Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Star 44
Autor Wiadomość
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 33
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2100
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2010-01-24, 20:37   [MOC] Star 44

http://www.polskie-auta.pl/stara/star44.htm napisał/a:
Na przełomie lat 1951 /1952 Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie otrzymało zlecenia na opracowanie konstrukcji i wykonanie prototypów terenowych samochodów ciężarowych z napędem na wszystkie koła w układach 4x4 i 6x6. Sprecyzowanie ostatecznych wymagań taktyczno-technicznych ułatwił bogaty plon konkursu ogłoszonego w połowie 1951 roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Państwową Komisję Planowania Gospodarczego na konstrukcję takich pojazdów.
Podstawowym założeniem było możliwie maksymalne wykorzystanie zespołów i elementów samochodów Star 20, które produkowano już seryjnie. Prace konstrukcyjne były rozdzielone: w Warszawie zajmowano się podwyższeniem osiągów silnika S-42, a w łódzkim oddziale BKPMot opracowywano zespoły podwozia. Całością prac nad pojazdami terenowymi kierował prof. Jerzy Werner. W skład grupy konstruktorów wchodzili m.in. inżynierowie: L. Drecki, W. Kończykowski, Z. Kozik, W. Pokorski, J. Romanowski oraz Garganisz i Przewłocki.
W czerwcu 1952 roku projekty wstępne pojazdów zostały przedstawione do zatwierdzenia, a już w połowie 1953 roku gotowe były dwa prototypy Stara 44 i dwa prototypy Stara 66.
Oto krótka charakterystyka prototypu Siar 44. Sześciocylindrowy silnik typu S-44 ustawiony był wzdłużnie nad osią kół przednich. Stanowił on rozwinięcie konstrukcji silnika S-42. Średnica cylindrów zwiększona została z 92 do 95 mm, a skok tłoka ze 105 do 110 mm. Objętość skokowa silnika wzrosła do 4680 dm3. Moc maksymalna wynosiła 63 kW przy 2800 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 240 Nm przy 1750 obr/min. Rozwiązania konstrukcyjne poszczególnych zespołów tego silnika zostały przejęte z modelu S-42.
W samochodzie zastosowano wagonową otwartą kabinę kierowcy wykonaną z blachy stalowej. Jej uzupełnieniem był składany dach brezentowy i zdejmowane części okienne drzwi bocznych. Płaska dzielona szyba przednia zamocowana została w odchylanej do przodu ramie. Na zderzaku umocowano ażurową osłonę ściany przedniej. Skrzynia ładunkowa o konstrukcji drewnianej miała tylną ścianę otwieraną. Przewidziano możliwość stosowania nadstawek podwyższających ściany i opończy.
Przy rozstawie osi 3060 mm, długość całkowita pojazdu wynosiła 5775 mm. Duże wartości kątów natarcia i zejścia (38°) umożliwiały pokonywanie znacznych nierówności terenowych. Masa własna wynosiła 4550 kg, natomiast ładowność na szosie 3500 kg, a w terenie 2200 kg. Pojazd osiągał prędkość 65 km/h. Konstrukcja samochodu pozwalała na pokonywanie brodów o głębokości do 0,90 m.
Prototypy Stara 44 zostały przekazane do badań drogowych, które trwały do stycznia 1954. roku. Uzyskane wyniki pozwalały 'na wystawienie wysokiej noty konstruktorom. Dalsze prace miały na celu usunięcie zauważonych wad tej oryginalnej konstrukcji. Należało wzmocnić konstrukcję skrzyni przekładniowej i przedniego mostu oraz podnieść moc i trwałość silnika.
Jesienią 1954 roku zapadła decyzja o zaniechaniu dalszych prac nad Starem 44. Decyzja ta wynikała ze stanowiska przemysłu, który wówczas nie miał możliwości podjęcia produkcji pojazdu tego rodzaju. Cały wysiłek konstruktorów i badawczy został skierowany na rozwój konstrukcyjny Stara 66, który był opracowywany równolegle ze Starem 44.


Zainspirowany ostatnio pojawiajacymi sie modelami starych starow, postanowilem, ze zbuduje tez stara z lat 50. Wybor byl jasny - jako milosnik wszystkiego, co ma naped na wszystkie kola wybralem 660, po czym uznalem, ze to bedzie nuda. Przypomnialem sobie wtedy o znalezionej kiedys wzmiance o zapomnianym juz prototypie stara 44. Samochod mial w sobie tyle uroku, ze nie moglem go pominac.

Poczatkowo kabina miala byc szara i w snocie, ale byla zbyt delikatna i ogolnie nieudana. Wtedy okazalo sie, ze Trucker ma na zbyciu 2 skosy, ktore pozwolily mi zrezygnowac ze snotu, a ze byly czarne, to kolorystyka nasunela sie sama. Po szybkim ogarnieciu tematu i podoktoryzowaniu sie nad 660 Macieja Drwiegi juz nie bylo dla mnie innej opcji, jak zastosowac ta kolorystyke w swoim modelu.



Jako, ze sam model do postawienia na polce to dla mnie za malo, zbudowalem mu zawieszenie zastosowane przez Solidfrontaxle w Unimogu.



Nie mialem pomyslu na dach, wiec zostalem przy opcji ze zdjectym dachem i przednia szyba (tak - dalo sie to zrobic w oryginale). Moze nie ma jakichs rewelacji jesli chodzi o sam model, ale ja z niego jestem zadowolony. Niemniej, wszelkie sugestie mile widziane, bo chce, zeby temat sie rozwijal. Nie wykluczam tez budowy kolejnych modeli w tym stylu.
Cos mi mowi, ze klimaty PRLu w miasteczku Klocki Zdroj beda bardzo wyrazne w tym roku :)
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
martinbb 
Space Engineering


Wiek: 35
Dołączył: 10 Mar 2007
Wpisy: 673
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2010-01-24, 23:39   

O ile do podwozia i zawieszenia się nie przyczepię bo wyszło bardzo fajnie moim zdaniem, to do nadwozia - mogłeś się bardziej postarać :(

PS. Jak robisz fotki o tak późnej porze to dorzuć jeszcze ze 2 lampy do oświetlenia ;)
_________________
Inspired by NavySEALs
 
 
 
caro 
Wyznawca Model Team


Wiek: 31
Dołączył: 26 Sie 2008
Wpisy: 496
Skąd: Kraków
Wysłany: 2010-01-25, 08:50   

Nadwozie wyszło Ci ubogie. Gdybyś nie wrzucił zdjęcia oryginału to powiedziałbym, że to prędzej WIP niż MOC :P
Wiem, że to to nie ma zbyt wielu szczegółów, ale mimo tego coś by się przydało.
_________________
Powoli Astra GSI
 
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 33
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2100
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2010-01-25, 14:40   

caro napisał/a:
Wiem, że to to nie ma zbyt wielu szczegółów, ale mimo tego coś by się przydało.
Wlasnie myslalem nad tym uchwytem na rogu kolo drzwi, ale nie ma bata, zeby go tam upchnac, bo bym musial rzezbic w skosie robiacym za przod.
Nie obiecuje, ale moze sie uda skolowac jakos burty fajniejsze do paki i juz by byl jakis efekt fajniejszy, tylko musze przekombinowac jakies zamowienie na BL gdyby ktors robil zakupy. Poki co, mam kilka pomyslow jeszcze, ale nie wiem jak bedzie z realizacja, bo Star byl modelem czysto relaksacyjnym, kiedy po raz kolejny nie moglem juz patrzec na MANa ;]
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
caro 
Wyznawca Model Team


Wiek: 31
Dołączył: 26 Sie 2008
Wpisy: 496
Skąd: Kraków
Wysłany: 2010-01-25, 14:50   

Ogólnie oryginał jest brzydki :P (Wyznawcy Stara mnie chyba zlinczują)
_________________
Powoli Astra GSI
 
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 33
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2100
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2010-01-25, 15:19   

I tak oryginal jest ladniejszy od Opli xD To sa lata 50, wtedy ciezarowki byly paskudne, ale to nigdy nie bylo najwazniejsze w nich.
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
V1 
VIP


Wiek: 47
Dołączył: 07 Kwi 2007
Wpisy: 2532
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-01-25, 15:44   

Kojarzę tę wersję, kiedyś przypadkiem znalazłem w internecie ten rysunek. Bardzo ładna ciężarówka, sam chciałbym zbudować kiedyś '266'.

Cholera, Kubrick, powiem tak - to jest niedokończone!
Z prostszych modyfikacji: szybę przednią wstaw koniecznie, bez niej wygląda zbyt łyso i zabawkowo. Barierka przy przedniej ścianie paki jest przez Ciebie dodana? Bo to wystające, co widać na rysunku z tyłu kabiny, to raczej złożony dach, czy też jego część.
Rejestracja lepiej by chyba wyglądała na zderzaku, a nie pod nim.
Paka kończy się mniej więcej na wys. górnej krawędzi kabiny - może dałoby się obniżyć kabinę o 1 płytkę, a ściany paki o 1 płytkę podwyższyć?
Brakuje błotników przed tylnymi kołami, a wystarczyłby tam prawie dowolny, cienki klocek.
Dobrze by było zaznaczyć otwierane burty paki, choć tak na szybko nie jestem w stanie powiedzieć jak.
I nie musisz bać się kafelków aż tak jak oponki szczotki z mydłem :)

Bardzo fajne zawieszenie! Tylne opony nie trą o zderzak ?
_________________
\/1 ______________
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 33
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2100
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2010-01-25, 17:25   

V1 napisał/a:
Bardzo fajne zawieszenie!
Rozwiazalem je troszka inaczej, niz na zdjeciu podlinkowanym, ale zasada ta sama.
V1 napisał/a:
Tylne opony nie trą o zderzak ?
brakuje im ok 1mm jeszcze.
V1 napisał/a:
Z prostszych modyfikacji: szybę przednią wstaw koniecznie, bez niej wygląda zbyt łyso i zabawkowo.
Tylko,ze pomyslu brak totalnie, a na 1 studow nic gotowego sie nie dobierze :/
V1 napisał/a:
Barierka przy przedniej ścianie paki jest przez Ciebie dodana? Bo to wystające, co widać na rysunku z tyłu kabiny, to raczej złożony dach, czy też jego część.
Tak, to wystajace, to zlozony dach.
V1 napisał/a:
Dobrze by było zaznaczyć otwierane burty paki, choć tak na szybko nie jestem w stanie powiedzieć jak.
Oryginal ponoc mial tylko tylna burte otwierana. Musze skolowac sobie te smieszne klapki, co to np u Zumbi'ego sluzyly za burty w starze :)
Generalnie, im bardziej sie my przygladam, tym wiecej widze sam niedorobek, ale z czasem mysle, ze wszystko bedzie szlo w kierunku odpicowania go na blysk.
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,042 sekundy. Zapytań do SQL: 9