[MOC] GINAF 8x8x8 480 Seria G

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

[MOC] GINAF 8x8x8 480 Seria G

#1 Post autor: Emilus »

Dzień dobry,

Przedstawiam zwycięzce pierwszego rajdu GPM AD 2010 wraz z bliźniakiem:

Obrazek

Specjalne podziekowania dla Sariela za te piekne zdjęcia. Dzieki Paweł!

GINAF 480 seria G z systemem TRIDEM skrętnych wszystkich kół. Parametry auta:
- długość 620mm
- szerokość 26 studów
- wysokość 255mm
- masa - 3757 czerwony oraz 3764 biały
- przelicznik 2380 czerwony, 2384 biały
- moc układu napędowego - 2,21W (1 silnik XL)
- atrapa - brak, w miejscu atrapy znajduje się silnik napędowy
- wszystkie koła skrętne - moc układu skrętnego 4,42W (2 silniki XL)
- zawieszenie - mosty pływające
- skrzynia 4 biegowa sterowana z pilota, biegi zmieniane za pomocą pneumatyki
- co osiągnął, czerwony - zwycięstwo w 1 rajdzie GPM 2010, biały - 4 miejsce w 1 rajdzie GPM 2010

Obrazek

STEROWANIE

Auto sterowane za pomocą 3 standardowych pilotów bez płynnej regulacji prędkości. Z poziomu pilota można skręcać niezależnie od siebie (po 2 osie parami) wszystkimi kołami. Możliwy skręt tylko 2 pierwszymi osiami, tylko 3 i 4 osią, wszystkimi lub jazda krabowa. Z poziomu pilota można oczywiście zmieniać dowolnie biegi, jak i uruchamiać napęd. Skręt zajmuje jeden kanał i 2 dźwigienki na pilocie.

Obrazek Obrazek

SKRZYNIA BIEGÓW

Skrzynia biegów 4 biegowa to tak naprawdę 3 liniowe 2 biegowe skrzynie. Pierwsza zaraz za silnikiem i 2 pozostałe w mostach.
Dostępne przełożenia, to:
1 - 1:15, jedynka najwolniejsza na najcięższy teren
2 - 1:9, dwójka na średni teren z niewielkimi podjazdami
3 - 1:5, trójka, bardzo fajny bieg, z racji konstrukcji układu napędowego w praktyce niewiele słabsza od dwójki
4 - 1:3, czwórka, najszybszy bieg, tylko na płaski teren i zjazdy. Nie ma sensu skręcać na nim wszystkimi kołami.
Za zmianę biegów odpowiada instalacja pneumatyczna, w skład której wchodzą 3 airtanki, 2 elektrozawory (napędzane 2 silnikami PF medium) oraz manometr. Przed rajdem układ napędowy nabity ciśnieniem 4 atmosfer, zapewnia prawie 40 krotną zmianę biegów. Sterowanie zmianą biegów zabiera jeden kanał i 2 dźwigienki na pilocie.
Ramzes pisze:NXT to duży skok naprzód, krok w stronę poprawy funkcjonalności. Oczywiście wszystko da się zrobić za sprawą Pf. Weźmy na przykład taką 4-biegową skrzynie z Volvo. co prawda zajęłoby to lwią część trialówki, cała wieżę, pewnie i kontroler a efekt byłby taki sam przynajmniej w teorii, bo takiego sterowania by się ogarnąć jedną ręką nie dało.
No cóż, dobrze że o tym wcześniej nie wiedziałem, bo pewnie nie dałbym rady :) Cóż, w ginafie zmiana biegów jedną ręką nie nastręcza większych trudności...

Obrazek

UKŁAD NAPĘDOWY

Jak napisałem na początku, ginafa napędza jeden XL. Układ napędowy zajmuje jeden kanał i zabiera jedną dźwigienkę na pilocie (pozostała jedna na np. wciągarkę). Układ napędowy jest maksymalnie wydajny, na każdym biegu od silnika do koła w przeniesieniu napędu uczestniczy tylko 4 pary zębatek (słownie 8 kół zębatych). W aucie jest tylko 8 knobów (4 pary) czyli dwa razy mniej niż w volvo 8x8. W zwrotnicach są legowe kardany, choć na początku biały jeździł na testach z mega-kardanami MKV. Układ napedowy był testowany z 2 silnikami XL w napędzie, tak więc jest praktycznie dla 1 XLa niezniszczalny. W całym rajdzie ani czerwony ani biały GINAF nie miał żadnej, nawet najdrobniejszej awarii.

Obrazek

ZAWIESZENIE

Podwójne mosty pływające. Tylny zawieszony na 4 amortyzatorach zbudowanych z osiek, łączników i sprężyn z rozłożonych standardowych szarych amortyzatorów. Przedni most ma 2 amory ze sprężynami z szarych i 2 ze sprężynami twardymi, z żółtych amortyztorów (pod kabiną). Skok każdego koła to ~2,5 studa.

Obrazek

KABINA I PLANDEKA

Kabina została zeskalowana i zbudowana moim zdaniem realistycznie i co niezwykle ważne, zawieszona w zgodzie ze skalą. Drzwi do kabiny sa otwierane. Wewnątrz kabiny, fotele z wygodna gumową tapicerką. Plandeka wykonana została z ofoliowanej tektury.

Obrazek

Jeszcze kilka fotek:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


GALERIA BS po upublicznieniu

Filmik z rajdu GPM, gdzie występują oba GINAFY, odpowiednio drugi i trzeci przejazd:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T1kZL1_y ... r_embedded[/youtube]

EDYTA:

Dodałem kilka wizualizacji. Cześci zrobione na szybko z CADie, wiem nie za ładne ale rozpoznawalne:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Czerwone to silnik napędowy, mam nadzieję że wsio widać. Na wizualizacji jest załączony 3 bieg.

Dziękuję za uwagę.
Ostatnio zmieniony 2010-04-13, 18:04 przez Emilus, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
Mrosik
Posty: 276
Rejestracja: 2009-05-05, 08:29
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: Mros85
Kontakt:

 

#2 Post autor: Mrosik »

Gratulacje dla zwycięscy.
Bardzo podoba mi się kabina. Wielki plus za dokładne odwzorowanie.
Czyżby skrzynie biegów (niegdyś tak krytykowane, z tego co pamiętam) miały taki wpływ na sprawność i skuteczność maszyn w Tr-Tr?

PS - Dlaczego biały jest cięższy od czerwonego?

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2137
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#3 Post autor: smyk »

Są technicznie doskonałe, choć jak większość bliźniaków wywołują nieprzyjemny efekt deja vu.

ps. a to pierwsze czerwone to mojaśne - star 266M ;)
Ostatnio zmieniony 2010-04-12, 19:09 przez smyk, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#4 Post autor: Sariel »

Wciąż namawiamy Emila do połączenia obu Ginafów w jedno wielkie 16x16.

Awatar użytkownika
Robson
Posty: 709
Rejestracja: 2006-08-31, 21:57
Lokalizacja: Łódź-Bałuty
brickshelf: robson1903
Kontakt:

 

#5 Post autor: Robson »

Mrosik pisze:PS - Dlaczego biały jest cięższy od czerwonego?
Bo klocki były brudniejsze :)

Ale naprawdę ładne dwa głazy :)
Cb1100RR

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
brickshelf: Ciezarowkaz

 

#6 Post autor: TruckeR »

Gratuluję, bo zwycięstwo zasłużone. Jestem bardzo ciekawy jak obudowałeś te wszystkie skrzynie biegów, żeby sprawnie działały (nie mówiąc o zmieszczeniu ich wszystkich, nawet w tak dużym aucie). Widzę, że nowe kardany są dobrym rozwiązaniem - mając kiepskie doświadczenie z tymi starszymi przestałem ich używać w układzie napędowym, teraz chyba to się zmieni ;) Estetycznie ciut gorzej - boli mnie, że to nie jest Ził, czy inna potwora tego typu ;)
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!

Awatar użytkownika
Flymbex
Posty: 176
Rejestracja: 2009-09-26, 18:30
Lokalizacja: Śląsk / Ornontowice

#7 Post autor: Flymbex »

Mrosik pisze:Gratulacje dla zwycięscy.
Nie chciałbym się czepiać ale chodzi chyba o gratulacje dla zwycięzcy, które również składam, nie ma to jak zwycięski zwycięzca.
Ostatnio zmieniony 2010-04-12, 19:36 przez Flymbex, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 801
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#8 Post autor: Atros »

Ginafy rzeczywiście okazały się bardzo efektywne. Trzeba dążyć do jak największego uproszczenia układu napędowego żeby nie tracić mocy i Emilus o tym pamiętał.

Wbrew pozorom system skrętny także jest bardzo prosty, a możliwość jazdy krabem jest nieco wymuszona przez tą prostotę, ponieważ chyba trudno było by połączyć skręt 2 pierwszych osi i dwóch ostatnich. Ale to też trzeba liczyć na plus - dwie pieczenie na jednym ogniu.

Z moim Volvo zwyciężył właśnie tą zwrotnością, w innych aspektach nasze ciężarówki są porównywalne.

Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 873
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: OmenGda

 

#9 Post autor: OmenGda »

wielki szacun za budowle... w ogóle podziwiam ogromną ilość elementów... 16 kół !!! :| gratulacje za 1 miejsce... jestem ciekaw dokładniejszej budowy tej skrzyni związanej z pneumatyką :)
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#10 Post autor: Cieślu »

Jestem pod wrażeniem tej konstrukcji, zwłaszcza, że mogłem oglądać ją na żywo. Bardzo podoba mi się jej przemyślana konstrukcja i zastosowane w niej rozwiązania techniczne. Jej zwrotność jest niesamowita. Na większych przeszkodach trochę męczy się na 1 silniku, ale duża waga i 4 osie robią swoje. Tak czy inaczej kawał świetnej roboty, co odzwierciedlają wyniki.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
yosz
Posty: 44
Rejestracja: 2010-03-24, 23:13
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#11 Post autor: yosz »

Emilus pisze:W zwrotnicach są legowe kardany, choć na początku biały jeździł na testach z mega-kardanami MKV
a gdzieś słyszałem że na legowych kardanach daleko się nie zajedzie ;)

Backbone
Posty: 670
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#12 Post autor: Backbone »

yosz, na starych sie nie zajedzie. Nowe są o wiele mocniejsze. I trzeba pamietac o zwolnicach.

Awatar użytkownika
RacingFan
Posty: 112
Rejestracja: 2010-01-11, 17:13
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: koziol198989

 

#13 Post autor: RacingFan »

No to mamy nowego majstra krótko mówiąc. Ja te fury i plany konstrukcyjne tych kardan, widziałem jako pierwszy, oprócz Emilusa, bo mi pokazał na PW. Ale obiecałem, że nikomu nic nie pokażę i słowa dotrzymałem. Po tym jak zobaczyłem te cacka to już wiedziałem kto wygra, teraz se pomyślałem, że mogłem temat z przyjęciem zakładów założyc, ale za późno na to wpadłem haha.
No, nic to, gratulacje dla Emila :)

Backbone
Posty: 670
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#14 Post autor: Backbone »

michal_forest pisze:Ale obiecałem, że nikomu nic nie pokażę i słowa dotrzymałem.
Ja tez trochę nieoficjalnie widziałem :P

Awatar użytkownika
yosz
Posty: 44
Rejestracja: 2010-03-24, 23:13
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#15 Post autor: yosz »

Backbone pisze:yosz, na starych sie nie zajedzie. Nowe są o wiele mocniejsze. I trzeba pamietac o zwolnicach.
I know ;) To było a'propos Sarielowej Tatry i wypowiedzi Krisa
kris kelvin pisze:Mówiłem, że na kardanach daleko nie zajedziesz?
Mówiłem?
A nie podejrzewam Sariela o używanie starych kardanów 4L ;)

ODPOWIEDZ