[MOC] Zis e134

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Kamyk
VIP
Posty: 234
Rejestracja: 2013-03-07, 11:01
Lokalizacja: Będzin
brickshelf: kamyk970

 

[MOC] Zis e134

#1 Post autor: Kamyk »

Obrazek

Wysyp trialówek ostatnio zainspirował mnie by też wziąć się w końcu w garść i opublikować ;)

Przedstawiam Zisa e134 - radzieckie 8x8 z lat 50. Z tego co się orientuję to wyprodukowano chyba tylko jeden prototyp, ale nie dam sobie ręki za to uciąć :P

Obrazek

Auto to buduję od kilku lat w kolejnych wersjach - obecna jest chyba trzecia. W pierwszej wersji całość zasilały 2 bboxy umieszczone nad tylnymi osiami, łatwo stąd się domyślić, że środek ciężkości był bardzo przesunięty do tyłu, tak że wypadał bliżej trzeciej osi - krótko mówiąc nie polecam, po pierwszej jeździe od razu wstawiłem tam moduł RC, żeby jakkolwiek odciążyć tył i cały samochód. Kolejna wersja była napędzana ze zwykłego boxa umieszczonego z tyłu i małego boxa pod maską. Tym autem jak pamiętam przejeździłem niejeden rajd ;)
Generacje te były napędzane przez 2 Xle, umieszczone w tandemach razem ze skrzyniami biegów. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że w obu tandemach między osiami występowały obrotnice, zatem każdy most poruszał się prawie niezależnie - obecnie to już nie jest standard, także u mnie. Tyle z historii.

Obrazek
(Tutaj druga wersja z 2017)

Z obecnej wersji jestem najbardziej zadowolony - koncepcja była prosta, 3 Xle sprzegnięte ze sobą i przełożenie 1:3. Dwa z nich są umieszczone w tylnym, a jeden w przednim tandemie. Oba układy napędowe łączy wał z megakardanami pomiędzy tandemami. Na 4. rajdzie minionego sezonu używałem starego rozwiązania opartego o koła pasowe, które jednak potrafił się czasem wypiąć :/ BJ pokazał mi znacznie lepsze rozwiązanie, które od razu wprowadziłem i jestem za tę pomoc ogromnie wdzięczny ;) Tak więc na 5. rajdzie pojawił się inny wał przegubowy plus zdecydowałem się zmienić przedni tandem. Do tej pory wszystkie, moje tandemy, nawet przednie, miały obrotnice. Wprowadzało to lepszą pracę zawieszenia, jednak jednocześnie cała konstrukcja była znacznie bardziej wiotka, już nie wspominając o problematycznym doprowadzeniu napędu skrętu do pierwszej osi poprzez wał przegubowy oparty na zwykłych kardanach - krótko mówiąc mega luzy. Zdecydowałem się wyrzucić obrotnice i była to bardzo dobra decyzja. Zis znacznie lepiej się prowadzi i ma mniej masy, a braku dodatkowego stopnia swobody w zawieszeniu w ogóle nie czuć. Poza tym zdecydowałem się zainwestować w nowe baterie - poprzednie miałem od początku mojej przygody z trialem (2012 :P).

Konstrukcja auta, tak jak wspomniałem, opiera się na dwóch tandemach, spiętych między sobą cięgnami w postaci liftów 11. Tylny tandem jest połączony z nadwoziem poprzez 2 lifty 15 i w ten sposób przenosi się siła wzdłużna z kół na nadwozie. Siły poprzeczne i pionowe przenoszą szare amorki - po jednym przy każdym kole (szare, czyli mięciutko). Kabina jest zintegrowana z przednią częścią ramy, całość się wzajemnie wzmacnia (ta konstrukcja jako jedyna jest niezmienna od początku). Do tylnej części ramy jest przymocowany moduł RC, który również jest przedłużeniem całego nadwozia i z tyłu zaczyna się kolejna rama, która łączy się z amorkami od ostatniej osi. Koncepcja ta jest całkiem wytrzymała, lekka i przede wszystkim działa :)

Patrząc z boku, można powiedzieć, że mamy koło-koło-koło-koło i nic więcej, trochę jak czołg :P I rzeczywiście, żeby się nim zawiesić trzeba mieć mega pecha. Dzielność terenową wspomagają także krótkie zwisy, przez co pojazd jest krótszy niż niejedno 6x6. Jednak jak to mówią, są plusy dodatnie i są plusy ujemne. Brak przestrzeni między kołami utrudnia skręt drugiej osi, który musi być ograniczany, aby koło z drugiej nie zaczęło ocierać o koło z trzeciej. Z tego braku przestrzeni wynika również konieczność umieszczania baterii wyżej niż w innych 8x8 gdzie wciskało się je pomiędzy środkowe osie. Skutek oczywisty, wyższy środek ciężkości. Poza tym konstrukcja ta ma też spotęgowaną wadę wszystkich 8x8. Przy garbach lub na końcach stromych podjazdów, często dochodzi do sytuacji, że pojazd opiera się tylko na drugiej i trzeciej osi. W klasycznych 8x8 koła te wyznaczają prostokąt, fakt faktem mniejszy niż koła zewnętrznych osi, ale prostokąt. W Zisie natomiast patrząc z góry, zobaczylibyśmy również prostokąt, ale o przeciwnych proporcjach - szerszy niż dłuższy. Nieprzewidywalność to dobre określenie na zachowanie pojazdu o takich rozstawach ;)

Pomimo niektórych wad, całość uważam za chyba póki co najlepszą swoją konstrukcję, a przynajmniej najprzyjemniej mi się nią jeździ :) Póki co nie mam zamiaru w najbliższym czasie go rozbierać i być może jeszcze spotkacie go w przyszłym sezonie ;)

Pojazd w akcji można zobaczyć na filmie autorstwa Sariela, z czwartego rajdu LTTC 2019 (nawet bez włączania jest widoczny ;)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-tm1ejk ... tu.be&t=53[/youtube]

Zdjęcia są dostępne na moim brickshelfie (ale jest ich strasznie mało).

Więcej zdjęć można zobaczyć w galeriach z rajdów 4 i 6 LTTC 2019, autorstwa Atrosa (skąd również pochodzi pierwsze zdjęcie - bardzo dziękuję za możliwość wykorzystania ;)
Galeria LTTC 4
Galeria LTTC 6

Dane techniczne:
Marka i model pierwowzoru: Zis e134 8x8
Skala modelu: 1 : 12
Długość pierwowzoru: 6100 mm
modelu: 510 mm
Wysokość pierwowzoru: 2581 mm
modelu: 222 mm
Rozstawy osi pierwowzoru: 1500 / 1500 / 1500
modelu: 128 / 128 / 128
Szerokość kabiny pierwowzoru: 2284 mm
modelu: 200 mm
Wysokość kabiny pierwowzoru: 1250 mm
modelu: 108 mm
Długość kabiny pierwowzoru: 3300 mm
modelu: 282 mm
Średnica opony pierwowzoru: ~1200 mm
modelu: 95 mm
Silniki napędowe: 3 x PF XL

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#2 Post autor: Blaha »

Bardzo sprawna i o dziwo stabilna maszyna. Kompaktowa i pamiętam, żę dobrze radziła sobie na podjazdach. Druga kwestia to doświadczenie Kierowcy i opanowanie w prowadzeniu. Podoba sie dla mnie ;) Brawa!

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 801
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#3 Post autor: Atros »

Nie ma to jak świadomy budowniczy. Sam sobie wypunktował wtopy i osiągnięcia, wady i zalety. Nic tylko przytaknąć. Jest to ciekawa ciężarówka i chętnie ją jeszcze zobaczę w kolejnym sezonie.

To od siebie dodam, że tutaj Zis wygląda świetnie:

Obrazek

Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
VIP
Posty: 237
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

#4 Post autor: Aleksander Spyra »

Jak już inni napisali wcześniej, tak się rozpisałeś że za bardzo nie ma czego dodać :) Ja się zawsze wzbraniam od budowania 8x8, bo to zupełnie inna robota niż mniejsze układy - i tutaj widać to świetnie. Tandemy, połączenie napędu, rama - wszystko jest zrobione inaczej i w Twoim przypadku świetnie ze sobą współgra. Jestem ciekaw, jak bardzo mógłbyś zmniejszyć masę z LiPo i Sbrickiem, chociaż nie wiem czy to krok w dobrą stronę, bo z tego co pamiętam to mocy Ci raczej nie brakowało. Szacun :)

ODPOWIEDZ