[MOC] Mercedes-Benz SSKL

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5340
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] Mercedes-Benz SSKL

#1 Post autor: Sariel »

Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 45s / szer. 20s / wys. 16s
Waga: 1.143 kg
Zawieszenie: przód - niezależne na podwójnych wahaczach i wałkach skrętnych, tył - oś pływająca
Napęd: 2 x RC buggy
Sterowanie: BuWizz 2.0

W końcu udało mi się skończyć jakiegoś MOCa, co prawda prostego jak konstrukcja cepa ale za to z tłem historycznym, więc się trochę rozpiszę.

MOC wziął się z mojej słabości do starych wyścigówek, a przez "starych" rozumiem głównie dwa okresy: lata 60, a więc rywalizację Forda z Ferrari i wejście Porsche do zawodów, oraz lata 20/30 kiedy to głównie Mercedes (z młodym pracownikiem nazwiskiem Porsche) lał się z Alfą Romeo (z młodym pracownikiem nazwiskiem Ferrari). Po drodze są jeszcze szalone lata 50, epoka niemieckich "srebrnych strzał" i legendarnych wyczynów Stirlinga Mossa w Mille Miglia, no ale nie ma się co aż tak rozdrabniać. Zanim bowiem nastała epoka srebrnych strzał, niemieckie wyścigówki były tradycyjnie całe białe i nazywano je powszechnie "białymi słoniami". Skąd taka nazwa? Ano stąd że po pierwsze Mercedes pierwszy na serio eksperymentował ze sprężarkami, ale już z tłumikami niekoniecznie, toteż pojazdy Mercedesa były delikatnie mówiąc głośne, po drugie natomiast Mercedes z typowo niemiecką finezją wsadzał swoje potężne sprężone silniki do ogromnych wyścigówek ważących do 2 ton i długich na ponad 4 metry (tyle co współczesny sedan, a to były pojazdy dwumiejscowe). Radziły sobie te potwory całkiem nieźle, no ale rajdy po krętych drogach z oczywistych względów sprawiały im problemy, i Mercedes zaczął redukować masę i długość, jednocześnie cały czas wynajdując sposoby żeby jeszcze podkręcić silniki. Ostatnim ogniwem ewolucji "białych słoni" był właśnie model SSKL czyli specjalna wersja Mercedesa SSK (dodane L oznaczało Leicht, czyli Lekki), wyróżniający się czarnym pasem na masce, a także brakiem zbędnych elementów typu światła i błotniki oraz charakterystycznymi okrągłymi otworami w podłużnicach, mającymi obniżyć wagę. Przy czym panuje tu lekki bajzel bo sam Mercedes nie jest pewien ile tych SSKLi powstało i w swojej oficjalnej historii wspomina o "chyba czterech", sama przeróbka początkowo nazwana była po prostu "SSK, Model 1931", i szukając w sieci SSKLa trzeba się przekopać przez tony zdjęć SSK w najdziwniejszych konfiguracjach. Tak, tu na górze to też jest SSK:

Obrazek

Rasowy SSKL wyglądał natomiast mniej więcej tak:

Obrazek

Jak by tego nie zwać, "prawdziwy" SSKL miał masę zmniejszoną do ok. 1350 kg przy jednoczesnym podniesieniu mocy do 300 koni, dając prędkość maksymalną w rejonach 235 km/h, a wszystko to w samochodzie bez takich wynalazków jak kontrola trakcji, zawieszenie wielowachaczowe czy choćby pasy bezpieczeństwa. Ludzie w tamtych czasach musieli nie mieć za grosz instynktu samozachowawczego, i taki np. Manfred von Brauchitsch wygrał SSKLem rajd w Berlinie osiągając średnią - podkreślam, ŚREDNIĄ - prędkość 194.4 km/h. Jako punkt odniesienia policzyłem że średnia prędkość przejazdu po torze Top Gear dla najszybszego aktualnie samochodu (Ferrari SF90 Stradale z czasem 01:11.3) wynosi niespełna 143 km/h - ale to znacznie krótszy tor.

I to chyba tyle o historii, jeśli chodzi o sam model to nie jest to nic szczególnego, chciałem tylko żeby w miarę przyzwoicie wyglądał i jeździł i żeby był zbudowany inaczej niż mój stary MOC podobnego typu czyli Mercedes-Benz 540K Special Roadster. Stąd początkowo budowałem go wyłącznie z części Technicowych, no ale było za dużo dziur i za mało detali, więc stanęło na takiej hybrydzie mniej więcej 50/50. Model napędzają dwa silniki RC zasilane z BuWizza 2.0, na tylną oś z redukcją 2.33:1 z szybszego wyjścia, za skręt odpowiada PF Servo. Pewnym wyzwaniem było pomieszczenie tego wszystkiego pod maską, stąd nie ukrywam że silniki zwyczajnie wystają spod karoserii dołem, co jest zresztą, o ironio, rozwiązaniem historycznie poprawnym bo stosowanym choćby w słynnej Alfie Romeo 8C 2300 gdzie projektant uznał że zasłonięcie wszystkich bebechów do samego dołu popsuje propocje nadwozia :) Nakombinowałem się też z zawieszką bo nie mam pomysłu na działające i wyglądające resory piórowe w tej skali (ani w żadnej innej), więc stanęło na tym że z przodu są zwykłe podwójne wahacze ale z braku miejsca amortyzowane wałkami skrętnymi z axli a nie amorami, z tyłu natomiast udało mi się wcisnąć oś pływającą. Model jest naprawdę mały w stosunku do tego co jest w nim upchnięte, stąd kompromisy jak widoczne bebechy przed siedzeniami czy wierzch maski (chciałem tu wysnotować coś ładniejszego ale tuż poniżej są silniki i na studa grubości nie ma tam szans). No i wreszcie kwestia kół. LEGO niestety nadal nie robi żadnych ładnych dużych kół szprychowych, a co dopiero czarnych, więc po przejrzeniu tego co mniej więcej pasuje proporcjami i odrzuceniu jedynych czarnych kół bo opony na nich mają IMHO o wiele zbyt nowocześnie wyglądający bieżnik, zdecydowałem się na unikalne opony z zestawu 8422 na kołach 61.6 mm. Może to kwestia gustu, ale dla mnie te opony wyglądają wyjątkowo realistycznie jak na LEGO. A że nie występują w czarnym to postanowiłem je pochromować u Auriego, żeby pasowały do innych już chromowanych elementów modelu. Odstępstwo, ale bez patentu na przekonujące szprychy i tak nie było tu szansy na wielki realizm.

Model jeździ w miarę żwawo - 8 km/h to akurat taka irytująca prędkość żeby w domu za bardzo nie dało się pojeździć, a z kolei po wyjściu na dwór okazywało się że aż tak szybko to znowu nie jest. Skręt działa sprawnie i jest połączony z kierownicą, przednia zawieszka jest natomiast dość twarda - lepiej sprawowała się jak model sporo mniej ważył. I to chyba tyle. Model daleki od ideału, ale dobrze jest w końcu coś znów skończyć.

Galeria: https://bricksafe.com/pages/sariel/mercedes-benz-sskl
Kilka fotek:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=vj0jfrR ... cks%26Pets[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2021-02-25, 21:58 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2024
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

Re: Mercedes-Benz SSKL

#2 Post autor: eric trax »

Sariel pisze: Model daleki od ideału, ale dobrze jest w końcu coś znów skończyć.
Nie bądź dla siebie taki surowy. Model może i prosty ale czego chcieć więcej, silniki kawałek ramy i koła motocyklowe. Jedyne do czego mogę się przyczepić to brak naklejki z numerem. To ten element, który dodaje dużo wyścigowego charakteru.

Sariel pisze: Model jeździ w miarę żwawo - 8 km/h to akurat taka irytująca prędkość żeby w domu za bardzo nie dało się pojeździć, a z kolei po wyjściu na dwór okazywało się że aż tak szybko to znowu nie jest.
Właśnie oglądając film odniosłem podobne wrażenie. Rusza bardzo żwawo i szybko osiąga maksymalną prędkość. Być może ciut szybsze przełożenie dało by więcej prędkości, bo widzę że mocy nie żałowałeś :)
Ostatnio zmieniony 2021-02-25, 22:55 przez eric trax, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Szygalew
Posty: 972
Rejestracja: 2012-10-04, 11:05
Lokalizacja: Tczew
HELF: Proszę uzupełnić

 

#3 Post autor: Szygalew »

Pięknie wygląda!

A do tego jeździ. :)

eric trax pisze: Jedyne do czego mogę się przyczepić to brak naklejki z numerem.
Bo Sariel @ nie wiedział, czy przykleić "8" czy "12" :P

Gratulacje!

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2237
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
HELF: dmac
: dmaclego
: dmac

   

#4 Post autor: dmac »

Szczerze mówiąc, model podoba mi się bardziej niż oryginał, a to głównie dzięki ładniejszemu, bardziej zawadiackiemu łukowi w miejscu "drzwi".
Jeździ bardzo pięknie; musisz po prostu kupić dłuższe mieszkanie, żeby się nie stresować na ulicy, że jest za wolno ;) .
Co się zaś tyczy częstotliwości publikowania MOC-ów, to cóż - taka jest cena wszechstronności :). Jak ktoś jest recenzentem, pisarzem, eksperymentatorem, testerem nowych produktów oraz ojcem na dokładkę, to siłą rzeczy ma mniej czasu na tak frywolne zajęcia, jak budowanie z klocków.
Tak czy owak - brawo!
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5340
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

Re: Mercedes-Benz SSKL

#5 Post autor: Sariel »

eric trax pisze:Jedyne do czego mogę się przyczepić to brak naklejki z numerem.
Szczerze, nawet ja mam opory przez pokryciem nalepką tylu klocków naraz. W sensie nalepka na 1 czy 2 elementy spoko, ale tam jest ich 20+. Wyjściem byłoby zakrycie tego jakimś dużym kaflem i danie nalepki na niego, ale akurat w tym miejscu linia nadwozia się łamie i kafel też musiałby się łamać.
Ostatnio zmieniony 2021-02-26, 11:09 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 383
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#6 Post autor: SaperPL »

Bardzo fajny model. Fajny pomysł na konfigurację silników.

Jedyne do czego bym się przyczepił, to szyba, pozycja i rozmiar kierownicy. Jakby to było lepiej odwzorowane to ujęcie z wnętrza pewnie by było dużo fajniejsze, a tak to nie widzimy nawet jak kierownica się obraca w trakcie skręcania w tym ujęciu i duża część ekranu jest zajęta przez "podstawę" szyby. Ale wiem jak dużo trzeba się nakombinować przy małej skali modelu a i tak nie zawsze da się wszystko zrobić poprawnie i trzeba iść na kompromis.
Ostatnio zmieniony 2021-02-26, 13:11 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5340
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

Jakbym mógł kamerę zamontować bardziej z tyłu to wszystko by było, ale bez rozbierania karoserii i na szybko mogłem ją tylko wstawić w miejscu kanapy.

Awatar użytkownika
SERVATOR
VIP
Posty: 3507
Rejestracja: 2013-11-08, 11:51
Lokalizacja: Warszawa
: 117220864@N07
Kontakt:

 

#8 Post autor: SERVATOR »

Piękny. 101% mój klimat.
Te szybki by mi się przydały. ;)
Mój "blożek"
[url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewforum.php?f=119]Liga Gorących Szesnastek[/url]

Szygalew
Posty: 972
Rejestracja: 2012-10-04, 11:05
Lokalizacja: Tczew
HELF: Proszę uzupełnić

 

#9 Post autor: Szygalew »

SERVATOR pisze:Te szybki by mi się przydały. ;)
No właśnie, zapomniałem spytać przy Twoim aucie (bo to chyba te same szybki?) - co to za szybki, jaki jest numer ich? :)

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5340
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#10 Post autor: Sariel »


Szygalew
Posty: 972
Rejestracja: 2012-10-04, 11:05
Lokalizacja: Tczew
HELF: Proszę uzupełnić

 

#11 Post autor: Szygalew »

Dziękuję!

wielkamucha
Posty: 582
Rejestracja: 2015-01-11, 20:14
Lokalizacja: Piękne Księstwo Warszawskie
HELF: Proszę uzupełnić

 

#12 Post autor: wielkamucha »

Bardzo fajny "messerschmitt" :) Jest coś niesamowitego w kształtach tych samochodów, że wyglądają "zajedwabiście" przez kolejne dziesiątki lat... Ba, nawet 100 nie robi na nich wrażenia.

Model bardzo mi się podoba - mi akurat technicowe "pozostałości" przy kierownicy nie przeszkadzają. Nie ma się też co stresować "niską" prędkością 8km/h - na filmie widać, że autko jeździ żwawo i z miejsca kierowcy "czuć prędkość" - a o to przecież chodzi. Zresztą, gdyby przeliczyć to przez skalę modelu, to wyszłaby prawdopodobnie "100" lub więcej - więc bardzo przyzwoicie, moim zdaniem.

Bardzo podoba mi się ten wieniec. Niby detal, ale na zdjęciach razem z samochodem to super akcent - kolorystycznie i stylistycznie. Zresztą, sam w sobie też jest fajny.

Dla mnie to MOC miesiąca.

Awatar użytkownika
wallyjarek
Posty: 1198
Rejestracja: 2013-10-24, 09:31
Lokalizacja: Poznań / Limerick - Irlandia
HELF: Proszę uzupełnić
: 108376497@N06

   

#13 Post autor: wallyjarek »

Piękny. Tylko nie rób instrukcji bo będę chciał go zbudować i postawić obok poprzedniego Twojego czerwonego Mercedesa.
Choć gdybyś zrobił to nie będę narzekać :)

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3568
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: legosamigos
: legosamigos
: IRC_legosamigos
Kontakt:

   

#14 Post autor: legosamigos »

Przeglądając Twoje co miesięczne raporty z różnych planów budowy, widziałem, że przymierzałeś się do użycia tego elementu jako błotniki. Czemu zrezygnowałeś z tego zamierzenia? Tak trochę "łyso" wygląda właśnie bez tych błotników :) Dziwnie też wygląda auto bez przednich świateł, ale tak jest przecież w oryginale. Wydaje mi się, że chyba jest troszkę za duże wcięcie, tam gdzie "normalnie" są drzwi. No i szkoda, że rozebrałeś już swojego poprzedniego Mercedesa, bo fajnie by było postawić obok siebie takie fajne maszyny, jeszcze w barwach narodowych ;)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5340
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#15 Post autor: Sariel »

Zrezygnowałem bo te błotniki były jakieś 10-20% za małe do tej skali i tych kół, kształt też nie do końca się zgadzał, no i wtedy tak naprawdę powinny być w dark redzie, a nie robią.

Obrazek

ODPOWIEDZ