[Zawody] LTTC 2022 rajd #5

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

[Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#1 Post autor: Blaha »

LTTC#5 - 24.09

Miejsce: Żwirownia niedaleko Łodzi. https://goo.gl/maps/meXMtpLeE71FZJtj6

Godzina: 10:00

Jak zawsze wpisujcie w tym temacie czym będziecie startować. Jeśli będzie to nowa maszyna pamiętajcie o zgłoszeniu jej w temacie [Zawody LTTC] Zgłoszenia modeli na sezon 2022 Czasu nie jest dużo, więc pamiętajcie o terminowym zgłoszeniu!

Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
VIP
Posty: 237
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#2 Post autor: Aleksander Spyra »

Przybędę z Ziłem, konstrukcyjnie bez zmian :) Oby nam pogoda dopisała.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#3 Post autor: Kubrick »

dla odmiany, Ural :P
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#4 Post autor: Blaha »

dla odmiany Tarta T148 (jak mi przyjmą zgłoszenie ;p )

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2137
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#5 Post autor: smyk »

Jeśli będę to jednym z tych trzech:
1) gaz 34
2) Kaiser Jeep m724
3) AM General M818
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

BJ
VIP
Posty: 999
Rejestracja: 2012-01-16, 21:42
Lokalizacja: Majdan/Warszawa

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#6 Post autor: BJ »

Będę z Uralem.
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek

Kamyk
VIP
Posty: 234
Rejestracja: 2013-03-07, 11:01
Lokalizacja: Będzin
brickshelf: kamyk970

 

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#7 Post autor: Kamyk »

Będę z AM General ;)

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#8 Post autor: Blaha »

Zmiana terminu i miejsca - patrz pierwszy post!

Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
VIP
Posty: 237
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#9 Post autor: Aleksander Spyra »

Są wyniki :)

Obrazek
Obrazek
Obrazek

No i generalka:
Obrazek

Super, że udało nam się obczaić nowe miejsce, nawet jeśli zmiana była dość spontaniczna :) Łódź może nie jest idealnie pośrodku drogi między Śląskiem a W-wą, ale te dodatkowe ~2h pozwoliły na luźniejszy przebieg rajdu.
Terenowo było bardzo piaszczyście - dawno nie mieliśmy zawodów na podobnym podłożu. Górki podobne jak w Dolomitach, z dodatkiem korzeni. Nie wybierałbym się tam w środku lata, bo będzie niezła patelnia :)

Co do mojego performensu - na 3/5 sekcji miałem awarie przedniego napędu, co trochę frustrowało, ale też motywuje żeby dopracować przednie zwrotnice. Cieszę się że mimo tego udało się wykręcić drugi plac.

Mieliśmy na rajdzie dwa nowe wozy :)
Unimog był zaskakująco dzielny, spodziewałem się że z tak krótkim rozstawem będzie mocno odstawał od reszty. Większym problemem okazał się słaby rozkład masy, ale myślę że z tym Dirtzone prosto sobie poradzi :) Jak na auto zbudowane w dwa wieczory, naprawdę śmigał fajnie - szacun! Szkoda tylko, że elektronika odmawiała współpracy - ale myślę że po wymianie silników będzie duuużo lepiej!
Tatra była głośno omawiana na rajdzie, bo nikt za bardzo nie wie czemu tak bardzo nie chciała skręcać ani się wspinać :( Kabina jest piękna, podwozie przemyślane, sztywne, skok zawieszenia wydaje się być odpowiedni - Albo Lki mają w sobie coś co powoduje że się kompletnie nie nadają do trialu, albo tatrowe zawieszenie w 2022 już nie wypada tak dobrze jak 8 lat temu... W momencie, w którym zrezygnowaliśmy z obowiązkowych skrzyń biegów, technologia zawieszeń poszła mocno do przodu. Może też opony Tamiya lepiej działają ze sztywnymi mostami? Ciężko powiedzieć...

Dzięki wszystkim za fajny rajd i do zobaczenia w październiku, jak pogoda dopisze :)

Awatar użytkownika
dirtzone
VIP
Posty: 400
Rejestracja: 2013-08-11, 16:21
Lokalizacja: Łódź

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#10 Post autor: dirtzone »

W planach budowę trialówki to ja miałem od początku mojej już doroslej styczności z lego. Sam sobie tłumaczyłem, że kiedyś ja zbuduję, kiedyś na pewno zbuduję i tak minęło 9 lat. Przełomem było ostatnio jak mi Kubrick podrzucił link z gotowymi przednimi mostami, popatrzylem na listę części i wszystko mam. Od razu go zbudowałem, tylny most dorobić to już była formalność. Po zbudowaniu oczywiście to odłożyłem i by sobie tak leżało kolejnych kilka lat gdyby nie to, że w czwartek dowiedziałem się, że w sobote chcecie zrobić rajd w Łodzi. To był moment kulminacyjny, przecież nie mogło mnie to ominąć. Więc w ten sposób w dokładnie trzy wieczory powstała cała trialówka od podstaw :D

Na rajdzie zdobyłem sporo praktycznej wiedzy, co na pewno wykorzystam. Właściwie już zrobiłem nową ramę od zera. Obniżyłem i przesunąłem środek ciężkości do tyłu, zwiekszylem rozstaw osi o 2 study i podniosłem przeswit ramy. Dałem całą elektryke prawilną jak duńska firma przykazała poza kabelkami, żeby spiąć dwa batboxy, ale to wiadomo o co chodzi. Jak zrobię jakieś testy, to wszystko opiszę jak dziala.

Co do miejscówki faktycznie było piaszczysto. Jeżeli będziecie jeszcze kiedyś chcieli zawitać do Łodzi to znajdę lepsze miejsce, zresztą już sam wcześniej wszystko przetestuje.

Po tej sobocie z rajdem jestem bardzo pozytywnie nastawiony do tematu i wiem, że znalazłem kolejny powód na trwonienie pieniędzy :P

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#11 Post autor: Blaha »

Dzięki za wyniki i za miło spędzony dzień. Graty dla wszystkich Zawodników, w tym dla Debiutanta :)
Miejscówka ciekawa, trochę piaszczysta, ale da się znaleźć teren pod sekcje. Myślę, że jeszcze tam zawitamy.
Moja Tatera miała jakieś problemy - nie była tak dynamiczna jak na 3 silniki L i brakowało trakcji, szczególnie na podjazdach. Co do dynamiki, to może faktycznie eLki nie nadają się do napędu w trialu, a jeśli chodzi i słabą trakcję, to upatruję problemu w zawieszeniu tatrowym - chyba wybitnie nie pasowało do tego terenu i auto zamiast podjeżdżać to kopało się w piachu.. Generalnie nic się nie psuło, tylko słabo jechało. Zobaczcie jednak, że na 3 sekcji zająłem 2 miejsce, więc chyba wtedy warunki były sprzyjające autu.. Jeśli ktoś ma swoje spostrzeżenia to są mile widziane.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#12 Post autor: Kubrick »

Blaha pisze: 2022-09-28, 12:31 Jeśli ktoś ma swoje spostrzeżenia to są mile widziane.
Moje spostrzeżenie jest takie, że ciągle się zastanawiam co się wydarzyło na tej pierwszej sekcji ;)
Zacznę od miejscówki. Mega się cieszyłem na nową lokalizację, na miejsce, w którym jeszcze nikt nie jeździł i wszystko było nowe - nie zawiodłem się. Dzięki Krzysiek, że znalazłeś takie miejsce, Piaszczysta nawierzchnia, miejscami zaskakująca, nie do końca przewidywalna - to zrobiło te zawody. Bramki, które wyglądały początkowo na bardzo łatwe potrafiły okazać się nie do zdobycia przez obsypujący się piasek, a inne których można by w typowych warunkach nawet nie próbować były całkowicie przejezdne i bez niespodzianek.

Auta:
Blaha - Tatra 148. W moim odczuciu, najładniejsze z Twoich aut, na równi z Pragą w barwach Octana. Tylko co z tą trakcją? Czy problem leży w rozkładzie masy, czy w zawieszeniu? Mi się wydaje, że przede wszystkim problemem jest właśnie to niezależne zawieszenie, które rozkłada masę auta w dziwny sposób, ale to tylko moje domysły.

Kamyk - M818. Jeździ, nie psuje się, wygrywa - nuda :P Parzysty most i przeniesienie napędu z tandemu na przód to kosmos, z tą technologią jesteś do przodu o lata świetlne i ciężko będzie Cię dogonić bardziej konwencjonalnymi konstrukcjami.

Dirtzone - Unimog. Czekałem na ten debiut odkąd mnie poprosiłeś o link do opon i sbricka. Po rajdowym teście i paru radach od innych zawodników widzę, że się wkręciłeś mocno w temat i szybko poprawiasz błędy, więc czuję, że na kolejnym rajdzie będziemy trząść portkami przed tą maszyną, bo jak już ogarnąłeś odcinanie prądu, to widać było, że fura idzie w terenie jak dzik w żołędzie.

Kubrick - Ural 4320. Co rajd robię jakieś poprawki w tym aucie, w tym sezonie pracuję intensywnie jak nigdy nad tym, żeby osiągnąć idealny balans pod każdym względem w tym aucie i czuję, że coś z tego będzie. Ale i tak uważam, ze coś się skasztaniło na tej pierwszej sekcji, bo to aż nie wyglądało jak mój przejazd xD

BJ - Ural. Pompowanie pneumatyki przed każdym odcinkiem daje tyle realizmu, że aż czuję ten smród spalin jak za dzieciaka spędzałem wakacje u babci, a co rano wujek pod oknem bił powietrze w Kamazie. Popraw ramę, bo gnie się jak szalona i to auto będzie równie dobre co (ja to napisałem?) Fiat.

Olek - Ził 131. Kolejna maszyna dobrze znana już na scenie trialowej i zabójczo skuteczna w terenie. Muszę od Ciebie zgapić ten drążek Watta i wcisnąć go do testowego podwozia, bo pięknie to pracuje.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Kamyk
VIP
Posty: 234
Rejestracja: 2013-03-07, 11:01
Lokalizacja: Będzin
brickshelf: kamyk970

 

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#13 Post autor: Kamyk »

Dzięki wielkie za kolejny rajd!

Nowa miejscówka i nowe możliwości. Piasek co prawda nie pozwala robić podjazdów o bardzo dużym stopniu nachylenia, ale na żwirze już było lepiej. Teren jest spory i z pewnością znalazłoby się jeszcze kilka ciekawych miejsc. W przyszłym roku na pewno będziemy się starali tam znów zawitać ;)

Podsumowanie przejazdów z mojej strony:

Dirtzone - Unimog
Gratuluję debiutu w trialu! Wynik oczywiście nie jest wymarzony, ale biorąc pod uwagę pierwszą w życiu trialowkę (zbudowaną w parę dni) i pierwszą jazdę na rajdzie, to wyszło bardzo obiecująco. Głównym mankamentem auta była elektronika, ale zauważalny był również nie najlepiej ułożony środek ciężkości - aczkolwiek jak czytam już sobie z tym poradziłeś ;) Ważne, że konstrukcyjnie auto dawało radę, napęd nie strzelał, a skręt się nie rozpinał. Czekamy na kolejne występy :)

Blaha - Tatra T148
Auto o pięknych kształtach, na które wielu czekało i niestety wielu się rozczarowało :( Lki chyba rzeczywiście nie nadają się do napędu - miałem wrażenie że bardziej dynamiczne są 2 Xle, chociaż teoretycznie mają mniejszą moc. Problemy z trakcją również nie pomagały i były zastanawiające, gdyż teoretycznie nie było powodu dla którego miały aż tak dawać się we znaki. Może ten typ zawieszenia nie najlepiej współpracuje z piachem, bo w czasach gdy jeździliśmy głównie po ziemi i korzeniach, Tatry królowały, a sztywne mosty były ekstrawagancją. Myślę że na kolejny rajd warto by było przerobić napęd na 2 Xle (zwłaszcza że będą spięte), chociaż zdaję sobie sprawę, że projektując wszystko pod 3 Lki może to nie być najprostsze.

Bj - Ural 44223
Auto zbudowane naprawdę oldschoolowo - nie dość, że miało skrzynie biegów, to była ona sterowana pneumatycznie i wspomagana air tankiem. Szkoda tylko, że zmiana biegów z reguły działała w jednym kierunku, bo nie można było wykorzystać jej potencjału, aczkolwiek zastanawiam się czy bieg 1:1 naprawdę jest przydatny - jest mało momentów gdy można go użyć, a prowadzenie przy tej prędkości jest trudne i nieprecyzyjne. Nie wiem nawet czy jakiś bieg pośredni typu 1:2,14 nie byłby bardziej użyteczny, gdyż mógłby być włączony przez większość czasu i pozwalałby przyspieszyć przejazd, a 1:3 byłby dodatkowy do bardzo trudnych przeszkód lub do większej precyzji.

Kubrick - Ural 4320
Tutaj też mamy do czynienia ze starą szkołą, ale bardziej pod względem zasilania i masy - dwa bboxy z bateriami i prawie 2700 g masy. Mimo to auto jeździ wyjątkowo żwawo i z wigorem pokonuje kolejne bramki. Pierwsza sekcja wyszła rewelacyjnie, był bardzo dobry, szybki i sprawny przejazd, a auto też nie zsuwało się aż tak jak pozostałe - zapewne przez większą masę. Z rajdu na rajd robisz się coraz groźniejszy, ale nie mówię by nas to nie cieszyło ;) Zasłużone pudło :)

Zozoleon - Ził 131
Nadwozie znane już od pewnego czasu, ale pod nim cały czas coś jest poprawiane. Zmiana przedniego mostu niestety nie przyniosła samych korzyści i na większości sekcji dokuczały problemy techniczne i potrzebne były naprawy. Tym bardziej na uwagę zasługuje fakt, że znalazłeś się na drugim miejscu, bo pod względem opanowania pojazdu i sprawności pokonywania bramek jesteś w naszej ścisłej czołówce. Na następny rajd wiem już, że montujesz lepsze zwrotnice ;)

Kamyk - Am General M35A2
Nowy most z parzystą liczbą studów pomiędzy osiami obrotu zwrotnic i dwoma mediumami do skrętu, pomiędzy które są wciśnięte knoby i redukcja. Rzeczywiście w pierwszej chwili sam stwierdziłem że trochę nakombinowałem, ale z drugiej strony wszystko działa wzorowo, a cel czyli obniżenie środka ciężkości i przesunięcie go do przodu został osiągnięty. Auto prowadzi się lepiej niż wcześniej i jest odczuwalnie mniej wywrotne.

Gratuluję wszystkim zawodnikom, w szczególności kolegom z podium oraz naszemu Debiutantowi i liczę na to że jeszcze zobaczymy się w tym roku ;)

Awatar użytkownika
dirtzone
VIP
Posty: 400
Rejestracja: 2013-08-11, 16:21
Lokalizacja: Łódź

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#14 Post autor: dirtzone »

Mam pewien pomysł czemu Tatra nie szła pod górę na piasku. Zawieszenie tatrowe sprawia, że tylko w pewnym zakresie ugięcia wahacza, opona styka całą powierzchnią z podłożem. Pod górkę tył był dociążony, przód odciążony i opony "rozcinały" powierzchnię piasku swoim rantem i to rozgrzebywało piasek na boki ryjąc coraz bardziej. Mam takie przypuszczenia, bo mój Unimog po podpieciu dwóch boxów lipo ważył około 1,5kg i wchodził pod górki całkiem sprawnie.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

Re: [Zawody] LTTC 2022 rajd #5

#15 Post autor: Kubrick »

Mam jeszcze takie przemyślenia, że moment obrotowy na kołach robi robotę w naszych maszynach. Ural ważąc ok 2,7kg ma przy 9V moment na poziomie 182.7 N.cm, kiedy Tatra Blahy przy masie niższej o ok 1/3 ma połowę tej wartości, dokładnie 97.39 N.cm. Z taką różnicą już możemy mówić o skrajnie różnych możliwościach na podjazdach i w bardziej kopnym podłożu, a tych nie brakowało.
Dodatkowo, uwagi dirtzona co do geometrii zawieszenia i w konsekwencji pracy opon też są bardzo trafione. Zastanawiam się czy w tej sytuacji nie powinniśmy dopuścić więcej opon RC pod warunkiem na przykład użycia felg LEGO i zachowania skali, ale zyskalibyśmy możliwość dobrania sobie gum odpowiednich gum pod konkretne zawieszenie w taki sposób, że będzie można lepiej wykorzystać potencjał podwozia. Trzeba pamiętać, że opona to jedyne miejsce styku auta z podłożem i od niej zależy trakcja, prowadzenie w zakrętach i hamowanie, nawet w takiej skali.

Edit:
wczoraj źle policzyłem na kalkulatorze Sariela, Jednak Tatra ma więcej momentu na kołach od Urala, ale oporami nadrabia :)
Zostaje teoria o trakcji wynikającej z geometrii zawieszenia
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

ODPOWIEDZ