Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Historia serii Trains: Szara Era 1980-1986
Autor Wiadomość
zagibricks 


Wiek: 34
Dołączył: 07 Kwi 2020
Wpisy: 26
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-08-05, 13:52   Historia serii Trains: Szara Era 1980-1986



Rok 1980 to prawdziwy przełom dla serii Trains. Modele dużo bardziej realistyczne niż te z lat 70-tych, dostosowane do znanej do dziś minifigurki, która przecież dopiero niedawno się pojawiła i w bardzo modelarskim stylu niczym kolejki Piko z makiet H0. Na rynku w tym temacie było wtedy jeszcze kilku konkurentów m.in. firma Playmobil, która również miała swoją serię kolejek. W ogóle pociąg był w tamtych czasach popularną zabawką, dlatego firma Lego bardzo dużą uwagę przykładała do swojej serii.
Jestem w trakcie pracy nad makietą kolejową w stylu lat 80-tych i ostatnie tygodnie upływają mi na zgłębianiu wszelkich tajników tzw. Szarej Ery pociągów (1980-1986). Zdobytą wiedzą chciałbym się z Wami podzielić - wzorem noriego i jego Historii Castle oraz Pirates. Może będzie to pomocne dla osób, które z systemem 12V dopiero chcą zacząć. Systemem, który jak do tej pory jest zdecydowanie najbardziej zaawansowany w historii pociągów Lego. Oferuje elektryczne zwrotnice, szlabany, rozdzielacz wagonów, sygnalizację świetlną, latarnie, oświetlenie budynków - naprawdę bardzo dużo możliwości.



DLACZEGO SZARA ERA?
Chodzi o kolor torów. W 1980 roku po prostu przestały być niebieskie, a zaczęły być szare! Wygląda to oczywiście dużo lepiej i bardziej realistycznie. Dodatkowo oprawa graficzna pudełek w pięknej stalowo-szarej kolorystyce. I tak oto fani ochrzcili ten okres serii Grey/Gray Era.

KTO STOI ZA SZARĄ ERĄ?
Nie wiadomo! Modele z całego okresu wyglądają niezwykle spójnie, tak jakby zostały zaprojektowane przez jedną osobę lub zespół. Każdy pociąg zawiera obszerny arkusz z naklejkami prezentującymi logotypy linii kolejowych z różnych krajów, ale najbardziej promowany jest jednak DB - Deutsche Bahn. Czy to oznacza, że projektanci pochodzą z Niemiec? A może po prostu seria była mocno skierowana właśnie na rynek niemiecki? Może po prostu niemiecki oddział zamówił tę serię, a wykonał ją ktoś inny? Ta informacja jest póki co dla mnie zagadką, może uda się przeprowadzić małe śledztwo.

12V CZY 4.5V?
W tym okresie do wyboru mieliśmy tak naprawdę dwa systemy, jednak uwaga była skupiona głównie na 12V. Część budynków, przejazdów itp była dedykowana pod 12V i zawierała metalowe szyny, a inne nie - nie widzę w tym żadnej logiki. Natomiast oczywiście każdy z tych zestawów można dopasować pod dowolny system.

4.5V to pociągi zasilane bateriami R20 umieszczonymi w wagonie. Za pomocą wajchy umieszczonej w wagoniku zmienia się kierunek jazdy (przy torach można ustawić słupek, który automatycznie ją przełączy gdy pociąg dojedzie do tego fragmentu torów), a pociąg uruchamia się i zatrzymuje za pomocą semafora. System prostszy, tańszy, ale ograniczony. Nie ma w nim elektrycznych zwrotnic itd. Wydane zostały w sumie tylko dwa pociągi dedykowane temu systemowi: 7720 oraz 7722. Oczywiście jest możliwość zmotoryzowania pociągów, które nie zawierają napędu (7710, 7715 oraz 7810) - konieczny będzie do tego oprócz silnika 4.5V wagon z bateriami lub zestaw 810.

12V porusza się po tych samych torach, ale na środku podpinamy metalowe szyny. Styki umieszczone na silnikach 12V trą o metal i dzięki temu dzieje się cała magia. O szyny należy dbać, przecierać regularnie szmatką nasączoną alkoholem, sprawdzają się też doskonale kostki używane przy makietach modelarskich. System oferuje szereg elektrycznych dodatków. Kabel wpinamy z jednej strony do transformatora, a z drugiej pod jedną z metalowych szyn z dziurkami. W trzech setach występowały szyny z przymocowanym już na stałe kablem.

Zatem kolejka 4.5V pojedzie po torach 12V, ale na odwrót już nie.
Co ciekawe (a niewiele osób zwraca na to uwagę) - podkłady do torów mają na środku dziurki, dzięki którym można przykręcić tory śrubką do drewnianego podłoża.

To był czas kiedy na kubkach z gorącą kawą nie trzeba było pisać, że w kubku jest gorąca kawa, a instrukcja z krokami budowy nie była rozłożona na 100 stron. Żeby zbudować pociąg składający się z blisko 800 elementów wystarczyło kilka kartek, a każdy zestaw oferował również model B - często całkiem ciekawe.

Interesującym dodatkiem do całości jest tzw. Idea Book 7777.
Jest w niej naprawdę sporo ciekawych pomysłów na konstrukcje, które urozmaicą makietę. Warto przejrzeć, a skany dostępne są tu:
http://lego.brickinstruct...ains_Ideas_Book




1980 ROK
Ten rok był naprawdę obfity i ukazało się w nim aż 28 z 48 pozycji.

7710 Push-Along Passenger Steam
Budżetowa wersja pociągu - napędzany siłą ludzkiej ręki! Budżetowa to w tym przypadku wcale nie znaczy tania. Czarna, klasyczna lokomotywa i dwa wagony pasażerskie w żółto-niebieskiej kolorystyce.



7720 Diesel Freight Train Set
Propozycja dla systemu 4.5V - osobiście ten zestaw nie za bardzo mi się podoba, jedynie lokomotywa jest całkiem przyjemna. Trochę odbiega on od pozostałych z serii, czerpie trochę jeszcze ze stylistyki lat 70. W niebieskim wagonie umieszcza się baterie.



7730 Electric Goods Train Set
Pełny pociąg towarowy, który trzy lata później doczekał się następcy w postaci 7727. Idealny kandydat do oświetlenia za pomocą zestawu 7861.



7740 Inter-City Passenger Train Set
Flagowy pociąg pasażerki - taka Barracuda Szarej Ery. Wzorowany na Trans Europa Express - w niemieckim katalogu jest opisany jako TEE, do dziś robi ogromne wrażenie i jest jednym z moich ulubionych zestawów Lego. Jest w bardzo modelarskim stylu i przypomina mi pociągi Piko z makiet H0.
Największy zestaw z całej serii - aż 786 elementów, to jak na tamten czas było naprawdę sporo. Aż 10 figurek, mała stacja i koło z torów + 6 odcinków prostych. Jest to jeden z trzech zestawów, które miały fabrycznie oświetlenie (obok 7750 i późniejszego 7745).
3 lata później Lego wypuściło 2 dodatkowe wagony dedykowane do niego - 7815 sypialny i 7819 pocztowy. W zestawie natomiast mamy klasyczny wagon pasażerski, natomiast końcowy (zamknięty z tyłu wagon) jest wagonem restauracyjnym, w którym prawdziwy szef kuchni serwuje pasażerom swoje smakołyki.



7750 Steam Engine with Tender
Zdecydowanie najpiękniejsza, najbardziej szczegółowa lokomotywa z serii. W dodatku jedyna posiadająca Tender - to właśnie w nim umieszczony jest czerwony silnik, który ją napędza. Ogromne, czerwone koła to element ekskluzywny dla tego zestawu co skutecznie uniemożliwia złożenie jej z elementów. Problematycznych klocków jest tu jeszcze kilka.
Zestaw to prawdziwy holy grail dla fanów 12V. Sprzedawany był tylko w Europie i to też nie wszędzie (we Włoszech, UK i Francji go nie było - prawdopodobnie był puszczony tylko na rynek niemiecki, duński, a także do Holandii i chyba też Belgii). Wpływa to bardzo mocno na jego cenę, wartość zestawu z pudełkiem to okolice 2000zł, a MISB niedawno sprzedał się na Bricklinku za 8600zł. Dość sporo jak na zaledwie 233 klocki. Oświetlenie tak jak w przypadku 7740 jest w pudełku.
Fenomenalnie prezentuje się z czerwonymi wagonami 7820.



7760 Diesel Shunter Locomotive
Kultowy, malutki dieselek. Bardzo uroczy i przyjemny model.
Niebieskie okna 3x1x2 oraz niebieskie odważniki są ekskluzywnymi dla tego setu elementami i są koszmarnie drogie.
Jeśli uda się go dorwać wraz z oryginalnym kartonem w cenie poniżej 1000zł - można mówić o okazji.
Wysoka cena tego maluszka jest chyba jedynym minusem.



7810 Push-Along Steam Engine
Malutka lokomotywa push-along (bez silnika), która w 2020 roku doczekała się rocznicowego remaku o numerze
Zaledwie 97 klocków składa się na uroczą lokomotywę, do której idealnie pasują wagony 7818.
Zestaw oczywiście można było zmotoryzować na 12V (na 4.5V teoretycznie też, ale przy małych modyfikacjach w konstrukcji).



7814 Crane Wagon
Długi wagon z żółtym dźwigiem i dwoma figurkami. Wciągarka z liną to fajna funkcja bawialna, mnie udało się trafić egzemplarz, który chyba był tylko raz złożony i od razu schowany do pudełka z oryginalną linką



7816 Shell Tanker Wagon
Firma Shell była monopolistą w miasteczkach Lego zanim pojawił się Octan. :) Malutki wagon jest doskonałym dodatkiem do lokomotywy 7760 i dobrze jest mieć przynajmniej ze trzy w składzie. Konstrukcja niewielka, bardzo fajnym detalem jest czarna rurka.



7818 Passenger Coach
Wspomniany powyżej mały czerwono-niebieski wagon pasażerski z dwoma figurkami. Bardzo podobne wagony dostaliśmy 5 lat później w zestawie 7715. Świetnie wyglądają z lokomotywą 7810 i jak mniemam z myślą o niej zostały stworzone, ale też jako przedłużenie późniejszego 7715.



7820 Mail Van
Czerwony wagon pocztowy idealnie pasujący do lokomotywy 7750. W 1980 nie było jeszcze przesuwnych drzwi więc użyte zostały otwierane na boki drzwi do stodoły. :) Wygląda to wcale niegłupio. Wagon prezentuje się naprawdę pięknie, jest długi na 32 study, a po złożeniu mieści się idealnie do pudełka. W środku są 2 małe palety (zapewne z paczkami i listami) oraz dwie figurki.



7822 Railway Station
Przy takiej ilości pociągów nie mogło zabraknąć oczywiście stacji kolejowej!
Zawiera 4 odcinki torów prostych - niestety szyny do 12V należy zakupić oddzielnie - to pierwszy minus.
Drugim jest bardzo mała liczba figurek - zaledwie trzy. Gdzie są pasażerowie ja się pytam???
Przy odrobinie modyfikacji można przerobić stację tak aby dwie linie torów były obok siebie.



7834 Level Crossing
Bardzo prosty przejazd kolejowy, trochę jeszcze w stylu późnych lat 70-tych. Prosta szara ulica (w tym okresie szare ulicy nie miały białego pasa na poboczu), kosmicznie drogie drzewko cyprys, przejazd z dwoma szlabanami, dwa znaki oraz niebieska budka drużnika. Przyjemny, ale przejazd z prawdziwego zdarzenia dopiero miał nadejść.



No dobrze, mamy zestawy, ale makieta wymaga dodatków. Pod tym względem system 12V rozpieszczał jak żaden inny. Dodatki z 1980 roku były dostępne w ofercie przez długi czas, natomiast nowsze wersje różniły się detalami od starszych.

7864 Transformer / Speed Controller 12V
Na początek transformator - bez niego żaden pociąg nie pojedzie. Żaden zestaw nie zawierał w sobie transformatora, trzeba było go dokupić oddzielnie. Z boku podpina się do niego przyciski do obsługi zwrotnic, szlabanów, sygnalizacji świetlnej i rozdzielacza wagonów. Bezpośrednio do transformatora można podłączyć również lampki.



TORY
Pełne pociągi zawierały 16 łuków do stworzenia koła oraz w zależności od zestawu czasem również kilka odcinków prostych. Mało. Przedłużenie torów odbywa się w następujący sposób:

Najpierw zakup torów 4.5V - zarówno proste, jak i zakręty pakowane były po 8 sztuk:
7850 8 Straight Rails Grey 4.5 V
7851 8 Curved Rails Grey 4.5 V




Następnie żeby z torów 4.5V zrobić tory 12V potrzebne były metalowe szyny. One również dostępne były po 8 sztuk w małe pudełeczka.
Na końcu instrukcji do pociągów i lokomotyw mamy przykładowe układy torów wraz z informacją ile sztuk powyższych zestawów powinniśmy zakupić aby dany układ stworzyć.
7854 8 Straight Electric Rails Grey 12 V
7855 8 Curved Electric Rails Grey 12 V




Do systemu 4.5V mieliśmy jeszcze dwa odrębne dodatki:
7852 Left and Right Points Manual Grey
7853 Crossing, Grey 4.5 V
To zestawy przeznaczone tylko do systemu 4.5V - nie da się przerobić ich na 12V. Manualne zwrotnice (system 4.5V nie oferował elektrycznych) oraz skrzyżowanie torów z czterema podkładami.




System 12V miał osobne skrzyżowanie:
7857 Crossing, Electric Rails Grey 12 V



Jeśli chodzi o zwrotnice to był wybór: można było zakupić od razu elektryczne, które były pakowane po jednej sztuce (osobno prawa, osobno lewa) wraz z przyciskami, które łączyło się z transformatorem lub komplet zwrotnic manualnych czyli bardziej budżetowe rozwiązanie, przy czym można było je później przerobić na elektryczne za pomocą zestawu 7863 Remote Controlled Point Motor 12 V.
Zwrotnice manualne nie różnią się wizualnie niczym od elektrycznych. Aby je zelektryfikować należy wymienić jedynie puszkę, która jest przy zwrotnicy i podłączyć kabel do przycisków.
Fajnie, że elektryczne zwrotnice były sprzedawane na sztuki - nie trzeba było brać kompletu gdy potrzebowało się więcej lewych niż prawych i dzięki temu też można było rozłożyć wydatki w czasie.
Numery zestawów ze zwrotnicami to:
7856 Left and Right Manual Points with
7858 Remote Controlled Points Right 12 V
7859 Remote Controlled Points Left 12 V
7863 Remote Controlled Point Motor 12 V







Osobno sprzedawany był 12V czarny silnik 7865 Motor Replacement Unit for Battery or Motor-Less Trains 12 V, który mógł służyć do kilku celów:
- zmotoryzowanie pociągu z kategorii push-along (7710, 7810 czy późniejszy 7715)
- przerobienie pociągu 4.5V na 12V
- zmotoryzowanie pociągu własnego pomysłu
- wymiana zepsutego silniczka z zestawu (zepsutego??? mają 40 lat i nadal działają!!!)
Oprócz silnika w komplecie są:
- 2 czarne odważniki
- 4 wiązary na koła
- 2 platy 2x4 czarne
- 2 czarne "buforki"
Niestety do tego silnika mam jedno poważne zastrzeżenie: dlaczego nie jest on czerwony??? Do czarno-czerwonych lokomotyw 7710 i 7810 czarny silnik kompletnie nie pasuje). Wielka szkoda, że tu nie dostaliśmy wyboru i czerwony silnik nigdy nie był dostępny, a występował tylko w 3 zestawach: dwa rodzaje w 7750 i 7730, nowsza wersja w 7727. No właśnie należy dodać, że zarówno czarne silniki, jak i odważniki w 7865 różniły się na przestrzeni lat.
U mnie sensownym rozwiązaniem dla tego zestawu okazało się dołożenie go do pociągu 7740 jako drugi silnik, aby odciążyć jeden - pociąg ciągnie za sobą dwa dodatkowe wagony.



7860 Remote Controlled Signal 12 V
Warto mieć ich kilka na dużej makiecie, dzięki temu na jednym torze można postawić kilka pociągów, ponieważ odcina prąd i gdy jeden pociąg krąży, drugi może stać w miejscu.



7861 Lighting Set Electric 12 V
Bardzo fajny zestaw oświetleniowy, umożliwiający zarówno oświetlenie pociągów jak i budynków i latarni.
Niektóre lokomotywy wymagają delikatnych modyfikacji jeśli chcemy dodać oświetlenie.
Kabel można podpiąć do transformatora jak i bezpośrednio pod tory.




1981 ROK
Po naprawdę obszernej fali zestawów w 1980 roku kolejny rok nie rozpieszczał. Zostały wydane zaledwie dwa zestawy:

7725 Electric Passenger Train Set
Propozycja dla osób, które nie mogły pozwolić sobie na 7740, a chciały mieć pociąg pasażerski. Wagony o połowę krótsze, brak oświetlenia, brak peronu i tylko jedna figurka maszynisty zamiast dziesięciu. Czyli taka mocno okrojona wersja flagowca. Całkiem przyjemna, ale aż się prosi o złożenie jednego, konkretnego z dwóch.



7862 Remote Controlled Decoupling and Signal 12 V
Jedyny w historii firmy rozdzielacz wagonów. Ciekawa sprawa, aczkolwiek historia pokazała, że nie zawsze działał poprawnie.




1983 ROK
W 1982 roku nie ukazał się żaden zestaw i dopiero rok później dostaliśmy kolejną falę setów do uzupełnienia kolekcji. Bardzo udany rocznik.

7727 Freight Steam Train Set
Następca pociągu towarowego 7730. Żadnego z tych dwóch niestety nie mam więc nie podejmę się porównania, wspomnę jedynie, że czerwony silnik w odświeżonej wersji występuje tylko w tym zestawie.



7755 Diesel Heavy Shunting
Jeden z moich ulubionych zestawów. Bardzo zgrabny, napędzany czarnym silnikiem Diesel. Bardzo fajnie komponuje się z wagonami typu Crane (7814 & 7817) oraz dodatkowymi, krótszymi wagonami z 7838, 7823, 7839.
Cenowo trzeba być gotowym na 200 euro za zestaw z pudłem.




Pojawiły się też dwa wagony umożliwiające przedłużenie pociągu 7740. O ile żywotność niektórych setów z Szarej Ery była naprawdę spora, tak te wagony dość szybko zostały wycofane (w 1985 już zniknęły z katalogów), co niesety dziś mocno wpływa na ich cenę - jest ich dość mało, a sporo osób chciałoby je zdobyć w celu przedłużenia pociągu:

7815 Passenger Carriage / Sleeper
Wagon sypialny. W środku cztery łóżka, umywalka z kranem i dwie figurki. Jeden z nielicznych zestawów bez naklejek - za to zawierający 8 sztuk tile 1x2 z nadrukami, które już nigdy w żadnym zestawie się nie pojawiły (dwa rodzaje: z nadrukiem łóżka i numerem zestawu). Tile sprawiają, że złożenie tego zestawu z elementów jest niestety nieopłacalne.




7819 Postal Container Wagon
Wagon pocztowy, równie udany, prezentuje się naprawdę fenomenalnie. W środku umieszczona jest paleta z listami - fajniejsza niż pakunki w 7820. Posiadacze 7740 po prostu muszą go mieć!



7821 Track & Lighting Maintenance
Na makiecie latarnie świecą, a kto za tym wszystkim stoi? Oczywiście tzw. naprawiacze lamp! Bez tych dwóch gości w całym mieście panowałaby ciemność! Wagon krótki, fajnie pasuje do 7760. Bardzo ciekawym dodatkiem jest trudno dostępna latarnia, którą można oczywiście oświetlić za pomocą klocka z żarówką, którego w tym zestawie niestety nie uświadczymy.



7824 Railway Station
Druga po 7722 stacja kolejowa, tym razem osadzona na dwóch bp 16x32. Poprawiony został największy błąd poprzedniej stacji czyli ilość figurek - tutaj mamy ich aż 9! Oprócz tego: snack bar, skrzynka pocztowa, mały pojazd, sporo walizek oraz dwie latarnie, które można oświetlić - nice. Cztery odcinki prostych torów, niestety bez metalowych szyn.



7838 Freight Loading Depot
Stacja przeładunkowa. Są w niej elementy ekskluzywne dla tego setu - m.in. baseplate z kropkami oraz trzy sztuki bricków 1x4 trans clear. Wagon, dźwig, budynek, oryginalne jak na serię figurki.



7866 Remote Controlled Road Crossing 12 V
Zdecydowanie najlepszy przejazd kolejowy w historii firmy. Działa idealnie do tej pory. Szlabany podnoszą się za pomocą przycisku, który umieszczamy przy transformatorze. Gdy przejazd jest zamknięty - lampki migają na czerwono. Pomaga w tym przerywacz umieszczony przy przycisku. Gdy otwieramy szlaban lampki gasną. Budka dróżnika umieszczona jest na płaskim bp 8x16 umieszczonym przy prostym odcinku drogi. Myślę, że to jest must have do makiety 12V.



7867 4 Lighting Standards Electric 12 V
Zestaw 4 latarni wraz z oświetleniem. Wspaniały dodatek do każdej makiety.




1985 ROK
Ten rok przyniósł m.in. aż cztery nowe pociągi!

7715 Push-Along Passenger Steam Train
Ten zestaw udało mi się dorwać w stanie MISB. Pod koniec lat 80-tych (1989 rok) został kupiony na prezent, ale nigdy nie został wręczony. Ja osobiście nie trzymam na strychu zamkniętych zestawów w ramach inwestycji - uważam, że inflacja pożre cały zarobek z MISBów kupionych teraz, a zamrażanie pieniędzy na 30 lat nie jest dla mnie. Tego zestawu jednak jak do tej pory nie otworzyłem, leży zamknięty w pudełku, jeśli trafi się używany to pewnie kupię i ustawię na makiecie, choć 7810 z wagonami 7818 wygląda bardzo podobnie. Tych dodatkowych wagonów w momencie premiery 7715 niestety nie można było już kupić, a szkoda, bo to dawało fajną możliwość przedłużenia tego pociągu.
Nie posiada on silnika, zatem można go uzbroić w 4.5V lub 12V - instrukcja dopuszcza obie możliwości.



7722 Steam Cargo Train Set
Z tym setem związane mam osobiste wspomnienia, bo to był mój pierwszy zestaw Lego! Kupiony pod koniec lat 80-tych (jestem rocznik 86). Coś mi się wydaje, że tata kupił go bardziej dla siebie niż dla mnie! :D
Czerwony wagonik służy jako pojemnik na baterie. Bardzo fajny wagon pocztowy - taka nieco pomniejszona wersja 7819, podobna trochę do moelu B z tego właśnie zestawu. Niebieski widlak bardzo przyjemny, wagon z paletami. Myślę, że to najlepszy zestaw jeśli chodzi o 4.5V - pojawia się w porównaniu z innymi setami na naszym rynku dość często.



7735 Freight Train Set
Mniejsza propozycja pociągu 12V na ten rok. Lokomotywa przypomina stylistyką nieco 7760. Wagon pocztowy z żółtymi drzwiami przesuwnymi, wagon z motocyklami (fajnie, to coś nowego) oraz wagon Shell - można od razu przytankować maszyny.



7745 High-Speed City Express Passenger Train Set
Dość popularny szybki pociąg pasażerski o nieco nowocześniejszym designie od poprzedników. Mnie osobiście podoba się on średnio - nie ma tego kanciastego klimatu Szarej Ery. Widzę go jako taki zaczątek modeli 9V jeśli chodzi o stylistykę.
10 figurek, stacja, oświetenie, 736 elementów, dwie latarnie do oświetlenia. To generalnie taki następca 7740 jeśli chodzi o dwunastki.



7817 Crane Wagon
Kolejna po 7814 wersja wagonu z dźwigiem. Tym razem w czerwonej kolorystyce wraz z dwoma paletami z żółtymi beczkami. Dość popularny zestaw.



7835 Road Crossing
Popularna i budżetowa wersja przejazdu kolejowego. Na 7866 niestety nie każdy mógł sobie pozwolić. Dedykowany pod 4.5V wg napisu na pudełku, ale oczywiście po małych modyfikacjach da się go dołączyć do makiety 12V. Przejazd dużo bardziej pasujący do serii i nowocześniejszy niż 7834. Dwa szlabany, dwa znaki, cyprys, figurka drużnika, wszystko osadzone tradycyjnie na prostym odcinku szarej drogi.




1986 ROK
Ten rok to niestety trzy ostatnie zestawy z Szarej Ery:

7813 Shell Tanker Wagon
Kolejny po 7816 z 1980 roku wagonik firmy Shell. Myślę, że nie jest ani lepszy ani gorszy od poprzednika, też ładnie prezentuje się z małą lokomotywą 7760. Dobrze jest mieć ich kilka w składzie.



7823 Container Crane Depot
Spory zestaw - 487 elementów. Mały wagonik z dwoma kontenerami, samochód, dwie figurki no i bardzo ciekawie rozwiązany ruchomy dźwig. Pomysł na podobną konstrukcję dźwigu znajduje się w 7777 Idea Book.



7839 Car Transport Depot
Infrastruktury na makiecie kolejowej nigdy za wiele. Zestaw osadzony na jasnoszarej płycie 16x32 razem z dwoma odcinkami torów 12V oraz mały, prosty wagonik z samochodem. Wagon nie jest za bardzo rozbudowany, ale ma fajnie rozwiązane otwory na koła samochodu. Samo auto bardzo proste, kanciaste w stylu serii Town z dość rzadkim trans-clear szyberdachem bez pasków.
Jest funkcja bawialna w postaci ruchomej platformy - można ją przesuwać w obie strony, tak by samochodzik mógł wjechać na wagon. Do tego szlaban oraz pomieszczenie, które można oświetlić. W zestawie oprócz pracownika kolei jest jeszcze kierowca samochodu.



I to już wszystko! Później zapadła nicość, pustka aż do roku 1991, kiedy to wprowadzono całkiem nowy system 9V. Użytkownicy systemu 12V zostali jednak zapewnieni, że jeszcze do 1993 roku ich kolejki będą supportowane.



Cieszy niezmiernie to, że przez te wszystkie lata rozstaw torów pozostał taki sam i przy odrobinie modyfikacji stare kolejki mogą jeździć po nowych torach. Mam nadzieję, że moje wypociny przybliżyły Wam nieco te zabytkowe i muzealne okazy z Szarej Ery.
Całość postaram się aktualizować o nowe informacje, liczę też na Waszą wiedzę, może ktoś dorzuci coś od siebie lub poprawi mnie. Chętnie też odpowiem na wszelkie pytania jeśli będę potrafił.
_________________
Mój tramwaj na Lego Ideas: https://ideas.lego.com/content/project/link/ffadcc06-1702-4f70-8df4-a2b14a161b59
Instagram: http://www.instagram.com/zagibricks
Ostatnio zmieniony przez zagibricks 2020-08-05, 20:39, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
meler 

Wiek: 47
Dołączył: 26 Sie 2015
Wpisy: 396
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-08-05, 17:44   

Bardzo fajny post, nie miałem zestawów z Grey Era ani też za bardzo nie interesowałem się nimi (z wyjątkiem żółtych i niebieskich okien w wagonach :)) dlatego przyjemnie zapoznać się z kawałkiem historii tak skrupulatnie zebranej i opisanej. Dobra robota. Dziękuję!
 
 
 
wielkamucha 

Wiek: 42
Dołączył: 11 Sty 2015
Wpisy: 287
Skąd: Piękne Księstwo Warszawskie
Wysłany: 2020-08-05, 20:28   

Kawał dobrej roboty!

Nigdy nie miałem żadnego z tych zestawów, ale właśnie 7715 i 7722 były pierwszymi, które widziałem w katalogach. W sumie do chwili obecnej to zestawy wzorcowe dla mnie - ideał prostych, ale bardzo ładnie wyglądających i niesamowicie bawialnych pociągów.

Ze wszystkich tu wymienionych zestawów, nie widziałem do tej pory tylko 4: pierwszego przejazdu 7834, suwnicy 7823, rampy samochodowej 7839 i depo ładunkowego 7838. Wagon do naprawiania lamp widziałem chyba w innej wersji, z wysięgnikiem budowanym z płytek Technic - nie wiem, czy przypadkiem nie właśnie w tej księdze idei 7777, której skany ściągnąłem sobie jako materiał do inspiracji z rok temu :)

Mnie najbardziej jednak podoba się ostatni przejazd 7835 - ten jest naprawdę klasyczny, jeśli chodzi o wygląd i działanie - przecież szlabany na indywidualne korby były też w rzeczywistości w Polsce :). Dla mnie to ideał. Dodatkowym smaczkiem jest fakt, że te korby zrobione były z typowych klocków Technic - bardzo lubię takie zapożyczenia...

Mam wrażenie, że niektóre wagony i lokomotywy miały później swój remake w zestawach 9V - chyba w drugiej, albo i trzeciej serii... Kojarzę chyba wagon Shella, lokomotywę manewrową, depo samochodowe...

A co do Shella… Patrząc na zestawy z całych lat 80-tych, to ten koncern przewijał się w nich dosyć "intensywnie" - praktycznie każda stacja benzynowa, warsztat samochodowy czy jakakolwiek infrastruktura związana z samochodami (np. zestawy "wyścigowe") miały logo Shella. Całkiem ciekawie to brzmi zwłaszcza dzisiaj, kiedy odwołano premierę Ospreya, jako maszyny stricte wojskowej, budowanej przez firmę związaną z wojskiem. Germańskim "pacyfistom" nie przeszkadza natomiast to, że Lego przez tyle lat miała kontrakt z koncernem zamieszanym m.in. w wojny domowe, handel bronią i katastrofy ekologiczne/humanitarne... To chyba taki typowy "niemiecki sposób postrzegania rzeczywistości"...
Ostatnio zmieniony przez wielkamucha 2020-08-05, 20:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
X-Yuri 
Mandalorianin/Żółw


Wiek: 31
Dołączył: 03 Sie 2010
Wpisy: 61
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-08-05, 22:44   

Uwielbiam czytać takie podsumowania <3 Nawet na tak nieatrakcyjne dla mnie (jakoś nigdy kolejki mnie nie zainteresowały, klockowe czy inne) tematy. Wymieszanie kawałka historii i kawałka czyjejś pasji :D


wielkamucha napisał/a:
A co do Shella… Patrząc na zestawy z całych lat 80-tych, to ten koncern przewijał się w nich dosyć "intensywnie" - praktycznie każda stacja benzynowa, warsztat samochodowy czy jakakolwiek infrastruktura związana z samochodami (np. zestawy "wyścigowe") miały logo Shella. Całkiem ciekawie to brzmi zwłaszcza dzisiaj, kiedy odwołano premierę Ospreya, jako maszyny stricte wojskowej, budowanej przez firmę związaną z wojskiem. Germańskim "pacyfistom" nie przeszkadza natomiast to, że Lego przez tyle lat miała kontrakt z koncernem zamieszanym m.in. w wojny domowe, handel bronią i katastrofy ekologiczne/humanitarne... To chyba taki typowy "niemiecki sposób postrzegania rzeczywistości"...

Oczekujesz męczenia firmy LEGO, żeby coś zrobiła z współpracą którą już przecież zakończyła przed paru laty?
 
 
 
 
wielkamucha 

Wiek: 42
Dołączył: 11 Sty 2015
Wpisy: 287
Skąd: Piękne Księstwo Warszawskie
Wysłany: 2020-08-05, 22:59   

X-Yuri napisał/a:
Oczekujesz męczenia firmy LEGO, żeby coś zrobiła z współpracą którą już przecież zakończyła przed paru laty?
Nie. Ale ta grupa (organizacja), która "wymęczyła" obecnie wycofanie Ospreya, istniała w Niemczech także w tamtym czasie. I wtedy im ta współpraca nie przeszkadzała. Choć statut mieli chyba ten sam, co obecnie...
 
 
 
zagibricks 


Wiek: 34
Dołączył: 07 Kwi 2020
Wpisy: 26
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-08-08, 17:31   

Dodam jeszcze techniczną uwagę. Jak do tej pory wszystkie silniki 12V, które kupiłem są sprawne (to był kurde czas kiedy robiło się naprawdę porządne rzeczy, które miały przetrwać), ale nie polecałbym przeciążać ich zbyt mocno.
Moim zdaniem jeden silnik powinien ciągnąć za sobą 2 długie wagony lub analogicznie 4 krótkie (to tak asekuracyjnie). 3 długie to jest max, oczywiście i z 4 spokojnie poleci, ale sugerowałbym już wtedy dołożyć jeszcze jeden motor.

Istotne jest też ułożenie szyn, jest to pokazane na ostatnich stronach instrukcji pociągów i lokomotyw. Może dla niektórych banał, ale po prostu wewnętrzna strona metalowej szyny nie może się zetknąć z zewnętrzną na layoucie, bo doprowadzimy do zwarcia - transformator posiada zabezpieczenie i odetnie prąd, ale nie sprawdzałem tego.

Oczywiście za pomocą jednego transformatora można sterować dwoma pociągami - warto mieć wtedy na makiecie sygnalizację świetlną, która w razie potrzeby jeden pociąg zatrzyma.
Na długiej linii torów pociąg będzie zwalniał na odcinkach oddalonych od kabli idących od transformatora - normalna sprawa, natomiast tory można zasilić w kilku miejscach za pomocą dodatkowego kabla.
Natomiast do bardzo dużego layoutu, po którym więcej pociągów ma śmigać polecam dać po prostu kilka transformatorów (ja póki co mam trzy) i kilka odrębnych linni torów.
_________________
Mój tramwaj na Lego Ideas: https://ideas.lego.com/content/project/link/ffadcc06-1702-4f70-8df4-a2b14a161b59
Instagram: http://www.instagram.com/zagibricks
 
 
 
stpman 
Model Team


Wiek: 30
Dołączył: 15 Wrz 2007
Wpisy: 478
Skąd: Pszczyna
Wysłany: 2020-09-15, 07:18   

Świetny opis serii, widać że piszesz o tym co lubisz :)
Bardzo przyjemnie się czytało i w związku z tym muszę zapytać... Czy będą opisy pozostałych serii LEGO Trains?

Co do "Szarej Ery" jestem chyba za młody, bo nie pamiętam już tych zestawów z katalogów, zresztą za dzieciaka kolejki mnie nie interesowały.
Jednak dla mnie najlepszym zestawem jest zdecydowanie 7740, mam w dalekich planach jakiegoś restmoda na PF inspirowanego tym modelem.
Natomiast to co generalnie najbardziej mnie urzeka w starych seriach Trains to mnogość dodatkowych zestawów, akcesoriów, wagonów, budynków.
_________________
Ride Your Way!
 
 
 
zagibricks 


Wiek: 34
Dołączył: 07 Kwi 2020
Wpisy: 26
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-18, 12:47   

stpman napisał/a:
Świetny opis serii, widać że piszesz o tym co lubisz :)
Bardzo przyjemnie się czytało i w związku z tym muszę zapytać... Czy będą opisy pozostałych serii LEGO Trains?

Co do "Szarej Ery" jestem chyba za młody, bo nie pamiętam już tych zestawów z katalogów, zresztą za dzieciaka kolejki mnie nie interesowały.
Jednak dla mnie najlepszym zestawem jest zdecydowanie 7740, mam w dalekich planach jakiegoś restmoda na PF inspirowanego tym modelem.
Natomiast to co generalnie najbardziej mnie urzeka w starych seriach Trains to mnogość dodatkowych zestawów, akcesoriów, wagonów, budynków.


Chciałbym żeby opis został rozszerzony o pozostałe podserie Trains - liczyłem jednak, że zainspiruję do tego kogoś kto mocniej w nich siedzi niż ja!
Na kompletnych starociach z lat 70-tych niestety nie znam się, tzn miałem bardzo niewielką styczność z zestawami z tego okresu. W temacie 9V jest na pewno dużo więcej kompetentnych osób, a ja przynajmniej póki co nie planuję rozszerzać kolekcji o dziewiątki.
Na pewno mógłbym coś skrobnąć o pociągach z serii Expert, bo za City raczej nie przepadam, a też przydałoby się wspomnieć o Duplo.

Co do 7740 - zgadzam się, jest najlepszy, flagowy, wygląda fenomenalnie zwłaszcza z dodatkowymi, dedykowanymi wagonami.
Duża ilość dodatków to jest coś co mnie bardzo przekonało do tej serii. Oferta była bardzo bogata, skierowana do różnych klientów i skłaniająca do tworzenia własnej, rozbudowanej makiety kolejowej.
_________________
Mój tramwaj na Lego Ideas: https://ideas.lego.com/content/project/link/ffadcc06-1702-4f70-8df4-a2b14a161b59
Instagram: http://www.instagram.com/zagibricks
 
 
 
Alex 

Wiek: 40
Dołączył: 31 Gru 2017
Wpisy: 12
Skąd: Imielin (Śląskie)
Wysłany: 2020-09-23, 19:19   

mnie się też bardzo przyjemnie i edukacyjnie czytało!
chętnie poczytam więcej ;)
 
 
 
Miguel 


Wiek: 32
Dołączył: 17 Cze 2010
Wpisy: 196
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 2020-09-29, 20:07   

Świetny opis serii. Nie wiedziałem, że była ona tak rozbudowana. Do tego stopnia, że posiadała zautomatyzowane przejazdy czy rozjazdy. Ja kojarzę zestawy z końca lat 80 i początku 90. Te strony w katalogach ledwo się trzymały :D Ale z tego co pamietam nie były tak „bajeranckie” jak te przytoczone tutaj.
_________________
Mężczyzna nigdy nie dorasta. Tylko zabawki, są coraz większe i droższe.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,053 sekundy. Zapytań do SQL: 12