[MOC] Racing Truck

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] Racing Truck

#1 Post autor: Sariel »

Racing Truck

Obrazek

Dane techniczne:
Waga: 1.92 kg
Wymiary: dł. 47s /szer. 18s / wys. 26s
Zawieszenie: przód - niezależne / tył: kolebkowe
Napęd: na tylną oś dwoma PF XL połączonymi sumatorem, przez dyferencjał nowego typu
Skręt: PF Medium ze sprzęgłem

To wszystko przez Jeraca. Jakiś czas temu pokazał [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=3391]fenomenalny jak zwykle model wyścigowego Volvo FH12[/URL], uświadamiając mi że istnieje coś takiego jak wyścigi ciężarówek, i że przy bliższym poznaniu jest to bardzo ciekawy sport. Tak zasiany bakcyl gdzieś tam po cichu rósł, aż w końcu oderwał mnie od tego, czym powinienem się teraz zajmować, i oto efekt.

Obrazek

Wygląd ciężarówki jest oparty na Scanii R 340, ale zaznaczam że "oparty" oznacza zachowanie proporcji i ogólnego układu, w żadnym razie nie jest to model. Funkcjonalnie całość miała być po prostu szybka i zwrotna, a przy okazji przetestować nowy dyferencjał z 8297. I tu zasadnicza sprawa - mimo tak potężnego napędu ciężarówka nie wydaje się bardzo szybka. Jest zrywna, zwrotna i nie ma problemu z dodatkowym obciążeniem (jeździłem nią z pół kilo balastu na tyle), ale nie jest to w żadnym razie rakieta. Długo dobierałem zestaw zębatek w układzie napędowym, finalnie stosując sumator w takiej konfiguracji:

Obrazek

Pozostaje dyskusyjne, czy dwa PF XLe z akceleracją to dobry wybór. Może lepiej sprawdziłyby się PF Mediumy w większej ilości ale już bez zmiany przełożenia? Może dwa silniki RC doprowadzone bezpośrednio do kół dałyby radę tej masie? Jest tu pole do eksperymentowania z kolejnymi ciężarówkami.
I tu druga ciekawostka - mimo średniej z pozoru szybkości, zużycie części, szczególnie w przednim zawieszeniu, jest zaskakująco duże. Osie ze śladami szlifowania to raczej norma, ale pierwszy raz spotkałem się tym, żeby np. felgi szlifowały się o zwrotnice. Mało tego, przednie zwrotnice w postaci tego Obrazek osadzonego na tym Obrazek potrafią raz na jakiś czas się odpiąć pod obciążeniem - a każdy kto miał je w rękach wie, jak trudno odpiąć je ręcznie. Wygląda więc na to, że pozornie średnia prędkość w przypadku dość ciężkiego modelu bardzo obciąża cały układ jezdny. Mimo tego, dyferencjał nowego typu spisuje się perfekcyjnie - ani razu nic w nim nie przeskoczyło, zębatki kątowe są nienaruszone, a całość znosi nawet hamowanie wstecznym. Ze dwa razy zdarzyło mi się, że z dyfra wysunęła się półoś, ale to dobry wynik skoro wchodzi do niego tylko na półtora studa - właściwie to z dyfra w sumatorze, wzmocnionego metodą Arka, też raz wysunęła się od obciążenia półoś, mimo wsunięcia w dyfer na 2 study, i zabezpieczenia halfbushem. Wszystko wskazuje na to, że nowy dyferencjał bije stare na głowę przynajmniej wytrzymałością, bo przegrywa ubóstwem zastosowań.
Podwozie między osiami zajmuje układ napędowy, skrętny, i odbiornik IR, dlatego battery boxa zdcydowałem się schować pod podnoszoną kabiną. Stąd środek ciężkości jest przesunięty daleko do przodu, ale poza wspomnianymi awariami przedniego zawieszenia, nie widać żeby przeszkadzało to w samej jeździe. Przednie zawieszenie wymagało co prawda aż 2 par żółtych amortyzatorów żeby nie siąść pod ciężarem, ale zachowuje się poprawnie - zapewnia stabilność na zakrętach i ładnie wybiera wszelkie przeszkody jakie zmieszczą się pod przednim zderzakiem. Wybór zawieszenia niezależnego na przód zdecydowanie się sprawdza - ciężarówka nie zwalnia i prawie nie przechyla się na przeszkodach, bo wszystko kompensuje skok zawieszenia. Ponieważ całość, tak jak prawdziwe ciężarówki wyścigowe, opuszczona jest nisko na kołach, z pokonywaniem szerszych przeszkód ma zasadniczy problem - zawiesza się na nich brzuchem. No ale z tym prześwitem na pewno nie jest to ciężarówka terenowa.

Obrazek

Całość starałem się możliwie pozbawić dziur i rozsądnie wygładzić - wybaczcie brak wnętrza kabiny, ale miejsce pod nią zajmuje battery box z mnóstwem kabli od świateł. W całej ciężarówce jest ich aż siedem par, więc policzcie sobie ile miejsca zajmuje siedem wtyczek PF i siedem klocków rozgałęziajacych światła, że o samych kablach nie wspomnę.

GALERIA

Przykładowe zdjęcia:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Film: (specjalnie dla V1 - krótki)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BjUh_LLl0tU[/youtube]

Awatar użytkownika
Jerac
Posty: 2311
Rejestracja: 2006-01-14, 20:32
Lokalizacja: Sol III, Łódź
HELF: Jerrec
: 28110487@N06
: Jerac

   

#2 Post autor: Jerac »

EEeejjjj jaa chciałem :D

No dobra, ale moja będzie malutka. Super toto jeździ, jestem naprawdę zaskoczony szybkością. Zastanawiam się natomiast czy mając coś tak dużego, nie lepiej by było pójść nieco bardziej w wygląd - na przykład zrobić wnętrze. Musiałbyś zrezygnować ze świateł, ale nie dało by się odróżnić modelu od takiego pokazowego. Na boku dać jakiś snotowy napis (jest sporo ciekawych technik do robienia napisów na ścianach grubości 1bricka), górę wygładzić a miejscami dodać jakieś imitacje mechaniki...

Próbowałeś mierzyć prędkośc jakoś? :>

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#3 Post autor: Sariel »

Światła nie załatwią miejsca na wnętrze - prędzej przeniesienie battery boxa do podwozia, a to wymaga większego upchnięcia silników napędowych, albo wybrania dłuższej ciężarówki. Prędkości nie mierzyłem bo jest jak pisałem poniżej oczekiwań, ale wystarcza żeby przestawiać meble - zdarzyło mi się wjechać w stół i przesunąć go o jakieś pół metra :) Właściwie w tym najbardziej widać ciężar modelu - wszyskie lżejsze MOCe napędzane PF XLem stawały momentalnie zatrzymywane przez silnik, a tutaj nie ma tak łatwo. Po zatrzymaniu silników ciężarówka przejeżdża jeszcze spory kawałek, nawet hamowanie wstecznym nie stopuje jej od razu.
Ostatnio zmieniony 2008-08-16, 16:04 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
HELF: Ciezarowkaz
: ciezarowkaz
: truckeriev

   

#4 Post autor: TruckeR »

Świetne! Nie mogę się doczekać, kiedy będę miał własny egzemplarz 8293 :-) Te światła wyglądają obłędnie..

A czy battery boxa nie mógłbyś wcisnąć w tylną ścianę kabiny? To mogłoby zwiększyć przestrzeń pod kabiną..
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Pietruch-15
: 129951284@N03
: pietruch

   

#5 Post autor: Pietruch »

Cudo! Strasznie mi się podoba, jest piękna. Te światła są wspaniałe, dodają uroku każdej konstrukcji, a w tym przypadku są niezbędne. Nowy dyferencjał jest lepszy niż bym przypuszczał - bevele i mizerna zębatka, przecież to się nie nadaje do większych konstrukcji, widać się myliłem.
Sariel, czy nadal podtrzymujesz swoje zdanie na temat tego dyferencjału w trialówkach. Bo ja uważam że będzie działał jak marzenie.
Wracając jednak do Twojej konstrukcji, robi naprawdę ogromne wrażenie, prędkość jest idealna, brakuje wnętrza, ale to naprawdę aż tak bardzo w oczy nie razi.
Pozdrawiam,
Maciej

Pietruszka

#6 Post autor: Pietruszka »

Ciężarówka porusza się imponująco - jest zwinna i skrętna. Chciałbym jeszcze tylko zobaczyć jak jeżdzi po prostej. Światła bez wątpienia dużo wnoszą do wyglądu, który jak dla mnie, ze względu na przytłaczającą dominację czerni jest zbyt ponury. Może wykonanie kabiny, o której wspominali przedmówcy, przełamałoby tą czerń bo jednak światła i "siódemka" to trochę za mało ...

Awatar użytkownika
Ciamek
VIP
Posty: 2596
Rejestracja: 2004-06-24, 23:08
Lokalizacja: Wrocław
HELF: Piglet
: pigletciamek
Kontakt:

   

#7 Post autor: Ciamek »

Faaajne to... Czasem szkoda, że nie jestem technicowcem : o)
Jak Ty to robisz, że masz takie tempo wypuszczania MOCy - i to nie byle jakich.
Zdrufko, Ciamek

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#8 Post autor: Sariel »

Dziękuję. Battery box z tyłu kabiny nie wydaje mi się dobrym rozwiązaniem - słabsza kabina, wyższy środek ciężkości, a miejsca tak dużo nie przybędzie. Bardziej realne jest chyba zmieszczenie go za przednim zawieszeniem, a do kabiny przeniesienie silnika od skrętu.
Nowy dyfer korzysta chyba na głębokim zazębieniu zębatek i umieszczeniu ich na jednym poziomie, nie nad dyfrem jak to było wcześniej. Zamierzam go wypróbować w TrTr, to się wypowiem, ale już podoba mi się ile miejsca pozwala zaoszczędzić.

Piotr91

#9 Post autor: Piotr91 »

Nawet niezły, nie ma się do czego przyczepić ;). Skąd masz tyle świateł?? I co to za muza? ;p

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#10 Post autor: Sariel »

Muzyka: Rancid "Out Of Control". Światła w większości dostałem.

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Pietruch-15
: 129951284@N03
: pietruch

   

#11 Post autor: Pietruch »

Sariel pisze:Nowy dyfer korzysta chyba na głębokim zazębieniu zębatek i umieszczeniu ich na jednym poziomie, nie nad dyfrem jak to było wcześniej. Zamierzam go wypróbować w TrTr, to się wypowiem, ale już podoba mi się ile miejsca pozwala zaoszczędzić.
I to jest chyba najlepsze, koniec ze ślimakami i koniec z nadmiernym kombinowaniem.
Testuj, testuj, bo jak na razie tylko Ty masz do niego dostęp. :)

Zapomniałem dodać, patrząc na oryginał, w Twoim modelu brakuje mi najważniejszego detalu, a mianowicie atrapy chłodnicy. Nie wiem czy to jest najlepsze określenie, ale w Scaniach przód jest bardzo charakterystyczny. Troszkę, ale naprawdę troszkę to razi i jeszcze ta czerń, za dużo jej - w tego typu ciężarówkach nie spotkasz jednolitego koloru, nawet jak jest, to zawsze reklamy, nazwa dodają urozmaicenia.
Ostatnio zmieniony 2008-08-16, 22:39 przez Pietruch, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Maciej

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#12 Post autor: Sariel »

Masz całkowitą rację. Pokusiłbym się o więcej detali, gdyby przód kabiny nie był tak wypchany (8 świateł, 8 kabli). Co do malowania, prawdziwe ciężarówki wyścigowe są zwykle bardzo pstrokate, więc trudno byłoby to wiernie oddać. Może jestem zboczony, ale dla mnie czysta czerń ma pewien urok ;)
W kwestii chłodnicy, mogę się ewentualnie bronić przeróbkami jakim zwykle poddaje się kabiny wyświgowych wersji ciężarówek. Przechodzą duży tuning i zdaje się że sporo ciężarówek ma zasłonięte przednie chłodnice, a zamiast tego tunel powietrzny nałożony na kabinę. Silnik jest zwykle przesunięty za nią, więc to pewnie lepsze rozwiązanie.

Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2008-08-16, 23:16 przez Sariel, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Pietruch-15
: 129951284@N03
: pietruch

   

#13 Post autor: Pietruch »

Pomału wiem co to znaczy ciasnota, jak buduje się mała ciężarówkę w której będzie komplet PF (2 silniki, box, wieża IR) to naprawdę trudno jest ją wyposażyć w detale. Ale w Twoim przypadku, atrapa jest po środku, więc aż tak bardzo światła nie przeszkadzają. Ale jako że to Ty ją budowałeś, więc sam wiesz najlepiej. ;)
Jak grałem w TOCE 3 to te ciężarówki były strasznie kolorowe, ale to rzecz gustu. Każdy kolor ma swoje uroki, nawet przygnębiająca czerń. ;)

Dowody przedstawiłeś mocne, więc sprawę wygrywasz, ale pamiętaj że brak tej chłodnicy nie oznacza że model mi się podoba, wręcz przeciwnie, a jeżeli wybrałeś model tuningowany, to nawet lepiej, bo takie lubię. ;)
Ostatnio zmieniony 2008-08-16, 23:18 przez Pietruch, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Maciej

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#14 Post autor: Sariel »

3 silniki :P Temat mnie kręci, i pewnie na jednej ciężarówce się nie skończy, będę chciał popracować nad szybkością, lekkością, i detalami również. Jest duże pole do eksperymentowania.
Ostatnio zmieniony 2008-08-16, 23:27 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Pietruch-15
: 129951284@N03
: pietruch

   

#15 Post autor: Pietruch »

4 silniki :P
Do szczęścia brakuje mi tylko 8 takich świateł. ;) Bo naprawdę dzięki nim Twoja ciężarówka wygląda genialnie. Bez nich owszem, będzie wspaniały MOC, ale one dodają realizmu i to jest bardzo ważne.
Żeby nie przeciągać :P czekamy na kolejną wspaniałą ciężarówkę.
Pozdrawiam,
Maciej

ODPOWIEDZ