[WIP] Liebherr HS 825 HD Litronic
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
[WIP] Liebherr HS 825 HD Litronic
Witam!
Po prawie rocznej przerwie, związanej z różnymi problemami, brakiem czasu itd. wracam do ukochanego hobby :) (co nie znaczy, że forum nie czytałem!) Pragnę przedstawić Wam pierwsze zdjęcia z prac nad moim nowym MOCem- kratownicą Liebherr HS 825 HD Litronic w skali 1:18. W ciągu tygodnia zdążyło powstać podwozie i to o nim będę pisał.
Długość: 39s
Szerokość: 29s
Wysokość gąsienicy (widok z boku): 7s
Napędzane jest dwoma silnikami, po jednym XLu na stronę. Przełożenie na jakim jeździ to 9:1. Postanowiłem, że zastosuję napęd 4x4, iż do przodu i do tyłu będzie miał łatwo po ewentualnej przeszkodzie oraz, jak dla mnie, łatwiej w takiej konfiguracji skręcać. (to przez mieszane uczucia wywołane układem napędowym buldka...) Początkowo za całą redukcją w miejscu rozdzielającym napęd na prawo i lewo do kół gąsienicy, stały 3 knoby. Po pierwszych testach okazało się, że jeździ źle. Co było źle? Dosłowne skakanie do przodu... Silnik wykonywał ileś tam obrotów, aby o jeden ząb przeskoczył knob, w efekcie czego model zrywał... Zupełnie tak, jakby w samochodzie osobowym dać jedynkę i bez gazu, gwałtownie puścić sprzęgło - właśnie tak jeździł. Ale i na to znalazł się sposób. Przypomniałem sobie, że przy okazji zakupów na BL (dzięki Hippo!) zamówiłem dwie, o takie obejmy:
Wpasowane idealnie, usztywnione z każdej strony, a w nich 3 z12 bevel przenoszą (rozdzielają) napęd 100 razy lepiej, w każdym razie nie szarpią i model płynnie rusza z miejsca.
Teraz czas na przykładowe zdjęcie: (przepraszam za jakość, ale jestem aktualnie u babci i do dyspozycji mam aparat i goły komputer)
Dodatkowe zdjęcia - odnośniki:
Cała galeria dostępna będzie tutaj.
Pozdrawiam i liczę na komentarze!
P.S. Przepraszam za "dziurowatość", ale nie mam płytek, ani bricków :)
Po prawie rocznej przerwie, związanej z różnymi problemami, brakiem czasu itd. wracam do ukochanego hobby :) (co nie znaczy, że forum nie czytałem!) Pragnę przedstawić Wam pierwsze zdjęcia z prac nad moim nowym MOCem- kratownicą Liebherr HS 825 HD Litronic w skali 1:18. W ciągu tygodnia zdążyło powstać podwozie i to o nim będę pisał.
Długość: 39s
Szerokość: 29s
Wysokość gąsienicy (widok z boku): 7s
Napędzane jest dwoma silnikami, po jednym XLu na stronę. Przełożenie na jakim jeździ to 9:1. Postanowiłem, że zastosuję napęd 4x4, iż do przodu i do tyłu będzie miał łatwo po ewentualnej przeszkodzie oraz, jak dla mnie, łatwiej w takiej konfiguracji skręcać. (to przez mieszane uczucia wywołane układem napędowym buldka...) Początkowo za całą redukcją w miejscu rozdzielającym napęd na prawo i lewo do kół gąsienicy, stały 3 knoby. Po pierwszych testach okazało się, że jeździ źle. Co było źle? Dosłowne skakanie do przodu... Silnik wykonywał ileś tam obrotów, aby o jeden ząb przeskoczył knob, w efekcie czego model zrywał... Zupełnie tak, jakby w samochodzie osobowym dać jedynkę i bez gazu, gwałtownie puścić sprzęgło - właśnie tak jeździł. Ale i na to znalazł się sposób. Przypomniałem sobie, że przy okazji zakupów na BL (dzięki Hippo!) zamówiłem dwie, o takie obejmy:
Wpasowane idealnie, usztywnione z każdej strony, a w nich 3 z12 bevel przenoszą (rozdzielają) napęd 100 razy lepiej, w każdym razie nie szarpią i model płynnie rusza z miejsca.
Teraz czas na przykładowe zdjęcie: (przepraszam za jakość, ale jestem aktualnie u babci i do dyspozycji mam aparat i goły komputer)
Dodatkowe zdjęcia - odnośniki:
Cała galeria dostępna będzie tutaj.
Pozdrawiam i liczę na komentarze!
P.S. Przepraszam za "dziurowatość", ale nie mam płytek, ani bricków :)
Ostatnio zmieniony 2008-11-28, 19:45 przez intech, łącznie zmieniany 2 razy.
- DonArkada2
- Posty: 169
- Rejestracja: 2008-08-01, 21:52
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: DonArkada2
-
Box będzie ponad obrotnicą. Podwozie to to, co widać na zdjęciach. Podczas testów przyczepiony był do obrotnicy, ale na potrzeby zdjęć go zdjąłem :)bartek_mi pisze:gdzie jest bbox? bez oszukiwania :)
Teren to pojęcie względne. Testowałem go w domu, ale wszystkie testy zdał, a były to:bartek_mi pisze:sprawny jest w "terenie"?
-jazda po dywanie
-jazda po panelach
-jazda po pościeli
-jazda po łóżku
-podjazd pod ścianę (trzeba go niestety podstawić pod odpowiedni kąt, bo gąsienice się ślizgają)
-podjazd pod oparcie wersalki (podobnie jak wyżej, ale bardzo niewiele należy go podnieść)
-przejazd po laczkach, spodniach, dłoniach/rękach
Nie testowałem na dwa, od razu wolałem na 4.bartek_mi pisze:naped na 4 kola napedowe dziala lepiej niz na 2
Aurimax pisze:Póki co to piękny , klasyczny technic .
Mi również. Ale Longerowi się nie podobało, także wolałem z góry przeprosić ;]DonArkada2 pisze:Mi się podoba z dziurami.
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2434
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
Re: Liebherr HS 825 HD Litronic
Garść uwag:
1) Myślę, że przekładnie dałoby się ułożyć wydajniej. Przejście z większych zębatek na mniejsze, a także samo mnożenie niepotrzebnych zębatek, nie służy sprawności układu jezdnego dużego modelu - a ten wygląda mi na duży :) .
2) Obrotnica... Zwykle położona centralnie w podwoziu, ale nie znam tej konkretnej maszyny i nie o tym chciałem napisać. Myślę, że przy modelu tej wielkości wskazany byłby system, który podeprze wieżę (płaski korpus podwozia i kółeczka pomocnicze pod wieżą?), bo może się okazać, że nawet jeśli dobrze wyważysz wieżę, to przy najmniejszym wychyleniu ramienia czy próbie podniesienia ciężaru obrotnica przestanie działać, albo wręcz pójdzie w diabły.
3) Knoby... Wiem, że mają tu swoich fanów, ale przy powolnych silnikach (takich jak PF XL) szarpanie jest nieuniknione. Bym unikał, ale co ja tam wiem :) .
Ogólnie - fajnie, że nie boisz się budowania dużych modeli. Trzymam kciuki za dalszy ciąg.
1) Myślę, że przekładnie dałoby się ułożyć wydajniej. Przejście z większych zębatek na mniejsze, a także samo mnożenie niepotrzebnych zębatek, nie służy sprawności układu jezdnego dużego modelu - a ten wygląda mi na duży :) .
2) Obrotnica... Zwykle położona centralnie w podwoziu, ale nie znam tej konkretnej maszyny i nie o tym chciałem napisać. Myślę, że przy modelu tej wielkości wskazany byłby system, który podeprze wieżę (płaski korpus podwozia i kółeczka pomocnicze pod wieżą?), bo może się okazać, że nawet jeśli dobrze wyważysz wieżę, to przy najmniejszym wychyleniu ramienia czy próbie podniesienia ciężaru obrotnica przestanie działać, albo wręcz pójdzie w diabły.
3) Knoby... Wiem, że mają tu swoich fanów, ale przy powolnych silnikach (takich jak PF XL) szarpanie jest nieuniknione. Bym unikał, ale co ja tam wiem :) .
Ogólnie - fajnie, że nie boisz się budowania dużych modeli. Trzymam kciuki za dalszy ciąg.
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
Zależy jak dużo zostanie klocków ;) Całość nie przekroczy metra :)M_longer pisze:Jak wysoki będzie ten Liebherr?
To wiązałoby się z przebudowaniem całego podwozia, bo choć wygląda na duże, miejsca w nim jak na lekarstwo.dmac pisze:Myślę, że przekładnie dałoby się ułożyć wydajniej. Przejście z większych zębatek na mniejsze, a także samo mnożenie niepotrzebnych zębatek, nie służy sprawności układu jezdnego dużego modelu - a ten wygląda mi na duży :) .
OK. Przyjmuję do wiadomości. To mój pierwszy dźwig, dlatego publikuję tu kolejne etapy budowy, żebyście mi pomogli, bo okaże się, że zbuduję coś, co będzie się nadawało tylko do rozwalenia. Dziś zacznę przerabiać, obrotnica na środku i postaram się o płaski korpus, by można było zamontować kółeczka :)dmac pisze:Obrotnica... Zwykle położona centralnie w podwoziu, ale nie znam tej konkretnej maszyny i nie o tym chciałem napisać. Myślę, że przy modelu tej wielkości wskazany byłby system, który podeprze wieżę (płaski korpus podwozia i kółeczka pomocnicze pod wieżą?), bo może się okazać, że nawet jeśli dobrze wyważysz wieżę, to przy najmniejszym wychyleniu ramienia czy próbie podniesienia ciężaru obrotnica przestanie działać, albo wręcz pójdzie w diabły.
Dlatego zostały przed całą redukcją, tam nie szarpią :)dmac pisze:Knoby... Wiem, że mają tu swoich fanów, ale przy powolnych silnikach (takich jak PF XL) szarpanie jest nieuniknione.
Gdybym tak jeszcze miał takie cuda... Może jakoś prowizorycznie dałoby się zasłonić, ale taką kosmetykę można wykonać nawet na samym końcu.Jerac pisze:Uważam że przy tej wielkości można zrobić choćby proste płyty zasłaniające boki, nawet ze studami. Na pewno będzie to bardziej realistycznie wyglądać niż teraz :)
Co pod tym rozumiesz?Robson1903 pisze:Moim zdaniem wystarczająco wysoki żeby nie ruszyć z miejsca :)
Nie spodziewam się obciążenia większego niż 3kg + bbox, dlatego teraz załadowałem na niego 3kg, bbox i choć aku nadają się tylko do ładowania, to jakoś jechał ;) Na pełnych aku będzie jeździł wolno, ale to nie wyścigówka :)Robson1903 pisze:fajny ale nie jestem w 100% pewien czy pod pelnym obciążeniem choć on drgnie...
EDIT: Przebudowałem. Obrotnica jest teraz w środkowej części podwozia, otoczona pełnym kwadratem o wymiarach 15x15s, bo i na takiej powierzchni znajduje się jednostka napędowa. Jeżeli ktoś jest ciekawy to mogę wrzucić zdjęcia i zrobić małą wzmiankę w temacie.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarze oraz dobre rady :)
Ostatnio zmieniony 2008-11-29, 14:59 przez intech, łącznie zmieniany 1 raz.
W prawdziwym Liebherze HS 825 podwozie rozsuwa się na boki - węższy jest do transportu, a w warunkach pracy belki z gąsienicami (nie wiem czy to tak sie na pewno po polsku nazywa, w dokumentacji oryginalnej to są Raupentraegry) są rozsuwane, dzięki czemu ma szerzej ustawione punkty podparcia. Każdy Raupentraeger posiada dwie poprzeczne belki (Schiebeholmy) które wchodzą w część środkową i dodatkowo jedna w drugą.
Jak rozumiem Twój model nie przewiduje takiego mechanizmu?
Jak rozumiem Twój model nie przewiduje takiego mechanizmu?
Solic, nie, niestety mój model takiego mechanizmu nie przewiduje. Jest stosunkowo mały, także z 29s musiałby zsuwać się do 21s, a to, jak dla mnie, niewykonalne. Nie mniej jednak, chętnie zobaczyłbym czyjś dźwig z takim rozwiązaniem, pod warunkiem, że będzie miał napęd oraz wymiary zbliżone do mojego ;)