Przedstawiam zwycięzce pierwszego rajdu GPM AD 2010 wraz z bliźniakiem:
Specjalne podziekowania dla Sariela za te piekne zdjęcia. Dzieki Paweł!
GINAF 480 seria G z systemem TRIDEM skrętnych wszystkich kół. Parametry auta:
- długość 620mm
- szerokość 26 studów
- wysokość 255mm
- masa - 3757 czerwony oraz 3764 biały
- przelicznik 2380 czerwony, 2384 biały
- moc układu napędowego - 2,21W (1 silnik XL)
- atrapa - brak, w miejscu atrapy znajduje się silnik napędowy
- wszystkie koła skrętne - moc układu skrętnego 4,42W (2 silniki XL)
- zawieszenie - mosty pływające
- skrzynia 4 biegowa sterowana z pilota, biegi zmieniane za pomocą pneumatyki
- co osiągnął, czerwony - zwycięstwo w 1 rajdzie GPM 2010, biały - 4 miejsce w 1 rajdzie GPM 2010
STEROWANIE
Auto sterowane za pomocą 3 standardowych pilotów bez płynnej regulacji prędkości. Z poziomu pilota można skręcać niezależnie od siebie (po 2 osie parami) wszystkimi kołami. Możliwy skręt tylko 2 pierwszymi osiami, tylko 3 i 4 osią, wszystkimi lub jazda krabowa. Z poziomu pilota można oczywiście zmieniać dowolnie biegi, jak i uruchamiać napęd. Skręt zajmuje jeden kanał i 2 dźwigienki na pilocie.
SKRZYNIA BIEGÓW
Skrzynia biegów 4 biegowa to tak naprawdę 3 liniowe 2 biegowe skrzynie. Pierwsza zaraz za silnikiem i 2 pozostałe w mostach.
Dostępne przełożenia, to:
1 - 1:15, jedynka najwolniejsza na najcięższy teren
2 - 1:9, dwójka na średni teren z niewielkimi podjazdami
3 - 1:5, trójka, bardzo fajny bieg, z racji konstrukcji układu napędowego w praktyce niewiele słabsza od dwójki
4 - 1:3, czwórka, najszybszy bieg, tylko na płaski teren i zjazdy. Nie ma sensu skręcać na nim wszystkimi kołami.
Za zmianę biegów odpowiada instalacja pneumatyczna, w skład której wchodzą 3 airtanki, 2 elektrozawory (napędzane 2 silnikami PF medium) oraz manometr. Przed rajdem układ napędowy nabity ciśnieniem 4 atmosfer, zapewnia prawie 40 krotną zmianę biegów. Sterowanie zmianą biegów zabiera jeden kanał i 2 dźwigienki na pilocie.
No cóż, dobrze że o tym wcześniej nie wiedziałem, bo pewnie nie dałbym rady :) Cóż, w ginafie zmiana biegów jedną ręką nie nastręcza większych trudności...Ramzes pisze:NXT to duży skok naprzód, krok w stronę poprawy funkcjonalności. Oczywiście wszystko da się zrobić za sprawą Pf. Weźmy na przykład taką 4-biegową skrzynie z Volvo. co prawda zajęłoby to lwią część trialówki, cała wieżę, pewnie i kontroler a efekt byłby taki sam przynajmniej w teorii, bo takiego sterowania by się ogarnąć jedną ręką nie dało.
UKŁAD NAPĘDOWY
Jak napisałem na początku, ginafa napędza jeden XL. Układ napędowy zajmuje jeden kanał i zabiera jedną dźwigienkę na pilocie (pozostała jedna na np. wciągarkę). Układ napędowy jest maksymalnie wydajny, na każdym biegu od silnika do koła w przeniesieniu napędu uczestniczy tylko 4 pary zębatek (słownie 8 kół zębatych). W aucie jest tylko 8 knobów (4 pary) czyli dwa razy mniej niż w volvo 8x8. W zwrotnicach są legowe kardany, choć na początku biały jeździł na testach z mega-kardanami MKV. Układ napedowy był testowany z 2 silnikami XL w napędzie, tak więc jest praktycznie dla 1 XLa niezniszczalny. W całym rajdzie ani czerwony ani biały GINAF nie miał żadnej, nawet najdrobniejszej awarii.
ZAWIESZENIE
Podwójne mosty pływające. Tylny zawieszony na 4 amortyzatorach zbudowanych z osiek, łączników i sprężyn z rozłożonych standardowych szarych amortyzatorów. Przedni most ma 2 amory ze sprężynami z szarych i 2 ze sprężynami twardymi, z żółtych amortyztorów (pod kabiną). Skok każdego koła to ~2,5 studa.
KABINA I PLANDEKA
Kabina została zeskalowana i zbudowana moim zdaniem realistycznie i co niezwykle ważne, zawieszona w zgodzie ze skalą. Drzwi do kabiny sa otwierane. Wewnątrz kabiny, fotele z wygodna gumową tapicerką. Plandeka wykonana została z ofoliowanej tektury.
Jeszcze kilka fotek:
GALERIA BS po upublicznieniu
Filmik z rajdu GPM, gdzie występują oba GINAFY, odpowiednio drugi i trzeci przejazd:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T1kZL1_y ... r_embedded[/youtube]
EDYTA:
Dodałem kilka wizualizacji. Cześci zrobione na szybko z CADie, wiem nie za ładne ale rozpoznawalne:
Czerwone to silnik napędowy, mam nadzieję że wsio widać. Na wizualizacji jest załączony 3 bieg.
Dziękuję za uwagę.