Ural NEXT to rozwinięcie mojej poprzedniej trialówki Ural 4320 z 2018 roku. Przy budowie nowszej wersji przyświecał mi cel maksymalnego uproszczenia układu napędowego tak, aby możliwie jeszcze bardziej zmniejszyć straty spowodowane dużą ilością zębatek w układzie.
Przede wszystkim zmieniłem budowę tylnych mostów. W tej ciężarówce jest jeden duży tandem zawieszony na czterech "amortyzatorach" stabilizowanych cięgnami zaczepionymi do ramy. W tandemie znajdują się dwa silniki PF XL połączone kołami zębatymi (dwie z40 i jedna z24 pomiędzy). Dzięki temu, moc obu silników przekazywana jest na oś która w danym momencie jest bardziej obciążona. Napęd na koła przekazywany jest niestandardowym przełożeniem z16 na z36 co daje przełożenie 1:2,25 (obliczone LEGO™ Gear Ratio Calculator Sariela).
W przednim moście również starałem się maksymalnie uprościć przejście napędu od silnika do kół. Postanowiłem wykorzystać kształt silnika NXT i umieściłem go bezpośrednio pomiędzy zwrotnicami tak, jak to kiedyś wymyślił Smyk w swoim AEC Matador. W zwolnicach umieściłem koła zębate z12 i z20 co daje przełożenie 1:1,67 i o dziwo idealnie się zgrywa z prędkością kół tylnego tandemu (silnik NXT jest nieco wolniejszy od PF XL).
Niestety jeden silnik NXT w przednim moście nie dawał sobie rady i przy dużych obciążeniach/podjazdach koła przedniej osi często kręciły się dużo wolniej od tylnych lub wcale. Szczególnie doskwierało to przy cofaniu pod górę.
Zawieszenie przedniego mostu, rama i sterowanie kostką EV3 są podobne jak w Uralu 4320 z 2018 roku.
Ogólnie ciężarówka jest bardzo żwawa, mocna (dzieciaki bawiące się nią na wystawie w Pszczynie przez 2 dni z licznymi glebami nie są jej straszne) i przyjemna w sterowaniu.
Dane techniczne
- wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 515/205/215
rozstaw osi/kół (mm): 280, 110/165
waga pojazdu (g): 2000
silniki napędowe: 2 PF XL, 1 NXT
skręt: 1 PF L
przełożenie: 1:2,25
zawieszenie: przód - sztywne most na resorach piórowych, tył - podwójny tandem na amortyzatorach
co osiągnął: LTTC 1-2019 - miejsce 1/9, LTTC 2-2019 - miejsce 1/11, LTTC 3-2019 - miejsce 1/7, LTTC 4-2019 - miejsce 1/8, LTTC 6-2019 - miejsce 4/9
Film: https://www.youtube.com/watch?v=BURX_KS3cM8