[MOC] ST44 ("Gagarin", M62)

Trains, Monorail

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Bart86
Posty: 93
Rejestracja: 2015-10-20, 10:27
Lokalizacja: Rybnik
brickshelf: bart86

 

[MOC] ST44 ("Gagarin", M62)

#1 Post autor: Bart86 »

Obrazek

Oryginał:

Obrazek

Koleżanki i koledzy, mam przyjemność przedstawić Wam model, który wiele razy spędzał mi sen z powiek przez ostatnie półtorej roku. Jednocześnie, to mój debiut kolejowy. Przed Wami radziecka myśl techniczna w postaci ciężkiej lokomotywy spalinowej M62 w wersji LEGO, w malowaniu PKP Cargo i z typowym dla polskich kolei oświetleniem (w Polsce lokomotywa znana jako ST44 lub „Gagarin”).

Wymiary modelu: długość (od zderzaka do zderzaka) 49-50 stud; szerokość (pudła) 8 stud; wysokość (plate pionowo) 13-14 stud od główki szyny.

Wymiary oryginału: długość (od zderzaka do zderzaka) 17550 mm; szerokość max. 2950 mm; wysokość 4615 mm od główki szyny. [Dane w różnią się nieznacznie w zależności od źródła].

Obrazek

Główne założenia, które mi towarzyszyły na etapie projektowania i budowy były następujące:
• lokomotywa w jak największym stopniu odpowiadająca oryginałowi (w szczególności skosy na styku dachu nad szybami kabin maszynisty - obecnie rozwiązanie kompromisowe);
• napęd i zasilanie poprzez Power Functions;
• pełne mieszczenie się lokomotywy w łukach i zwrotnicach torów;
• odwzorowanie obu kabin maszynisty;
• odwzorowanie / makieta wysokoprężnego silnika spalinowego 14D40;
• odwzorowanie malowania PKP Cargo (granat z limonkowym paskiem na całym obodzie, wraz z limonkowymi skosami pod szybami kabin maszynisty);
• wykorzystanie wyłącznie oryginalnych części LEGO.

Obrazek

Lokomotywa powstawała powoli. Raz z powodu braków budulca w odpowiednich kolorach, dwa z powodu ogromnych ograniczeń czasowych spowodowanych pracą w delegacji. Czy udało się zrealizować założenia? – wydaję mi się, że tak. Lokomotywa żwawo porusza się po łukach LEGO, zwrotnicach oraz łukach elastycznych, z zastrzeżeniem, że przy częstych skrętach w różne strony i wysokiej prędkości, ulega wykolejeniu.

Obrazek

ST44 prezentowali już wcześniej koledzy na forum, co tylko motywowało mnie do prac nad własnym modelem, którego założenia i wygląd były jasno sprecyzowane. Z całokształtu jestem bardzo zadowolony, choć jestem świadom tego, że z powodu przyjętych założeń parę rozwiązań jest kompromisem między wyglądem a oczekiwanymi funkcjami.

Obrazek

Z technicznych elementów, zadowolony jestem z wózków jezdnych, które nie są standardowym rozwiązaniem Co'Co'; wózki są „łamane” pomiędzy drugą i trzecią osią w każdym wózku (licząc od czoła). Nie jest to niczym odkrywczym, jednak umożliwia lokomotywie wpisywanie się w zakręty łuków Lego. Czop skrętu wózków znajduje się pomiędzy pierwszą i drugą osią (licząc od czoła), co było też podyktowane wykorzystaniem wózka napędowego Power Functions.

Obrazek Obrazek

Obrazek

Dbając o to by model był "bawialny", zadaszenia nad obiema kabinami maszynisty są łatwo demontowalne, by móc zobaczyć kabiny, posadowić maszynistę, czy chociażby włączyć / wyłączyć zasilanie z battery boxa. Całość posadowiona jest na zaledwie paru studach, co powoduje ich łatwy demontaż. Wbrew pozorom, zadaszenia trzymają się mocno i nie wykazują tendencji do odpadania. Jednak trzeba to mieć na uwadze przy podnoszeniu lokomotywy, podobnie jak nie zaleca się podnoszenia jej poprzez chwytanie za środkową część pudła - środek "obudowy" podobnie, montowany jest na zaledwie czterech studach, by umożliwić łatwy dostęp i podgląd do bardziej atrakcyjnej części ST44 - makiety wysokoprężnego silnika 14D40 o mocy 2000 studów mechanicznych ;-).

Obrazek Obrazek

Obrazek

Podgląd na demontowalne elementy:

Obrazek

Rzuty z góry:

Obrazek

Obrazek

Minusem lokomotywy, z racji jej długości i rozlokowania czopów skrętu jest to, że podczas pokonywania łuków Lego, kabiny znacznie wykraczają obrys (skrajnie) torów, przez co nie jest możliwe zastosowanie tradycyjnych elementów łączenia wagonów Lego za pomocą magnesów. Rozważałem rozwiązanie, w którym rama nie jest połączona ze zgarniaczami - zgarniacze oraz sprzęgi połączone bezpośrednio do wózków jezdnych - jednak taki wariant nie odpowiadał mi wizualnie (przy zakrętach lokomotywa wyglądała absurdalnie).

Tyle tytułem prezentacji, więcej zdjęć w galerii: https://flic.kr/s/aHsmHd5Soi. Zapraszam do oglądania i komentowania.

W chwilach wolnego postaram się zamieścić film z jazdy przez łuki oraz zwrotnice. Proszę o cierpliwość :-).

Dzięki za uwagę :-)!
Bart

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#2 Post autor: M_longer »

Strasznie mu się rozjechały proporcje detali... wszędzie.

Jellyeater
VIP
Posty: 2363
Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#3 Post autor: Jellyeater »

Światło z jednego serka byłby bliższe orygniałowi. Aczkolwiek w oryginale to jest tam raczej coś jak trans clear tile.
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto

Awatar użytkownika
CamelXP
VIP
Posty: 321
Rejestracja: 2011-11-05, 19:07
Lokalizacja: Lubin / Norymberga

#4 Post autor: CamelXP »

Jak się patrzy z boku, to nawet, nawet podobna do Gagara, choć czoło lokomotywy zchodzi za nisko. Jednak z przodu podobieństwo jest już mniejsze, za małe okna, za duże reflektory. Spróbuj może z tym: Obrazek
Dużym plusem jest dla mnie to, że upchnąłeś i napęd, i atrapę silnika, no i jest bawialna.
Ostatnio zmieniony 2019-09-24, 06:03 przez CamelXP, łącznie zmieniany 1 raz.
Hey! you're banjaxed!
Hey! you're screwed!
And death is coming for you!

Gemiini
Posty: 15
Rejestracja: 2017-07-17, 10:07
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#5 Post autor: Gemiini »

Brawo :) Klamki w drzwiach i wycieraczki świetny pomysł :)

ODPOWIEDZ