z kolejkowym pilotem byłoby sterowaniem wielobiegowym, zresztą tu pokrętła na pilocie nie imitują przekładni bocznych tylko przekładnię główną i przekładnię sterowania, więc to trochę naciągane jednak.
_________________
YouTube | Flickr | Sklep Bricklink
 
 
 
SAMOLOT 
VIP

Wiek: 41
Dołączył: 30 Wrz 2014
Wpisy: 187
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-08-18, 16:39   

Przyszło trochę klocków więc maszyna nabiera ostatecznego wyglądu.
Mam jednak parę problemów może pomożecie "towarzysze" ?

Te nadkola wychodzące z przodu nad gąsienice, znacie lepszy sposób na ich odwzorowanie czy są ok?

No i szukam pomysłu na to zaokrąglone coś nad wieżą IR

z góry dziękuję za wszelkie uwagi


_________________
https://www.bricksafe.com/pages/samolot

http://www.brickshelf.com...y.cgi?m=Samolot
 
 
 
eric trax 
VIP
LEGO Farmer :D


Wiek: 30
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1289
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-08-18, 22:16   

Nadkola z przodu są ok. Teraz wyglądają trochę masywne ale ciężko będzie je zrobić lepiej. Poza tym dojdą jeszcze gąsienice więc wizualnie będą się wydawać lżejsze..

Jutro wieczorem zerknę jakby ogarnąć ten tył
_________________
Na warsztacie:
- Claas Scorpion 756 - 99%
 
 
 
 
Fuku 

Wiek: 27
Dołączył: 24 Lis 2015
Wpisy: 153
Skąd: radom/kraków
Wysłany: 2019-08-19, 10:50   

Jeśli chodzi o nadkola, to ja bym je dał po prostu o płytkę wyżej, żeby bardziej płynnie się łączyły z resztą
 
 
 
 
Jellyeater 
VIP

Wiek: 34
Dołączył: 16 Mar 2014
Wpisy: 2040
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-08-19, 19:14   

PRzedni widelec warto by jakoś dopracować. Te gołe listy nie pasują do wycacanego tyłu. Może chociaż tile przyczepić?
_________________
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
 
 
 
SAMOLOT 
VIP

Wiek: 41
Dołączył: 30 Wrz 2014
Wpisy: 187
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-08-20, 00:20   

Fuku napisał/a:
Jeśli chodzi o nadkola, to ja bym je dał po prostu o płytkę wyżej, żeby bardziej płynnie się łączyły z resztą

Już miałem napisać, że się nie da bo nie będzie go gdzie przypiąć, ale się udało.
_________________
https://www.bricksafe.com/pages/samolot

http://www.brickshelf.com...y.cgi?m=Samolot
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,077 sekundy. Zapytań do SQL: 10