Strona 1 z 3

[MOC] Hummer H1

: 2010-05-24, 19:04
autor: Sariel
Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: 41/20/19 studów (nie licząc anteny i lusterek bocznych)
Waga: 1.518 g
Napęd: na 4 koła bez dyferencjałów jednym PF XLem z redukcją 4.5:1
Zawieszenie: kolebki stabilizowane amortyzatorami
Inne: skręt, działające światła przednie i tylne, otwierana maska i drzwi, bagażnik otwierany amortyzatorami pneumatycznymi

Prosty pojazd, powstały na zmodyfikowanym podwoziu Rubicona, ale tym razem zgodny z jedynie słuszną skalą 13/1. Tak jak w Rubiconie konstrukcja opiera się na liftarmowych kolebkach spiętych brickową ramą wbudowaną w podłogę kabiny. Tylna oś została zwężona, w przedniej układ skrętu zmienił się na większy i bardziej skomplikowany po to żeby przednie koła mogły realistycznie wystawać do przodu.
Cel jaki przyświecał budowie to: wygląd najpierw, osiągi potem. Stąd relatywnie małe koła (zgodne z wymiarami fabrycznych kół militarnej wersji H1, wersje cywilne często mają większe koła, nie mówiąc już o wersjach po tuningu) i dość skromny prześwit wynoszący pod całym podwoziem równe 5 studów (albo jednego grubego chomika, jak widać na filmie). Obserwując w terenie Rubicona, który miał więcej mocy niż był w stanie wykorzystać, przyjąłem że jego komponenty zawieszenia i napędu będą w stanie napędzać półtorakilogramowy pojazd bez istotnych strat w osiągach. Stąd większa masa Hummera mimo mniejszej skali, celem oczywiście uzyskania lepszego przelicznika. Ponieważ Hummer porusza się na nieco mniejszych kołach niż Rubicon, wymagają one mniejszego momentu obrotowego, i dlatego zmniejszyłem redukcję z 5:1 na 4.5:1. Dla uzyskania dokładnie takiego przełożenia konieczny był łańcuch między silnikiem a wałem napędowym, który zdublowałem bo pojedyńczy rozpryskiwał się natychmiast po włączeniu silnika. Miało to tę dodatkową zaletę że nie trzeba było wzmacniać tej części podwozia tak jak w przypadku użycia samych zębatek.
W wyglądzie nie obyło się bez ustępstw - maska ma wycięcie na czubki przednich amortyzatorów, a z kolei wlot powietrza który znajduje się po prawej stronie i w rzeczywistości przechodzi przez wycięcie w masce, tutaj został do niej przymocowany. Kabina mieści proste wnętrze z kompletem foteli, kierownicą i radiostacją. PF XL znajduje się pomiędzy przednimi fotelami i nieco przed nimi, tak jak rzeczywisty silnik Hummera, co eliminuje konieczność instalowania atrapy.
Podczas rajdu Hummer wykazał się świetną zwrotnością, dostatkiem mocy i przyzwoitą stabilnością, nie licząc momentu kiedy jakimś cudem wywróciłem go na podjeździe (co zniósł bez uszkodzeń). Doświadczał pewnych problemów z trakcją, ale w tych samych miejscach co pozostałe pojazdy rajdu. Po pierwszym odcinku zajmował czwarte miejsce na 11 pojazdów, a na drugim bez problemu przejechał po gałęzi która wydawała się za gruba na jego prześwit. Kozakowanie skończyło się na odcinku trzecim, kiedy po najechaniu na korzeń tylną osią pękły naraz oba odcinki łańcucha. Awaria była nie do naprawienia w warunkach polowych i zmuszony byłem poddać resztę rajdu. Ktoś mi podrzucił ciekawą sugestię obwiązania łańcuchów linką, ale myślę że zdrowiej będzie przyjąć że łańcuchy w TrTr to zło :P
Na filmie macie okazję zaobserwować jakie przyspieszenie Lucjan osiąga na prostych. Jest jak mała, gruba, włochata rakieta.

Galeria

Przykładowe zdjęcia:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6ldHOJaiZJ8[/youtube]

: 2010-05-24, 19:13
autor: Backbone
STING pisze:Pierwszy:P
Spam w najczystszej postaci.

Odnosnie łańcucha - nie dało się tego zebatkami w żadnej kofiguracji zastąpić?

Hummer Ładny, ale martwi mnie twoja skłonność do budowy jeepów zamiast ciężarówek :P Mam nadzieję że twój następny moc nie będzie jeepem ;P

: 2010-05-24, 19:16
autor: M_longer
Backbone pisze:Hummer Ładny, ale martwi mnie twoja skłonność do budowy jeepów zamiast ciężarówek :P Mam nadzieję że twój następny moc nie będzie jeepem ;P
Z tego co pamiętam H1 to ciężarówka.

Prawda że DBG to baaardzo ładny kolor Panie Sariel? ;)

: 2010-05-24, 19:20
autor: Sariel
Backbone pisze:Odnosnie łańcucha - nie dało się tego zebatkami w żadnej kofiguracji zastąpić?
Dało, oczywiście, ale za cenę albo innej redukcji albo podniesienia silnika wyżej.
Też mi się wydaje że H1 to ciężarówka (w przeciwieństwie do H2 i H3, które to wersje są, jak ładnie określił pewien obcokrajowiec, "fagged"), w dodatku większa niż niejeden Unimog.

: 2010-05-24, 19:23
autor: m4rc1n
Ładny, ładny. Całkiem nieźle odwzorowany, co do wyglądu brak zastrzeżeń. Mechanika też w porządku, z tego co mi się wydaje, to przedni most obróciłeś po prostu o 180 stopni, i zmodyfikowałeś tak, by napęd i skręt wchodziły do mostu z drugiej strony, choć może jeszcze coś zmieniłeś. Wada, no to wiesz, że łańcuch.

Co do prezentacji, fajna muza i końcówka z Lucjanem :D
Mam zastrzeżenia tylko co do tej książki pod ścianą. Rozumiem, że chodziło o pokaz stabilności, bo wątpię, żeby jakakolwiek trialówka wyjechała pod prawie pionową przeszkodę bez wyciągarki ;]

: 2010-05-24, 19:25
autor: Sariel
m4rc1n pisze:Rozumiem, że chodziło o pokaz stabilności, bo wątpię, żeby jakakolwiek trialówka wyjechała pod prawie pionową przeszkodę bez wyciągarki ;]
Moją ambicją było wjechanie na ścianę bez książki, co raz na zawsze ucięłoby żarty o wjeżdżaniu trialówkami na ściany. Niestety, przyczepności zabrakło.

: 2010-05-24, 19:28
autor: Hezar
No proszę... Jak się okazuje, nawet Hummer potrafi zwijać asfalt...

: 2010-05-24, 19:37
autor: Emilus
Ładny, fajny i bardzo bawialny o czym się przekonałem przejeżdżając nim wielokrotnie po odnóżach krocznych Sariela.

Popraw łańcuch i do następnego...:)

: 2010-05-24, 19:38
autor: Fioletowy
Super!
Wygląd bardzo ładny, choć wygląda jakby pulchnie - nie jest za krótki? I koła, mimo, że pasują fasonem to są nieco za małe, ale tylko może mi się tak wydawać. Z tego co wiem to H1 miał duży zderzak przedni, no chyba że nie wszystkie wersje wojskowe. Mistrzostwo z podjazdem na książkę, brawo za tego H1! :)

: 2010-05-24, 19:40
autor: Sariel
Zderzaków jest kilka wersji, wybrałem najmniejszą żeby mieć lepszy kąt natarcia. Z tego samego powodu zrezygnowałem z tak kultowego elementu H1 jak słynny "łapacz krów" ;)

: 2010-05-24, 19:52
autor: Kubrick
M_longer pisze:Z tego co pamiętam H1 to ciężarówka.
wg. polskich przepisow, lapie sie na ciezarowke (DMC >3,5t), ale w USA jest odpowiednikiem naszego Honkera, wiec mamy kwestie sporna ;]

: 2010-05-24, 20:47
autor: Jankes
Backbone pisze: Hummer Ładny, ale martwi mnie twoja skłonność do budowy jeepów zamiast ciężarówek :P Mam nadzieję że twój następny moc nie będzie jeepem ;P
Też bym chciał zobaczyć takie 8x8, w wykonaniu Sariela :P

Sariel,
Co do samego Hummera, wyszedł Ci super ;) Fajnie jeździ i wygląda ;)
Filmik, jak zawsze pierwsza klasa i w końcu jakiś znajomy podkład muzyczny dałeś :P

: 2010-05-24, 22:06
autor: pitrek02
Ładny jest! Nawet bardzo!
Ciekawe mosty (z pewnością pomogą przy budowaniu modelu, który planuje od dawna, a jakoś nie mam czasu żeby go zacząć nawet). :)
Zdecydowanie jeden z najlepszych Hummerów z klocków! Gratuluję!

: 2010-05-25, 11:21
autor: kris kelvin
Ta niewykaflowana maska strasznie się gryzie z całą resztą.
Ale generalnie bardzo ładny.

: 2010-05-25, 11:36
autor: Backbone
kris kelvin pisze:Ale generalnie bardzo ładny.
Ale on ma kardany !! :D