Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Ball Collector
Autor Wiadomość
--pg-- 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 13 Lip 2015
Wpisy: 173
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-06-15, 00:10   [MOC] Ball Collector

Wstęp

Wracam po długiej nieobecności i bez zwłoki zapraszam na rundę lub dwie nowej, zręcznościowo-logicznej gry Ball Collector. Polski tytuł tej gry brzmiałby następująco: Zbieracz piłek, ale skoro mnóstwo gier komputerowych ma tytuły nietłumaczone, moja również, a udawać nie będę, że wygląd i sposób grania wzoruje się na prostych grach komputerowych.



Historia

W 2034 roku ludzkość zniknęła w niewyjaśnionych okolicznościach, zostawiając po sobie mnóstwo materiału radioaktywnego pochowanego w przedziwnych schowkach. Jedni powiadali, że stała za tym organizacja chowająca się za symbolem pomarańczowego krzyża. Inni mówili, że tę organizację przejął ktoś znacznie potężniejszy i wykorzystał do niecnych celów. Tylko jeden fakt zgadzał się w pełnej rozciągłości: jedyne działające roboty – samojezdne pojazdy 42065X zostały zaprogramowane do zbierania radioaktywnych kul i przewożenia ich w oddalone i zabezpieczone miejsce.

Bohater

Bohaterem rozgrywki, którym steruje się za pomocą pilota IR, jest pojazd 42065X, zmodyfikowana wersja zestawu 42065 zachowująca oryginalne malowanie, jedynie zyskująca możliwość przewożenia materiału radioaktywnego.

W ramach rozgrywki należy zebrać cały materiał radioaktywny schowany na planszy i przywieźć na miejsce startu.

Ostatnie zdjęcie jest oczywiście poglądowe, w trakcie jednej planszy zbiera się dużo mniej materiału radioaktywnego niż pokazano.

Plansza

Plansza składa się z 16 pól tworzących kwadrat o boku 4. Każde pole poza startowym jest oznaczone żółtym malowaniem, pole startowe wyróżnia się malowaniem limonkowym. Niektóre pola mają wyżłobione w podłodze prowadnice pozwalające na transport skrzyni po określonych trajektoriach.

Zdecydowałem się na dwie skrzynie i układ prowadnic widoczny na głównym zdjęciu.
Na każdej planszy znajduje się co najmniej jedna szafa ze schowkami zawierającymi materiał radioaktywny. Do planszy tej wielkości przygotowałem dwie takie szafy i najczęściej używam ich obu.


Plansza może zostać uzupełniona o:
* jednokierunkowe przejścia stojące na granicy pól. Oznakowanie przejść odwołuje się do sygnalizacji świetlnej:

mam przygotowane trzy takie przejścia;
* sprzężone obrotowe bramki stojące na rogach pól; sprzężenie polega na tym, że obrót jednej bramki wywołuje jednoczesny, identyczny obrót drugiej z nich:

mam przygotowane dwie pary bramek, bramki jednej pary mają po jednym ramieniu, bramki drugiej pary mają po dwa ramiona układające się w kąt o mierze 180 stopni. Mechanizm do obrotu bramek tkwi pod podłogą.

Skrzyń nie da się przepchnąć przez jednokierunkowe przejścia ze względu na rozmiar skrzyń. Skrzyniami nie popycha się bramek obrotowych ze względu na klarowność gry (patrz zasady).



Zasady gry

W ramach rozgrywki obowiązują następujące reguły gry:
1. Pusty pojazd 42065X ustawiasz na polu startowym (oznaczonym limonkowym malowaniem), pojazd jest skierowany w dół planszy.
2. Pojazd jest obsługiwany wyłącznie za pomocą pilota.
3. Celem gry jest zebranie wszystkich radioaktywnych odpadów do pojemnika pojazdu 42065X i po zebraniu wszystkich stawienie się z nimi na polu startowym.
4. Odpady radioaktywne znajdują się w schowkach szaf rozstawionych na polach planszy.
5. W przypadku planszy zawierającej skrzynie należy dochować staranności, aby na każdym polu stała co najwyżej jedna skrzynia. Skrzynie przesuwa się wzdłuż prowadnic.
6. W przypadku planszy zawierającej jednokierunkowe przejścia stojące na granicy pól należy w ustalaniu strategii uwzględnić możliwość przechodzenia tylko w jedną stronę (przez zieloną część).
7. Przechodzenie przez sprzężone obrotowe bramki stojące na rogach pól należy wykonywać w taki sposób, aby obie bramki miały swobodny ruch w tę samą stronę, a po ukończeniu interakcji z bramką, żeby obie bramki były ułożone w ten sam sposób równolegle lub prostopadle do boków planszy i żeby ułożenie wynikało z przejścia przez nie.

Mechanizmy

Ta konstrukcja z serią LEGO Technic ma wspólny tylko budulec, nie znajdziesz tu skomplikowanych mechanizmów. Jedynym faktycznym mechanizmem jest sprzężenie obrotu bramek znajdujące się pod podłogą. Serce mechanizmu stanowi steper bazujący na tym z Bugatti:

Z niego za pomocą knobów rozprowadzony jest w różne strony obrót z przeskokiem o kąt prosty. Taki mechanizm występuje trzykrotnie, więc trzeba wiedzieć, w które wierzchołki pól należy włożyć bramki, aby zostały sprzęgnięte. Jeden z nich wygląda następująco:

Podczas rozprowadzania mechanizmu pod podłogą spotkałem się z koniecznością sztywnego połączenia dwóch osiek jak za pomocą zwykłego łącznika, przy czym jedna z nich miała być obrócona wzdłuż osi obrotu o kąt 45 stopni względem drugiej, połączenie wykonałem następująco:

i użyłem w innym sprzęgnięciu niż pokazane.

Na zakończenie

Gra została przygotowana i zaprojektowana pod kątem wystaw, w założeniach ma dostarczać kilkuminutowej rozrywki dużej liczbie osób. Zobaczymy, jak się spisze, próby do filmu wypadły obiecująco – rozgrywka wygląda na wymagającą, potrzebna jest dokładność przy zbieraniu piłek (tylko co piątą próbę przejścia planszy kończyłem sukcesem – mam jeszcze obszerny materiał filmowy na wpadki podczas gry), przy trudniejszych planszach trzeba ponadto zaplanować całą trasę. Mam przygotowane 80 plansz o różnym poziomie trudności z numeracją zgodną z zaprezentowaną na filmie, każda seria ośmiu plansz ma tak samo ustawione jednokierunkowe przejścia i sprzężone bramki:

więc będę mógł bardzo szybko ustawić każdą z ośmiu plansz danej serii. Oczywiście plansz można wymyślać dużo więcej, zdaję sobie z tego sprawę. Tymczasem zapraszam do dyskusji.

GALERIA (wszystkie użyte zdjęcia są dużej rozdzielczości): klik
 
 
 
mw 
VIP

Wiek: 48
Dołączył: 31 Maj 2015
Wpisy: 590
Skąd: Mosina
Wysłany: 2020-06-15, 16:23   

pg tylko i wyłącznie ty jesteś zdolny zrobić coś takiego :) do tego jak zwykle twoja praca związana jest z wysiłkiem umysłowym - brawo. Podejrzewam że na żywo zrobi ta gierka wielkie wrażenie, ale mam wrażenie że dzieciaki na wystawie sobie mogą nie poradzić ze sterowaniem 42065X - może się mylę zobaczymy :)
_________________

 
 
 
--pg-- 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 13 Lip 2015
Wpisy: 173
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-06-15, 18:09   

mw, dzięki za miłe słowo! Tą pracą celuję w dzieci (i nie tylko) starsze niż 10 lat, a takie też się pojawiają na wystawie. Steruje się dokładnie tak samo jak oryginalnym zestawem 42065, tylko czasem trzeba być precyzyjnym. Podczas kręcenia filmu naprawdę dobrze bawiłem się, grając w tę grę. Każda plansza angażuje emocje i trzyma w napięciu aż do zebrania ostatniej piłeczki.
 
 
 
Szygalew 

Wiek: 41
Dołączył: 04 Paź 2012
Wpisy: 502
Skąd: Czarlin,k.Tczewa
Wysłany: 2020-06-15, 22:46   

Znowu nie opędzisz się od dzieciaków!:) Jestem przekonany, że to ponownie będzie hit wystawy!



Zgadzam się z mw, że gra może być trudna - to precyzyjne jeżdżenie sprawi określone trudności. Z drugiej strony, to jest do opanowania...

Dużo trudniejszą sprawą może okazać się konieczność wykombinowania co gdzie jak przesunąć, by dotrzeć do wszystkich kulek. Tutaj często mały gracz polegnie... Jak w każdej zresztą grze, zanim ją zakuma!.. Ale przecież o to chodzi.. :)


Gratuluję świetnego pomysłu!
 
 
 
Atros 
VIP
Kuba


Wiek: 33
Dołączył: 08 Kwi 2009
Wpisy: 760
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-06-29, 17:15   

Wygląda zacnie, chętnie zagram na wystawie :)

Wpisuje się w tematykę fizycznych odpowiedników gier video - tak jak nowa gra Lego Mario.
 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 48
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 2109
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2020-06-30, 18:58   

Nie wiem jak mogłem przegapić ten wątek :( .

Jak zwykle super pomysł i bardzo fajne wykonanie.
Moim zdaniem dzieciaki są zręczniejsze od nas, więc jeśli tylko będą potrafiły główkować jak nie zamknąć sobie drogi do celu, to sobie świetnie poradzą.
Brawo!
_________________
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 45
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3259
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-07-05, 15:53   

Pamiętam z naszego spotkania przy piwku tą nietypową grę. Myślę, że gdybyś zredukował troszkę prędkość auta, to lepiej by było nim manewrować. Ale żeś nazbierał tych wąskich paneli 1x3x11 :)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 9