[MOC] Tatra Phoenix 6x6
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
[MOC] Tatra Phoenix 6x6
Tatra Phoenix 6x6
Dane techniczne
Dł. 59s / szer. 19s / wys. 28s (47/15/22 cm)
Skala: 1:17
Prześwit: 4-5 studów
Funkcje
Jazda - 2L
Skręt - M
Podnoszenie paki - L
Niezależne zawieszenie typu "Tatra" na wszystkich kołach
Atrapa silnika R6
Działająca kierownica
Otwierana kabina i drzwi
Model powstał specjalnie z myślą o makiecie Brick Creek na Targi Hobby w 2021. Po kilku poprawkach w końcu nadaje się na oficjalną publikację :)
Początkowo Tatra miała być oparta na Control+ (to byłby mój pierwszy MOC na tym systemie). Za napęd służył wtedy jeden silnik C+ XL. Brakowało mocy, więc wyjście było sprawdzone i oczywiste - buwizz i 2 Lki :D
Przełożenie napędu to 4.32:1 - najpierw przyspieszenie z20 -> z16, a potem redukcja przez zwolnicę planetarną przy każdym kole. Ze względu na skalę i typ zawieszenie nie ma dyferencjałów, więc promień skrętu nie jest perfekcyjny.
Za skręt odpowiada Mka - ślimak napędza z8, a dalej przez liftarm i cięgna skręcają się koła. Na targach hobby mechanizm opierał się na tradycyjnej listwie zębatej, ale rozwiązanie to nie zdało egzaminu - cały czas się rozpinało. Teraz musiałem wymyślić coś lepszego, ale prawdziwy test będzie w Pszyczynie :D
Poniżej schemat skrętu, żółta ośka jest napędzana, wprawia w ruch liftarm i cięgno.
Zawieszenie to główny cel, dla którego chciałem zbudować Tatrę. Głównie opiera się na zwolnicach i przełożeniach kątowych z12/z12. Na każdym kole jest jeden twardy amortyzator. Poniżej zdjęcie od spodu.
Za podnoszenie paki odpowiada silnik L i duży siłownik liniowy. Maksymalna ładowność zależy od rozmieszczenia ładunku :) Im bliżej tyłu paki tym większa, do ponad kilograma.
Z innych "bajerów" i szczegółów Tatra posiada działającą atrapę rzędowego silnika R6. Przez silnik do skrętu jest ona trochę za bardzo z tyłu, ale przynajmniej nie trzeba otwierać kabiny, żeby zobaczyć działające tłoki ;) Z silnika wychodzą atrapy wydechu i dolotu.
W kabinie znajdują się dwa fotele, prosta deska rozdzielcza i ruchoma kierownica. Ze względu na bezpośrednie przełożenie skrętu i uchylaną kabinę wykonuje tylko około pół obrotu.
Dziękuję za uwagę :D
Galeria
Dane techniczne
Dł. 59s / szer. 19s / wys. 28s (47/15/22 cm)
Skala: 1:17
Prześwit: 4-5 studów
Funkcje
Jazda - 2L
Skręt - M
Podnoszenie paki - L
Niezależne zawieszenie typu "Tatra" na wszystkich kołach
Atrapa silnika R6
Działająca kierownica
Otwierana kabina i drzwi
Model powstał specjalnie z myślą o makiecie Brick Creek na Targi Hobby w 2021. Po kilku poprawkach w końcu nadaje się na oficjalną publikację :)
Początkowo Tatra miała być oparta na Control+ (to byłby mój pierwszy MOC na tym systemie). Za napęd służył wtedy jeden silnik C+ XL. Brakowało mocy, więc wyjście było sprawdzone i oczywiste - buwizz i 2 Lki :D
Przełożenie napędu to 4.32:1 - najpierw przyspieszenie z20 -> z16, a potem redukcja przez zwolnicę planetarną przy każdym kole. Ze względu na skalę i typ zawieszenie nie ma dyferencjałów, więc promień skrętu nie jest perfekcyjny.
Za skręt odpowiada Mka - ślimak napędza z8, a dalej przez liftarm i cięgna skręcają się koła. Na targach hobby mechanizm opierał się na tradycyjnej listwie zębatej, ale rozwiązanie to nie zdało egzaminu - cały czas się rozpinało. Teraz musiałem wymyślić coś lepszego, ale prawdziwy test będzie w Pszyczynie :D
Poniżej schemat skrętu, żółta ośka jest napędzana, wprawia w ruch liftarm i cięgno.
Zawieszenie to główny cel, dla którego chciałem zbudować Tatrę. Głównie opiera się na zwolnicach i przełożeniach kątowych z12/z12. Na każdym kole jest jeden twardy amortyzator. Poniżej zdjęcie od spodu.
Za podnoszenie paki odpowiada silnik L i duży siłownik liniowy. Maksymalna ładowność zależy od rozmieszczenia ładunku :) Im bliżej tyłu paki tym większa, do ponad kilograma.
Z innych "bajerów" i szczegółów Tatra posiada działającą atrapę rzędowego silnika R6. Przez silnik do skrętu jest ona trochę za bardzo z tyłu, ale przynajmniej nie trzeba otwierać kabiny, żeby zobaczyć działające tłoki ;) Z silnika wychodzą atrapy wydechu i dolotu.
W kabinie znajdują się dwa fotele, prosta deska rozdzielcza i ruchoma kierownica. Ze względu na bezpośrednie przełożenie skrętu i uchylaną kabinę wykonuje tylko około pół obrotu.
Dziękuję za uwagę :D
Galeria
Ostatnio zmieniony 2022-07-04, 21:27 przez Porsche96, łącznie zmieniany 2 razy.
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Re: [MOC] Tatra Phoenix 6x6
Bardzo podoba mi się pomysł na zawieszenie w tej Tatrze. Na makiecie radziła sobie wybornie. Cofanie na samą górę pryzmy fasolek to była dla niej pestka. Jednak te nowe zwolnice są kozak.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
Re: [MOC] Tatra Phoenix 6x6
Ale ze skręcaniem już tak kolorowo nie było 😂 teraz jest trochę lepiej, ale i tak nie jest to poziom wozideł.
Re: [MOC] Tatra Phoenix 6x6
Wygląda dobrze :P
Nic nie przeskakuje w napędzie, szczególnie na podjeździe gdy środek ciężkości przesuwa się na ostatnią oś? Bo z tymi z12 mam złe doświadczenia.
Nic nie przeskakuje w napędzie, szczególnie na podjeździe gdy środek ciężkości przesuwa się na ostatnią oś? Bo z tymi z12 mam złe doświadczenia.
Re: [MOC] Tatra Phoenix 6x6
Dzięki :) W tych obejmach z12 dają radę, nic nie strzela i nie przeskakuje. Pewnie dzięki zwolnicom, które odciążają cały układ napędowy.
PS. Film już jest (razem z podjazdami), pojawiło się też kilka nowych zdjęć :D
- Skylark90
- Posty: 594
- Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
- Lokalizacja: Kraków
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
Re: [MOC] Tatra Phoenix 6x6
Ogólnie nieźle wyszło, szczególnie mechanicznie. Na Twoim miejscu dopracowałbym kabinę, bo nijak nie przypomina mi Tatry Pheonix, a mówię to świeżo po wizycie w muzeum Tatry w Koprivnice :P Najmniejszą zmianą, która przybliżyłaby jakkolwiek do Tatry, byłaby zmiana tego round plate imitującego znaczek na czerwony, bo logo Tatry ma czerwone tło. No a tak poza tym trochę popracowałbym nad detalami, szczególnie jeśli model ma już rok i w sumie mechanicznie jest OK, to teraz można dopieścić. Jak chcesz to podrzucę zdjęcia na priv ;)
Re: [MOC] Tatra Phoenix 6x6
- Skylark90
- Posty: 594
- Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
- Lokalizacja: Kraków
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
Re: [MOC] Tatra Phoenix 6x6
Zgadza się, obie mam na foto, choć nie w całości, bardziej detale, bo stwierdziłem, że tego będę potrzebował. Stoją przy wejściu do zakładu. Właśnie jedna taka musztardowo/miodowo żółta, a druga biała. Choć akurat kabiny mają od DAF-a z tego co pamiętam.
-
- VIP
- Posty: 1622
- Rejestracja: 2012-10-04, 11:05
- Lokalizacja: Tczew
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
Re: [MOC] Tatra Phoenix 6x6
Ja się wypowiem super fachowo: Samochód wygląda jak resorak :). Resorak wyprodukowany przez bardzo dobrego producenta resoraków.. A do tego ma jakieś mechanizmy wewnątrz, co ponoć też jest istotne.. :p. Poważnie - bardzo ładny!:)
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Re: [MOC] Tatra Phoenix 6x6
Zawieszenie świetnie radzi sobie w terenie, mimo hard spring w amortyzatorach
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję