Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Tatra 813 Kolos 8x8 Mk5
Autor Wiadomość
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 37
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 985
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-11-17, 15:40   [MOC] Tatra 813 Kolos 8x8 Mk5

Witajcie,

Chciałbym zaprezentować kolejną odsłonę mojej ulubionej ciężarówki tj.: Tatra 813 Kolos 8x8



Jest to 5-ta wersja tej Tatry spod mojej ręki - tym razem chciałem zbudować ją na kołach 107x44, co oznacza skalę ~ 1:12, czyli w porównaniu z poprzednimi wersjami - auto większe, z większym rozstawem kół i osi.

Dodatkowo obecny regulamin LTTC nie wymaga skrzyni biegów na pokładzie, dlatego też postanowiłem maksymalnie uprościć konstrukcję - tym samym za napęd odpowiadają 4 silniki XL - po 1 na każdą oś, przełożenie to 1:5.

Za skręt 2 przednich osi odpowiada kolejny silnik XL - dzięki temu nie ma potrzeby stosowania zbyt dużej redukcji na wyjściu.

Kilka podstawowych danych:
- wymiary (szer. x dł. x wys.) : 24 x 66 x 24 cm
- rozstaw osi: 17-24-16 studów
- waga: 3,3 kg
- zasilanie: 2 x BatBox

GALERIA



FILM



(W filmie miał być nieco inny podkład muzyczny, ale niestety YT zblokowało jego wyświetlanie...)

Model nie jest oczywiście odkryciem prochu strzelniczego, miał być receptą na chwilową niemoc twórczą, a tymczasem powstawał prawie rok...
Tak czy inaczej w celach kronikarskich wrzucam na forum, aby nie popaść w AFOL-ski niebyt :)
_________________

 
 
 
Blaha 
VIP


Wiek: 33
Dołączył: 08 Sie 2011
Wpisy: 714
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2019-11-18, 07:55   

Na żywo ten kolos robi mocne wrażenie. Wielka i silna konstrukcja :)
 
 
 
Qbab 

Wiek: 42
Dołączył: 06 Gru 2013
Wpisy: 76
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-11-18, 08:23   

No dla mnie jednak takie zawieszenie jest komiczne. Niby oddaje konstrukcyjnie rzeczywistość ale praktycznie wygląda tragicznie.
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 26
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1211
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2019-11-18, 17:29   

Qbab napisał/a:
Niby oddaje konstrukcyjnie rzeczywistość ale praktycznie wygląda tragicznie.


Co kto lubi :)

Fajnie to wszystko wygląda, ale na obecne warunki fura jest za ciężka i ma zbyt dużą redukcję żeby była konkurencyjna. Ale po odchudzeniu może być niezłym przecinakiem :) Mam nadzieję, że uda się ją zobaczyć na LTTC 2020.
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
 
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 37
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 985
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-11-18, 18:56   

Cieślu napisał/a:
ale na obecne warunki fura jest za ciężka i ma zbyt dużą redukcję żeby była konkurencyjna. Ale po odchudzeniu może być niezłym przecinakiem :) Mam nadzieję, że uda się ją zobaczyć na LTTC 2020.

Pierwotnie przełożenie miało być 1:3 - tyle co w zwolnicach, ale biorąc właśnie pod uwagę szacowaną masę zdecydowałem się na 1:5.
Na razie auto dumnie pręży muły na półce :) Jeśli zdecyduję się na wizytę w zawodach to na pewno z zupełnie inną konstrukcją, oponami, skalą itp.
_________________

 
 
 
Atros 
VIP
Kuba


Wiek: 32
Dołączył: 08 Kwi 2009
Wpisy: 727
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-11-18, 21:51   

Ty to lubisz te Tatry, już mk 5 :). Podoba mi się, że jest taka schludna, faktycznie wygląda na dopracowywaną przez rok.
Co do napędu to myślę, że jakbyś połączył 4 silniki razem, albo przynajmniej po 2 na dwie osie to przełożenie 1:3 by dało radę.

Do zobaczenia na zawodach :)
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2060
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2019-11-23, 16:19   

Rasową wyglądają trialówki na tych oponach, ale niestety słabo jeżdżą. Mieszanka jest za twarda i brakuje trakcji, a uślizgi są zdecydowanie za duże.

Maszyna fajnie wygląda, fajne: klatka i zabudowa tyłu.
_________________
GPM '07 #2 | '08 #2 | '09 #5 | '10 #3 | '11 #4
LTTC '11 #6 | '12 #2 | '13 #3 | '14 #3 | '15 #3 | '16 #2 | '17 #4
 
 
 
mw 
VIP

Wiek: 47
Dołączył: 31 Maj 2015
Wpisy: 533
Skąd: Mosina
Wysłany: 2019-11-24, 19:22   

Jak dla mnie to maszyna nie do zatrzymania - na filmiku widać co potrafi w szoku jestem jak ten kolos sobie razi w tak trudnych sytuacjach Brawo
_________________

 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 37
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 985
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-11-24, 19:55   

mw napisał/a:
Jak dla mnie to maszyna nie do zatrzymania - na filmiku widać co potrafi

No jak na KOLOSa przystało - coś tam potrafi :)

Film jednak był kręcony w warunkach laboratoryjnych, dopiero zawody TrTr to prawdziwy poligon dla trialóki, tam już dubli nie ma.

Gdyby był o jakiś kilogram lżejszy i miał lepszą przyczepność na innych oponach, można by powalczyć, a tak - stoi pod krawatem na półce :)
_________________

 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,049 sekundy. Zapytań do SQL: 9