Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[IDEA] Subtraktor płaski
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5237
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-03-01, 20:48   [IDEA] Subtraktor płaski



Te trzy osoby na forum które kiedykolwiek używały subtraktora ;) ucieszą się pewnie z nowej, bardziej kompaktowej wersji. Naprodukowałem tych wersji kilka, ale wszystkie miały minus w postaci conajmniej 2 warstw zębatek, co przekładało się na wysokość całego mechanizmu i trudności w jego upchnięciu. Podjudzony przez Dmaca trochę pokombinowałem i wyszła mi nieco mniejsza, prostsza i płaska wersja.

Instrukcję budowy można pobrać bezpośrednio tutaj: http://sariel.pl/down/flat-subtractor.pdf

A jak ktoś nie wie z czym to jeść, polecam film:

_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1780
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-03-01, 21:21   Re: [IDEA] Subtraktor płaski

Sariel napisał/a:

Te trzy osoby na forum które kiedykolwiek używały subtraktora ;)

nie wiedziałem, że należę do, aż tak elitarnego grona :D

Sariel napisał/a:
Podjudzony przez Dmaca

To powinna być oficjalna LUGPolowa wersja "Hold my beer" :D

Dzięki za patent. Mam nadzieję, że usiądę w końcu do podwozia swojego challengera i ogarnę swój subtraktor na nowo. Nawet już obkupiłem się nowymi dyframi na tą okazję.
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 49
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 2183
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-03-01, 23:08   Re: [IDEA] Subtraktor płaski

Ja niewinny! Wygląda na to, że w tym, co teraz klecę, zmieści się ten starszy subtraktor, ale gdyby pojawiły się problemy z miejscem, na pewno skorzystam z nowego patentu.
Lubię, kiedy coś się daje uprościć i mniejszym nakładem sił/elementów/przestrzeni udaje się osiągnąć ten sam cel. Brawo!
_________________
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 27
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 553
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2021-03-02, 01:48   

Sariel napisał/a:
Te trzy osoby na forum które kiedykolwiek używały subtraktora
Na razie mamy trzy wypowiedzi i trzy osoby deklarujące użycie subtraktora, więc to już chyba wszyscy.
Z ciekawości zapytam, bo się na tym nie znam. Jaki jest powód używania subtraktorów, skoro przy obecnym proporcjonalnym sterowaniu można uzyskać ten sam/lepszy efekt podłączając silniki bezpośrednio do gąsienic?
_________________
YouTube Flickr Instrukcje
 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 49
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 2183
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-03-02, 09:31   

LEGO nie produkuje proporcjonalnego sterowania, jeśli nie liczyć Control +, ale w moich modelach zwykle nie ma miejsca na gigantyczne huby, zaś telefonu używam do rozmawiania, sms-owania oraz strojenia gitary.
_________________
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1780
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-03-02, 10:02   

dmac napisał/a:
LEGO nie produkuje proporcjonalnego sterowania, jeśli nie liczyć Control +, ale w moich modelach zwykle nie ma miejsca na gigantyczne huby, zaś telefonu używam do rozmawiania, sms-owania oraz strojenia gitary.

To już nawet nie chodzi o proporcjonalne sterowanie. Nawet jeśli z niego skorzystasz, prawie na pewno jeden z silników będzie kręcił się z inną prędkością. Zwłaszcza kiedy są to używane elementy. Wtedy można zapomnieć o jeździe na wprost na dłuższym odcinku.

Dla mnie subtraktor to możliwość wykorzystania dwóch różnych silników. XLa do napędu i Mki do sterowania.
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5237
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-03-02, 14:45   

Plus masz możliwość podłączenia atrapy silnika do wejścia napędu, tak że czy jedziesz czy skręcasz, atrapa zawsze będzie pracować. I unikniesz głupiej sytuacji jak w zestawie 8275 że atrapa pracuje tylko jak lewa gąsienica się kręci :)
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 27
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 553
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2021-03-02, 15:36   

dmac napisał/a:
LEGO nie produkuje proporcjonalnego sterowania, jeśli nie liczyć Control +, ale w moich modelach zwykle nie ma miejsca na gigantyczne huby, zaś telefonu używam do rozmawiania, sms-owania oraz strojenia gitary.
EV3, Spike Prime, Mindstorms 51515, inne huby Powered Up. Sterowania przez telefon też nie lubię, w nowym gąsienicowym projekcie dałem Spike'a Prime + pilot na bazie EV3 i fajnie się sprawdza takie połączenie.
eric trax napisał/a:
Dla mnie subtraktor to możliwość wykorzystania dwóch różnych silników. XLa do napędu i Mki do sterowania.
Sariel napisał/a:
Plus masz możliwość podłączenia atrapy silnika do wejścia napędu, tak że czy jedziesz czy skręcasz, atrapa zawsze będzie pracować. I unikniesz głupiej sytuacji jak w zestawie 8275 że atrapa pracuje tylko jak lewa gąsienica się kręci :)
No ok, to są argumenty, chociaż w zaoszczędzonym miejscu pewnie dałoby się zmieścić i większe silniki i osobny silnik do atrapy.
eric trax napisał/a:
Nawet jeśli z niego skorzystasz, prawie na pewno jeden z silników będzie kręcił się z inną prędkością. Zwłaszcza kiedy są to używane elementy. Wtedy można zapomnieć o jeździe na wprost na dłuższym odcinku.
Przy Sbricku/buwizz może się tak zdarzyć. Silniki z Powered Up (oprócz silnika M) i EV3 mają enkodery i steruje się ich prędkością. Pod obciążeniem same zwiększają sobie napięcie, żeby kręcić się z określoną prędkością.
_________________
YouTube Flickr Instrukcje
 
 
 
Skylark90 

Wiek: 30
Dołączył: 26 Sty 2021
Wpisy: 39
Skąd: Kraków
Wysłany: 2021-03-03, 11:19   

+1 do ucieszonych, w (niedalekiej) przyszłości +1 do osób na forum, które kiedykolwiek używały subtraktora :) Tylko w wersji poprzecznej studless (mam Twoją książkę, a w niej instrukcję), chociaż ta nowa wzdłużna jest też super, ale brak mi części (jednego starego dyferencjału i dużej ramki studded). Zasadniczo planuję zbudować zmodyfikowany MOC @M_Longer - C model do 42095, czyli ciągnik gąsienicowy, do którego kupiłem kiedyś instrukcję, a potem zarzuciłem pomysł budowania go, a silniki poszły na co innego. W samym 42095 bardzo przeszkadzało mi to, że był niesterowalny w oryginale, teraz problem się rozwiąże :D
 
 
 
qumaty 

Wiek: 24
Dołączył: 23 Sie 2019
Wpisy: 8
Skąd: Kutno
Wysłany: 2021-03-03, 19:39   

W takim razie też podłączę się do grona subtraktorowiczów. Przydało mi się kiedyś to rozwiązanie jak miałem tylko dwa silniki, Xl i m.
_________________
Trochę wyobraźni!
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1780
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-03-03, 19:49   

Tranzystor napisał/a:
Silniki z Powered Up (oprócz silnika M) i EV3 mają enkodery i steruje się ich prędkością. Pod obciążeniem same zwiększają sobie napięcie, żeby kręcić się z określoną prędkością.

Jesteś pewien, że z prostego profilu w apce Power UP to tak działa? EV3 się koduje to ok jeśli sobie to tak napiszesz wierzę ale nie sądzę że dwa suwaki w customowym profilu PU to ogarniają.
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 27
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 553
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2021-03-03, 21:14   

eric trax napisał/a:
Tranzystor napisał/a:
Silniki z Powered Up (oprócz silnika M) i EV3 mają enkodery i steruje się ich prędkością. Pod obciążeniem same zwiększają sobie napięcie, żeby kręcić się z określoną prędkością.

Jesteś pewien, że z prostego profilu w apce Power UP to tak działa? EV3 się koduje to ok jeśli sobie to tak napiszesz wierzę ale nie sądzę że dwa suwaki w customowym profilu PU to ogarniają.
W EV3 nie trzeba nic kodować, standardowe bloki silników tak działają. Sterować napięciem można jedynie przez blok "unregulated motor". Spike Prime/51515 sterowane suwakami z aplikacji z telefonu też tak działają. Co do Powered Up to nie jestem pewien, bo nie mam żadnego zwykłego huba, ale w internecie piszą, że też to działa jak powinno.
_________________
YouTube Flickr Instrukcje
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5237
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-03-03, 21:27   

Tranzystor napisał/a:
Co do Powered Up to nie jestem pewien, bo nie mam żadnego zwykłego huba, ale w internecie piszą, że też to działa jak powinno.


Oj, chyba jednak nie skoro dostawałem inne prędkości silników dając baterie o innym napięciu do huba.

_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 27
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 553
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2021-03-03, 22:14   

Sariel napisał/a:
Oj, chyba jednak nie skoro dostawałem inne prędkości silników dając baterie o innym napięciu do huba.
To, że przy wyższym napięciu silnik ma wyższą prędkość nie do końca znaczy, że nie jest tak jak napisałem.

Przejrzałem jakie są bloki silników w aplikacji Powered Up i są osobno "MotorPower" i "TachoMotorSpeed", pierwszy sterowany mocą, drugi prędkością. Są też osobne bloki dla silników w parach (w różnych odmianach), więc to co pisał Eric powinno być do zrobienia bez kombinowania.
_________________
YouTube Flickr Instrukcje
Ostatnio zmieniony przez JAREMA. 2021-03-16, 11:12, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 252
Skąd: Nowy Sącz

Wysłany: 2021-03-04, 09:39   

Fajne rozwiązanie, ale jakoś nie czuję tego argumentu, że w porównaniu do podłączenia silników per gąsienica tutaj da się podpiąć tłokowca a tam nie. Wystarczy pomiędzy napędy gąsienic wpiąć dyferencjał, a ponadto obydwa rozwiązania nie będą ruszać tłokowcem podczas obrotu w miejscu.

W każdym razie pewnie spróbuję złożyć to w samych Technic'ach. Moja konstrukcja ze sterowaniem poprzez hamowanie sprzęgłem zajmuje sporo miejsca w porównaniu do tego, bo napęd trzeba doprowadzić trochę naokoło a mam w planach jeszcze jakiś w miarę mały czołg zbudować, szczególnie że małe gąsienice stały się ostatnio bardziej dostępne za sprawą nowej koparki.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,072 sekundy. Zapytań do SQL: 11