[MOC] Racing Truck Turbo
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
[MOC] Racing Truck Turbo
Trochę obciach pokazywać coś, po tym jak Żbik pozamiatał cały dział, ale... ktoś musi :)
Racing Truck Turbo
Dane techniczne:
Wymiary: dł. 43s / szer. 18s / wys. 25s
Waga: 1.69 kg
Zawieszenie: przód - kolebkowe / tył - oś wleczona na amorach
Napęd: 2 x PF XL na tylną oś
Skręt: PF Medium z mechanizmem centrowania
Tak, to jest dokładna kontynuacja mojego niegdysiejszego pomysłu na pojazdy do Truck Racingu. Ta sama skala, itd. W założeniu ciężarówka miała być szybsza i ładniejsza, przynajmniej pierwsze założenie pozostało na pewno niespełnione.
Żeby Was nie zanudzać w kółko tą samą tematyką, chciałem zbudować coś w rodzaju ciężarówki ostatecznej, takiej którą będę mógł po prostu odbudować na okoliczność zawodów, bez bawienia się w wymyślanie czegoś nowego. Pomysł na to miałem jeden - konstrukcja modularna. Cała ciężarówka składa się z trzech łatwych do oddzielenia części: kabiny, przedniej części podwozia (z mechanizmem i silnikiem skrętu), oraz tyłu podwozia (z całym układem napędowym). Battery box znajduje się między dwiema częściami podwozia, i jest przypięty do tylnej. Dzięki temu można w miarę łatwo przerobić każdy mechanizm ciężarówki, nie rozbierając całości. Minusem jest bałagan za kabiną - nie było mowy o schowaniu wieżyczki IR w podwoziu, bo silnik skrętu musi się dać łatwo od niej odpiąć.
Układ skrętny to dokładnie takie rozwiązanie, jakie pokazałem [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=94418#94418]tutaj[/URL] - czyli prosta kolebka z gumką zamocowaną wg pomysłu Mrutka, która centruje koła w momencie wyłączenia silnika. Nie działa w 100% dokładnie, nie pozwala na skręcanie proporcjonalne, i ogranicza promień skrętu, poza tym jest super :) Przednia kolebka nie ma amorów, dzięki czemu kabina ciężarówki lekko się buja na zakrętach.
Napęd to dwa PF XLe połączone wspólną osią, z której przez zębatki double bevel i łańcuch trafia on na tylną oś. Tylna oś ma dość nietypową konstrukcję - składa się wyłącznie z axli i trójkątów, a dyferencjał jest przesunięty do boku. Dzięki temu łatwiej doprowadzić napęd łańcuchem, i znalazło się miejsce na zamontowanie na tylnej osi na stałe prędkościomierza. Użycie łańcucha może dziwić, a wynika z dwóch przesłanek. Po pierwsze, dzięki temu napęd nie musi przechodzić przez oś obrotu na której waha się tylne zawieszenie - jest poza nią, i przy pracy zawieszenia łańcuch po prostu lekko się luzuje. Po drugie, wytrzymałość łańcuchów jest ogromna i rzadko doceniana. Jeśli dobrze myślę, to obciążenie łańcucha rozkłada się mniej więcej na połowę jego ogniw - bo tylko połowa łańcucha jest napięta i przekazuje napęd, druga połowa jest luźna. To znaczy, że jeśli łańcuch ma np. 60 ogniw, każde ogniwo przenosi tylko 1/30 obciążenia jakie na niego działa. To oczywiście teoria, w praktyce te wartości nie są pewnie aż tak równe, ale faktem jest, że zdarzyło mi się tą ciężarówką wjechać czołowo w ścianę, i łańcuch zatrzymał wtedy oba silniki.
Prędkość, niestety, jest znacznie poniżej moich oczekiwań. Dopóki całość ważyła do ok. 1.2 kg, dało się jeździć na przełożeniu 1:3 z całkiem niezłą prędkością (jak widać na video z mechanizmem odbijania skrętu). Przy końcowej masie silniki wymagały mniejszego przełożenia, i całość okazała się zwyczajnie wolna. Ponieważ układ napędowy jest tak efektywny, jak tylko może być (double bevele + łańcuch, wszystko równoległe, ani jednej zębatki kątowej), musi być to kwestia silników. Może faktycznie skala, jaką przyjąłem, owocuje zbyt ciężkimi pojazdami żeby się ścigać z większą prędkością.
Tak czy inaczej, będę wdzięczny za komentarze.
Galeria
Przykładowe fotki:
I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gK8PlOBxi4A[/youtube]
Racing Truck Turbo
Dane techniczne:
Wymiary: dł. 43s / szer. 18s / wys. 25s
Waga: 1.69 kg
Zawieszenie: przód - kolebkowe / tył - oś wleczona na amorach
Napęd: 2 x PF XL na tylną oś
Skręt: PF Medium z mechanizmem centrowania
Tak, to jest dokładna kontynuacja mojego niegdysiejszego pomysłu na pojazdy do Truck Racingu. Ta sama skala, itd. W założeniu ciężarówka miała być szybsza i ładniejsza, przynajmniej pierwsze założenie pozostało na pewno niespełnione.
Żeby Was nie zanudzać w kółko tą samą tematyką, chciałem zbudować coś w rodzaju ciężarówki ostatecznej, takiej którą będę mógł po prostu odbudować na okoliczność zawodów, bez bawienia się w wymyślanie czegoś nowego. Pomysł na to miałem jeden - konstrukcja modularna. Cała ciężarówka składa się z trzech łatwych do oddzielenia części: kabiny, przedniej części podwozia (z mechanizmem i silnikiem skrętu), oraz tyłu podwozia (z całym układem napędowym). Battery box znajduje się między dwiema częściami podwozia, i jest przypięty do tylnej. Dzięki temu można w miarę łatwo przerobić każdy mechanizm ciężarówki, nie rozbierając całości. Minusem jest bałagan za kabiną - nie było mowy o schowaniu wieżyczki IR w podwoziu, bo silnik skrętu musi się dać łatwo od niej odpiąć.
Układ skrętny to dokładnie takie rozwiązanie, jakie pokazałem [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=94418#94418]tutaj[/URL] - czyli prosta kolebka z gumką zamocowaną wg pomysłu Mrutka, która centruje koła w momencie wyłączenia silnika. Nie działa w 100% dokładnie, nie pozwala na skręcanie proporcjonalne, i ogranicza promień skrętu, poza tym jest super :) Przednia kolebka nie ma amorów, dzięki czemu kabina ciężarówki lekko się buja na zakrętach.
Napęd to dwa PF XLe połączone wspólną osią, z której przez zębatki double bevel i łańcuch trafia on na tylną oś. Tylna oś ma dość nietypową konstrukcję - składa się wyłącznie z axli i trójkątów, a dyferencjał jest przesunięty do boku. Dzięki temu łatwiej doprowadzić napęd łańcuchem, i znalazło się miejsce na zamontowanie na tylnej osi na stałe prędkościomierza. Użycie łańcucha może dziwić, a wynika z dwóch przesłanek. Po pierwsze, dzięki temu napęd nie musi przechodzić przez oś obrotu na której waha się tylne zawieszenie - jest poza nią, i przy pracy zawieszenia łańcuch po prostu lekko się luzuje. Po drugie, wytrzymałość łańcuchów jest ogromna i rzadko doceniana. Jeśli dobrze myślę, to obciążenie łańcucha rozkłada się mniej więcej na połowę jego ogniw - bo tylko połowa łańcucha jest napięta i przekazuje napęd, druga połowa jest luźna. To znaczy, że jeśli łańcuch ma np. 60 ogniw, każde ogniwo przenosi tylko 1/30 obciążenia jakie na niego działa. To oczywiście teoria, w praktyce te wartości nie są pewnie aż tak równe, ale faktem jest, że zdarzyło mi się tą ciężarówką wjechać czołowo w ścianę, i łańcuch zatrzymał wtedy oba silniki.
Prędkość, niestety, jest znacznie poniżej moich oczekiwań. Dopóki całość ważyła do ok. 1.2 kg, dało się jeździć na przełożeniu 1:3 z całkiem niezłą prędkością (jak widać na video z mechanizmem odbijania skrętu). Przy końcowej masie silniki wymagały mniejszego przełożenia, i całość okazała się zwyczajnie wolna. Ponieważ układ napędowy jest tak efektywny, jak tylko może być (double bevele + łańcuch, wszystko równoległe, ani jednej zębatki kątowej), musi być to kwestia silników. Może faktycznie skala, jaką przyjąłem, owocuje zbyt ciężkimi pojazdami żeby się ścigać z większą prędkością.
Tak czy inaczej, będę wdzięczny za komentarze.
Galeria
Przykładowe fotki:
I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gK8PlOBxi4A[/youtube]
No cóż rzeczywiście Żbik pozamiatał wcześniej i chyba wiadomo jaki projekt zostanie wybrany w styczniu ale powiem ci Sariel że Twoje projekty też podziwiam i są cool:) Co do modelu wydaje mi się że przód jakiś za masywny ale napewno fajnie wyglądałby jakiś zderzak (zapomniałem fachowego określenia) - taki jak w prawdziwych ciżarówkach. Ja z niecierpliwością czekam na Twojego Snowgrommera.
Nareszcie coś co zasuwa!
Mam wrażenie, że bardzo płynnie przechodzisz od technicsa do model team...
Estetyka, pomysły, prezentacja na 5+.
Niestety straciłem możliwość uczenia się od mistrza, co bardzo ceniłem.
Gdzie zdjęcia układów mechanicznych???? Jak to wszystko wygląda od środka????
Tajemnica jakaś, czy co????
Czy mi się wydaje czy tylna oś jest napędzana poprzez łańcuch?
Chciałem coś takiego zrobić ale na etapie teorii wydało mi się niesensowne. Błąd?
Jeśli chodzi o gumki to jestem już na etapie dwóch (z jedną też działa). 1 czy 2 w bardziej skomplikowanych układach się nie sprawdza.
Mam wrażenie, że bardzo płynnie przechodzisz od technicsa do model team...
Estetyka, pomysły, prezentacja na 5+.
Niestety straciłem możliwość uczenia się od mistrza, co bardzo ceniłem.
Gdzie zdjęcia układów mechanicznych???? Jak to wszystko wygląda od środka????
Tajemnica jakaś, czy co????
Czy mi się wydaje czy tylna oś jest napędzana poprzez łańcuch?
Chciałem coś takiego zrobić ale na etapie teorii wydało mi się niesensowne. Błąd?
Jeśli chodzi o gumki to jestem już na etapie dwóch (z jedną też działa). 1 czy 2 w bardziej skomplikowanych układach się nie sprawdza.
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
Sariel, może teraz pogrzebię ileś tam stron tematu wcześniej, ale jak by było na RC sterowanymi radiowo?
Nie byłaby szybsza? Przy tej masie 2 RC, ho ho ho...
Wygląd też jest świetny, co prawda nie aż tak, aby "pewni":-) forumowicze zaglądali do działu "Technic" no bo co tu ciekawego można zobaczyć? Pomyśleli by: to na pewno jest jakaś banalna rzecz (czyt. ciężarówka) a nie coś naprawdę ciekawego :-)))).............
PS. Nie mogłem się powstrzymać...........;-)
Nie byłaby szybsza? Przy tej masie 2 RC, ho ho ho...
Wygląd też jest świetny, co prawda nie aż tak, aby "pewni":-) forumowicze zaglądali do działu "Technic" no bo co tu ciekawego można zobaczyć? Pomyśleli by: to na pewno jest jakaś banalna rzecz (czyt. ciężarówka) a nie coś naprawdę ciekawego :-)))).............
PS. Nie mogłem się powstrzymać...........;-)
Ostatnio zmieniony 2009-01-20, 22:23 przez Emilus, łącznie zmieniany 1 raz.
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Mrutku, przecież wszystko napisałem w pierwszym poście - że łańcuch, i dlaczego.Mrutek pisze:Czy mi się wydaje czy tylna oś jest napędzana poprzez łańcuch?
Chciałem coś takiego zrobić ale na etapie teorii wydało mi się niesensowne. Błąd?
Do dwóch RC mam uraz od kiedy zawiodły mnie w Tumblerze - nie miały mocy, żeby ruszyć z miejsca kilogramowy model na kołach od JG. Tu koła są wprawdzie nieco mniejsze, ale masa sporo większa.
Ostatnio zmieniony 2009-01-20, 22:25 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie traktuj tego tekstu dosłownie:-)Sariel pisze:Mrutku, przecież wszystko napisałem w pierwszym poście - że łańcuch, i dlaczego.Mrutek pisze:Czy mi się wydaje czy tylna oś jest napędzana poprzez łańcuch?
Chciałem coś takiego zrobić ale na etapie teorii wydało mi się niesensowne. Błąd?
Do dwóch RC mam uraz od kiedy zawiodły mnie w Tumblerze - nie miały mocy, żeby ruszyć z miejsca kilogramowy model na kołach od JG. Tu koła są wprawdzie nieco mniejsze, ale masa sporo większa.
Po prostu mnie tym łańcuchem zaskoczyłeś. Rzeczywiście go nie doceniałem. To jest łańcuch na miarę naszych potrzeb! A ja tu kombinuję z XL i przekładniami na pół auta żeby uzyskać dużą prędkość...
P.S.
Trochę z tą teorią łańcuchową przesadziłeś. Łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo. Rozkład sił 1/x jest przy x równoległych łańcuchach.
Jak zwykle bardzo ciekawa konstrukcja.
Porównując ją z Twoimi wcześniejszymi dokonaniami stwierdzam, iż panuje to mały bałagan - zazwyczaj bowiem elementy systemu "PF" są bardzo ładnie pochowane.
Rozumiem, że ten swoisty nieład podyktowany jest warunkiem nie przekroczenia określonej masy pojazdu, która z kolei rzutuje na osiągane prędkości.
Jeśli już jesteśmy przy tym temacie, to warto się zastanowić, czy kabina - która sprawia dość masywne wrażenie - nie jest faktycznie zbyt ciężka. Może jej drobne "odchudzenie" poprawiłoby nieco osiągi?
I tu pojawia się pytanie: Jak to zrobić, żeby konstrukcja była przyjemna dla oka (góra klocków), a jednocześnie lekka i pozwalająca na osiągnięcie dobrych wyników w TR?
Wydaje mi się, że tobie udało się to w połowie. Jasny staje się więc kierunek, w którym należałoby podążyć.
Pozdrawiam (:
Porównując ją z Twoimi wcześniejszymi dokonaniami stwierdzam, iż panuje to mały bałagan - zazwyczaj bowiem elementy systemu "PF" są bardzo ładnie pochowane.
Rozumiem, że ten swoisty nieład podyktowany jest warunkiem nie przekroczenia określonej masy pojazdu, która z kolei rzutuje na osiągane prędkości.
Jeśli już jesteśmy przy tym temacie, to warto się zastanowić, czy kabina - która sprawia dość masywne wrażenie - nie jest faktycznie zbyt ciężka. Może jej drobne "odchudzenie" poprawiłoby nieco osiągi?
I tu pojawia się pytanie: Jak to zrobić, żeby konstrukcja była przyjemna dla oka (góra klocków), a jednocześnie lekka i pozwalająca na osiągnięcie dobrych wyników w TR?
Wydaje mi się, że tobie udało się to w połowie. Jasny staje się więc kierunek, w którym należałoby podążyć.
Pozdrawiam (:
"Racing truck turbo" brzmi dumnie, ale prędkość 4km/h?! jaja sobie robisz... Jak zmienię przełożenie na zwolnicy w mojej trialówce to będzie szybsza...
2x PF XL i łańcuch... kolejny żart, z ciekawości właśnie sobie na szybko coś takiego zrobiłem, nawet bez dużego obciążenia można zerwać łańcuch.
Skręcanie z odbijaniem to duży plus, choć przy takiej prędkości nie ma aż takiej różnicy. Szkoda, że nie wraca całkiem do środka. Promień skrętu też nie powala.
Zawieszenie kolebkowe z przodu to niezbyt udane rozwiązanie i mało ambitne.
Kabina: fajnie, że się wszystko świeci i błyszczy - jest OK.
Przy takiej skali mógłby zapanować większy porządek z tyłu.
Trochę marudzę, ale dostrzegam, że ilość mocy znacznie wpływa na jakość.
Niestety na minus.
Nie byłoby lepiej posiedzieć nad MOCem miesiąc dłużej i dopracować każdy jego element niż polegać na półśrodkach i kompromisach?
ps. ja kiedyś zrobiłem MOCa na 2xRc, nie pamiętam ile ważył, ale przejście napędu na koła nie było zbyt szczęśliwe i jeździł o ile dobrze pamiętam 13-14km/h http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=145292
2x PF XL i łańcuch... kolejny żart, z ciekawości właśnie sobie na szybko coś takiego zrobiłem, nawet bez dużego obciążenia można zerwać łańcuch.
Skręcanie z odbijaniem to duży plus, choć przy takiej prędkości nie ma aż takiej różnicy. Szkoda, że nie wraca całkiem do środka. Promień skrętu też nie powala.
Zawieszenie kolebkowe z przodu to niezbyt udane rozwiązanie i mało ambitne.
Kabina: fajnie, że się wszystko świeci i błyszczy - jest OK.
Przy takiej skali mógłby zapanować większy porządek z tyłu.
Trochę marudzę, ale dostrzegam, że ilość mocy znacznie wpływa na jakość.
Niestety na minus.
Nie byłoby lepiej posiedzieć nad MOCem miesiąc dłużej i dopracować każdy jego element niż polegać na półśrodkach i kompromisach?
ps. ja kiedyś zrobiłem MOCa na 2xRc, nie pamiętam ile ważył, ale przejście napędu na koła nie było zbyt szczęśliwe i jeździł o ile dobrze pamiętam 13-14km/h http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=145292
Ostatnio zmieniony 2009-01-21, 08:47 przez TT, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Tomek
Tomek
- Sariel
- VIP
- Posty: 5418
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Bo najpierw była nazwa, prędkość potem ;) Prototyp bez kabiny wyciągał 7 km/h jeśli Cię to pocieszy.TT pisze:"Racing truck turbo" brzmi dumnie, ale prędkość 4km/h?! jaja sobie robisz...
Podziwiam, mi się nie udało.TT pisze:2x PF XL i łańcuch... kolejny żart, z ciekawości właśnie sobie na szybko coś takiego zrobiłem, nawet bez dużego obciążenia można zerwać łańcuch.
Wolę siedzieć do momentu, kiedy czuję że MOC jest skończony. W ten sposób przynajmniej kończę to, co zacząłem - przez grzeczność nie zapytam w tym miejscu o Twój wózek widłowy :)TT pisze:Nie byłoby lepiej posiedzieć nad MOCem miesiąc dłużej i dopracować każdy jego element niż polegać na półśrodkach i kompromisach?