Wracam po długiej nieobecności i bez zwłoki zapraszam na rundę lub dwie nowej, zręcznościowo-logicznej gry Ball Collector. Polski tytuł tej gry brzmiałby następująco: Zbieracz piłek, ale skoro mnóstwo gier komputerowych ma tytuły nietłumaczone, moja również, a udawać nie będę, że wygląd i sposób grania wzoruje się na prostych grach komputerowych.
Historia
W 2034 roku ludzkość zniknęła w niewyjaśnionych okolicznościach, zostawiając po sobie mnóstwo materiału radioaktywnego pochowanego w przedziwnych schowkach. Jedni powiadali, że stała za tym organizacja chowająca się za symbolem pomarańczowego krzyża. Inni mówili, że tę organizację przejął ktoś znacznie potężniejszy i wykorzystał do niecnych celów. Tylko jeden fakt zgadzał się w pełnej rozciągłości: jedyne działające roboty – samojezdne pojazdy 42065X zostały zaprogramowane do zbierania radioaktywnych kul i przewożenia ich w oddalone i zabezpieczone miejsce.
Bohater
Bohaterem rozgrywki, którym steruje się za pomocą pilota IR, jest pojazd 42065X, zmodyfikowana wersja zestawu 42065 zachowująca oryginalne malowanie, jedynie zyskująca możliwość przewożenia materiału radioaktywnego. W ramach rozgrywki należy zebrać cały materiał radioaktywny schowany na planszy i przywieźć na miejsce startu. Ostatnie zdjęcie jest oczywiście poglądowe, w trakcie jednej planszy zbiera się dużo mniej materiału radioaktywnego niż pokazano.
Plansza
Plansza składa się z 16 pól tworzących kwadrat o boku 4. Każde pole poza startowym jest oznaczone żółtym malowaniem, pole startowe wyróżnia się malowaniem limonkowym. Niektóre pola mają wyżłobione w podłodze prowadnice pozwalające na transport skrzyni po określonych trajektoriach. Zdecydowałem się na dwie skrzynie i układ prowadnic widoczny na głównym zdjęciu.
Na każdej planszy znajduje się co najmniej jedna szafa ze schowkami zawierającymi materiał radioaktywny. Do planszy tej wielkości przygotowałem dwie takie szafy i najczęściej używam ich obu.
* jednokierunkowe przejścia stojące na granicy pól. Oznakowanie przejść odwołuje się do sygnalizacji świetlnej:
* sprzężone obrotowe bramki stojące na rogach pól; sprzężenie polega na tym, że obrót jednej bramki wywołuje jednoczesny, identyczny obrót drugiej z nich:
Skrzyń nie da się przepchnąć przez jednokierunkowe przejścia ze względu na rozmiar skrzyń. Skrzyniami nie popycha się bramek obrotowych ze względu na klarowność gry (patrz zasady).
Zasady gry
W ramach rozgrywki obowiązują następujące reguły gry:
1. Pusty pojazd 42065X ustawiasz na polu startowym (oznaczonym limonkowym malowaniem), pojazd jest skierowany w dół planszy.
2. Pojazd jest obsługiwany wyłącznie za pomocą pilota.
3. Celem gry jest zebranie wszystkich radioaktywnych odpadów do pojemnika pojazdu 42065X i po zebraniu wszystkich stawienie się z nimi na polu startowym.
4. Odpady radioaktywne znajdują się w schowkach szaf rozstawionych na polach planszy.
5. W przypadku planszy zawierającej skrzynie należy dochować staranności, aby na każdym polu stała co najwyżej jedna skrzynia. Skrzynie przesuwa się wzdłuż prowadnic.
6. W przypadku planszy zawierającej jednokierunkowe przejścia stojące na granicy pól należy w ustalaniu strategii uwzględnić możliwość przechodzenia tylko w jedną stronę (przez zieloną część).
7. Przechodzenie przez sprzężone obrotowe bramki stojące na rogach pól należy wykonywać w taki sposób, aby obie bramki miały swobodny ruch w tę samą stronę, a po ukończeniu interakcji z bramką, żeby obie bramki były ułożone w ten sam sposób równolegle lub prostopadle do boków planszy i żeby ułożenie wynikało z przejścia przez nie.
Mechanizmy
Ta konstrukcja z serią LEGO Technic ma wspólny tylko budulec, nie znajdziesz tu skomplikowanych mechanizmów. Jedynym faktycznym mechanizmem jest sprzężenie obrotu bramek znajdujące się pod podłogą. Serce mechanizmu stanowi steper bazujący na tym z Bugatti: Z niego za pomocą knobów rozprowadzony jest w różne strony obrót z przeskokiem o kąt prosty. Taki mechanizm występuje trzykrotnie, więc trzeba wiedzieć, w które wierzchołki pól należy włożyć bramki, aby zostały sprzęgnięte. Jeden z nich wygląda następująco: Podczas rozprowadzania mechanizmu pod podłogą spotkałem się z koniecznością sztywnego połączenia dwóch osiek jak za pomocą zwykłego łącznika, przy czym jedna z nich miała być obrócona wzdłuż osi obrotu o kąt 45 stopni względem drugiej, połączenie wykonałem następująco: i użyłem w innym sprzęgnięciu niż pokazane.
Na zakończenie
Gra została przygotowana i zaprojektowana pod kątem wystaw, w założeniach ma dostarczać kilkuminutowej rozrywki dużej liczbie osób. Zobaczymy, jak się spisze, próby do filmu wypadły obiecująco – rozgrywka wygląda na wymagającą, potrzebna jest dokładność przy zbieraniu piłek (tylko co piątą próbę przejścia planszy kończyłem sukcesem – mam jeszcze obszerny materiał filmowy na wpadki podczas gry), przy trudniejszych planszach trzeba ponadto zaplanować całą trasę. Mam przygotowane 80 plansz o różnym poziomie trudności z numeracją zgodną z zaprezentowaną na filmie, każda seria ośmiu plansz ma tak samo ustawione jednokierunkowe przejścia i sprzężone bramki: więc będę mógł bardzo szybko ustawić każdą z ośmiu plansz danej serii. Oczywiście plansz można wymyślać dużo więcej, zdaję sobie z tego sprawę. Tymczasem zapraszam do dyskusji.
GALERIA (wszystkie użyte zdjęcia są dużej rozdzielczości): klik