[IDEA] Subtraktor płaski
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Sariel
- VIP
- Posty: 5420
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
[IDEA] Subtraktor płaski
Te trzy osoby na forum które kiedykolwiek używały subtraktora ;) ucieszą się pewnie z nowej, bardziej kompaktowej wersji. Naprodukowałem tych wersji kilka, ale wszystkie miały minus w postaci conajmniej 2 warstw zębatek, co przekładało się na wysokość całego mechanizmu i trudności w jego upchnięciu. Podjudzony przez Dmaca trochę pokombinowałem i wyszła mi nieco mniejsza, prostsza i płaska wersja.
Instrukcję budowy można pobrać bezpośrednio tutaj: http://sariel.pl/down/flat-subtractor.pdf
A jak ktoś nie wie z czym to jeść, polecam film:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=f5_OQoo ... cks%26Pets[/youtube]
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2469
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Re: [IDEA] Subtraktor płaski
nie wiedziałem, że należę do, aż tak elitarnego grona :DSariel pisze: Te trzy osoby na forum które kiedykolwiek używały subtraktora ;)
To powinna być oficjalna LUGPolowa wersja "Hold my beer" :DSariel pisze:Podjudzony przez Dmaca
Dzięki za patent. Mam nadzieję, że usiądę w końcu do podwozia swojego challengera i ogarnę swój subtraktor na nowo. Nawet już obkupiłem się nowymi dyframi na tą okazję.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2434
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
Re: [IDEA] Subtraktor płaski
Ja niewinny! Wygląda na to, że w tym, co teraz klecę, zmieści się ten starszy subtraktor, ale gdyby pojawiły się problemy z miejscem, na pewno skorzystam z nowego patentu.
Lubię, kiedy coś się daje uprościć i mniejszym nakładem sił/elementów/przestrzeni udaje się osiągnąć ten sam cel. Brawo!
Lubię, kiedy coś się daje uprościć i mniejszym nakładem sił/elementów/przestrzeni udaje się osiągnąć ten sam cel. Brawo!
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
-
- Posty: 572
- Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
- Lokalizacja: Rybnik okolice
- brickshelf: Tranzystor
-
Na razie mamy trzy wypowiedzi i trzy osoby deklarujące użycie subtraktora, więc to już chyba wszyscy.Sariel pisze:Te trzy osoby na forum które kiedykolwiek używały subtraktora
Z ciekawości zapytam, bo się na tym nie znam. Jaki jest powód używania subtraktorów, skoro przy obecnym proporcjonalnym sterowaniu można uzyskać ten sam/lepszy efekt podłączając silniki bezpośrednio do gąsienic?
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2434
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
LEGO nie produkuje proporcjonalnego sterowania, jeśli nie liczyć Control +, ale w moich modelach zwykle nie ma miejsca na gigantyczne huby, zaś telefonu używam do rozmawiania, sms-owania oraz strojenia gitary.
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2469
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
To już nawet nie chodzi o proporcjonalne sterowanie. Nawet jeśli z niego skorzystasz, prawie na pewno jeden z silników będzie kręcił się z inną prędkością. Zwłaszcza kiedy są to używane elementy. Wtedy można zapomnieć o jeździe na wprost na dłuższym odcinku.dmac pisze:LEGO nie produkuje proporcjonalnego sterowania, jeśli nie liczyć Control +, ale w moich modelach zwykle nie ma miejsca na gigantyczne huby, zaś telefonu używam do rozmawiania, sms-owania oraz strojenia gitary.
Dla mnie subtraktor to możliwość wykorzystania dwóch różnych silników. XLa do napędu i Mki do sterowania.
Ostatnio zmieniony 2021-03-02, 10:32 przez eric trax, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
-
- Posty: 572
- Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
- Lokalizacja: Rybnik okolice
- brickshelf: Tranzystor
-
EV3, Spike Prime, Mindstorms 51515, inne huby Powered Up. Sterowania przez telefon też nie lubię, w nowym gąsienicowym projekcie dałem Spike'a Prime + pilot na bazie EV3 i fajnie się sprawdza takie połączenie.dmac pisze:LEGO nie produkuje proporcjonalnego sterowania, jeśli nie liczyć Control +, ale w moich modelach zwykle nie ma miejsca na gigantyczne huby, zaś telefonu używam do rozmawiania, sms-owania oraz strojenia gitary.
eric trax pisze:Dla mnie subtraktor to możliwość wykorzystania dwóch różnych silników. XLa do napędu i Mki do sterowania.
No ok, to są argumenty, chociaż w zaoszczędzonym miejscu pewnie dałoby się zmieścić i większe silniki i osobny silnik do atrapy.Sariel pisze:Plus masz możliwość podłączenia atrapy silnika do wejścia napędu, tak że czy jedziesz czy skręcasz, atrapa zawsze będzie pracować. I unikniesz głupiej sytuacji jak w zestawie 8275 że atrapa pracuje tylko jak lewa gąsienica się kręci :)
Przy Sbricku/buwizz może się tak zdarzyć. Silniki z Powered Up (oprócz silnika M) i EV3 mają enkodery i steruje się ich prędkością. Pod obciążeniem same zwiększają sobie napięcie, żeby kręcić się z określoną prędkością.eric trax pisze: Nawet jeśli z niego skorzystasz, prawie na pewno jeden z silników będzie kręcił się z inną prędkością. Zwłaszcza kiedy są to używane elementy. Wtedy można zapomnieć o jeździe na wprost na dłuższym odcinku.
- Skylark90
- Posty: 595
- Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
- Lokalizacja: Kraków
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
+1 do ucieszonych, w (niedalekiej) przyszłości +1 do osób na forum, które kiedykolwiek używały subtraktora :) Tylko w wersji poprzecznej studless (mam Twoją książkę, a w niej instrukcję), chociaż ta nowa wzdłużna jest też super, ale brak mi części (jednego starego dyferencjału i dużej ramki studded). Zasadniczo planuję zbudować zmodyfikowany MOC @M_Longer - C model do 42095, czyli ciągnik gąsienicowy, do którego kupiłem kiedyś instrukcję, a potem zarzuciłem pomysł budowania go, a silniki poszły na co innego. W samym 42095 bardzo przeszkadzało mi to, że był niesterowalny w oryginale, teraz problem się rozwiąże :D
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2469
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Jesteś pewien, że z prostego profilu w apce Power UP to tak działa? EV3 się koduje to ok jeśli sobie to tak napiszesz wierzę ale nie sądzę że dwa suwaki w customowym profilu PU to ogarniają.Tranzystor pisze:Silniki z Powered Up (oprócz silnika M) i EV3 mają enkodery i steruje się ich prędkością. Pod obciążeniem same zwiększają sobie napięcie, żeby kręcić się z określoną prędkością.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
-
- Posty: 572
- Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
- Lokalizacja: Rybnik okolice
- brickshelf: Tranzystor
-
W EV3 nie trzeba nic kodować, standardowe bloki silników tak działają. Sterować napięciem można jedynie przez blok "unregulated motor". Spike Prime/51515 sterowane suwakami z aplikacji z telefonu też tak działają. Co do Powered Up to nie jestem pewien, bo nie mam żadnego zwykłego huba, ale w internecie piszą, że też to działa jak powinno.eric trax pisze:Jesteś pewien, że z prostego profilu w apce Power UP to tak działa? EV3 się koduje to ok jeśli sobie to tak napiszesz wierzę ale nie sądzę że dwa suwaki w customowym profilu PU to ogarniają.Tranzystor pisze:Silniki z Powered Up (oprócz silnika M) i EV3 mają enkodery i steruje się ich prędkością. Pod obciążeniem same zwiększają sobie napięcie, żeby kręcić się z określoną prędkością.
- Sariel
- VIP
- Posty: 5420
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Oj, chyba jednak nie skoro dostawałem inne prędkości silników dając baterie o innym napięciu do huba.Tranzystor pisze:Co do Powered Up to nie jestem pewien, bo nie mam żadnego zwykłego huba, ale w internecie piszą, że też to działa jak powinno.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fmc3iUC ... cks%26Pets[/youtube]
-
- Posty: 572
- Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
- Lokalizacja: Rybnik okolice
- brickshelf: Tranzystor
-
To, że przy wyższym napięciu silnik ma wyższą prędkość nie do końca znaczy, że nie jest tak jak napisałem.Sariel pisze:Oj, chyba jednak nie skoro dostawałem inne prędkości silników dając baterie o innym napięciu do huba.
Przejrzałem jakie są bloki silników w aplikacji Powered Up i są osobno "MotorPower" i "TachoMotorSpeed", pierwszy sterowany mocą, drugi prędkością. Są też osobne bloki dla silników w parach (w różnych odmianach), więc to co pisał Eric powinno być do zrobienia bez kombinowania.
Ostatnio zmieniony 2021-03-16, 11:12 przez Tranzystor, łącznie zmieniany 2 razy.
Fajne rozwiązanie, ale jakoś nie czuję tego argumentu, że w porównaniu do podłączenia silników per gąsienica tutaj da się podpiąć tłokowca a tam nie. Wystarczy pomiędzy napędy gąsienic wpiąć dyferencjał, a ponadto obydwa rozwiązania nie będą ruszać tłokowcem podczas obrotu w miejscu.
W każdym razie pewnie spróbuję złożyć to w samych Technic'ach. Moja konstrukcja ze sterowaniem poprzez hamowanie sprzęgłem zajmuje sporo miejsca w porównaniu do tego, bo napęd trzeba doprowadzić trochę naokoło a mam w planach jeszcze jakiś w miarę mały czołg zbudować, szczególnie że małe gąsienice stały się ostatnio bardziej dostępne za sprawą nowej koparki.
W każdym razie pewnie spróbuję złożyć to w samych Technic'ach. Moja konstrukcja ze sterowaniem poprzez hamowanie sprzęgłem zajmuje sporo miejsca w porównaniu do tego, bo napęd trzeba doprowadzić trochę naokoło a mam w planach jeszcze jakiś w miarę mały czołg zbudować, szczególnie że małe gąsienice stały się ostatnio bardziej dostępne za sprawą nowej koparki.