Start początkującego - Race Car'y

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
MaciekCi

Start początkującego - Race Car'y

#1 Post autor: MaciekCi »

Witam.

Po pierwsze, szkoda, że nie ma działu dla początkujących - nie śmieciłbym tak poważnego działu. ;)
Interesuję się motoryzacją i chciałbym móc pokombinować z różnymi konstrukcjami/ zawieszaniami/ napędami/ skrzyniami itp. Jestem już po lekturach z działu Wiki a także po dokładnej analizie większości samochodów z tego działu. :) Mam już sporo axli/zębatek/kół/ innych "podstawowych" części Technic. Jednak zbyt wiele brakuje mi do stworzenia Race Car'a (sprzęgło, dyferencjały, zawieszenie, mechanizm skrzyni - aczkolwiek i tak pewnie zdecyduję się na automat). Moim głównym celem jest budowanie samochodzików tak, aby uzyskać "najszybszy" efekt. :) Będę mierzył czas przejazdu na powiedzmy 20m.

Także odrazu kilka pytań :

1. Co na początek ? Myślałem o kupnie 8275 i do tego 8297, czy te dwa zestawy dadzą mi odpowiednią platformę startową ? Ceny aktualnie nie zachęcają, ale buldożer ma 2x PF XL na czym mi dość zależy (chciałbym przetestować samochody RWD vs. 4x4 itp. ).
2. Jak to w końcu jest? Czy 2 PF XL podpięte do jednego źródła zasilania nie dają z siebie 100% wydajności ? Czytałem na forum i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi.
3. Podobno PFy lepiej zasilać bateriami niż akumulatorami, ze względu na wyższą prędkość oborotwą, racja ? U mnie będzie miało to kluczowe znaczenie.
4. Jakieś porady od doświadczonych konstruktorów ? Za każdą będę ogromnie wdzięczny.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#2 Post autor: m4rc1n »

domyślam się, że chcesz uzyskać dobrą prędkość jak i przyspieszenie: buduj lekkie pojazdy :)

1. co do offka to jest na pewno kapitalna podstawa do budowy różnych terenówek, natomiast dozer daje również kapitalną ale kolekcję części jak i systemu PF, lecz jak ostatnio patrzyłem na alledrogo to tam byl za ponad 600zł.... Jeśli chodzi o RWD vs 4x4 to zależy jakiego efektu się spodziewasz. 4x4 daje lepsze prowadzenie, RWD może dac troche zabawy jeśli chodzi o drifty itd :D

2. też nie do końca wiem, ale w mojej trialówce zastosuję dość niespotykane rozwiązanie (jak mi powiedział Kubrick), tzn. PF XL+ PF M połączone sumatorem.

3. nie mam pojęcia, jeszcze niemiałęm okazji się pobawic PF-ami ;]

4. próbować próbować i jeszcze raz próbować :) i jeszcze publikować :D buduj prototypy, sprawdź przede wszystkim http://www.bricklink.com/ i http://brickshelf.com/
na tym ostatnim załóż sobie konto, i publikuj fotki swoich MOC-y :)

krzyżyk na drogę i powodzenia :)
M. :)
Ostatnio zmieniony 2009-11-01, 21:27 przez m4rc1n, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#3 Post autor: Sariel »

1. 8297 to całkiem niezła podstawa, pytanie czy do czegoś wyścigowego (ogromne koła o typowo terenowym profilu). Kupowanie całego buldka dla dwóch PF XLi to raczej gruba pomyłka. Co do RWD vs 4x4 to w warunkach jeżdżenia po podłodze przewagę będą mieć oczywiście RWD z uwagi na mniejsze opory w układzie napędowym.
2. 100% raczej nie dają. Tylko trochę mniej.
3. Wyższa prędkość obrotowa jest tylko przy świeżych bateriach, potem ich wydajność szybko spada. Akumulatorki natomiast utrzymują w miarę stałe parametry pracy aż do zupełnego wyczerpania.
4. Tak, jeśli uda Ci się z powodzeniem zastosować automatyczną skrzynię w dużym modelu to będzie pierwszy taki przypadek na świecie :)

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#4 Post autor: Kubrick »

MaciekCi pisze:3. Podobno PFy lepiej zasilać bateriami niż akumulatorami, ze względu na wyższą prędkość oborotwą, racja ? U mnie będzie miało to kluczowe znaczenie.
Kazdy silnik bedzie szybciej chodzil na wyzszym napieciu. Akku daja po 1,2V, kiedy baterie maja 1,5V. Temat byl walkowany kilka razy, powinien byc w WIKI.
MaciekCi pisze:4. Jakieś porady od doświadczonych konstruktorów ? Za każdą będę ogromnie wdzięczny.
Przegladaj po kolei kolejne MOCe i zadawaj pytania na IRCu ;]
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Barteq
Posty: 157
Rejestracja: 2009-04-02, 10:06
Lokalizacja: Białystok
brickshelf: Barteq

 

Re: Start początkującego - Race Car'y

#5 Post autor: Barteq »

MaciekCi pisze:Moim głównym celem jest budowanie samochodzików tak, aby uzyskać "najszybszy" efekt. :) Będę mierzył czas przejazdu na powiedzmy 20m.
Wydaj jakieś 20 zł, i kup silnik RC, ewentualnie 2. Na prostej chyba żaden inny z nimi sobie nie poradzi, a jak chcesz się bardziej pobawić naklej taśmę izolacyjną na tylne koła, gładka powierzchnia i zabawa do zarypania akumulatorków :)

MaciekCi

#6 Post autor: MaciekCi »

m4rc1n pisze:1. co do offka to jest na pewno kapitalna podstawa do budowy różnych terenówek, natomiast dozer daje również kapitalną ale kolekcję części jak i systemu PF, lecz jak ostatnio patrzyłem na alledrogo to tam byl za ponad 600zł....
Szczerze to aktualnie nie ma chyba nic innego do kupienia z samochodów, co dawałoby w miarę ciekawe zawieszenie. Cena buldożera... Faktycznie zachęcająca nie jest, ale nic tańszego nie dostanę.
m4rc1n pisze:2. też nie do końca wiem, ale w mojej trialówce zastosuję dość niespotykane rozwiązanie (jak mi powiedział Kubrick), tzn. PF XL+ PF M połączone sumatorem.
Ciekawy pomysł, spróbuję.
m4rc1n pisze:krzyżyk na drogę i powodzenia :)
M. :)
Dzięki za odp. :)

Sariel pisze:1. 8297 to całkiem niezła podstawa, pytanie czy do czegoś wyścigowego (ogromne koła o typowo terenowym profilu).
Mam także inne koła, poza tym mógłbym kupić luzem na allegro jakiś fajny komplet.
Sariel pisze: Kupowanie całego buldka dla dwóch PF XLi to raczej gruba pomyłka.
Dla pokaźnego zestawu PF i ilości części chyba jednak warto. :) Póki co i tak nie widziałem do kupienia osobno PF XL. Buldożer daje mi odrazu jakiśtam "pack" klocków. Co innego byś mi w takim razie polecił zamiast tego ? :)
Sariel pisze:3. Wyższa prędkość obrotowa jest tylko przy świeżych bateriach, potem ich wydajność szybko spada. Akumulatorki natomiast utrzymują w miarę stałe parametry pracy aż do zupełnego wyczerpania.
Warto wiedzieć, wielkie dzięki.
Sariel pisze:4. Tak, jeśli uda Ci się z powodzeniem zastosować automatyczną skrzynię w dużym modelu to będzie pierwszy taki przypadek na świecie :)
To mnie podniosłeś na duchu... Na szczęście lubię wyzwania. ;)
Kubrick pisze:Przegladaj po kolei kolejne MOCe i zadawaj pytania na IRCu ;]
OK, dzięki. :)

EDIT :
Barteq pisze:Wydaj jakieś 20 zł, i kup silnik RC, ewentualnie 2. Na prostej chyba żaden inny z nimi sobie nie poradzi, a jak chcesz się bardziej pobawić naklej taśmę izolacyjną na tylne koła, gładka powierzchnia i zabawa do zarypania akumulatorków :)
Czyli silniki RC są szybsze od PF XL'i ? :) Jeśli tak, to by mnie to bardzo ratowało, nie musiałbym kupować buldożera a mógłbym dwa/trzy samochody.
Ostatnio zmieniony 2009-11-01, 21:56 przez MaciekCi, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Barteq
Posty: 157
Rejestracja: 2009-04-02, 10:06
Lokalizacja: Białystok
brickshelf: Barteq

 

#7 Post autor: Barteq »

Tak, RC są szybsze od XL, ale XL-e są o wiele od nich mocniejsze, a w race carze liczy się prędkość, prawda?
Tutaj masz cudo jakie stworzył TT:
[url]http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=8730[/url]

Awatar użytkownika
DonArkada2
Posty: 169
Rejestracja: 2008-08-01, 21:52
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: DonArkada2

 

#8 Post autor: DonArkada2 »

Jeśli silnik RC kosztuje 20zł (nie za tanio?) to pamietaj jeszcze o sterowaniu czyli odbiornik batterybox i nadajnik + przejściówka PF na zwykłe przewody.

Co do baterii i akumulatorów. Baterie mogą być wydajniejsze dla 1x PF XL na cały bbox. no jeszcze PF M dla skrętu. Z akumulatorków wyciągniesz większy prąd naraz co w przypadku zwiększonych oporów ruchu tj. po górkę, przeszkoda 2xPF XL będzie mógł uciągnąć ustrojstwo. Ewentualnie złamie ci zębatki/knoby. Wyższą prędkość obrotową z baterii uzyskasz tylko na sucho czyli sam silnik podłączony do zasilania. Ewentualnie alkaliczne baterie ale nie jet to ekonomiczne. Pamiętaj że sam układ jezdny generuje obciążenia które moga być naprawdę duże.

Ad. 1
Polecam 8297 ze względu na zwieszenie i koła + dużo czarnych klocków. Żeby zrealizować 4x4 i tak musisz dokupić dyfer nowego typu i CV Jointy. Poszperaj na bricklinku. Tam znajdziesz sporo.

Ad. 4 Sam to sprawdziłem niedawno: Zainwestuj w obejmy do nowych dyfrów - oszczędzają wiele miejsca i nic nie skacze. Przy dwóch PF XL napędzających 4x4 i przełożeniu 5:7 silniki się zatrzymują.

Powodzenia i nie przejmuj się porażkami ;)
Kiedy iść spać?
Gdy budując coś źle zrobisz pomyślisz:
Wcisnę Ctrl+z to się cofnie i naprawi.

Karas

#9 Post autor: Karas »

To ja się dopisuje do postu i dodam jeszcze jedno pytanie.

Jakie sterowanie wybrać do kierowania modelem? (najlepiej zdalnie)

Poproszę o jakieś sugestie co na początek.
Chciałbym terować przód-tył lewo prawo. Najlepiej bezprzewodowo.

P.S.
Proszę się nie śmiać z zapytania. Dopiero zaczynam zabawę ze sterowaniem.

Awatar użytkownika
Ramzes
Posty: 398
Rejestracja: 2008-04-10, 17:34
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Kraków
brickshelf: Ramzes
Kontakt:

 

#10 Post autor: Ramzes »

Karas pisze:Jakie sterowanie wybrać do kierowania modelem? (najlepiej zdalnie)
Nie za bardzo rozumiem o co Ci chodzi, ale do typowych wyścigówek najlepiej nadaje się RC, no chyba że krótki zasięg podczerwieni Cię nie odrzuca to PF :)
Long is the way AND Hard, that out of hell leadsup to Light.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#11 Post autor: Sariel »

Ja bym jednak polecał PF. Tańsze, łatwiej dostępne, łatwiejsze do zmieszczenia w modelu i w całości wystarcza do jazdy w mieszkaniu. Poza tym daje większe perspektywy bo system PF jest rozwijany, a RC już nie.

Karas

#12 Post autor: Karas »

Sariel pisze:Ja bym jednak polecał PF. Tańsze, łatwiej dostępne, łatwiejsze do zmieszczenia w modelu i w całości wystarcza do jazdy w mieszkaniu. Poza tym daje większe perspektywy bo system PF jest rozwijany, a RC już nie.
Dokładnie takie są moje założenia.
Jak na razie sterowanie po pokoju może długi korytarz.

Ale widziałem 2 różne nadajniki PF i nie za bardzo wiem czym się różnią poza wyglądem.

Pytania:

1. Jaki zasięg mają nadajniki PF?
2. Czy lepiej kupić zestaw (jaki) z silnikami i bateryboxem czy wszystko kompletować oddzielnie?
3. Gdzie (na forum) mogę poczytać o sterowaniu PF?

==
Karas
Dopiero uczący sie PF

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#13 Post autor: Sariel »

Do szybkiej jazdy wystarczy Ci pilot 8885. Ten drugi ma 7-stopniową regulację prędkości silników, dzięki czemu nadaje się do kontrolowania dużych, ciężkich modeli ale jest fatalny jeśli chodzi o skręcanie. Tutaj znajdziesz kilka przykładów jak można sobie fajnie dostosować tego pilota:
http://technicbricks.blogspot.com/2008/ ... -your.html
Jeśli chodzi o zasięg to powinno być to ok. 10 metrów w linii prostej. Dodatkowo sygnał odbija się od ścian, więc często można z powodzeniem sterować pojazdem mimo że coś znajduje się między nim a pilotem.
Ostatnio zmieniony 2009-11-02, 13:39 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Karas

#14 Post autor: Karas »

Dobra, do tego potrzeba IR Receiver (odbiornik). Na allegro nie ma:( a na BL ceny sa różne.
Najtaniej u czecha a u polaka 2x drożej. Jeszcze nie robiłem zakupów na BL więc nie wiem ile się czeka na paczkę z zagranicy i czy to sie w ogóle opłaca.

Jak dobrze wyczytałem to jedna wieża IR obsługuje tylko 2 urządzenia?
A ile wież możemy podpiąć pod jeden nadajnik 8885?

Awatar użytkownika
DonArkada2
Posty: 169
Rejestracja: 2008-08-01, 21:52
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: DonArkada2

 

#15 Post autor: DonArkada2 »

Każdy nadajnik i odbiornik posiada 4 kanały po 2 sterowane urządzenia. Czyli nadajnikiem sterujesz na raz max 2 silnikami. Kanał wybiera się na wieżyczce i nadajniku. Wieżyczek do jednego kanału możesz podłączyć ile chcesz tj. ustawiasz na nadajniku kanał 1 i na np. 2 wieżyczkach też kanał 1. Sygnał będzie odbierany jednocześnie przez 2 wieżyczki.
Możesz podpiąć pod jeden pilot ile chcesz wieżyczek ale na max 4 kanałach. Tylko na pilocie będziesz zmieniać kanał w zależności które wieżyczki będziesz chciał używać.
Kiedy iść spać?
Gdy budując coś źle zrobisz pomyślisz:
Wcisnę Ctrl+z to się cofnie i naprawi.

ODPOWIEDZ