[MOC] Hummer H1
: 2010-05-24, 19:04
Dane techniczne:
Wymiary: 41/20/19 studów (nie licząc anteny i lusterek bocznych)
Waga: 1.518 g
Napęd: na 4 koła bez dyferencjałów jednym PF XLem z redukcją 4.5:1
Zawieszenie: kolebki stabilizowane amortyzatorami
Inne: skręt, działające światła przednie i tylne, otwierana maska i drzwi, bagażnik otwierany amortyzatorami pneumatycznymi
Prosty pojazd, powstały na zmodyfikowanym podwoziu Rubicona, ale tym razem zgodny z jedynie słuszną skalą 13/1. Tak jak w Rubiconie konstrukcja opiera się na liftarmowych kolebkach spiętych brickową ramą wbudowaną w podłogę kabiny. Tylna oś została zwężona, w przedniej układ skrętu zmienił się na większy i bardziej skomplikowany po to żeby przednie koła mogły realistycznie wystawać do przodu.
Cel jaki przyświecał budowie to: wygląd najpierw, osiągi potem. Stąd relatywnie małe koła (zgodne z wymiarami fabrycznych kół militarnej wersji H1, wersje cywilne często mają większe koła, nie mówiąc już o wersjach po tuningu) i dość skromny prześwit wynoszący pod całym podwoziem równe 5 studów (albo jednego grubego chomika, jak widać na filmie). Obserwując w terenie Rubicona, który miał więcej mocy niż był w stanie wykorzystać, przyjąłem że jego komponenty zawieszenia i napędu będą w stanie napędzać półtorakilogramowy pojazd bez istotnych strat w osiągach. Stąd większa masa Hummera mimo mniejszej skali, celem oczywiście uzyskania lepszego przelicznika. Ponieważ Hummer porusza się na nieco mniejszych kołach niż Rubicon, wymagają one mniejszego momentu obrotowego, i dlatego zmniejszyłem redukcję z 5:1 na 4.5:1. Dla uzyskania dokładnie takiego przełożenia konieczny był łańcuch między silnikiem a wałem napędowym, który zdublowałem bo pojedyńczy rozpryskiwał się natychmiast po włączeniu silnika. Miało to tę dodatkową zaletę że nie trzeba było wzmacniać tej części podwozia tak jak w przypadku użycia samych zębatek.
W wyglądzie nie obyło się bez ustępstw - maska ma wycięcie na czubki przednich amortyzatorów, a z kolei wlot powietrza który znajduje się po prawej stronie i w rzeczywistości przechodzi przez wycięcie w masce, tutaj został do niej przymocowany. Kabina mieści proste wnętrze z kompletem foteli, kierownicą i radiostacją. PF XL znajduje się pomiędzy przednimi fotelami i nieco przed nimi, tak jak rzeczywisty silnik Hummera, co eliminuje konieczność instalowania atrapy.
Podczas rajdu Hummer wykazał się świetną zwrotnością, dostatkiem mocy i przyzwoitą stabilnością, nie licząc momentu kiedy jakimś cudem wywróciłem go na podjeździe (co zniósł bez uszkodzeń). Doświadczał pewnych problemów z trakcją, ale w tych samych miejscach co pozostałe pojazdy rajdu. Po pierwszym odcinku zajmował czwarte miejsce na 11 pojazdów, a na drugim bez problemu przejechał po gałęzi która wydawała się za gruba na jego prześwit. Kozakowanie skończyło się na odcinku trzecim, kiedy po najechaniu na korzeń tylną osią pękły naraz oba odcinki łańcucha. Awaria była nie do naprawienia w warunkach polowych i zmuszony byłem poddać resztę rajdu. Ktoś mi podrzucił ciekawą sugestię obwiązania łańcuchów linką, ale myślę że zdrowiej będzie przyjąć że łańcuchy w TrTr to zło :P
Na filmie macie okazję zaobserwować jakie przyspieszenie Lucjan osiąga na prostych. Jest jak mała, gruba, włochata rakieta.
Galeria
Przykładowe zdjęcia:
Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6ldHOJaiZJ8[/youtube]