[IDEA] Automatyczna 4-biegowa skrzynia biegów - prototyp

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[IDEA] Automatyczna 4-biegowa skrzynia biegów - prototyp

#1 Post autor: Sariel »

Pomysł prosty jak cep, wziąłem poprzednią 4-biegową skrzynię i dołożyłem dyfer z gumką na wyjściu. Teraz skrzynia zaczyna na 4 biegu i jeśli na wyściu jest opór to przełącza się w dół sama, tym niżej im więcej jest oporu (redukcja to od 1.6:1 na czwórce do 9:1 na jedynce), a kiedy opór ustępuje to wraca na wyższe biegi. Zasadniczo to działa, minusy są dwa: po pierwsze działa w jedną stronę bo na wstecznym zawsze będzie czwarty bieg, po drugie z uwagi na małe "okienko" przy zmianie biegów kiedy oba driving ringi sa wysprzęglone, skrzynia walczy z przełączaniem i z reguły zmienia bieg dopiero przy którejś próbie - musi sobie pomachać ringami zanim w końcu zasprzęgli. Na chwilę obecną nie mam problemu jak to rozwiązać inaczej niż delegując zmianę biegów do osobnego silnika, bawiąc się w NXT, sensory etc. więc publikuję jak jest i może ktoś wymyśli rozwiązanie. Prostego rozwiązania nie widzę, nie w sytuacji kiedy przełączanie polega na silniku napędowym który to samo przełączanie chwilowo odłącza od siebie w trakcie zmiany biegu.


Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#2 Post autor: Sariel »

To jeszcze parę koncepcji w ramach ciekawostek: klasyczna skrzynia CVT



I klasyczny wariator:


Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#3 Post autor: SaperPL »

A co by było gdybyś pomiędzy stożkami z poprzedniej wersji (tej z gumką) przesuwał dwa kółka przekazujące napęd?

Trudnością byłoby zrobienie skosu po którym ten łącznik z kołami się przesuwa ale mogłoby to być w miarę kompaktowe. Niestety jak zwykle problemem byłaby praca pod większym obciążeniem.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#4 Post autor: SaperPL »

W temacie automatycznej skrzyni bez przełączania - wczoraj pojawił się taki filmik:


Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#5 Post autor: Sariel »

Ta, na dwóch dyfrach. Widziałem takie rozwiązania już kilka lat temu.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#6 Post autor: SaperPL »

A jaka jest wada tego rozwiązania? Że to nie jest kompaktowe czy ze właściwie jakieś oszustwo w tym jest?

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

Poziom komplikacji, wielkość, policz zresztą przez ile zębatek przechodzi napęd wliczając te cienkie, delikatne z12 w dyfrach, plus dobranie obciążeń żeby to dobrze działało jest dość trudne.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#8 Post autor: SaperPL »

Odgrzebuję temat, bo takie coś mi się wyświetliło w youtube:



Ciekaw jestem czy próbowałeś tego rozwiązania, a jednocześnie ciekaw jestem czy to się ślizga. I czy da się tym jakoś łatwo sterować automatycznie. I czy np zdwojenie tego mechanizmu byłoby jakimś rozwiązaniem na problemy z dużym obciążeniem/ślizganiem.

Przy okazji: jakiś czas temu zwróciłem uwagę na reddicie temu youtuberowi który robił do tej pory super skomplikowane skrzynie biegów że powinien je testować w modelach a nie statycznie, i zaczął robić wszystko od zera i powoli zaczyna coś sensownego powstawać w kontekście automatycznych skrzyni biegów. (jak nie chcecie oglądać całego gadania o teorii, to test jak to działa zaczyna się na 16 minucie, ale niestety forumowa wtyczka nie obsługuje timestampów)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=LyJdJvXWw2E?t=967[/youtube]

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#9 Post autor: Sariel »

SaperPL pisze:Ciekaw jestem czy próbowałeś tego rozwiązania, a jednocześnie ciekaw jestem czy to się ślizga.
Na oko widać że się ślizga jak każde tego typu CVT. Zawsze można zresztą zbudować i przetestować samemu zamiast zrzucać to na innych :)

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#10 Post autor: SaperPL »

Sariel pisze:Na oko widać że się ślizga jak każde tego typu CVT. Zawsze można zresztą zbudować i przetestować samemu zamiast zrzucać to na innych :)
Pytam eksperta, bo jeszcze nie dotykałem tematu skrzyń biegów w ogóle.

Takich dziwnych eksperymentów typu CVT jest pełno a w większości z nich jest jakiś nietypowy element którego nie mam i specjalnie bym musiał zamawiać żeby sprawdzić w praktyce.

Może za jakiś czas się nimi zajmę i zbiorę ileś takich konstrukcji i zamówię te nietypowe elementy. Ale też do tego jakiś sensowny model musi być :)

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#11 Post autor: Sariel »

Akurat Technicowej kulki nietypową bym nie nazwał ;) https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... =53585#T=C

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#12 Post autor: SaperPL »

Sariel pisze:Akurat Technicowej kulki nietypową bym nie nazwał ;) https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... =53585#T=C
Ja wiem że ja jestem dzbanem jak chodzi o znajomość zestawów/elementów, bo miałem przerwę od lego technic gdzieś od czasu 8439 i bionicle aż do zeszłego roku kiedy brat zaczął mnie ponownie wkręcać w lego prezentami pod choinkę i na urodziny :P

Dziwnym trafem jest masa elementów które mi się do tej pory nie trafiły w zestawach które miałem, ale też kupiłem dużo elementów luzem, może tu był mój błąd.
Ostatnio zmieniony 2020-12-25, 22:23 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ