[MOC] BTR-80

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] BTR-80

#1 Post autor: Sariel »

Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 59s / szer. 21s / wys. 24s
Waga: 2.47 kg
Zawieszenie: pełne niezależne
Napęd: 4 x PF L na wszystkie koła przez 4-biegową skrzynię biegów (najniższy bieg jest nieużywany)
Silniki: 4 x PF L, 2 x PF Servo, 6 x PF M, 2 x Micromotor

Po dobrych doświadczeniach z XPSem marzyła mi się jakaś amfibia. Przeglądałem transportery opancerzone, a takich pływających to najwięcej natłukli chyba Rosjanie żeby mieć coś na tłumienie powstań w każdych możliwych warunkach. Większość tych transporterów wygląda jakby ktoś za pomocą kartonu chciał przedstawić owoc zakazanej miłości jamnika do kaczki, ale jeden wpadł mi w oko: BTR-80. Jest to, chociaż może nie wygląda, sprzęt całkiem nowoczesny bo wprowadzony do służby w 1986 i wykorzystywany dziś przez szereg krajów, daleko nie szukając ukraińska piechota morska takimi sprzętami operuje. Posiada wszystko czego można się po takim transporterze spodziewać, a więc jeździ, pływa, transportuje i może przenosić spory zestaw uzbrojenia. Co ważne z naszego punktu widzenia, ma ciekawe kształty i absolutnie kosmiczną liczbę detali na pancerzu.

Oczywiście long story short mój model nie pływa bo mnie poniosło z funkcjami. Pierwsze testy z podwoziem i wkładkami z XPSu wykazały że dość wąski pojazd z ciężką elektroniką siedzącą nad elementem zapewniającym wyporność jest mało stabilny, a zanurzenie ma tak duże że na bank zamoczę przynajmniej sprężyny w amortyzatorach zawieszenia. Odpuściłem sobie więc XPS i zacząłem wykorzystywać miejsce na funkcje. I w ten sposób pojazd o dość skromnych wymiarach 59x21 kropki ma:
- napęd na wszystkie koła z zawieszką niezależną
- skręt dwóch przednich osi z różnym promieniem
- 4-biegową skrzynię biegów, z czego najniższy bieg jest nieużywany bo do sterowania skrzynią zdalnie służy Servo a ono nie ma czwartej pozycji
- zdalnie sterowane otwieranie drzwi bocznych, niezależnie prawa i lewa strona
- zdalnie sterowany obrót wieży i kąt podniesienia działa
- zdalnie sterowany obrót i pochylenie reflektora przed wieżą
- zdalnie sterowaną przednią wyciągarkę
- śruby z tyłu napędzane silnikiem aktywowanym ręcznie przez switcha

Więc jakbyście mieli podejrzenie że model jest z tych raczej upchniętych, to owszem, jest.
Obrazek

Przy czym za punkt honoru postawiłem sobie żeby model jeździł żwawo i miał dobrze pracującą zawieszkę, oraz żeby drzwi otwierały się tak jak prawdziwe. Wyróżnikiem BTR-80 są właśnie drzwi desantowe umieszczone nie jak w większości transporterów z tyłu ale po obu bokach, i otwierane w dwóch częściach: góra do przodu, dół w dół, a to po to żeby wyskakującym żołnierzom zapewnić osłonę od przodu i rampę pod nogi. W napędzie siedzą 4 silniki PF L zasilane z dwóch baterii 8878, po dwa na baterię, i pochlebiam sobie że w końcu udało mi się tak dobrać przełożenia między skrzynią a kołami że zmienianie biegów faktycznie ma sens i widać między nimi różnicę. Przy czym większość czasu i tak jeżdżę na dwójce albo trójce, bo mocy jest w bród a zawieszka pozwala nawet na trójce przelecieć po przeszkodach wysokich na studa. Plus dzięki zastosowaniu starych piast z napędem ( https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... 873c01#T=C ) udało się zachować przyzwoity prześwit mimo dość małych kół, i z wyjątkiem jednego mocowania między trzecią a czwartą osią dochodzi do 3 studów.

Z drugiej strony przyznaję się że na funkcjonalności modelu ucierpiał wygląd, szczególnie jeśli chodzi o przód gdzie konieczność zmieszczenia Serva do obsługi skrzyni wymusiła przesunięcie płyty czołowej do przodu, a poziom wypchania wnętrza nie pozwolił mi na bardziej skomplikowane kształty i w efekcie kształt przodu jest uproszczony. Problemy są tu dwóch rodzajów, po pierwsze kolor jasnoszary sprawia że nawet milimetrowa szpara między płytkami wygląda jak Wielki Kanion więc budowałem tak żeby szpary zredukować do minimum, a po drugie całe nadwozie to tak naprawdę dwie warstwy płytek/kafli i nic więcej, bo zaraz niżej są bebechy i zwyczajnie nie da się wejść z konstrukcją nadwozia głębiej. Koniec konców budowałem tak żeby trzymać się istniejących kształtów płytek i nie kombinować. Minusy takiego podejścia najbardziej widać na "dziobie" który w oryginale schodzi się do grubości brzytwy natomiast w modelu jest zdecydowanie grubszy, bo raz że nie ma płytek o ostrzejszych kątach żeby dać je po bokach, a dwa że wychodzi tamtędy wyciągarka i jakoś to połączenie górnej i dolnej płyty należało wzmocnić żeby się wszystko nie rozleciało przy pierwszej próbie za przeproszeniem ciągnięcia.

Nie mam natomiast dobrego wytłumaczenia na to że w nadwoziu mieszają się części LBG o różnym stopniu zżółknięcia. Tak, mógłbym snuć teraz historię o tym jak to miesiące studiowania wyglądu ruskich maszyn i przypadek wpadnięcia do kociołka z magicznym paliwem czołgowym natchnęły mnie żeby wymieszać kolory dla uzyskania efektu modelu który jest trochę brudny i trochę wytarty. Ale fakty są raczej takie że model wygląda łaciato, a mi został miesiąc do narodzin drugiego dziecka i nie mam ani czasu ani budżetu żeby się pałować odcieniem każdego jednego klocka, pardon, bo mógłbym w tym czasie robić rzeczy o których rodzice tylko nieśmiało marzą, czyli spać. Jak LEGO może zrobić łaciatego Lambo Siana to ja mogę zrobić łaciaty ruski transporter. Taki nowoczesny kamuflaż, wiecie ;)

Na koniec wyliczanka dla tropicieli herezji: w modelu są trzu SBricki, dioda w reflektorze pochodzi od Brickstuffa (dopiero teraz odkryłem że diody od LEGO nie da się przepchnąć przez małą obrotnicę - tyle lat życia w nieświadomości!) a kapcie na kołach to RC4WD.

Galeria

Kilka fotek:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I obowiązkowy film z wkładką mięsną w postaci chomika:

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#2 Post autor: M_longer »

Bardzo fajnie wszystko upchane, jeździ też żwawo.

A LEGO wypuszcza CATa wielkości szafki nocnej z 4 silnikami.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#3 Post autor: SaperPL »

O ile ten model to nie lada osiągnięcie jak chodzi o upchanie wszystkiego w środku, to jednak nie przekonuje mnie pomysł konstrukcji w których prawie luzem masa elektroniki zawieszona jest wewnątrz cienkiej skorupy. Gdybym miał czas, chęci i fundusze na zrobienie takiego pojazdu to pewnie poszedłbym w całkiem innym kierunku, ale z drugiej strony cieszę się że takie coś powstało :)

Oglądając film mam wrażenie że ten model po krótkiej jeździe w terenie pogubiłby sporo części. W każdym razie wygląda to całkiem ciekawie.

Czy dobrze widzę że przednie koła zaczepiają o wnętrze przy skręcaniu? Widać lekkie przeskakiwanie modelu na filmie jak koła są skręcone.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#4 Post autor: Sariel »

SaperPL pisze:Czy dobrze widzę że przednie koła zaczepiają o wnętrze przy skręcaniu? Widać lekkie przeskakiwanie modelu na filmie jak koła są skręcone.
Nie zauważyłem, w którym miejscu?

Awatar użytkownika
syzygy
VIP
Posty: 521
Rejestracja: 2020-10-30, 19:51
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#5 Post autor: syzygy »

Mechanizm otwierania drzwi jest ekstra! Jak i cały model - ile funkcji...

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#6 Post autor: SaperPL »

Sariel pisze:Nie zauważyłem, w którym miejscu?
https://youtu.be/NhPirf3EXC8?t=30

Dziób drży przy jeździe ze skręconymi kołami i mam wrażenie że drży silniej po stronie po której koła są skręcone od przodu do wewnątrz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

Koła na bank nie dotykają nadwozia, ja tam widzę "drgnięcia" rzędu pół milimetra może więc raczej wynika to z naprężeń powstających przy skręcaniu w ramie z której dziób wystaje.

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2430
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

#8 Post autor: dmac »

Nie wiem, jak Ty to wszystko upchnąłeś w takim maleństwie. Tzn. mniej więcej wiem, ale jestem pełen podziwu :) .
A jeśli chodzi o tzw. wisienki na torcie, to dwie oceniam najwyżej: ruchomy reflektor oraz drzwi (czy też właz, w sumie nie wiem co to jest). Poza tym, fantastycznie dobrałeś opony; aż mi się znowu żal zrobiło, że moje (też z RC4WD) leżą od roku w szufladzie, bo nie mam czasu usiąść do budowy Stara... (Ale może to i dobrze, bo nowe części z Zetrosa chyba rozwiążą problem zmiennej długości wału ;) ).

Brawo, jak zawsze!
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#9 Post autor: Cieślu »

Model jest wspaniały! Upchnięcie tylu funkcji w tak niewielkim modelu to majstersztyk.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

SAMOLOT
VIP
Posty: 437
Rejestracja: 2014-09-30, 17:39
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Samolot
Kontakt:

 

#10 Post autor: SAMOLOT »

Bardzo ciekawy model. Jedno co mi się nie podoba to ten reflektor. Doceniam kunszt wykonania i pokonanie niewątpliwych trudności. Ale wygląda to kiepsko w porównaniu do reszty modelu. Fajnie że zawieszenie tak ładnie pracuje w tak upchniętych pojazdach to nie jest normą.

Jellyeater
VIP
Posty: 2363
Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#11 Post autor: Jellyeater »

Obejrzałem z zachwytem. Nawet gdyby nic nie robił tylko stał, to i tak byłby już bardzo dobry. a tak jest wyśmienity.
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto

ODPOWIEDZ