[MOC] Trident

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Duke
Posty: 247
Rejestracja: 2005-11-17, 18:47
Lokalizacja: Warszawa
HELF: duku

 

[MOC] Trident

#1 Post autor: Duke »

Trident ("Trójząb") to szybki trimaran. Zabiera na pokład 2-osobową załogę - pilota i nawigatora. Napędzany jest dwoma silnikami.

Powstał ponad rok temu i cały czas czekał, aż znajdę chwilkę na sporządzenie opisu i sesję zdjęciową. Filmik stworzyłem jeszcze na jesieni, ale po tym jak mój komputer na zawsze odmówił posłuszeństwa, straciłem możliwość publikacji na długi czas.
Obrazek

Filmik ze spływu: (troche wolno pływa, ale było juz dość zimno i akumulatorki nie pierwszej świeżości)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CxkJbVtWsqY[/youtube]


galeria - lepsze zdjęcia


Starałem się nadać statkowi systemowy wygląd, ale tak naprawdę jest to Technic . Chciałem ograniczyć do minimum wszelkie inne szczegóły (anteny, wloty powietrza, stateczniki itp. ) bo uważałem, że zbytnio zakłóciłyby piękną linię tej łodzi. Ograniczyłem się jedynie do kilku skromnych wlotów powietrza i układu wydechowego z dyfuzorami na rufie łodzi. (a mogłem użyć np. tego: http://media.peeron.com/pics/inv/custpi ... 212247.jpg). Warto też zwrócić uwagę na osłony kabiny i sposób ich otwierania.

Trzon konstrukcji stanowi kadłub ze statku strażackiego http://www.peeron.com/inv/sets/7906-1 , boczne kadłuby pochodzą z katamaranu http://www.peeron.com/inv/sets/7244-1.

Napęd stanowią dwa silniki medium PF, które napędzają śruby (a raczej śmigła) o średnicy 9 studów poprzez dwie przekładnie kątowe (w tym jedna przyśpieszająca 3:1). Każda śruba napędzana jest osobnym silnikiem, sterowanym z osobnej dźwigni pilota PF. Daje to ciekawe możliwości, ale o tym za chwilę. Odbiornik podczerwieni umieszczony jest pod kopułą kabiny tuż z siedzeniem nawigatora. Natomiast pojemnik na baterie mieści się w przedniej części kadłuba , tuż przed pilotem.

Na wszelki wypadek cała elektryka umieszczona jest nieznacznie powyżej najniższego poziomu pokładu - w części kabinowej stworzyłem nawet coś na kształt zęzy. Tak więc, jeśli nawet do wnętrza naleje się trochę wody (jakieś pół centymetra), to elektyryce nic nie grozi.

Konstruując tę łódź starałem się wykorzystac nieco wiedzy o mechanice płynów i teorii związanej z budową statków, zdobytej na studiach. Dla poprawy stabilnosci zadbałem o możliwie małą wysokośc metacentryczną (choć musiałem pójść na kompromis i chronić elektrykę przed zalaniem) - stąd niska sylwetka łodzi. Oczywiście boczne kadłuby powodują że nie da się jej wywrócić, ale i bez nich byłaby dostatecznie stateczna ( :-] ). Funkcja tych kadłubów to przede wszystkim zwiekszenie wyporności. Bez bocznych statek zanurzył by się zbyt głęboko, woda mogłaby łatwo przelać się przez bury przy najmniejszej fali.

Nic nie wspominałem o sterze, bo go nie ma. Dwie śruby nie tylko zapewniają napęd , ale i sterowanie. Trochę jak w czołgu. Możliwość sterowania każdą ze śrub z osobna pozwala np. na zawracanie w miejscu. Takie sterowanie jest zarówno proste w obsłudze, jak i bardzo skuteczne w trakcie manewrowania.

Podczas budowy testowałem wiele różnych śrub napędowych, zarówno gotowych elementów:
Obrazek Obrazek Obrazek
czy nawet połączenie tych elementów
Obrazek Obrazek
a także śrub własnej konstrukcji, zbudowanych z plate'ów czy też paneli technicowych np. takich
Obrazek

Generalny wniosek jaki z tego wyciągnąłem jest taki, że w zasadzie każde z rozwiązań może być dobre i zapewnić łódce rozsądną prędkość. Najważniejsze jest jednak odpowiednie dostosowanie mocy i prędkosci obrotowej do użytej śruby. I tak, używająć małej śruby o średnicy zaledwie 4 studów musimy znacznie podnieść obroty, a gdy zbudujemy śrubę z paneli technicowych to musimy jej dostarczyć naprawdę spory moment obrotowy, żeby w ogóle chciał się ruszyć w wodzie. Skuteczny w napędzaniu łodzi był nawet napęd otunelowany wzięty żywcem z zestawu http://www.peeron.com/inv/sets/7901-1 .

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 870
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: OmenGda

 

#2 Post autor: OmenGda »

bardzo ciekawy pomysł, może zamiast trialówek to wyścigi motorowe heee?? ;-)))
gratulację za pomysł oraz wykonanie, masz mój głos na moc miecha ;)

Pozdrawiam
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5357
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#3 Post autor: Sariel »

Bomba! Czy MOC jeszcze istnieje i jest szansa że weźmiesz go na GPM (jeziorko w Parku Szczęśliwickim czeka)? Przymierzam się do czegoś podobnego ale na 3 takich kadłubach:

Obrazek

Testowana wyporność jaka mi wyszła to aż 800 gram, mniej optymistyczne jest to, że jak już te kadłuby zaczną tonąć to toną jak kamienie.
Ciekawe uwagi o śrubach - myślałem o użyciu właśnie tego Obrazek, ale jeśli mówisz że sprawdza się napęd tunelowy z tego
Obrazek Obrazek
to wydaje mi się że byłby lepszym rozwiązaniem do pływania po jeziorku - znacznie obniża ryzyko że śruby w coś się zaplączą.

Awatar użytkownika
Robson
Posty: 709
Rejestracja: 2006-08-31, 21:57
Lokalizacja: Łódź-Bałuty
HELF: robson1903
Kontakt:

 

#4 Post autor: Robson »

Jaki piękny dźwięk w tle w 0:45sek ahh <3

A tak po za tym. Trident super. Szkoda tylko że tak wolno pływa :( Nie bałeś się że pójdzie na dno ?
Cb1100RR

Awatar użytkownika
Duke
Posty: 247
Rejestracja: 2005-11-17, 18:47
Lokalizacja: Warszawa
HELF: duku

 

#5 Post autor: Duke »

Sariel, niestety, dawno to rozebrałem, ale obiecuję do lata stworzyć coś lepszego.
Trzy takie kadłuby jak masz, to wg mnie mało, pamietaj ze musisz miec zapas wyporności na wypadek fal, kołysania łodzi, to co było u mnie to było akurat, chociaż przeładowałem konstrukcję klockami systemowymi, to tak naprawdę gro masy stanowił BBox (z akumulatorami jeszcze cięższy). Chociaż ty masz ten mały akumulator, wiec może poradzisz sobie z masą. Jak juz, to polecałbym dwa takie kadłuby jakie miałem po środku. Niebieskie kadłuby z http://www.peeron.com/inv/sets/7994-1 są super jeśli chodzi o wyporność, ale tragicznie wyglądają.

Najlepsze chyba byłyby śmigła, których nie mam: http://www.peeron.com/inv/parts/30332

Napęd otunelowany jest fajny, tylko trzeba się nagłowić, jak doprowadzić napęd do wirnika, bo nie ma w nim otworu na axla , ale da sie (wykorzystac dowolny "bar" )

Na filmie tego nie ma, ale w trakcie pływania zaplatałem się jedną śrubą w jakieś podwodne trawy, i sporo się natrudziem, zanim wyrwałem się z nich łodzię (tylko przy pomocy silników), będącą jakieś 3m od brzegu.

Robson, w wannie jakoś szybciej pływał. To tak jak z ciężarówkami do TrTr, które w domu zawsze lepiej jeżdżą.

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
HELF: Emilus
: Emilus
Kontakt:

 

#6 Post autor: Emilus »

Fajnie, fajnie, ale skoro opublikowałeś to wreszcie (a gadaliśmy o tym na rajdzie w zeszłym roku :)) to teraz też coś zbuduj na pierwszy rajd! JA opr. trialówek, też będę miał maszynę pływającą, tak więc dogrywka na wodzie się szykuje...

Sariel buduj też, to już będą mini zawody.

Awatar użytkownika
Bricksley
Posty: 2442
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
HELF: KAROL4
: 97083384@N04

   

#7 Post autor: Bricksley »

Duke pisze:Chciałem ograniczyć do minimum wszelkie inne szczegóły (anteny, wloty powietrza, stateczniki itp. ) bo uważałem, że zbytnio zakłóciłyby piękną linię tej łodzi.
Ja bym się bardziej bał o ich utonięcie :D Ale jednak mogłeś coś dodać, tak łyso trochę.

MOC bardzo fajny i do tego coś nowego - pływający.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 870
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: OmenGda

 

#8 Post autor: OmenGda »

wiesz co, tak się zastanawiam, czy te "śmigła" nie powinny być trochę mniej zanurzone? ewentualnie jak udało by się odciążyć przód to pewnie na prędkości też byś zyskał :)
szkoda, że już go rozklekociłeś :( ale może chcesz zrobić trident V2 ;)
szkoda, że sam nie mam takiego kadłubka ;/
Ostatnio zmieniony 2010-03-09, 17:37 przez OmenGda, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Mrutek

#9 Post autor: Mrutek »

Fajna łódka. Wygląda świetnie. Po raz kolejny zaczynam żałować, że nie kupiłem nigdy żadnego kadłubka.
Tylko ta prędkość. Trochę nieadekwatna do wyglądu. Ale niestety silniki lego mają zbyt małą moc.
Sariel pisze:Przymierzam się do czegoś podobnego ale na 3 takich kadłubach:
Zrób raczej na 4 - katamaran. Elektronikę można wynieść do góry, przesunąć lekko na rufę aby dziób się podniósł, zastosować śruby o minimalnej średnicy, zwiększyć obroty poprzez przekładnię... i okaże się ,że uzyskana prędkość będzie niewiele większa od prędkości Tridenta.
A może dać 2 silniki na śrubę? W kadłub możesz dać napompowane podłużne balony żeby nie zatonął.

Awatar użytkownika
LvR
Posty: 63
Rejestracja: 2009-09-29, 21:56
Lokalizacja: k/Zielona Góra
HELF: LvR

 

#10 Post autor: LvR »

Mrutek pisze: W kadłub możesz dać napompowane podłużne balony żeby nie zatonął.
Lepszy styropian.

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 870
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: OmenGda

 

#11 Post autor: OmenGda »

ewentualnie airtanki napompowane sprężonym powietrzem :)
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Mrutek

#12 Post autor: Mrutek »

LvR pisze:
Mrutek pisze: W kadłub możesz dać napompowane podłużne balony żeby nie zatonął.
Lepszy styropian.
Jak najbardziej. Niestety styropian trzeba ciąć, więc albo ma się narzędzia typu piła z drutu oporowego pod napięciem, albo w chałupie robi się "zima".Jeśli mam sprzątać to wolę balony :)

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 870
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: OmenGda

 

#13 Post autor: OmenGda »

Mrutek pisze:
LvR pisze:
Mrutek pisze: W kadłub możesz dać napompowane podłużne balony żeby nie zatonął.
Lepszy styropian.
Jak najbardziej. Niestety styropian trzeba ciąć, więc albo ma się narzędzia typu piła z drutu oporowego pod napięciem, albo w chałupie robi się "zima".Jeśli mam sprzątać to wolę balony :)
sory za off top w sumie, ale ja kiedyś steropek kroiłem podgrzanym na kuchence nożem :)
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Awatar użytkownika
Robson
Posty: 709
Rejestracja: 2006-08-31, 21:57
Lokalizacja: Łódź-Bałuty
HELF: robson1903
Kontakt:

 

#14 Post autor: Robson »

Jak myślicie do ilu kilogramów mają wyporność te od katamarana spody ?
Cb1100RR

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2147
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
HELF: Kubrick
: 185480128@N05
Kontakt:

   

#15 Post autor: Kubrick »

Robson pisze:Jak myślicie do ilu kilogramów mają wyporność te od katamarana spody ?
Sariel pisze:Testowana wyporność jaka mi wyszła to aż 800 gram
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

ODPOWIEDZ