[MOC] Górnicze wozidło przegubowe

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Damjan97
Posty: 216
Rejestracja: 2015-07-13, 19:32
Lokalizacja: Mikołów
brickshelf: damianple

 

[MOC] Górnicze wozidło przegubowe

#1 Post autor: Damjan97 »

Witam.
Przedstawiam Wam mój najnowszy model jakim jest górnicze wozidło przegubowe (jeżeli profesjonalna nazwa jest inna to proszę mnie poprawić).
Jest to pojazd wykorzystywany w pracach podziemnych do przewożenia urobku.
Model wzorowany jest na produktach Sandvica ale użyłem koloru żółtego.

Obrazek

Dane techniczne:
-Długość: 55cm
-Wysokość: 16cm
-Szerokość: 16,5cm
-Waga: 2325gram

Obrazek



Wanna podnoszona jest za pomocą dwóch siłowników śrubowych napędzanych silnikiem L z przełożeniem 1,667:1.
Podczas testów udało mi się podnieść ciężar 1kg, ale myślę, że z 200gram więcej nie zrobiło by różnicy.
Kąt wychylenia jest bliski temu w prawdziwym pojeździe.

Obrazek
Obrazek

Wozidło napędzane jest za pomocą silnika XL z przełożeniem 3:1. Na początku zastosowałem napęd 4x4 z trzema dyframi, ale ostatecznie stanęło na dwóch dyferencjałach.
Pod otwieraną klapą z przodu znajduje się atrapa silnika 6 cylindrowego.

Obrazek

Skręt realizowany jest za pomocą dwóch małych siłowników napędzanych silnikiem M z przełożeniem 1:1.

Obrazek

Kabina posiada fotel kierowcy oraz kierownicę.
Z przodu pojazdu znajduje się oświetlenie.
Zawieszenia brak.

Obrazek
Obrazek

PEŁNA GALERIA:
https://bricksafe.com/pages/damianPLE/u ... dump-truck

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#2 Post autor: Bricksley »

Damjan97 pisze: górnicze wozidło przegubowe (jeżeli profesjonalna nazwa jest inna to proszę mnie poprawić).
Wóz odstawczy :) Ale poczekamy na Longera to być może doprecyzuje jego rodzaj :)

Zabieram się za oglądanie, bo urywki z prac już widziałem ;)
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#3 Post autor: M_longer »

Damjan97 pisze:Przedstawiam Wam mój najnowszy model jakim jest górnicze wozidło przegubowe (jeżeli profesjonalna nazwa jest inna to proszę mnie poprawić).
Wóz odstawczy. Wywrotka, są też szufladowe.
Damjan97 pisze:Zawieszenia brak.
One mają wahliwą oś przednią,

W sumie to zrobiłeś miks Sandvika i Epiroca.


Obrazek

Fuku
Posty: 974
Rejestracja: 2015-11-24, 16:10
Lokalizacja: radom/kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#4 Post autor: Fuku »

Ładny, podoba mi się to jak potrafisz wymodelować coś w technicu żeby było bez dziur prawie nie używając do tego systemu :)

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#5 Post autor: eric trax »

Fuku pisze:Ładny, podoba mi się to jak potrafisz wymodelować coś w technicu żeby było bez dziur prawie nie używając do tego systemu :)
To prawda ładnie to wszystko jest poskładane. Bardzo podoba mi się to jak wymodelowana jest skrzynia. Coś pięknego. Jednak ma to też swoje ograniczenia. Słupki kabiny i barierki są bardzo masywne.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
JK
Posty: 551
Rejestracja: 2014-08-12, 21:05
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#6 Post autor: JK »

Obejrzałem zdjęcia oraz film i tak sobie myślę (bardziej ogólnie niż tylko w kontekście tego modelu), że czar pryska w momencie kiedy pojazd zostaje wprawiony w ruch. Niespecjalnie mam doświadczenie w konstruowaniu pojazdów Technic, ale zastanawiam się czy i na ile możliwe byłoby popracowanie nad bardziej realistyczną dynamiką ruchów, tak aby nie odnosiło się z miejsca wrażenia, że mamy do czynienia z nic nie ważącą zabawką, ale z ciężkim pojazdem. Czy dałoby się jakoś w poruszaniu odwzorować prawdziwy stosunek masy do mocy? Strasznie dużo pary idzie zawsze w odwzorowanie wyglądu, co w przypadku Technic i tak jest skazane na niepowodzenie, a i nie jest przecież wcale najważniejsze.

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#7 Post autor: Skylark90 »

JK pisze:Strasznie dużo pary idzie zawsze w odwzorowanie wyglądu, co w przypadku Technic i tak jest skazane na niepowodzenie, a i nie jest przecież wcale najważniejsze.
Nie zgodzę się z tą oceną, moim zdaniem wygląd też jest ważny i użycie elementów Technica nie skazuje projektu na niepowodzenie w tej kwestii, choć zazwyczaj nie osiągniemy takiego efektu, jak korzystając z systemu. Zresztą większość modeli Technic korzysta - w mniejszym lub większym zakresie - z elementów systemowych, więc nie da się powiedzieć, że dany model jest tylko i wyłącznie z Technica. Kwestia proporcji, ile systemu, a ile Technic.

BTW moim zdaniem jest to najprawdopodobniej najlepiej odwzorowany model z Technica jaki widziałem, zgadzam się w 100% z opinią Fuku:
Fuku pisze:Ładny, podoba mi się to jak potrafisz wymodelować coś w technicu żeby było bez dziur prawie nie używając do tego systemu :)
Natomiast co do poruszania się jak ciężki pojazd to jest kwestia ustawienia zębatek, może trzeba by je zamienić miejscami, żeby mieć więcej momentu, a mniejszą prędkość. Raczej nie jest to wielki problem.
Ostatnio zmieniony 2021-07-26, 09:20 przez Skylark90, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
JK
Posty: 551
Rejestracja: 2014-08-12, 21:05
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#8 Post autor: JK »

Skylark90 pisze:Natomiast co do poruszania się jak ciężki pojazd to jest kwestia ustawienia zębatek, może trzeba by je zamienić miejscami, żeby mieć więcej momentu, a mniejszą prędkość. Raczej nie jest to wielki problem.
Chodzi mi raczej o dodanie bezwładności. Ja bym poszedł w stronę dodania do układu napędowego koła zamachowego, jak w starych dobrych zabawkach.

SAMOLOT
VIP
Posty: 437
Rejestracja: 2014-09-30, 17:39
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Samolot
Kontakt:

 

#9 Post autor: SAMOLOT »

JK pisze:Obejrzałem zdjęcia oraz film i tak sobie myślę (bardziej ogólnie niż tylko w kontekście tego modelu), że czar pryska w momencie kiedy pojazd zostaje wprawiony w ruch. Niespecjalnie mam doświadczenie w konstruowaniu pojazdów Technic, ale zastanawiam się czy i na ile możliwe byłoby popracowanie nad bardziej realistyczną dynamiką ruchów, tak aby nie odnosiło się z miejsca wrażenia, że mamy do czynienia z nic nie ważącą zabawką, ale z ciężkim pojazdem. Czy dałoby się jakoś w poruszaniu odwzorować prawdziwy stosunek masy do mocy? Strasznie dużo pary idzie zawsze w odwzorowanie wyglądu, co w przypadku Technic i tak jest skazane na niepowodzenie, a i nie jest przecież wcale najważniejsze.
Szwagier który buduje modele RC twierdzi, że ten problem załatwia się minimalnym zmniejszeniem prędkości wideo.

Wygląd w Technicu jest bardzo ważny i da się zrobić ładny model. Ale trzeba uważać aby przy projektowaniu nie trzymać się kurczowo oryginału. Wtedy najczęściej wychodzą koszmarki.
Raczej wygląd i proporcje trzeba dostosować do części jakimi dysponujemy, w obudowach systemowych można być bardziej "dosłownym", że się tak wyrażę. Technic to sztuka interpretacji.

To co napisałem nie dotyczy oczywiście tego modelu, który bardzo mi się podoba.

Awatar użytkownika
Damjan97
Posty: 216
Rejestracja: 2015-07-13, 19:32
Lokalizacja: Mikołów
brickshelf: damianple

 

#10 Post autor: Damjan97 »

JK pisze:
Skylark90 pisze:Natomiast co do poruszania się jak ciężki pojazd to jest kwestia ustawienia zębatek, może trzeba by je zamienić miejscami, żeby mieć więcej momentu, a mniejszą prędkość. Raczej nie jest to wielki problem.
Chodzi mi raczej o dodanie bezwładności. Ja bym poszedł w stronę dodania do układu napędowego koła zamachowego, jak w starych dobrych zabawkach.
Problem szarpania przy ruszaniu można rozwiązać TYM pilotem z regulacją prędkości. Jeśli oczywiście zrozumiałem w czym problem.

ODPOWIEDZ