42129 4x4 Mercedes-Benz Zetros Trial Truck

Recenzje oficjalnych zestawów LEGO napisane przez Forumowiczów

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#16 Post autor: Cieślu »

Z punktu widzenia trialowca: za takie pieniądze to nieśmieszny żart. Szczególnie jak widziało się hulający po internecie obrazek wersji 6x6 na dużych kołach, która wyglądała rasowo. Można było w przypadku pierwszej oficjalnej LEGO trialówki naprawdę popuścić wodze fantazji i dać skrzynię biegów na czym na pewno zyskałaby bawialność. Nie wiem czy na grupie docelowej obecność blokady zrobi jakieś większe wrażenie. Niestety, ale rozmiar kół to też porażka, prześwit pod mostami jest iluzoryczny, podobnie jak iluzoryczne jest wychylenie kół przy skręcie przez zastosowanie tych nowych zwrotnic. Pojemnik na baterie prawie przy dachu? Kto to wymyślił? Tak jak powiedział Błaha- odchudzona wersja na większych kołach i pozbawiona dodatkowo wielu zbędnych elementów ma szansę robić fajnie robotę w terenie, na razie jest bardzo umiarkowanie... Co na plus? Kabina bez naklejek naprawdę mi się podoba oraz widzę tutaj kilka ciekawych elementów.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#17 Post autor: eric trax »

Cieślu pisze:hulający po internecie obrazek wersji 6x6 na dużych kołach
Prototyp 6x6 miał już małe koła. Reszta była mniejsza, więc to tylko złudzenie optyczne.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Anomander
Posty: 30
Rejestracja: 2014-12-14, 23:41
Lokalizacja: Trójmiasto
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#18 Post autor: Anomander »

Świetna recenzja! Do zakupu byłem sceptycznie nastawiony już od dawna, ale Twój opis i nagrania z jazdy w terenie utwierdziły mnie w przekonaniu, że zdalnie sterowane auta Lego to nieporozumienie (z mojego punktu widzenia, chodzi o gotowe zestawy).

O ile takie 9398 prosto z pudełka miało bardzo fajne możliwości i do tej pory to chyba najbardziej ekslploatowany przeze mnie model, to już każde kolejne podejście Lego do tego tamatu jest coraz gorsze - crawlery przekombinowane i coraz cięższe, a pozostałe RCki zbyt wolne. Maszyny budowlane spoko - mam 8043 i 8275 - to świetne modele, ale tam nikt szybkości nie oczekuje, a napęd gąsienicowy zapewnia odpowienie możliwości do pokonywania przeszkód w domu. Ale samochody...

Ten Zetros to dla mnie zagadka - cenowo wchodzi już w obszar profesjonalnych modeli RC do trialu (Axial, Maverick, za kilkaset złotych więcej można też TRX4 już mieć), a te pod kątem zdolności terenowych, jezdnych, żywotności, szybkości i wytrzymałości wciągają go nosem. To jest przepaść, zaczynając od mocy silnika, żywotności baterii po choćby same opony. Inna sprawa, że taki Zetros przeczołgiwany regularnie po błocie/piachu/wodzie dość szybko się posypie - piach, brud, niełożyskowane osie. To się nie nadaje do jazdy poza domem na dłuższą metę (ciekawe czy w zestawie jest o tym wzmianka), pomijając już to jak niskie prędkości to rozwija i gigantyczny jak na trial/crawlera promień skrętu.

Z drugiej strony osoby bawiące się w Trail Lego od dawna już budują konstrukcje które dzielnością terenową znacznie przewyższają ten gotowy zestaw i dla nich nie ma tu nic ciekawego poza paroma klockami i większymi oponami, a to trochę mało jak za 300$...

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#19 Post autor: Skylark90 »

Jest napisane w instrukcji, że nie można używać na zewnątrz (dworze / polu / podwórku / inne - wybierz w zależności od regionu, w którym mieszkasz). Do zastosowań zewnętrznych były tylko prawdziwe modele RC z modułami RC i silnikami RC Buggy. Natomiast wszystkie inne modele Lego są tylko do zabawy wewnątrz. Dlatego porównywanie modelu Lego, jakikolwiek by nie był, z prawdziwym modelem RC do konkretnych zastosowań (tu: trial) jest jak dla mnie bez sensu. To jest zabawka. Mają się tym bawić dzieci, ewentualnie dorośli, ale tak czy siak - w domu. Jakby było projektowane pod zabawę poza domem - patrz rozwiązania w modelach RC, czyli pewnie pełne "segmenty" obudowane kilkoma klockami. I całkowicie inne koła. Dlatego porównywanie Zetrosa z profesjonalnymi modelami RC jest dla mnie pomyłką, bo to całkowicie różne rzeczy - Lego nigdzie nie twierdzi, że daje Ci model do trialu. Lego daje Ci zabawkę, która wygląda jak ciężarówka do trialu, ale absolutnie ta zabawka nie nadaje się do trialu. Podobnie można ponarzekać, że modele maszyn latających Lego nie latają, a te RC - tak, lub modele statków nie pływają, a te RC - tak. Stąd też opony i podzespoły nie nadają się do trialu, bo nie były projektowane do takich zastosowań. I ciekawe, ile kosztowałby licencjonowany model RC Zetrosa - obstawiam, że wciągnąłby nosem te obecne, nielicencjonowane, jeśli chodzi o cenę. Byłby genialny? Pewnie tak. Ale kosztowałby zapewne 10k PLN i wzwyż. Tak samo ten Zetros, bez licencji Mercedesa kosztowałby pewnie wyjściowo ok. 1k PLN lub mniej. Ale polityka Lego jest jasna - "Dajemy Wam jeden model bez licencji (Tow Truck), z pneumatyką i ogólnie fajną ilością części, do zabawy, wyceniamy go w miarę sensownie, a drugi dajemy licencjonowany, ale musicie zapłacić za licencję. Wybór należy do Was."

Anomander
Posty: 30
Rejestracja: 2014-12-14, 23:41
Lokalizacja: Trójmiasto
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#20 Post autor: Anomander »

Skylark90 pisze:Jest napisane w instrukcji, że nie można używać na zewnątrz (dworze / polu / podwórku / inne - wybierz w zależności od regionu, w którym mieszkasz). Do zastosowań zewnętrznych były tylko prawdziwe modele RC z modułami RC i silnikami RC Buggy. Natomiast wszystkie inne modele Lego są tylko do zabawy wewnątrz. Dlatego porównywanie modelu Lego, jakikolwiek by nie był, z prawdziwym modelem RC do konkretnych zastosowań (tu: trial) jest jak dla mnie bez sensu. To jest zabawka. Mają się tym bawić dzieci, ewentualnie dorośli, ale tak czy siak - w domu. Jakby było projektowane pod zabawę poza domem - patrz rozwiązania w modelach RC, czyli pewnie pełne "segmenty" obudowane kilkoma klockami. I całkowicie inne koła. Dlatego porównywanie Zetrosa z profesjonalnymi modelami RC jest dla mnie pomyłką, bo to całkowicie różne rzeczy - Lego nigdzie nie twierdzi, że daje Ci model do trialu. Lego daje Ci zabawkę, która wygląda jak ciężarówka do trialu, ale absolutnie ta zabawka nie nadaje się do trialu. Podobnie można ponarzekać, że modele maszyn latających Lego nie latają, a te RC - tak, lub modele statków nie pływają, a te RC - tak. Stąd też opony i podzespoły nie nadają się do trialu, bo nie były projektowane do takich zastosowań. I ciekawe, ile kosztowałby licencjonowany model RC Zetrosa - obstawiam, że wciągnąłby nosem te obecne, nielicencjonowane, jeśli chodzi o cenę. Byłby genialny? Pewnie tak. Ale kosztowałby zapewne 10k PLN i wzwyż. Tak samo ten Zetros, bez licencji Mercedesa kosztowałby pewnie wyjściowo ok. 1k PLN lub mniej. Ale polityka Lego jest jasna - "Dajemy Wam jeden model bez licencji (Tow Truck), z pneumatyką i ogólnie fajną ilością części, do zabawy, wyceniamy go w miarę sensownie, a drugi dajemy licencjonowany, ale musicie zapłacić za licencję. Wybór należy do Was."
Pamiętam Lego RC - śliniłem się do tego jak byłem mały i to dalej fajny pomysł, tyle że te obecne Technicsowe to dla mnie takie nie wiadomo co - sztuka dla sztuki. Zdalana blokada dyfrów, czujniki przechyłu, przekładnie planetarne w hubach, cena jak za dedykowany model RC, a w praktyce to się nie nadaje do jazdy w terenie. Porównanie do prawdziwych modeli RC w tym wypadku nasunęło mi się od razu, z racji że bawię się w obie te rzeczy. W tym Lego oferuje coś co 'udaje' ciężarówkę do trialu w cenie modelu RC do trialu.
Licencjonowane RCki zaczynają się od około 1600 zł (Axial Jeep Cheeroke), za 2200 można mieć już Mercedesa G500, Chevy Blazera albo Land Rovera D110, oba mają portale na osiach, reduktor oraz niezależną blokadę przedniego i tylnego mostu - wszystko załączane zdalnie. Unimog w wersji KIT zaczyna się od 1600 zł (bez elektroniki). Kawiorowo można sobie też kupić 3osiowego G 63 AMG 6x6 (ok 3200 zł). Wymieniam tylko gotowe modele, takie z pudełka. Można sobie zbudować model dużo taniej z części od chińczyków, ale to już inny temat. Wszystkie te wymienione zbudowane są na stalowych ramach, są w pełni łożyskowane, mają olejowe amortyzatory i są odporne na wodę. Owszem - to nie mało, ale też do pułapu 10k zł bardzo daleko. Wolałbym już żeby taki Zetros by Lego wyszedł kompletnie bez elektroniki, za to z lepiej odwzorowanym zawieszeniem, większą ilością detali, może jakaś zabudową z tyłu i np. reduktorem sterowanym ręcznie (na działającym na zasadzie skrzyni np. w 8880) - kosztowałoby to pewnie 2x mniej, a dałoby fajną bazę części czy też punkt wyjściowy do zmotoryzowania dla tych ambitniejszych... Dla mnie to taka Swinka Morska, ani świnka, ani morska :)

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#21 Post autor: Skylark90 »

@Anomander, dzięki za info o cenach prawdziwych RC na licencji, muszę bardziej zgłębić temat ;) Fakt faktem po tym co napisałeś zmieniło się moja ocena wyceny tego zestawu, z drugiej strony dużo elektroniki i licencja... choć w poównaniu z 42099 dorzucają chyba tylko 1 mały silnik z PU, a cenowo 2x tyle (licencja?). I zgadzam się w pełni, że ten model mógł być dużo fajniejszy bez całej elektroniki tylko manual, może taka wersja "RC ready", jak piszesz - do zmotoryzowania dla pasjonatów. Bardzo podoba mi się porównanie ze świnką morską, odpowiem cytatem z filmu: kotlet z psa, trzeciej kategorii, przemielony razem z budą ;) Mniej więcej tak to wyszło biorąc pod uwagę cenę i możliwości terenowe :P

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#22 Post autor: legosamigos »

Początkowo bardzo się napaliłem na tego Zetrosa, ale Paweł swoją recenzją ostudził moje zapędy :/ Przede wszystkim jest duża różnica, to co było początkowo na zdjęciach w sieci, a co dostaliśmy jako produkt końcowy. Miał być napęd 6x6, dostaliśmy 4x4, grill w pierwowzorze bardziej przypomina przód Zetrosa niż teraz. Eric napisał, że koła w tym który miał być, czyli w tym 6x6 są już małe, choć na zdjęciach wydają się te z Claasa. Może to tylko złudzenie optyczne. W tym obecnym zestawie opony wydają się trochę za małe do całości.
Mestari pisze:...Najbardziej mi szkoda, że ten zielony to bright green zamiast zwykłego zielonego.
Ja też nad tym ubolewam :(
eric trax pisze:
Ten zestaw bez naklejek wygląda znacznie lepiej.

Obrazek
Zgadza się. Naklejki zupełnie zbędne

Paweł, czy jest szansa na testy terenowe tego zestawu na innych kołach?
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#23 Post autor: Sariel »

legosamigos pisze:Paweł swoją recenzją ostudził moje zapędy :/
Nie Paweł tylko LEGO ostudziło :P
legosamigos pisze:Paweł, czy jest szansa na testy terenowe tego zestawu na innych kołach?
Jak trialowcy Zetrosa nie zakatują to chciałbym przetestować wersję zmodowaną, czyli większe koła, usunięty przedni dyfer, i najważniejsze: jakiś bajer na zderzaku żeby maska się nie otwierała przy każdej okazji.

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#24 Post autor: Waler »

eric trax pisze:Podatek od RC jest widoczny najbardziej po wprowadzeniu C+. Przy 42100 się jeszcze opanowali żeby zachęcić ludzi do zmiany systemu ale później to już był odjazd.
Musimy poczekać jeszcze chwilę na Cata D11T, bo wg obrazka, który krąży już po sieci będą 4 funkcje (silniki) czyli 1 hub - za 2000zł (a przypominam, że 42100 miał 7 silników i 2 huby i 300 klocków więcej za tą samą cenę). I to patrząc po cenie tegorocznego Zetrosa wydaje mi się całkiem prawdopodobne... lecz na EB krążą ploty po wywiadzie z designerem, że będzie dodatkowo pochylany lemiesz i rozkładana drabinka (a "zdjęcie" 42131 w katalogu 2H jest inne niż to co wyciekło). Więc daje to ponad 4 funkcje - czyżby szykowała się powtórka Liebherra i stabilizacja cenowa?
Co nie zmienia faktu, że w mojej opinii cały C+ to niewypał i świadomie nie mam ani jednego zestawu z tym systemem. No ale wspomniany Cat za niedługo zmieni ten stan rzeczy :)

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#25 Post autor: Sariel »

Wczoraj dzięki Atrosowi, BJowi i Cieślowi była szansa sprawdzić jak oficjalna trialówka wypada przy nieoficjalnych. Powiedzmy że było zabawnie:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ym_P8cb ... cks%26Pets[/youtube]

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#26 Post autor: legosamigos »

Sariel pisze:Wczoraj dzięki Atrosowi, BJowi i Cieślowi była szansa sprawdzić jak oficjalna trialówka wypada przy nieoficjalnych. Powiedzmy że było zabawnie:
Ale cóż to za porównanie, skoro pojazdy naszych kolegów mają napęd 6x6, a Zetros tylko 4x4. Promień skrętu w Zetrosie, hmmm, to chyba ja mam lepszy w autobusie przegubowym niż w tym zestawie :D Ale zauważyłem, że chyba jest to pierwszy oficjalny zestaw Technic, a może się tylko mylę, który ma wycieraczki :D
Ostatnio zmieniony 2021-07-25, 18:40 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#27 Post autor: Cieślu »

Wiesz, ciężko było cokolwiek porównać bo Zetros nie był w stanie dojechać do miejsca gdzie można mówić o tym, że dany układ ma przewagę lub nie. Moje spostrzeżenia: idiotyczny pomysł z tym zawsze odblokowanym dyfrem z przodu, skręt to jakiś żart. Ogromna wtopa w tylnym moście, który rozłazi się w miejscu gdzie napęd jest przekazywany kątowo na dyfer. To są podstawowe rzeczy, dalej dopiero można zacząć dyskutować o oponach, stabilności i tego typu cechach. Nie chodzi o to, że ten zestaw nie wytrzymuje porównania z trialówką bo nie takie jest jego zadanie. Chodzi o to, że ma wiele skaszanionych elementów, które sprawiają, że moim zdaniem jest słabą zabawką.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1429
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#28 Post autor: Mestari »

Ależ ten Fiat jest brzydki... :)

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#29 Post autor: Cieślu »

Mestari pisze:Ależ ten Fiat jest brzydki... :)
Nie znalazł się jeszcze taki, który powiedział, że jest ładny 😅 Nawet Stevie Wonder się skrzywił.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#30 Post autor: eric trax »

W środę skończyłem budować swojego Zetrosa. Dalej uważam, że największym minusem jest jego cena. Na allegro można go kupić już za 1029zł co jest znacznie lepszą ofertą niż cena katalogowa. Nie mniej sensowną kwotą jaką można dać za ten zestaw to max 900.

Przyznam, że ciut się rozczarowałem. Nie ogółem a raczej detalami.

- maska choć bardzo urodziwa jest strasznie luźna przez użycie pinów bez oporów tak aby za legitymizować połączenia ocierające się o "stresujące" dla klocków.
- w trzech miejscach aby zamontować submodele trzeba rozginać klocki co w moim przekonaniu nigdy nie powinno mieć miejsca w oficjalnym zestawie. Zwłaszcza, że można te kroki zrobić inaczej tak aby nie trzeba było tego robić
- ogólnie podczas budowy odniosłem wrażenie, że techniki budowania szału nie robią
- mocowanie drzwi, które na dodatek same się otwierają pozostawia wiele do życzenia

Ogólnie model jest bardzo fajny, jeździ również bardzo dobrze choć ciut wolno. Po skończeniu budowania nie mogłem wyzbyć się wrażenia, że ktoś chciał zbudować ciężarówkę do trialu ale zabrakło mu umiejętności/wiedzy na ten temat. Cenię Milana jako projektanta ale tutaj coś nie zadziałało niekoniecznie z jego winy. Trochę tak jakby na etapie projektowania padały decyzje aby niektóre rzeczy zmieniać/usuwać z modelu i nie chodzi mi o trzecią oś.

Bardzo fajnie i płynnie działa skręt i mechanizm blokady. Takie 8/10 bym powiedział.


Obrazek
Ostatnio zmieniony 2021-08-06, 11:02 przez eric trax, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

ODPOWIEDZ