[MOC] Skid Steer Loader - Lego Technic 42100 Model B
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2462
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
[MOC] Skid Steer Loader - Lego Technic 42100 Model B
Duże tempo w budowaniu modeli rolniczych jakie sobie narzuciłem w zeszłym roku sprawiło, że musiałem zrobić sobie przerwę budując coś zupełnie innego. Brakowało mi wyzwań. Wtedy stwierdziłem że czymś ciekawym będzie zbudowanie modelu alternatywnego dla oficjalnego zestawu. Ograniczona ilość klocków zawsze wzmaga kreatywność. Mało tego zestaw 42100 na tą chwilę nie ma modelu B.
Kiedy zobaczyłem model ładowarki Bobcat mojego kolegi Makkesa wpadło mi do głowy że to może być całkiem ciekawy pomysł na model alternatywny. Nie chciałem budować jednak typowej ładowarki. Przeglądając maszyny tego typu trafiłem na model T870 firmy Bobcat. Jest on o tyle ciekawy, że ma dodatkowe cięgna i ramiona pomocnicze. Po co? Ano po to żeby uzyskać Vertical lift path czyli w wolnym tłumaczeniu pionową ścieżkę podnoszenia. Cały ten system niweluje efekt cofania się łyżki podczas podnoszenia i ułatwia załadunek na przykład na ciężarówki.
Korzystając z urlopu zimowego przysiadłem do budowy i ładowarka powstała w około dwa tygodnie. Już od pierwszego pina założyłem sobie, że model ma być zbudowany modułowo. Sprawiło mi to trochę problemów ale wiele się nauczyłem a całość składa się z 14 modułów. Zacząłem od zbudowania gąsienic i jestem z nich bardzo zadowolony. Działają dużo lepiej niż w koparce. Wiedząc, że ładowarka będzie bardzo duża zrezygnowałem z zawieszenia.
Model nie jest skomplikowany ale jego budowa daje dużo frajdy. Samo łączenie gąsienic z ramą a potem napędem. Kiedy zabrakło mi jednego cardana postanowiłem złożyć go z dostępnych elementów. Starałem się ukryć kilka fajnych smaczków. W przeciwieństwie do modelu A nie ma etapu bodowy, który zawiera wiele powtarzalnych elementów i w pewnym momencie się dłuży.
Nie był bym również sobą gdybym nie zadbał o kwestie wizualne. Już na etapie planowania wiedziałem, że kabinę chcę wykończyć wężami pneumatycznymi jako klatką. Do tego atrapa zbiornika olejowego, silnika, chłodnicy i rozdzielacza oraz komina. Z brakami klocków trzeba było sobie jakoś radzić. Jeśli chodzi o kwestie wizualne najbardziej podoba mi się fotel operatora.
Zdaję sobie sprawę, że model nie wykorzystuje w pełni potencjału zestawu. Została jednak kostka i trzy silniki. Ten model traktuję jako rozgrzewkę przed kolejnym :)
Marek jak zwykle zajął się stworzeniem instrukcji do modelu i jak zwykle stanął na wysokości zadania. Oryginalna aplikacja nie nadaje się do sterowania więc podjąłem decyzję, że stworzę również instrukcję do konfiguracji aplikacji BuWizz tak aby każdy mógł ją sobie bez problemu skonfigurować.
Wymiary modelu: Długość 42cm, Szerokość 23cm, Wysokość 26cm, Waga 2480 gram
Napęd: 2x XL, Podnoszenie ramion XL, Przechylanie łyżki silnik L
Instrukcja budowania dostępna jest pod adresem:
Zapraszam do zapoznania się ze zdjęciami i krótkim video. To dla mnie zupełnie nowe doświadczenie więc jestem ciekaw waszych opinii.
Kiedy zobaczyłem model ładowarki Bobcat mojego kolegi Makkesa wpadło mi do głowy że to może być całkiem ciekawy pomysł na model alternatywny. Nie chciałem budować jednak typowej ładowarki. Przeglądając maszyny tego typu trafiłem na model T870 firmy Bobcat. Jest on o tyle ciekawy, że ma dodatkowe cięgna i ramiona pomocnicze. Po co? Ano po to żeby uzyskać Vertical lift path czyli w wolnym tłumaczeniu pionową ścieżkę podnoszenia. Cały ten system niweluje efekt cofania się łyżki podczas podnoszenia i ułatwia załadunek na przykład na ciężarówki.
Korzystając z urlopu zimowego przysiadłem do budowy i ładowarka powstała w około dwa tygodnie. Już od pierwszego pina założyłem sobie, że model ma być zbudowany modułowo. Sprawiło mi to trochę problemów ale wiele się nauczyłem a całość składa się z 14 modułów. Zacząłem od zbudowania gąsienic i jestem z nich bardzo zadowolony. Działają dużo lepiej niż w koparce. Wiedząc, że ładowarka będzie bardzo duża zrezygnowałem z zawieszenia.
Model nie jest skomplikowany ale jego budowa daje dużo frajdy. Samo łączenie gąsienic z ramą a potem napędem. Kiedy zabrakło mi jednego cardana postanowiłem złożyć go z dostępnych elementów. Starałem się ukryć kilka fajnych smaczków. W przeciwieństwie do modelu A nie ma etapu bodowy, który zawiera wiele powtarzalnych elementów i w pewnym momencie się dłuży.
Nie był bym również sobą gdybym nie zadbał o kwestie wizualne. Już na etapie planowania wiedziałem, że kabinę chcę wykończyć wężami pneumatycznymi jako klatką. Do tego atrapa zbiornika olejowego, silnika, chłodnicy i rozdzielacza oraz komina. Z brakami klocków trzeba było sobie jakoś radzić. Jeśli chodzi o kwestie wizualne najbardziej podoba mi się fotel operatora.
Zdaję sobie sprawę, że model nie wykorzystuje w pełni potencjału zestawu. Została jednak kostka i trzy silniki. Ten model traktuję jako rozgrzewkę przed kolejnym :)
Marek jak zwykle zajął się stworzeniem instrukcji do modelu i jak zwykle stanął na wysokości zadania. Oryginalna aplikacja nie nadaje się do sterowania więc podjąłem decyzję, że stworzę również instrukcję do konfiguracji aplikacji BuWizz tak aby każdy mógł ją sobie bez problemu skonfigurować.
Wymiary modelu: Długość 42cm, Szerokość 23cm, Wysokość 26cm, Waga 2480 gram
Napęd: 2x XL, Podnoszenie ramion XL, Przechylanie łyżki silnik L
Instrukcja budowania dostępna jest pod adresem:
Zapraszam do zapoznania się ze zdjęciami i krótkim video. To dla mnie zupełnie nowe doświadczenie więc jestem ciekaw waszych opinii.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
-
- Posty: 974
- Rejestracja: 2015-11-24, 16:10
- Lokalizacja: radom/kraków
- brickshelf: Proszę uzupełnić
- Kontakt:
-
Ten pojazd ogólnie mi się nie podoba jako oryginał, ale w Twoim modelu widać, że jest zbudowany na najwyższym poziomie. Nie wyglada jakby miał jakieś braki, nie widać jakichś kompromisów (choć pewnie jakieś były), nie rzucają się w oczy, co czasem jednak widać w B modelach. Sam budowałem model B z technic i przekonałem się, że to trudne przez związane z tym ograniczenia, ale jak najbardziej wykonalne. Pozostaje tylko pytanie, za co płacą projektantom lego
Jakieś tam moje instrukcje: https://rebrickable.com/users/Fukusaku/mocs/
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2462
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Starałem się zaplanować jakie elementy będę potrzebował na poszczególne etapy co znacznie ułatwiło budowę. Zwłaszcza jeśli chodzi o panele. Fakt były momenty, kiedy się trochę zdziwiłem. W tle miałem otwartą listę części zestawu tak aby sprawdzić ile części konkretnego typu mam do dyspozycji to znacznie ułatwiło sprawę ale pod koniec pewne rzeczy musiałem i tak podmieniać. Bardzo ciekawe doświadczenie muszę przyznać.Fuku pisze:Nie wyglada jakby miał jakieś braki, nie widać jakichś kompromisów (choć pewnie jakieś były), nie rzucają się w oczy, co czasem jednak widać w B modelach.
Wielkie dzięki za opinię!
Nie wieszałbym psów na projektantach. To że LEGO odchodzi od modeli alternatywnych widać od dawna i zakładam, że jest to odgórnie narzucony trend. Zwłaszcza, że sami afole tworzą świetne modele C. Prędzej zrzuciłbym to na karb księgowych i cięcia kosztów produkcji zestawów.Fuku pisze:Pozostaje tylko pytanie, za co płacą projektantom lego
Ostatnio zmieniony 2020-03-09, 14:47 przez eric trax, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
Fajne, fajne! Sztuka budowania modeli B czy C jest niełatwa. No, może trochę łatwiejsza, gdy model ma 4108 elementów, ale jednak niełatwa ;) . W przypadku Technica zawsze będzie widać, że to model B, a nie MOC, bo z materiałów wykończeniowych będą tylko panele. Tym większą sztuką jest wymodzić coś ładnego, a ten Bobcat jest ładny :) . Do funkcji też nie mam zastrzeżeń. Skoro steruje się suwakami, to zarzut, że "za szybko jeździ" nie ma sensu - jeździ tak, jak sobie palcem przesuniesz, czyż nie?
Brawo. Jak na relaksacyjną budowlę między jednym kombajnem a drugim - naprawdę... brawo :) .
Brawo. Jak na relaksacyjną budowlę między jednym kombajnem a drugim - naprawdę... brawo :) .
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
Bardzo fajny, bawialny, żwawy i dobrze wyglądający model!
Faktycznie wydawać by się mogło, że budując model B do największego (jak na razie) modelu Technic, ryzyko zbraknięcia klocków Ci nie grozi, jak widać życie zweryfikowało to założenie :)
Tym bardziej czapki z głów, że w tak krótkim czasie pokonałeś przeciwności i udało Ci się osiągnąć naprawdę dobry efekt - brawo!
Faktycznie wydawać by się mogło, że budując model B do największego (jak na razie) modelu Technic, ryzyko zbraknięcia klocków Ci nie grozi, jak widać życie zweryfikowało to założenie :)
Tym bardziej czapki z głów, że w tak krótkim czasie pokonałeś przeciwności i udało Ci się osiągnąć naprawdę dobry efekt - brawo!
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2462
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
dmac pisze:No, może trochę łatwiejsza, gdy model ma 4108 elementów, ale jednak niełatwa ;)
Panowie żebyśmy wszyscy wiedzieli w jakim miejscu na osi X jesteśmy. Dokładnie 1557 elementów ze wspomnianych 4108 to wszelkiej maści... PINY. To rzuca trochę inne światło na całą sprawę :Dnoniusz pisze:Faktycznie wydawać by się mogło, że budując model B do największego (jak na razie) modelu Technic, ryzyko zbraknięcia klocków Ci nie grozi, jak widać życie zweryfikowało to założenie :)
dmac pisze: Tym większą sztuką jest wymodzić coś ładnego, a ten Bobcat jest ładny :)
Nie będę ukrywał, że nie brałem pod uwagę wyglądu. Nawet nie wiecie jak bolało mnie serce kiedy musiałem wykańczać model śladowymi ilościami klocków systemowych :D Nie mniej dzięki!noniusz pisze:Bardzo fajny, bawialny, żwawy i dobrze wyglądający model!
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
To widocznie sukces jest przypadkowy :D . Ten model naprawdę dobrze wygląda - w kategorii Technic, oczywiście; w "Model Teamie z napędem" pewnie nie zrobiłby furory ;). Ale jako Technicowy model B jest bardzo, bardzo fajny.eric trax pisze: Nie będę ukrywał, że nie brałem pod uwagę wyglądu.
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles