Wiek: 38 Dołączył: 28 Mar 2007 Wpisy: 5197 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-01-16, 17:43 [MOC] Peterbilt 359
Peterbilt 359
Dane techniczne:
Wymiary: dł. 49s / szer. 13s / wys. 23s
Waga: 0.96 kg
Zawieszenie: przód - brak / tył - kolebkowe stabilizowane gumowymi łącznikami axli
Napęd: 2 x PF Medium
Naoglądałem się w ostatnim czasie sporo filmów z ruskich zawodów HTC ( http://www.doublebrick.com/htc ), w których startują prześliczne modele ciężarówek skalowane na szerokość 14 studów, ze zdalnym sterowaniem i często również z zawieszką. Tak mi się to spodobało, że w 4 dni zmotałem sobie własny taki modelik, na warsztat biorąc najbardziej ikoniczną ciężarówkę zza Wielkiej Wody.
Model został zeskalowany odpowiednio do kół używanych w zawodach HTC, przy czym okazał się mieć 12 studów szerokości. Dlaczego w HTC przyjęto 14 nie mam pojęcia - może dla wygody, może wzorowano się na ciężarówkach z mniejszymi kołami. Olałem to i zbudowałem swoją wersję szeroką na 12. Pochwaliłbym się jak ciężko było np. zrobić skrętną oś mając tylko 6 studów odstępu pomiędzy jej kołami, ale przypomniałem sobie że mamy na naszym forum Longera, który zbudowałby to pewnie o połowę mniejsze i całe czerwone :P
Rozważałem przez jakiś czas zrobienie zawieszki na przedniej osi, ale opamiętałem się i poprzestałem na zawieszeniu obu tylnych. Każda z nich zbudowana jest na nowej liftarmowej ramce z dyfrem w środku, naturalnym rozwiązaniem było więc zrobienie z nich kolebek. W trosce o stabilność ciężarówki, która miała być możliwie szybka, dodałem stabilizację w postaci gumowych łączników axli przypiętych do ramy nad ramkami tylnych osi tak, żeby działały jak amortyzatory podczas pracy zawieszenia. Rama składa się z dwóch połówek - przedniej z bricków, i tylnej, czysto liftarmowej - spiętych ze sobą pod sleeperem. Trzyma się to wszystko kupy, choć część liftarmowa nie jest oczywiście tak sztywna jak tradycyjne bricki. Silniki rozmieszczone są klasycznie - dwa do napędu przed drugą osią, jeden do skrętu za przednią. Napęd zapewniają dwa sprzężone PF Mediumy z przełożeniem 1:1.43, a do skrętu, mając mało miejsca na długość, użyłem silnika 71427 z 9-krotną redukcją i zębatką ze sprzęgłem.
Najwięcej roboty miałem z 'nosem' - miał się otwierać i mieć PFowe światła. Próbowałem zachować jego szerokość odpowiednią do skali, czyli 7 studów, ale okazał się tak delikatny że zwężyłem go do 6 - stąd ciężarówka ma węższy nos niż powinna. Pod nosem zmieścił się szeroki na 4 study modeli oryginalnego silnika, który się nie rusza ale ma za to przypominać jako tako oryginał. Spędziłem nad nim ponad godzinę, niektóre części montując przy pomocy pęsety, więc proszę za bardzo go nie gnoić :P
Jak ciężarówka się zachowuje, można obejrzeć na filmie - przyjemnie się ją budowało, i dostarczyła mi sporo rozrywki mimo naprawdę podstawowej funkcjonalności. Nie ukrywam że cieszyłbym się gdyby zawody podobne do HTC pojawiły się i u nas, i ten model ma zwrócić na nie uwagę. Nie będę jednak, przynajmniej na razie, zaczynał osobnego tematu ich dotyczącego, bo obawiam się że skończy się jak zwykle - czyli 10 stron dyskusji i żadnego MOCa. Nie będę też pokazywał dokładnej instrukcji budowy mojego Peterbilta, bo uważam że jest zdecydowanie za mało uniwersalna. Pełno w niej specyficznych rozwiązań, jak choćby połączenie ramy liftarmowej z brickową, czy nowe dyfry w nowych ramkach, o użyciu baterii 8878 do zasilania nie wspominając. Jeśli ktoś podejmie temat to dobrze, jeśli nie - trudno.
Ten Peterbilt jest piękny. Uroku dodają mu te pasy biegnące po kabinie i świetny spojler. Widzę Sariel że w nowym roku tworzysz MOCe w zaskakującym tempie! Oby tak dalej!
Co do zawodów to
u nas byłyby czymś innym, a zarazem ciekawym!
Sariel, naszkicuj jakiś mały regulamin, określimy zasady i myślę że w końcu TrackTrial znajdzie wspaniałą alternatywę!
Ostatnio zmieniony przez 2010-01-16, 18:19, w całości zmieniany 1 raz
Wiek: 31 Dołączył: 17 Wrz 2009 Wpisy: 369 Skąd: Królewskie Miasto Kraków
Wysłany: 2010-01-16, 18:03
fajna ciężarówka :)
zaciekawiło mnie to, że gdy był widok z naczepy, ciągnik miał jak by dwa kąty skrętu przednich kół. to jakiś mechanizm, czy używasz pilota z regulacją predkości?
pewnie raczej to drugie, prostsze rozwiązanie, a ciężko było by zrobić mechanizm obrotu krokowego przy tak małej ilości wolnego miejsca:)
na warsztat biorąc najbardziej ikoniczną ciężarówkę zza Wielkiej Wody.
Tu bym się kłócił. Kenworth W900 jest chyba bardziej znany :P
Sariel napisał/a:
Pochwaliłbym się jak ciężko było np. zrobić skrętną oś mając tylko 6 studów odstępu pomiędzy jej kołami, ale przypomniałem sobie że mamy na naszym forum Longera, który zbudowałby to pewnie o połowę mniejsze i całe czerwone :P
Nie ukrywam że cieszyłbym się gdyby zawody podobne do HTC pojawiły się i u nas, i ten model ma zwrócić na nie uwagę. Nie będę jednak, przynajmniej na razie, zaczynał osobnego tematu ich dotyczącego, bo obawiam się że skończy się jak zwykle - czyli 10 stron dyskusji i żadnego MOCa. Nie będę też pokazywał dokładnej instrukcji budowy mojego Peterbilta, bo uważam że jest zdecydowanie za mało uniwersalna. Pełno w niej specyficznych rozwiązań, jak choćby połączenie ramy liftarmowej z brickową, czy nowe dyfry w nowych ramkach, o użyciu baterii 8878 do zasilania nie wspominając. Jeśli ktoś podejmie temat to dobrze, jeśli nie - trudno.
Mistakes napisał/a:
Co do zawodów to
u nas były by czymś innym, a zarazem ciekawym!
Sariel, naszkicuj jakiś mały regulamin, określimy zasady i myślę że w końcu TrackTrail znajdzie wspaniałą alternatywę!
Zakład że po kilku dniach od założenia tematu zainteresowanie takimi wyścigami spadnie do zera? Zresztą temat Wyścigowych Tramwai™ już się przez forum przewinął:
http://www.lugpol.pl/foru...ht=truck+racing
A co do samego MOCa: Nie podobają mi się rury wydechowe w kolorze czerwonym i niebieskim. Wymieszanie dwóch odcieni jasnoszarego też do mnie nie przemawia, ale to tylko moje skrzywienie na punkcie starych odcieni ;)
Nie rozumiem też po co aż 5 minut filmu do modelu który tylko jeździ?
A tak poza tym to fajna zabawka i mam nadzieję że będziesz częściej budował takie małe rzeczy ;)
Wiek: 31 Dołączył: 17 Wrz 2009 Wpisy: 369 Skąd: Królewskie Miasto Kraków
Wysłany: 2010-01-16, 18:17
Longer ma niestety rację.
próba zorganizowania tego typu zawodów zwykle rozbija się o ścianę po kilkunastu stronach dyskusji. Tyczy się nie tylko Wyścigowych Trawmai™ ale też szybkich terenówek ;/ szkoda, bo akurat jestem w trakcie budowy takiej terenówki...
Wiek: 35 Dołączył: 05 Maj 2009 Wpisy: 276 Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-01-16, 18:45
Ciekawy MOCyk.
W zasadzie mam te same uwagi co poprzednicy: wystające kabelki z tyłu, czerwono końcówki rur wydechowych oraz użycie pomarańczowych i bordowych klocków na owiewce.
Szkoda, że nie udało Ci się zrobić napędzanej silniczkiem dmuchawy silnika.
Dzięki za możliwość zwiedzenia Twojego mieszkanka z żabiej perspektywy.
Wiek: 30 Dołączył: 03 Maj 2006 Wpisy: 851 Skąd: Układ Mendelejewa
Wysłany: 2010-01-16, 18:55
rh napisał/a:
A dlaczego nie np. Volvo NL
Bo jest brzydkie.
Maszynka fajna i ładnie jeździ, ale znowu dałoby się parę rzeczy poprawić. Przednie światła cofnąć o studa ('szkła' by tak nie wystawały), poszerzyć go do tych 14 studów (wyglądałby dużo, dużo lepiej), wydech zrobić w kolorze szarym, zmienić koła na 13x24, bo te są paskudne ;>
_________________ Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!
Wiek: 38 Dołączył: 28 Mar 2007 Wpisy: 5197 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-01-16, 19:05
m4rc1n napisał/a:
zaciekawiło mnie to, że gdy był widok z naczepy, ciągnik miał jak by dwa kąty skrętu przednich kół.
To zwykły pilot + moje czułe i zwinne paluszki ;)
m4rc1n napisał/a:
- mogłeś choć najprostsze wnętrze zrobić
Brutalna prawda jest taka, że kabina jest pełna kabli i tylko jej czarne wnętrze nie pozwala tego zauważyć. Tam nie ma miejsca na wnętrze, trzebaby je wcisnąć między model silnika a baterię i nad silnik skrętu.
Sariel weź Ty tylko domu nie spal tymi świeczkami, bo szkoda by było twojej kolekcji lego... no i Ciebie też :-)) Model uważam bardzo fajnie zrobiony, jednak dlaczego silnik jest żółty ?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich wpisów Nie możesz usuwać swoich wpisów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum