Kolejowo - wielowątkowo

...gdzie widać jak MOC rodzi się w bólu :)

Moderatorzy: JAREMA., JAREMA.

Autor
Wiadomość
Reglin
VIP
Posty: 195
Rejestracja: 2016-12-07, 11:02
Lokalizacja: Gdańsk

Kolejowo - wielowątkowo

#1 Post autor: Reglin »

Hej
Witam wszystkich
Jako, że miałem ostatnio trochę czasu to popełniłem kilka kolejowych rzeczy.
Zaawansowanie projektów jest spore, powinno się udać na wystawę mikołajkową dokończyć i móc prawidłowo zaprezentować jako MOC w tym roku.
Od razu ostrzegam, że wcześniej nie miałem za dużego doświadczenia z dużymi konstrukcjami więc jeżeli jest jakaś konstruktywna krytyka albo uwagi to chętnie przyjmę.

Most:
ObrazekMost2 by Reglin, on Flickr
Pomysł powstał podczas rodzinnego przeglądania zawartości BOPa. Okazało się, że dwa łuki i tor prosty pasowały by jako wspornik do jakiejś większej konstrukcji. Po dodaniu podobnego łuku z drugiej strony, kilku wsporników oraz torowiska całość zaczęła nawet fajnie trzymać się razem. Jako, że "skręcone kolumny" już dawno miałem zrealizowane to wystarczyło je odpowiednio skrócić i ułożyć. Powstały do tego punkty montażowe podpór mostu. Potem całość się obudowała dark blue brickami i jakoś tak powstał przekrój doliny. W dole jest mały strumień, całość otoczona skałami i piaskami.
Trochę dodatków i wykończeń jest już w drodze ale dalej mam trochę niezagospodarowanej przestrzeni i wciąż zastanawiam się co tam ustawić
Z technicznych części to jest to długie na 10 odcinków toru kolejowego (160 studów), torowisko leży na 29 bricku. Waży sporo i jeszcze nie wiem jak będę się z tym przemieszczał.

Wiadukt:
ObrazekWiadukt by Reglin, on Flickr
Pomysł powstał chwilę po łukach, łącząc ze sobą tory proste na różne sposoby okazało się, że połączenie ich w trójkąt daje wytrzymałe efekty. Długość podobna jak w moście. Całość trzyma się znośnie i pod ciężarem lokomotywy z kilkoma wagonami ugina się tylko nieznacznie.
W tym przypadku brakuje mi tylko elementu który spajał by w sposób estetyczny tory pod kątem 120 stopni od zewnątrz.
Planuję też dodać jakieś przyczółki w formie małego budynku ze sklepieniem łukowym wykończone albo LBG albo red/dark red.

Torowisko:
ObrazekTorowisko by Reglin, on Flickr
Zwrotnica powstawała na podstawie potrzeby zmiany kierunku jazdy pociągu tak, żeby nie musieć za każdym daleko do niej sięgać. Zrealizowane jest to przez axle poprowadzone pod torowiskiem, jedno przełożenie kątowe, oraz położony na płasko technic liftarm thin połączony zębatką płaską. Zabrzmiało skomplikowanie ale tak nie jest.
Założenie było takie, żeby idea torowiska używanego np. w Pszczynie była bardziej na stałe, z możliwością użycia niskiej zabudowy, wykończenia wszystkiego zielenią, trochę może układem drogowym albo czymś podobnym.
Brakuje mi jeszcze wykończenia powierzchniowego na które brak mi pomysłu.
Tory łukowe i proste na podbudowie jako rozwinięcie koncepcji zwrotnicy. Całość można w dość łatwy sposób powielać na dowolnych baseplatach.
Wysokość toru nad płytą to 4x plate. Żeby nie było lokomotywie za ciężko podjechać jest też w przygotowaniu podjazd i zjazd z tego podwyższenia rzędu 1 plate na 2 odcinki toru.
Całość ma być przygotowana pod możliwość dołożenia drobnej infrastruktury kolejowej, słupów trakcyjnych, sygnalizacji świetlnej.
Miejsca pod torowiskiem jest sporo i planuję też tam zmieścić okablowanie do zasilania torowiska.
Całość mojej sieci kolejowej jest na 9V a z powodu rozmiaru powoduje to pewne komplikacje. Stąd też potrzeba dołożenia dodatkowych zasilań w kilku miejscach torowiska. Całość zasilana oczywiście z LEGOwego transformatora kolejowego.
Zbudowałem też 8 wagonów podkontenerowych ale te czekają już tylko na części i publikację.
W przyszłym roku część mojej twórczości będzie w miasteczku Klocki Zdrój stąd też ogólne nakierowanie na tematy portowe ale to osobny projekt.

Jeżeli są jakieś pytania to chętnie odpowiem.
Dziękuję i pozdrawiam
Reglin.

Fuku
Posty: 974
Rejestracja: 2015-11-24, 16:10
Lokalizacja: radom/kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#2 Post autor: Fuku »

Swietne patenty na mosty ;)

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#3 Post autor: legosamigos »

No właśnie, ciekawe wykorzystanie elementów z Roller Coastera :)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

meler
VIP
Posty: 422
Rejestracja: 2015-08-26, 15:04
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: meler

 

#4 Post autor: meler »

Ciekawe konstrukcje, ażurowe, będą ozdobą wystawy. W tym drugim moście jest wystarczający prześwit na lokomotywy? Na jakiej wysokości są poprzeczne belki?

Teraz czas na most w Tczewie... ;)

Szygalew
VIP
Posty: 1585
Rejestracja: 2012-10-04, 11:05
Lokalizacja: Tczew
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#5 Post autor: Szygalew »

meler pisze:Teraz czas na most w Tczewie... ;)
Ten wpół rozebrany obecnie? :)

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#6 Post autor: Blaha »

Nie znam się, ale te mosty wyglądają świetnie!

meler
VIP
Posty: 422
Rejestracja: 2015-08-26, 15:04
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: meler

 

#7 Post autor: meler »

Szygalew pisze:
meler pisze:Teraz czas na most w Tczewie... ;)
Ten wpół rozebrany obecnie? :)
Nie wiedziałem, że prace są tak zaawansowane. Może tym bardziej trzeba zachować go w formie klockowej...

Awatar użytkownika
JAREMA.
VIP
Posty: 712
Rejestracja: 2014-08-12, 21:03
Lokalizacja: Katowice

#8 Post autor: JAREMA. »

Pierwszy most bardzo mi się podoba, drugi też ma potencjał ale pierwszego nie ma szans przebić.
Patent na zwrotnice fajny, na pewno ułatwi Ci obsługę taboru.

.... te jajka pod stołem jakieś takie znajome :)

Reglin
VIP
Posty: 195
Rejestracja: 2016-12-07, 11:02
Lokalizacja: Gdańsk

#9 Post autor: Reglin »

meler pisze:W tym drugim moście jest wystarczający prześwit na lokomotywy? Na jakiej wysokości są poprzeczne belki?
Obecnie jest 12 bricków prześwitu od główki toru więc miejsca jest z zapasem.
JAREMA. pisze:.... te jajka pod stołem jakieś takie znajome :)
Jajka jeszcze powrócą, tym razem trafią za kratki...

wielkamucha
Posty: 798
Rejestracja: 2015-01-11, 20:14
Lokalizacja: Piękne Księstwo Warszawskie
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#10 Post autor: wielkamucha »

Ha! To chyba Ty pokazywałeś mi na Bemowie zdjęcia tej zwrotnicy w komórce...

Fajny patent, ja jeszcze nie zdecydowałem się na zamontowanie jakiegoś mechanizmu. Super, że tory będą na nasypie - może w którejś kolejnej edycji Miasteczka "wymusimy" przystosowanie choćby części infrastruktury miejskiej do nich? :)

Najbardziej podoba mi się wiadukt, ale nie mogę się pozbyć wrażenia, że jest bardzo delikatny - może przez te ażurowe dźwigary. Jednocześnie to sprawia, że jest po prostu piękny.

Jak wygląda wytrzymałość pierwszego mostu? Wydaje mi się on dosyć delikatny - zwłaszcza, że pomiędzy odwróconymi od siebie łukami z rollercoastera (czyli na środku podpór) nie ma nic, co by podpierało tory.

bzzz-bzzz

Reglin
VIP
Posty: 195
Rejestracja: 2016-12-07, 11:02
Lokalizacja: Gdańsk

#11 Post autor: Reglin »

wielkamucha pisze:Fajny patent, ja jeszcze nie zdecydowałem się na zamontowanie jakiegoś mechanizmu. Super, że tory będą na nasypie - może w którejś kolejnej edycji Miasteczka "wymusimy" przystosowanie choćby części infrastruktury miejskiej do nich? :)
Głównym moim założeniem było, żeby torowisko trzymało się razem jako jeden element co bardzo ułatwi planowanie i rozstawianie całości. Powstaje też miejsce na dodawanie elementów po bokach a jako, że pod torami też jest trochę przestrzeni to jest gdzie ułożyć bezpiecznie okablowanie podczas użytkowania torowiska. Myślałem nad jakąś drobną automatyką do tego ale to baaardzo czasochłonne się okazuje :-)
wielkamucha pisze:Najbardziej podoba mi się wiadukt, ale nie mogę się pozbyć wrażenia, że jest bardzo delikatny - może przez te ażurowe dźwigary. Jednocześnie to sprawia, że jest po prostu piękny.
Owszem, był delikatny i to bardzo. Przy pierwszej modyfikacji wziął się i rozsypał w rękach :-) Obecnie przeszedł przebudowę. Całość jest stabilna ale na szczęście zostało zachowane wrażenie lekkości. Mocno zmodyfikowałem podpory łączące konstrukcję z torowiskiem.
wielkamucha pisze:Jak wygląda wytrzymałość pierwszego mostu? Wydaje mi się on dosyć delikatny - zwłaszcza, że pomiędzy odwróconymi od siebie łukami z rollercoastera (czyli na środku podpór) nie ma nic, co by podpierało tory.
Same łuki przy pierwszych przymiarkach były bardzo delikatne. Zrobienie z tego jednak konstrukcji dwustronnej, dużo wzmocnień w miejscach łączeń elementów torów ze sobą i podparcie całego torowiska plate'ami 6x8 dało dostatecznie dużą wytrzymałość.

ODPOWIEDZ