[MOC] Koparka linowa przedsiębierna EO-4111B
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
[MOC] Koparka linowa przedsiębierna EO-4111B
Witam, dziewczęta i chłopcy.
Kto był w Kielcach albo uważnie oglądał zdjęcia z imprezy, ten już zna ten model, ale dla potomności oraz osób niezorientowanych - publikuję.
Najważniejsza rzecz: jesteśmy w kategorii Model Team, a nie Technic, bo tak mi kazał Maciek D. :) A miał wiele do gadania, bo to On jest autorem karoserii. Krótko mówiąc: to, co czarne i hałasuje, jest moje, a to, co czerwone i wygląda ślicznie, jest Jego.
A teraz już tekst z karteczki, której zabrakło przy modelu w Kielcach:
Koparka linowa przedsiębierna EO-4111B
Maciej Drwięga (karoseria) i Maciej Szymański (mechanika)
Popularna w latach siedemdziesiątych XX w. koparka gąsienicowa, produkowana w Kowrowskiej Fabryce Koparek w ZSRR (wg starej nomenklatury w latach 1967-68 nazywana E-652B i produkowana również, od kwietnia 1970 r., w Donieckiej Fabryce Koparek). Masa z ramieniem przedsiębiernym: 21,2 t. Pojemność naczynia urabiającego: 0,65 m3. Wysokość maksymalna: 7,9 m.
Model wykonany w typowej dla dużych konstrukcji Lego skali 1:13. Zawiera 7 silników elektrycznych sterowanych podczerwienią, zapewniających wierne odwzorowanie wszystkich funkcji prawdziwej koparki linowej: jazdy, skręcania, obrotu wieży (nieograniczonego), poruszania ramieniem i regulacji jego długości oraz otwierania klapy naczynia. Przesuwne drzwi kabiny i przedziału maszynowego kryją starannie odwzorowane wnętrze, między innymi z atrapą silnika spalinowego
Dodam, że model waży ponad 4 kg i nie wiem, z ilu części się składa. Rozwiązania techniczne są zasadniczo wierne oryginałowi (jak choćby przekazywanie napędu na tylne koła za pomocą łańcuchów - mój ulubiony detal :) ); wyjątkiem są łańcuchy widoczne po bokach ramienia, a służące do regulacji długości tegoż ramienia - powinny być ukryte we wnętrzu, ale cóż - to tylko klocki :) . Drobną różnicę można też dostrzec w mechanizmie klapy w łyżce: w oryginale skobel zasuwany był sprężyną umieszczoną na ramieniu, w modelu mamy gumkę umieszczoną pod klapą.
Galeria znajduje się tutaj: https://www.flickr.com/photos/dmaclego/ ... 1856236437
Poniżej: filmiki ukazujące pracę modelu. Pierwszy nie wymaga komentarza, na drugim zwróćcie uwagę na łychę w górnym położeniu: zadziała mechanizm otwierania klapy. W położeniu dolnym zadziała ponownie, zamykając skobel klapy.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z16aCQVnuc0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m8v6izz4cLo[/youtube]
Kto był w Kielcach albo uważnie oglądał zdjęcia z imprezy, ten już zna ten model, ale dla potomności oraz osób niezorientowanych - publikuję.
Najważniejsza rzecz: jesteśmy w kategorii Model Team, a nie Technic, bo tak mi kazał Maciek D. :) A miał wiele do gadania, bo to On jest autorem karoserii. Krótko mówiąc: to, co czarne i hałasuje, jest moje, a to, co czerwone i wygląda ślicznie, jest Jego.
A teraz już tekst z karteczki, której zabrakło przy modelu w Kielcach:
Koparka linowa przedsiębierna EO-4111B
Maciej Drwięga (karoseria) i Maciej Szymański (mechanika)
Popularna w latach siedemdziesiątych XX w. koparka gąsienicowa, produkowana w Kowrowskiej Fabryce Koparek w ZSRR (wg starej nomenklatury w latach 1967-68 nazywana E-652B i produkowana również, od kwietnia 1970 r., w Donieckiej Fabryce Koparek). Masa z ramieniem przedsiębiernym: 21,2 t. Pojemność naczynia urabiającego: 0,65 m3. Wysokość maksymalna: 7,9 m.
Model wykonany w typowej dla dużych konstrukcji Lego skali 1:13. Zawiera 7 silników elektrycznych sterowanych podczerwienią, zapewniających wierne odwzorowanie wszystkich funkcji prawdziwej koparki linowej: jazdy, skręcania, obrotu wieży (nieograniczonego), poruszania ramieniem i regulacji jego długości oraz otwierania klapy naczynia. Przesuwne drzwi kabiny i przedziału maszynowego kryją starannie odwzorowane wnętrze, między innymi z atrapą silnika spalinowego
Dodam, że model waży ponad 4 kg i nie wiem, z ilu części się składa. Rozwiązania techniczne są zasadniczo wierne oryginałowi (jak choćby przekazywanie napędu na tylne koła za pomocą łańcuchów - mój ulubiony detal :) ); wyjątkiem są łańcuchy widoczne po bokach ramienia, a służące do regulacji długości tegoż ramienia - powinny być ukryte we wnętrzu, ale cóż - to tylko klocki :) . Drobną różnicę można też dostrzec w mechanizmie klapy w łyżce: w oryginale skobel zasuwany był sprężyną umieszczoną na ramieniu, w modelu mamy gumkę umieszczoną pod klapą.
Galeria znajduje się tutaj: https://www.flickr.com/photos/dmaclego/ ... 1856236437
Poniżej: filmiki ukazujące pracę modelu. Pierwszy nie wymaga komentarza, na drugim zwróćcie uwagę na łychę w górnym położeniu: zadziała mechanizm otwierania klapy. W położeniu dolnym zadziała ponownie, zamykając skobel klapy.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z16aCQVnuc0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m8v6izz4cLo[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2017-05-21, 15:17 przez dmac, łącznie zmieniany 3 razy.
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
- Misterzumbi
- Zasłużony
- Posty: 1479
- Rejestracja: 2006-06-20, 01:21
- Lokalizacja: z piekła
- brickshelf: misterzumbi
- Kontakt:
-
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
Wiem, wiem :) .Misterzumbi pisze:Ze ja mam do niej sentyment to chyba juz wiesz
I w dodatku powiem, że właśnie przez Misterzumbiego odłożyłem na półkę (wirtualną, w moim umyśle) inny fajny projekt, żeby dłubać w tej kolubrynie :) .
A sentyment mam i ja, jeszcze z dzieciństwa: z okien mojego bloku (zbudowanego przez Rosjan) widać było plac budowy, a na nim właśnie takie koparki (obsługiwane przez Rosjan). Myślę, że jeszcze nie chodziłem do szkoły, bo potrafiłem gapić się na nie godzinami. Były ciemnoczerwone i szaroniebieskie, ale jak sami rozumiecie, zbudowanie modelu w dk red albo sand blue byłoby finansowym samobójstwem. (Zresztą brakowałoby wielu elementów w tych kolorach).
Tak czy owak - model jest i łezka się w oku kręci na wspomnienie szczenięcych lat :) .
Aha - na zdjęciach widać kurz; to też z inspiracji Maćka D :D . No i trochę dlatego, że Szarikm dostał w spadku mój pędzel do pucowania modeli ;) .
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
- Misterzumbi
- Zasłużony
- Posty: 1479
- Rejestracja: 2006-06-20, 01:21
- Lokalizacja: z piekła
- brickshelf: misterzumbi
- Kontakt:
-
Zapiera dech.. ;] ile budowaliście to cudo ?
SqqSE nie lubić Jarec! http://shutupwomangetonmyhorse.com/
- makorol
- Posty: 666
- Rejestracja: 2004-11-20, 09:55
- Lokalizacja: Bystrzyca / Wrocław
- brickshelf: makorol
-
Ach...
Jak patrzę na ten model to aż mi się łezka w oku kręci... Świetne połączenie Technica z Model Team. To co tutaj widać to nic. Na żywo koparka prezentuje się o wiele lepiej ! I do tego pomimo tak dużych rozmiarów działa bardzo sprawnie.
Jak jest zrobiona obrotnica ?? Bo domyślam się, że oryginalna nie utrzymałaby takiego kolosa:) Jakieś rolki ??
Przydaloby się więcej zdjęć w galerii. Taki duży model, a tak malo zdjęć.
PS. Dmac, to co z tymi kompresorkami ??
Jak patrzę na ten model to aż mi się łezka w oku kręci... Świetne połączenie Technica z Model Team. To co tutaj widać to nic. Na żywo koparka prezentuje się o wiele lepiej ! I do tego pomimo tak dużych rozmiarów działa bardzo sprawnie.
Jak jest zrobiona obrotnica ?? Bo domyślam się, że oryginalna nie utrzymałaby takiego kolosa:) Jakieś rolki ??
Przydaloby się więcej zdjęć w galerii. Taki duży model, a tak malo zdjęć.
PS. Dmac, to co z tymi kompresorkami ??
Ostatnio zmieniony 2008-09-04, 15:43 przez makorol, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam, Makorol.
- Kubrick
- VIP
- Posty: 2200
- Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
- Lokalizacja: KrakóVW
- brickshelf: Kubrick
- Kontakt:
-
Mi tez sie podoba :Ddmac pisze:mój ulubiony detal
Szkoda, ze na zywo nie bylo kiedy tego w akcji zobaczyc, ale taki juz urok Kielc...
dmac, co to sa za sznurki? MD nie potrafil mi odpowiedziec dokladnie skad je wzieliscie, a sa bardzo ciekawe (czytaj: widze je w swoich modelach :) ).
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
1) Będzie więcej zdjęć, kiedy zrobię naprawdę ładne. Ostatnio mi nie wychodzą, niestety.
2) Obrotnica jest standardowa, nowego typu, tylko że otoczona czterema kółkami 16-zębowymi (wszystkie napędzane), które dodatkowo stabilizują wieżę.
3) Linka jest niezmiernie profesjonalna. Do jej zdobycia potrzebna jest teściowa, pasmanteria oraz zaklęcie: "Mamo, przydałoby mi się trochę czarnego sznurka, kordonka może". ;)
4) Jak długo budowaliśmy? Maciej pewnie ze 3 tygodnie (ale był w tym czasie zajęty przygotowywaniem Kielc), a ja parę miesięcy (ale ja pracuję z doskoku, mam mało czasu). Naprawdę trudno powiedzieć.
2) Obrotnica jest standardowa, nowego typu, tylko że otoczona czterema kółkami 16-zębowymi (wszystkie napędzane), które dodatkowo stabilizują wieżę.
3) Linka jest niezmiernie profesjonalna. Do jej zdobycia potrzebna jest teściowa, pasmanteria oraz zaklęcie: "Mamo, przydałoby mi się trochę czarnego sznurka, kordonka może". ;)
4) Jak długo budowaliśmy? Maciej pewnie ze 3 tygodnie (ale był w tym czasie zajęty przygotowywaniem Kielc), a ja parę miesięcy (ale ja pracuję z doskoku, mam mało czasu). Naprawdę trudno powiedzieć.
Ostatnio zmieniony 2008-09-04, 19:38 przez dmac, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles