[MOC] Autobus Ikarus 260
: 2009-11-22, 15:37
Autobus Ikarus 260
Tym razem zapraszam do obejrzenia modelu autobusu Ikarus 260.73. A raczej swobodnej interpretacji tego pojazdu. Różnych kombinacji "dwieściesześdziesiątki" było kilkadziesiąt - mój model to wersja z szerokimi drzwiami. Ostatnio ze zdziwieniem stwierdziłem, że na BrickShelfie są tylko dwa modele Ikarusa z Lego. Hmm...
Właściwości:
Wymiary modelu (w nawiasie wymiary oryginalnego pojazdu):
- szerokość - 8 studów (2,5 m)
- długość - 35 studów (11 m)
- wysokość – 11 i 1/3 studa, czy jak kto woli 9 1/3 bricka (3,1 m).
Poza tym:
- drzwi nie otwierane oraz nie wyjmowane. Teoretycznie można je zrobić tak, że wszystkie 3 będą wetknięte na wcisk bez żadnych połączeń ze ścianami i wówczas będzie można je wyjmować. Niestety przy zabawie (mam dwójkę dobrych testerów moich konstrukcji) miały wówczas tendencje do odpadania. Dziecioodporność to jednak ciągle podstawa.
- za to jest otwierany dach (jak zwykle) na całej długości pojazdu, minifigi muszą jakoś wsiadać.
- 15 standardowych siedzonek dla pasażerów + jedno dla kierowcy.
Taka mała dygresja. Prototyp tego modelu posiadał napęd odciągowy na obu osiach. Jednak podłoga przez to była za wysoko a minifigi na siedzonkach się nie mieściły i zahaczały głowami o dach, więc trzeba było z napędu zrezygnować. Natomiast przyznać trzeba, że przy tej skali dwa napędy pozwalają na całkiem niezłe osiągi.
Co i jak.
Technicznie konstrukcja jest dosyć prosta, wręcz można powiedzieć banalna, niewiele odbiegająca od moich poprzednich modeli. Podwozie z technic bricków, trochę SNOT'a na masce i z tyłu przy zderzaku (i oczywiście w drzwiach). W tej skali najbardziej brakuje odpowiedniej szyby na 8 studów szerokości (szerokości 1 lub 2). Dwa panele 1x4x3 są jakimś rozwiązaniem, ale ich wklęsłe ułożenie to IMO ostateczność. Misterzumbi - bądź człowiekiem - zaprojektuj jakikolwiek pojazd, który wymagałby szyby na 8 studów - zliii-tuuuuuj się nad naa-aaaa-miii. Rozwiązanie wybrane tutaj (szyba z City-Cornera + czarne-przezroczyste serki snot'em) fajnie wygląda w półmroku, kiedy nie widać szczegółów a jedynie zarys, kształt autobusu. Wtedy złudzenie obłej szyby jest dosyć wyraźne. W dzień jest trochę gorzej, serki są dość mocno oszlifowane widać więc nierówności tego "boczku", a poza tym pod serkami są czarne płytki co skutecznie likwiduje przezroczystość.
Z tyłu również jest ta sama szyba 6 studów, tym razem z żółtymi słupkami po bokach.
Wnętrze jest dość surowe. Kafle 4x4 na podłodze. Siedzonka leżą dodatkowo na jednej płytce „Round plate 2 x 2” każde. Nie ma o czym pisać.
Chyba jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Ikarusa wyróżniającym go spośród innych autobusów jest zderzak z czarnymi kwadratowymi kawałkami gumy (często urwanymi). Wydaje mi się, że mój model dosyć wiernie to oddaje. Czy jest rozpoznawalny na pierwszy rzut oka – oceńcie sami.
Z celowych zmian względem oryginału należy wymienić dach. Powinien być niższy, mogłem zrobić płaskie boki z kafli mniej więcej taki, jak w [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10358]wersji mini[/URL], ale wyszłoby prostokątne pudełko. Zaokrąglone bricki są bardzo eleganckie i dodają modelowi sympatycznego wyglądu. Co prawda Ikarusy nie wyglądały tak nowocześnie, ale jeżeli to miałby być model na makietę to powinien być również przyjemny dla oka.
Jeszcze słowo nt. kolorystyki. Tu nie za dużo dało się zrobić. Nadkola są dość wysokie, miejsca na żółty kolor pozostało niewiele. I również z tego powodu żółty i dość wysoki dach wygląda lepiej, dobrze kontrastuje z czerwonymi bokami. Misiek sugerował jeszcze żółte kołpaki, ale chyba srebrne są ładniejsze. Jak pisałem wersji autobusu było mnóstwo, malowań też. Patrząc na zdjęcia pojazdów w sieci wychodzi, że mój model powinien mieć czerwony zderzak. Oczywiście miałem i taką wersję, ale wówczas zderzak przestawał być w ogóle widoczny, więc ostatecznie został żółty.
Tu wersja z żółtym zderzakiem. A tu z czerwonym.
Dla porównania zdjęcie oryginału.
Do poczytania:
Artykuł ”Historia Ikarusów 260 w Warszawie”.
Szczegóły w serwisie ”Przeguboewiec”.
Galeria Flickr
Galeria BrickShelf jak tylko będzie możliwe załadowanie zdjęć...
Tym razem zapraszam do obejrzenia modelu autobusu Ikarus 260.73. A raczej swobodnej interpretacji tego pojazdu. Różnych kombinacji "dwieściesześdziesiątki" było kilkadziesiąt - mój model to wersja z szerokimi drzwiami. Ostatnio ze zdziwieniem stwierdziłem, że na BrickShelfie są tylko dwa modele Ikarusa z Lego. Hmm...
Właściwości:
Wymiary modelu (w nawiasie wymiary oryginalnego pojazdu):
- szerokość - 8 studów (2,5 m)
- długość - 35 studów (11 m)
- wysokość – 11 i 1/3 studa, czy jak kto woli 9 1/3 bricka (3,1 m).
Poza tym:
- drzwi nie otwierane oraz nie wyjmowane. Teoretycznie można je zrobić tak, że wszystkie 3 będą wetknięte na wcisk bez żadnych połączeń ze ścianami i wówczas będzie można je wyjmować. Niestety przy zabawie (mam dwójkę dobrych testerów moich konstrukcji) miały wówczas tendencje do odpadania. Dziecioodporność to jednak ciągle podstawa.
- za to jest otwierany dach (jak zwykle) na całej długości pojazdu, minifigi muszą jakoś wsiadać.
- 15 standardowych siedzonek dla pasażerów + jedno dla kierowcy.
Taka mała dygresja. Prototyp tego modelu posiadał napęd odciągowy na obu osiach. Jednak podłoga przez to była za wysoko a minifigi na siedzonkach się nie mieściły i zahaczały głowami o dach, więc trzeba było z napędu zrezygnować. Natomiast przyznać trzeba, że przy tej skali dwa napędy pozwalają na całkiem niezłe osiągi.
Co i jak.
Technicznie konstrukcja jest dosyć prosta, wręcz można powiedzieć banalna, niewiele odbiegająca od moich poprzednich modeli. Podwozie z technic bricków, trochę SNOT'a na masce i z tyłu przy zderzaku (i oczywiście w drzwiach). W tej skali najbardziej brakuje odpowiedniej szyby na 8 studów szerokości (szerokości 1 lub 2). Dwa panele 1x4x3 są jakimś rozwiązaniem, ale ich wklęsłe ułożenie to IMO ostateczność. Misterzumbi - bądź człowiekiem - zaprojektuj jakikolwiek pojazd, który wymagałby szyby na 8 studów - zliii-tuuuuuj się nad naa-aaaa-miii. Rozwiązanie wybrane tutaj (szyba z City-Cornera + czarne-przezroczyste serki snot'em) fajnie wygląda w półmroku, kiedy nie widać szczegółów a jedynie zarys, kształt autobusu. Wtedy złudzenie obłej szyby jest dosyć wyraźne. W dzień jest trochę gorzej, serki są dość mocno oszlifowane widać więc nierówności tego "boczku", a poza tym pod serkami są czarne płytki co skutecznie likwiduje przezroczystość.
Z tyłu również jest ta sama szyba 6 studów, tym razem z żółtymi słupkami po bokach.
Wnętrze jest dość surowe. Kafle 4x4 na podłodze. Siedzonka leżą dodatkowo na jednej płytce „Round plate 2 x 2” każde. Nie ma o czym pisać.
Chyba jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Ikarusa wyróżniającym go spośród innych autobusów jest zderzak z czarnymi kwadratowymi kawałkami gumy (często urwanymi). Wydaje mi się, że mój model dosyć wiernie to oddaje. Czy jest rozpoznawalny na pierwszy rzut oka – oceńcie sami.
Z celowych zmian względem oryginału należy wymienić dach. Powinien być niższy, mogłem zrobić płaskie boki z kafli mniej więcej taki, jak w [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10358]wersji mini[/URL], ale wyszłoby prostokątne pudełko. Zaokrąglone bricki są bardzo eleganckie i dodają modelowi sympatycznego wyglądu. Co prawda Ikarusy nie wyglądały tak nowocześnie, ale jeżeli to miałby być model na makietę to powinien być również przyjemny dla oka.
Jeszcze słowo nt. kolorystyki. Tu nie za dużo dało się zrobić. Nadkola są dość wysokie, miejsca na żółty kolor pozostało niewiele. I również z tego powodu żółty i dość wysoki dach wygląda lepiej, dobrze kontrastuje z czerwonymi bokami. Misiek sugerował jeszcze żółte kołpaki, ale chyba srebrne są ładniejsze. Jak pisałem wersji autobusu było mnóstwo, malowań też. Patrząc na zdjęcia pojazdów w sieci wychodzi, że mój model powinien mieć czerwony zderzak. Oczywiście miałem i taką wersję, ale wówczas zderzak przestawał być w ogóle widoczny, więc ostatecznie został żółty.
Tu wersja z żółtym zderzakiem. A tu z czerwonym.
Dla porównania zdjęcie oryginału.
Do poczytania:
Artykuł ”Historia Ikarusów 260 w Warszawie”.
Szczegóły w serwisie ”Przeguboewiec”.
Galeria Flickr
Galeria BrickShelf jak tylko będzie możliwe załadowanie zdjęć...