Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Praga V3S
Autor Wiadomość
Blaha 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 08 Sie 2011
Wpisy: 768
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2019-11-20, 10:53   [MOC] Praga V3S

Hej,

Chciałem zaprezentować tegoroczną wersję mojej trialówki. Bazuje ona na wojskowej ciężarówce marki Praga, model V3S, produkcji czeskiej. W prawdziwym trialu jeździ sporo tych maszyn.





Pozwoliłem sobie w dużej mierze wykorzystać kabinę z zeszłęgo sezonu.
Natomiast podwozie jest nową konstrukcją. Trialówkę napędzają 3 silniki XL: jeden w przednim moście oraz dwa połączone w tylnym tandemie napędzające osie 2 i 3.Przedni most na zasadzie wahacza pchanego, zintegrowany ze skrętem. Tylny tandem jest zbudowany z technicbriców i zamocowany do ramy na 4 szarych amorkach oraz zespole cięgien. Silniki są połączone mechanicznie poprzez koła zębate i oba XLe napędzają obie tylne osie równocześnie. Pomaga to przy stromych podjazdach, bo np. na drugą oś może trafić moment z dwóch XLi. Nie ma co ukrywać, że tandem wzorowany jest na Uralu Kuby. Praga nie posiada skrzyni biegów. Całkowite przełożenie to 1:3.

Sterowanie oparte jest o system RC. Baza z eneloopami daje radę uciągnąć te 3 XLe.
Skręt zrealizowałem w oparciu o wyjście skrętu bazy RC i podpiętego do niego switcha, wraz z własnym zasilaniem i silnikiem XL do skrętu. Jest to jakby osobny układ elektryczny. Wychylenie gałki skrętu na pilocie RC powoduje zmianę pozycji switcha i działanie silnika od skrętu. Tak, baza strzela przy maksymalnym wychyleniu, ale do tej pory nie zaobrerwowałem negatywnych skutków tego stanu rzeczy.

Trialówka całkiem nieźle radziła sobie na rajdach. Całkiem przyjemnie się prowadziła, mocy raczej nie brakowało. Trochę odstaje szybkością od Atrosowego Urala. No i nie jestem zadowolony ze zbyt dużej masy modelu. Czasami dawała się we znaki także długość maszyny, ale taki już jej urok.

Maszynę widać na filmie autorstwa Sariela, z 4 rajdu LTTC 2019 o tu .

Dane techniczne:
Marka i model pierwowzoru: Praga V3S
Skala modelu: 1 : 12
Długość pierwowzoru: 5900 mm
modelu: 500 mm
Wysokość pierwowzoru: 2510 mm
modelu: 214 mm
Rozstawy osi pierwowzoru: 3580 / 1120
modelu: 297 / 103
Szerokość kabiny pierwowzoru: ~2100 mm
modelu: 182 mm
Wysokość kabiny pierwowzoru: ~1500 mm
modelu: 115 mm
Długość kabiny pierwowzoru: ~2000 mm
modelu: 174 mm
Średnica opony pierwowzoru: ~1000 mm
modelu: 95 mm
Silniki napędowe: 3 x PF XL

Dziękuję za uwagę :)
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 38
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1026
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-11-20, 21:19   

Designer płakał jak projektował... pierwowzór rzecz jasna :)

A Tobie bardzo dobrze udało się odwzorować ten brak uroku, co więcej generalka LTTC 2019 pokazuje, że auto jest całkiem mocne i zwinne.

...aha - do uroku Fiata BJ'a jeszcze baaardzo długa droga :)
_________________

 
 
 
Fuku 

Wiek: 29
Dołączył: 24 Lis 2015
Wpisy: 501
Skąd: radom/kraków
Wysłany: 2019-11-20, 22:48   

Na trialówkach się nie znam, ale ta wygląda nawet ładnie jak na trialówkę :D
Wyróżniała się w Pszczynie
_________________
Moje zgłoszenie na Lego Ideas - Toyota AE86 Trueno: https://ideas.lego.com/projects/63f327b9-a4ec-4f88-9736-d85dfab1e802
 
 
 
 
Zozoleon 

Wiek: 23
Dołączył: 20 Sie 2013
Wpisy: 159
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2019-11-21, 19:47   

Praga kojarzy się nieodmiennie z cykaniem mechanizmu skrętu, zagadywaniem kierowcy i numerem 69 na wystawie :) Bardzo sprawna maszyna, tylko z częstym brakiem mocy. Dziwne jest to, że jej poprzednie wcielenie wydawało się bardziej zrywne... Gdzie traciła mocą, nadrabiała wyglądem - przypomina trialowe maszyny dużo bardziej niż modele wzorowane na niemodyfikowanych ciężarówkach. Czy będzie wersja v3? ;)
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2097
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2019-11-21, 20:17   

Prawdopodobnie moja ulubiona tegoroczna ciężarówka. Bardzo mi przypadał do gustu od samego początku: niby taka cukierkowa zabaweczka, a dobrze trzyma proporcje, nie brakuje jej trialowego charakteru i twarda jest. Krótka jazda testowa potwierdziła, że tą maszyną da się jeździć. Czasami zachowanie proporcjonalnej szerokości utrudniało sprawę na przechyłach, ale szacun, że nie idziesz na skróty, tylko budujesz prawilnie przeskalowane modele.
_________________
GPM '07 #2 | '08 #2 | '09 #5 | '10 #3 | '11 #4
LTTC '11 #6 | '12 #2 | '13 #3 | '14 #3 | '15 #3 | '16 #2 | '17 #4 | '18 #4 | '19 # 11
 
 
 
Blaha 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 08 Sie 2011
Wpisy: 768
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2019-11-22, 06:33   

Dzięki za miłe słowa :)
Plan był taki, żeby pokaząć, że trialówka może też w miarę się prezentować i przyciągać w jakiś sposób uwagę na sekcjach czy wystawach :)
Olku braki mocy to chyba w momentach kiedy nie zmieniałem baterii na świeże po kilku sekcjach. No i trzeba wziąć uwagę, że 3 XLe i masa ponad 2300g, gdzie rozłożenie tej masy nie było zbyt korzystne, bo tylny tandem wyszedł zbyt ciężki - nie pomagały tutaj ;)
 
 
 
Kamyk 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Mar 2013
Wpisy: 190
Skąd: Będzin
Wysłany: 2019-11-25, 09:47   

Jedna z ładniejszych kabin technicowych, idealnie dobrane proporcje i kolorystyka - ludzie w temacie od razu rozpoznają pierwowzór ;) Jeśli chodzi o zmniejszenie masy, to mógłbyś spróbować podpiąć skręt pod wyjście do manetek bazy i w tej sposób pozbyć się aku, bo o ile pamiętam to on teraz odpowiada za zasilanie skrętu, prawda?
 
 
 
Blaha 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 08 Sie 2011
Wpisy: 768
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2019-11-25, 10:03   

Dzięki.
Tak skręt jest zasilany osobno poprzez LiPo. Dużo ono nie waży, a dociąża mi przód. Ale jeśli te manetkowe wyjście z bazy, prądowo da radę zasilić np. eLke, to mogę spróbować. Nie wiem jak z wygodą operowania pilotem, ale spróbować można.
 
 
 
Kamyk 

Wiek: 23
Dołączył: 07 Mar 2013
Wpisy: 190
Skąd: Będzin
Wysłany: 2019-11-25, 11:15   

U mnie w Zisie to wyjście zasila Lkę i jest ok ;)
 
 
 
sebanm 
VIP

Wiek: 46
Dołączył: 13 Sie 2009
Wpisy: 336
Skąd: Opole
Wysłany: 2019-11-25, 11:47   

Fajna trialówka, przyjemnie się na nią patrzy i do tego skuteczna, jak i kerownik.
_________________

 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,035 sekundy. Zapytań do SQL: 10