Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Sariel
2010-03-06, 20:22
[MOC] S Tank 2
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-03-06, 19:53   [MOC] S Tank 2



Dane techniczne:
Wymiary: dł. 67s / szer. 25s / wys. 19s
Waga: 2.15 kg
Zawieszenie: wózki kolebkowe
Napęd: 2 x PF XL
Inne: przechylanie kadłuba PF Mediumem i siłownikami śrubowymi, otwieranie przedniego lemiesza PF Mediumem

No więc tak: prawie dokładnie 2 lata temu zbudowałem modelik szwedzkiego czołgu Stridsvagn 103, szerzej znanego jako S Tank: http://www.00453005_00000...opic.php?t=5898
Model spotkał się z niesamowicie dobrym przyjęciem. Właściwie to mimo że zbudowałem później wiele znacznie większych, wierniejszych, bardziej złożonych modeli czołgów to jakoś sława S Tanka była dla nich po prostu nie do przeskoczenia. Zaczęło mnie to w którymś momencie męczyć, bo widziałem w tamtym modelu masę wad których starałem się unikać w kolejnych. W końcu doszedłem do wniosku że najlepszy sposób żeby pokazać że tamten model S Tanka nie jest szczytem możliwości jeśli chodzi o czołgi, to zbudować go na nowo.
Parę słów o oryginalnym czołgu: jest to szwedzki czołg średni zaprojektowany w latach 50tych i stanowiący podstawowy czołg szwedzkiego wojska przez kolejne 40 lat. O takim sukcesie i długowieczności czołgu zadecydował jego bardzo specyficzny projekt - S Tank powstał specjalnie z myślą o walce w trudnych warunkach terenowych Szwecji, a co więcej, zaprojektowano go jako czołg defensywny. Polegało to m.in. na wyeliminowaniu wieży, bo zamiast tradycyjnie uczestniczyć w ataku i polować na inne czołgi, S Tank miał z założenia czekać w ukryciu aż przeciwnik się zbliży. Działo główne było na sztywno wbudowane w kadłub, a celowanie odbywało się całym czołgiem, za pomocą zawieszenia hydropneumatycznego. Żeby oddać strzał, konieczne było zatrzymanie czołgu i zablokowanie zawieszenia, ale takie rozwiązanie stało w zgodzie z defensywnym charakterem czołgu, a poza tym w latach 50tych i 60tych technika kontroli ognia stała na niskim poziomie i czołgi dość rzadko strzelały podczas ruchu. S Tanka wyposażono dodatkowo w lemiesz, który pozwalal mu się okopać w bardzo szybkim tempie i bez potrzeby wychodzenia załogi na zewnątrz.
Dzięki wyeliminowaniu wieży, możliwa była ochrona całego przodu czołgu pojedyńczą płytą pancerną, nachyloną tak mocno że jej grubość liniowa (liczona w poziomie) była 5-krotnie większa od nominalnej. W momencie swojej premiery i przez pewien czas po niej, S Tank szczycił się pancerzem przednim nie do przebicia przez żaden ówczesny czołg. Żeby jeszcze lepiej wykorzystać tę zaletę, Szwedzi dołączyli do 2-osobowej załogi czołgu (dowódca + kierowca/działonowy) drugiego kierowcę który siedział twarzą do tyłu i miał drugi komplet przyrządów sterowniczych. Takie rozwiązanie pozwalało jechać do tyłu równie szybko i sprawnie jak do przodu, dzięki czemu S Tank mógł szybko wycofać się przed wrogiem, jednocześnie cały czas będąc pod ochroną pancerza czołowego i mając możliwość prowadzenia ognia. Był to pierwszy na świecie czołg średni który wyposażono w turbinę gazową (do kompletu z tradycyjnym silnikiem), co przełożyło się na znakomite osiągi w terenie.
Jeśli po tych wszystkich technicznych szczegółach chcecie wiedzieć dlaczego S Tank jest naprawdę wypasionym czołgiem, oto powód: zniszczenie tego czołgu jest jak najbardziej możliwe, tyle że najpierw trzeba go wypatrzeć. Wspominałem że te czołgi mogą się błyskawicznie okopać? :)



Wracając do MOCa: miał być ciemnoszary, wierny oryginałowi co do wymiarów i szczegółów, oraz dobrze jeździć. Funkcję przechylania kadłuba, poprzednio kontrolowaną pneumatycznie, przejęły siłowniki śrubowe. Wymagało to więcej miejsca w kadłubie, ale dało idealną stabilność której pneumatyka nie zapewniała. Ponieważ poprzedni S Tank wyciskał ostatnie siły ze swojego jednego napędowego PF XLa, a teraz jest wreszcie do dyspozycji kontrola prędkości, użyłem dwóch XLi po jednym na każdą gąsienicę. Same gąsienice zawieszone są na dużych, realistycznych kołach jezdnych, po 4 na gąsienice w układzie 2 wózki kolebkowe po 2 koła (marzyło mi się zawieszenie na drążkach skrętnych, ale było nie do pogodzenia z przechylaniem kadłuba). Wreszcie przedni lemiesz, który w poprzedniej wersji był w ogóle za daleko z tyłu kadłuba, tu jest tam gdzie powinien i kontroluje go PF Medium. Miałem dużo gimnastyki z doprowadzeniem napędu na sam przód kadłuba i bałem się jak się sprawdzi silnik zamiast pneumatyki, ale wyszło lepiej niż oczekiwałem. Acha, MOC jest zasilany tradycyjnym batboxem umieszczonym z przodu kadłuba, bo bateria raczej nie pozwoliłaby tyle wycisnąć z silników, a poza tym nie zapewniłaby odpowiedniego rozkładu masy.



Co do szczegółów modelu, starałem się oddać te najbardziej charakterystyczne, ponieważ jak każdy czołg produkowany przez długi okres czasu, S Tank przeszedł kilka modernizacji i istnieją 4 różniące się od siebie właśnie szczegółami wersje. Kilka szczegółów dodałem na zasadzie fantazji własnej :) Osobno należy wspomnieć o kołach napinających, które nie są wstrętnie żółte/pomarańczowe (kolory dostępne oficjalnie), ale chromowane, a to wszystko dzięki Aurimaxowi i zasobom jego sklepu :)



Przy okazji wydaje mi się że ciemnoszare MOCe wyjątkowo dobrze wychodzą na zdjęciach. Dlatego próbowałem się nawet trochę bawić w fotki a'la makro, choć wymagało to duuużej gimnastyki z braku odpowiedniego obiektywu.



To tyle. I nie marudźcie że znowu czołg i znowu ten sam - przynajmniej nie jest czarny :P

Galeria

Przykładowe fotki:



I film:

_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2010-03-06, 20:33, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
kris kelvin
[Usunięty]

Wysłany: 2010-03-06, 20:25   

Ukradnę kilka rozwiązań.
Oczywiście nie jakieś pierdoły jak silniki czy zawieszenie.
Ładny :)
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 29
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5071
Skąd: Lubin
Wysłany: 2010-03-06, 20:27   

kris kelvin napisał/a:
Ukradnę kilka rozwiązań.

Czy wszyscy to widzą? Czy to tylko moje halucynacje?
Kris zbuduje CZOŁG! :O
_________________
Mój blog | YOUTube
 
 
 
kris kelvin
[Usunięty]

Wysłany: 2010-03-06, 20:34   

M_longer napisał/a:

Kris zbuduje CZOŁG! :O

TAK.
Kris od dawna chciał zbudować czołg.
Zasięgnąłem już kilka rad u naszego czołowego forumowego pancerniaka nawet :)
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 29
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5071
Skąd: Lubin
Wysłany: 2010-03-06, 20:35   

kris kelvin napisał/a:
Zasięgnąłem już kilka rad u naszego czołowego forumowego pancerniaka nawet :)

Kiepskim uczniem jesteś, skoro najważniejszego nie możesz pojąć:
Dobry duży czołg MUSI jeździć :]
_________________
Mój blog | YOUTube
 
 
 
Atros 
VIP
Kuba


Wiek: 32
Dołączył: 08 Kwi 2009
Wpisy: 703
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-03-06, 21:22   

Bardzo udana konstrukcja, podoba mi się jak jeździ i wybiera nierówności. Fajnie, że jest taki niski i jeszcze ten bajer z przechylaniem. Gratulacje :)
 
 
 
Bobofrutx 
VIP
Władca Arctica!


Wiek: 31
Dołączył: 21 Sie 2007
Wpisy: 1014
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-03-06, 22:34   

Bije poprzednią wersje na głowę ;) Nareszcie model od strony wizualnej ładnie się prezentuje ;P
Śmiga aż sie kurzy!
Pozdr
_________________
Dzień bez LEGO to stracony dzień ;P
DeszczyK
Sariel napisał/a:
Na potęgę posępnego Longera, mocy przybywaj...
 
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 38
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2010-03-07, 08:23   

Po kolei:

-Wygląd - nareszcie coś ślicznego, co nie jest zamkiem np. Krisa czy domkiem Zgredka (tak nie będę udawał Greka i przyznam, że są śliczne, ale nie jeżdżą.) a wizualnie dla mnie super.
-Funkcje - jeździ świetnie (tak zresztą mi pisałeś). Lufa się nie gibie i jest ekstra, tylko jedno ale... Szkoda że wózki zamiast zawiechy na drążkach. Wiem, przechylanie kadłuba ale... Ale Cie stać na to i to. Może w następnym czołgu? Może Leclerc kolejny? :)

Ogólnie super.

PS. Aha, jak uzyskałeś przewężenie na lufie 6 bricków od jej końca na długości 2? Bliżej kadłuba też jest o dł. jeden, ale to wiem.

PS2. Aha, czemu nigdy nie ma fot wnętrza? Mógłbyś zdjąć jedną gąsienicę i boczną ścianę pod nią (jak jest) i pokazać na fotce przekrój... Bo np. chciałbym wiedzieć które koła są napędowe, przednie czy tylne?
Ostatnio zmieniony przez Emilus 2010-03-07, 08:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-03-07, 08:44   

Ale Cie stać na to i to. Może w następnym czołgu? Może Leclerc kolejny? :)[/quote]

Nie, K2 Black Panther - ma mieć drążki i możliwość gibania się na wszystkie strony :)

Emilus napisał/a:
PS. Aha, jak uzyskałeś przewężenie na lufie 6 bricków od jej końca na długości 2? Bliżej kadłuba też jest o dł. jeden, ale to wiem.


Chodzi Ci zapewne o to

Emilus napisał/a:
Mógłbyś zdjąć jedną gąsienicę i boczną ścianę pod nią (jak jest) i pokazać na fotce przekrój... Bo np. chciałbym wiedzieć które koła są napędowe, przednie czy tylne


Tylne. Przekrój jest niewykonalny, bo nie da się rozebrać bocznej ściany nie wybebeszając przy okazji całego środka. Niestety, to nie kamienica, nie da się jej zbudować pół tak żeby wszystko się trzymało :)
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2010-03-07, 08:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Mr.Z 


Wiek: 42
Dołączył: 16 Sty 2009
Wpisy: 374
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-03-07, 12:23   

kris kelvin napisał/a:
TAK.
Kris od dawna chciał zbudować czołg.

A przepraszam, będzie drewniany, czy zardzewiały? ;-p
 
 
 
 
REX 
VIP

Wiek: 57
Dołączył: 25 Sie 2009
Wpisy: 491
Skąd: Chojnice
Wysłany: 2010-03-07, 12:42   

Mr.Z napisał/a:
kris kelvin napisał/a:
TAK.
Kris od dawna chciał zbudować czołg.

A przepraszam, będzie drewniany, czy zardzewiały? ;-p



Jak już, to będzie przed malowaniem - tylko pryśnięty minią
 
 
 
Misterzumbi 
Zasłużony


Wiek: 38
Dołączył: 20 Cze 2006
Wpisy: 1446
Skąd: z piekła
Wysłany: 2010-03-07, 15:26   

Nie jest czarny. Jestem pod wrazeniem. Co to to niebieskie i dlaczego jest niebieskie?
_________________
Maciej Drwięga napisał/a:
czas naświetlania zdjęcia nie ma wpływu na przezroczystość Jeraca.


kris kelvin napisał/a:
Boże chroń Lugpol.
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-03-07, 15:49   

Lina holownicza. Jest niebieskie ponieważ w innych kolorach miałem tylko cienkie nitki, a to jest grube, ma taki ładny splot jak prawdziwa lina, tyle tylko że jest niebieskie. I tak oto konstrukcja MOCa rozbija się o tekstylia :)
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 47
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 1944
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2010-03-07, 16:31   Re: S Tank 2

Model byłby niezły, ale niebieski sznurek kompletnie go dyskwalifikuje ;) .


A tak poważnie - długą drogę pokonałeś, jeśli chodzi o estetykę modeli. Jakoś tak mi się kołacze, że Twoim pierwszym poważnym modelem był dźwig, który miał wszystko, prócz urody :) . Ale może się mylę.
A ten czołg jest - jak na czołg - piękny. I na dodatek działa na tyle sposobów :) .
Do czego służy to pochylanie całego kadłuba do przodu i do tyłu? Pomaga w pokonywaniu przeszkód, czy to taki nieekonomiczny sposób poruszania armatą?

Jeśli miałbym się do czegoś przyczepić, to tylko do kolosalnej długości sekwencji jeżdżenia czołgiem po niebieskim kocu. Fetysz jakiś, czy co?! ;)
_________________
Pozdrawiam,
dmac
 
 
 
Backbone 

Wiek: 31
Dołączył: 06 Gru 2009
Wpisy: 662
Skąd: Doncaster
Wysłany: 2010-03-07, 17:07   Re: S Tank 2

dmac napisał/a:

Do czego służy to pochylanie całego kadłuba do przodu i do tyłu? Pomaga w pokonywaniu przeszkód, czy to taki nieekonomiczny sposób poruszania armatą?


Do obu celów. Stricte model wiezy nie ma wiec musi sie poruszac aby wycelowac. A co do przeszkód to chyba jasne ;)
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,062 sekundy. Zapytań do SQL: 10