Pojazd z możliwością jazdy we wszystkich kierunkach
Pojazd z możliwością jazdy we wszystkich kierunkach
Po krótkiej przerwie zabieram się za kolejny projekt.
Ostatnio po głowie chodził mi taki mechanizm pozwalający napędzać koła przy jednoczesnym sterowaniu w dowolnym kierunku, z obrotem o 360 stopni, czyli o czymś takim:
Przy czym nie planuje zrobić platformy transportowej tylko futurystyczny pojazd miejski który może jeździć we wszystkich kierunkach i skręcać na różne sposoby, bo mechanizm zajmuje niestety za dużo miejsca ponad kołami.
Jak na razie rozwiązałem sam problem napędzania i obracania kół.
Mam w tej chwili dwa problemy - pierwszy to problem z rozłożeniem napędu - jeśli przednie koła są skręcone do 90 stopni to czy powinienem napędzać dyferencjał rozdzielający napęd między przód i tył, czy jednak powinno to być jakoś inteligentnie sterowane na dwóch niezależnych silnikach. Mam nadzieję że dyferencjał załatwi sprawę, ale zużyłem wszystkie zębatki do dyferencjałów i będę musiał zdobyć trochę więcej.
Jednocześnie takie rozwiązanie spowoduje że chcąc obrócić pojazd w miejscu, tj skręcam koła w przeciwnych kierunkach, opory ruchu pewnie spowodują że będzie się on obracał wokół jednego końca pojazdu.
Drugi problem jest o wiele większy. Serwo nie daje mi wystarczającej precyzji żebym mógł pewnie ustawiać zarówno pełny kąt jak i mniejsze kąty wychylenia kół - jeśli założę że pełne wychylenie serwa to 90 stopni skręcenia kół, to mam problemy ze sterowaniem dla mniejszy kątów dla normalnej jazdy.
A chcąc bawić się w takie rzeczy jak równoległe skręcenie kół przednich i tylnych o ten sam kąt żeby jechać prostoliniowo np prostopadle do osi pojazdu, to jednak jakaś precyzja jest potrzebna. I wiem że na zębatkach mam luzy, ale problemy które mam wynikają z tego że jak dam np 50% na serwo to nie mam powtarzalnego skręcenia kół pod obciążeniem a jednocześnie trudno mi zrobić idealne przełożenie z 90 stopni na serwo do 90 stopni na skręt kół.
Myślicie że L-motor w z control+ w trybie serwo będzie lepszy do tego zadania?
Ostatnio po głowie chodził mi taki mechanizm pozwalający napędzać koła przy jednoczesnym sterowaniu w dowolnym kierunku, z obrotem o 360 stopni, czyli o czymś takim:
Przy czym nie planuje zrobić platformy transportowej tylko futurystyczny pojazd miejski który może jeździć we wszystkich kierunkach i skręcać na różne sposoby, bo mechanizm zajmuje niestety za dużo miejsca ponad kołami.
Jak na razie rozwiązałem sam problem napędzania i obracania kół.
Mam w tej chwili dwa problemy - pierwszy to problem z rozłożeniem napędu - jeśli przednie koła są skręcone do 90 stopni to czy powinienem napędzać dyferencjał rozdzielający napęd między przód i tył, czy jednak powinno to być jakoś inteligentnie sterowane na dwóch niezależnych silnikach. Mam nadzieję że dyferencjał załatwi sprawę, ale zużyłem wszystkie zębatki do dyferencjałów i będę musiał zdobyć trochę więcej.
Jednocześnie takie rozwiązanie spowoduje że chcąc obrócić pojazd w miejscu, tj skręcam koła w przeciwnych kierunkach, opory ruchu pewnie spowodują że będzie się on obracał wokół jednego końca pojazdu.
Drugi problem jest o wiele większy. Serwo nie daje mi wystarczającej precyzji żebym mógł pewnie ustawiać zarówno pełny kąt jak i mniejsze kąty wychylenia kół - jeśli założę że pełne wychylenie serwa to 90 stopni skręcenia kół, to mam problemy ze sterowaniem dla mniejszy kątów dla normalnej jazdy.
A chcąc bawić się w takie rzeczy jak równoległe skręcenie kół przednich i tylnych o ten sam kąt żeby jechać prostoliniowo np prostopadle do osi pojazdu, to jednak jakaś precyzja jest potrzebna. I wiem że na zębatkach mam luzy, ale problemy które mam wynikają z tego że jak dam np 50% na serwo to nie mam powtarzalnego skręcenia kół pod obciążeniem a jednocześnie trudno mi zrobić idealne przełożenie z 90 stopni na serwo do 90 stopni na skręt kół.
Myślicie że L-motor w z control+ w trybie serwo będzie lepszy do tego zadania?
Jesteś pewny?M_longer pisze:Ta platforma nie ma obrotu o 360 stopni. Bodajże 60 stopni prawo/lewo.SaperPL pisze:przy jednoczesnym sterowaniu w dowolnym kierunku, z obrotem o 360 stopni, czyli o czymś takim:
Chyba że chodzi ci o konkretny model.
W każdym razie chodziło mi generalnie o coś co ma możliwość takiego sterowania.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Muszę chyba znaleźć istniejącą referencję żeby pokazać o co mi chodzi. Te platformy to był przykład mechanizmu, natomiast chodzi mi o coś takiego jak futurystyczny autobus/ciężarówka który jeździ normalnie i może parkować bokiem i zawracać w miejscu.legosamigos pisze:Jak dla mnie, to coś za szybko jeździ w tej chwili. Wiesz co by się stało z towarem, gdyby ta platforma tak szybko jeździła? Mnóstwo szkód :)
Kilka razy widziałem takie koncepcje miejskich pojazdów w różnych programach o elektrycznych pojazdach itp.
Ostatnio zmieniony 2020-06-08, 22:54 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
Takie coś?SaperPL pisze:Muszę chyba znaleźć istniejącą referencję żeby pokazać o co mi chodzi. Te platformy to był przykład mechanizmu, natomiast chodzi mi o coś takiego jak futurystyczny autobus/ciężarówka który jeździ normalnie i może parkować bokiem i zawracać w miejscu.
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
Nope, chodzi o coś takiego:
To zdjęcie ciężarówki to też takie poglądowe. Nie mogę znaleźć tego oryginalnego conceptu, ale z grubsza chodziło o taką ciężarówkę - smukłą, futurystyczną, ale miała koła schowane w środku i mogła parkować równolegle.
W gruncie rzeczy chodzi o niby zwykły autobus/ciężarówkę który ma silniki elektryczne w kołach dzięki czemu może skręcać kołami tak żeby jeździć dosłownie w każdym kierunku.
Pierwsze zdjęcie poglądowe było trochę mylące. Chodzi mi o taki mechanizm:
Zaczynam się zastanawiać czy to jestem w stanie zrobić w ogóle używając serwo z PF i mając luzy na zębatkach. Możliwe że serwo musiałoby być bezpośrednio podłączone do tej dużej zębatki pomiędzy obrotnicami, a to by oznaczało całkiem inne podawanie napędu.
To zdjęcie ciężarówki to też takie poglądowe. Nie mogę znaleźć tego oryginalnego conceptu, ale z grubsza chodziło o taką ciężarówkę - smukłą, futurystyczną, ale miała koła schowane w środku i mogła parkować równolegle.
W gruncie rzeczy chodzi o niby zwykły autobus/ciężarówkę który ma silniki elektryczne w kołach dzięki czemu może skręcać kołami tak żeby jeździć dosłownie w każdym kierunku.
Pierwsze zdjęcie poglądowe było trochę mylące. Chodzi mi o taki mechanizm:
Zaczynam się zastanawiać czy to jestem w stanie zrobić w ogóle używając serwo z PF i mając luzy na zębatkach. Możliwe że serwo musiałoby być bezpośrednio podłączone do tej dużej zębatki pomiędzy obrotnicami, a to by oznaczało całkiem inne podawanie napędu.
Ostatnio zmieniony 2020-06-11, 23:20 przez SaperPL, łącznie zmieniany 2 razy.
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
No byłoby najłatwiej, bo jedno serwo na most. Żeby uzyskać kąt +/- 90 stopni należałoby dać bevela z28, ale wtedy będzie słabo działać pod obciążeniem. Zwykle redukuje się obroty serwa zmniejszając kąt skrętu kół, jednocześnie zwiększając jego siłę.SaperPL pisze:Zaczynam się zastanawiać czy to jestem w stanie zrobić w ogóle używając serwo z PF i mając luzy na zębatkach. Możliwe że serwo musiałoby być bezpośrednio podłączone do tej dużej zębatki pomiędzy obrotnicami, a to by oznaczało całkiem inne podawanie napędu.
Ostatnio zmieniony 2020-06-12, 01:07 przez Żbik, łącznie zmieniany 1 raz.
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
No właśnie problem w tym, że że z28 potrzebowałby mniejszy rozstaw obrotnic, a specjalnie dobrałem z36 żeby móc zgrabnie wpasować zwrotnice w ramkę i ciasno złożyć z nią dyferencjał powyżej.
Właśnie zauważyłem że mocowanie z36 robi straszne luzy, więc może rzeczywiście jak bym je poprawił i dołożył po z28 przypiętym bezpośrednio do serwo, to by to dało radę.
Dzięki za radę, będę kombinował dalej.
Właśnie zauważyłem że mocowanie z36 robi straszne luzy, więc może rzeczywiście jak bym je poprawił i dołożył po z28 przypiętym bezpośrednio do serwo, to by to dało radę.
Dzięki za radę, będę kombinował dalej.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Niestety nie jest to to o co mi chodzi. Chodzi o możliwość obrotu kół o 90 stopni tak żeby równolegle parkować, z taką kolumną trzymającą koło jak na obrazkach które wczoraj wrzuciłem i tak jak w prototypie który zrobiłem.
Piotrek właśnie tam ma ten sam problem że steruje przy użyciu zwykłych silników a nie servo, więc powrót do osi i poprawne ustawienia kół nie są powtarzalne. Jego rozwiązanie jest dość ciekawe, ale nie wiem czy przyda się w przypadku tak małej konstrukcji jaką planuję.
To ma być coś co ma udawać zwykły pojazd i zaskakiwać tym że można zrobić parkowanie poprzez jazdę bokiem i że można się obrócić w miejscu.
Ostatnio zmieniony 2020-06-12, 11:04 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
A może o takie parkowanie chodziło. Swoją drogą przy naszych wąskich ulicach byłoby to idealne rozwiązanie :D
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
Najlepiej pokazuj zdjęcia czy rendery z ML-CADa lub innych programów. Na sucho ciężko się dogadać :)
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
Kolumny z kołami mają być takie jak w filmie zrobiłem, czyli jedno koło blisko osi skrętu. Popełniłem błąd wrzucają platformę transportową w pierwszym poście.Żbik pisze:Najlepiej pokazuj zdjęcia czy rendery z ML-CADa lub innych programów. Na sucho ciężko się dogadać :)
Zastanawiam się nad takim sterowaniem:
Osie wychodzące z dyferencjału podawałyby sterowanie na przedni i tylni most.
Wajcha na zębatce ze sprzęgłem blokowała by zakres między 0 a 90 stopni, więc skręt kół o 90 stopni do parkowania lub obrotu w miejscu miałbym tylko w jedną stronę.
Z obliczeń wychodzi że miałbym dzięki temu ~60% pełnego skrętu względem serwo, ale po drodze mam 5 zębatek więc trochę luzów by się naskładało i to mi się trochę nie podoba szczególnie ze względu na powrót do jazdy na wprost.